inrijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 15:52

Heleennn schreef:
liespower94 schreef:
Je bent ook nog maar14 je hebt nu echt nog niet de mentaliteit om een heel pAard in te gan rijden.

Waarom niet? Ik ben ook veertien en heb mijn merrie zelf doorgereden (uiteraard met begeleiding van ervaren instructie).

Juist, je zegt het zelf al.
Het kan wel, maar je bent de juiste begeleiding nodig en als ik de beginpost van TS lees, is dit niet het geval.

Cassidy

Re: inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:30

Zelfs met goede begeleiding mis je de timing en het inzichtsvermogen die nodig zijn om een paard in te rijden. De begeleiding is er niet altijd bij als je met je paard omgaat, en een keer op een verkeerd moment niet doorpakken in een intensiteit die op dat moment nodig is, maar paard wegzetten om instructie te bellen hoe je verder moet, kan al funest zijn. Je kunt problemen tegenkomen die later maar heel moeilijk recht te zetten zijn als je niet voldoende lef op dat moment of het even niet meer weet. Een paard is geen computer die je kunt wissen en waar je opnieuw kunt beginnen met installeren.

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:32

Heb je vandaag op hem gereden, TS? Hoe ging het?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 15:55

Ik denk dat adviezen als "naar een stal brengen" niet echt van toepassing zijn hier. Ik denk dat de TS wel zeker op zoek moet gaan naar een instructrice die haar kan helpen hierbij (!!) want het inrijden van een paard is niet zomaar iets. Als één iemand je niet wilt helpen, vraag dan in ieder geval een andere volwassene die jou, je paard en je vriendin in de gaten kan houden tijdens dit proces. Mocht er namelijk wel iets gebeuren weet je nooit waar je mee zit en een volwassene kan dan misschien wat beter met de situatie omgaan dan jij of je vriendin.

Voor de rest zou ik er niet gelijk op gaan rijden. Je geeft aan dat het paard al een jaar met een zadel en een hoofdstel loopt, prima, maar ga er niet gelijk op proberen te rijden. Het is enorm stressvol voor zo'n paard als er ineens iemand op hem gaat zitten. Ga dus eerst hangen, gewoon met je volle lichaamsgewicht over het zadel heen hangen. Dit is ook een stuk veiliger voor jou, aangezien je er zo weer af kan hoppen als je paard het te eng vind en begint te rennen.
Als je paard dit een paar rondjes in stap goed accepteert kan je er altijd even op gaan zitten, maar doe vooral lekker rustig aan. Er zit geen haast achter om een paard in te rijden, en al helemaal niet omdat je zelf ook zo jong bent.

Heel veel succes ermee in ieder geval!