Probleempaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WildThing

Re: Probleempaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 17:35

Als ik zelf alle beslissingsrecht had ruilde ik ze gewoon om, maar helaas heb ik niet veel te zeggen en krijg ik er thuis alleen maar meer problemen en ruzie door omdat ik altijd zo negatief doe volgens mijn moeder (de sponsor)... Ik moet maar geduld hebben wetende dat ik van de zomer nog probleemloos een Z proef kon rijden en het nu niet eens meer L-waardig is... Ook op stal kan ik niet op begrip rekenen... Ze hebben me gezegd dat ik het zelf maar moet oplossen en willen me geen les of instructie meer geven ( omdat ze het zelf ook niet meer weten) kortom ik sta met men rug tegen de muur en kan helaas geen kant uit ...

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:38

is het niet gewoon een autistsch paard.. ]mijn leestekens doen het niet meer?
het komt wel eens voor.

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 17:48

nou daar lijkt het soms wel een beetje op inderdaad....
maar ik behandel haar ook al zo, alles stap voor stap volgens een vast stramien , ik hou zoveel mogelijk rekening met haar gedrag en dergelijke waar ze bang van is ...

Ik heb geen filmpje van haar gedrag nee, enkel een kort onduidelijk rijfilmpje van toen het nog goed ging maar daar heb je natuurlijk absoluut niks aan ...

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:31

Ik zie dat je 26 bent? En je hebt geen inspraak over ruil?

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:40

Hoe is ze met andere paarden op de weide dan, is ze wel sociaal met soort genoten?

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:18

Je bent wanhopig en jouw paard ook. Allereerst mijn complimenten voor jullie beiden voor jullie doorzettingsvermogen en moed. Daarnaast moet je je nooit laten gijzelen. Er is iets opvallends aan de hand met jouw relatie met je moeder. Zij betaalt en bepaalt. En jij lijkt een gevangene van een paard waarmee het niet klikt. Je kiest niet voor het paard, ze overkomt je. Nu komt iedereen op bokt met allerlei tips aan zetten. Dat alles gaat niet werken zolang jij niet vanuit je hart JA tegen dit paard zegt. Je bent volwassen, neem verantwoordelijkheid. Of je kiest voor het paard voor wie zij is (een sensitief paard die je misschien helemaal niet mee moet nemen op wedstrijden) of je gaat een ander pad in. Desnoods geen paard of een bijrijdpaard als financiën het probleem zijn. Ik wens je sterkte met je keuze.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:35

Wat krijgt ze nu van voeding?
Hoeveel krachtvoer (weet je ook welk) en hoeveel ruwvoer?

Mijn merrie is bijlange niet zo extreem als die van jou, maar hou je hart vast als je er te veel graan in steekt. Ze wordt knettergek van granen. Nu krijgt ze kleine hoeveelheden (1 kilo per dag? misschien een tikkeltje meer?) en is ze nog net te genieten.

Als het echt niet klikt met je paard, en je ziet geen uitkomst meer, probeer dan eens een pauze in te lassen en totaal andere dingen doen. Kijk of je beeld veranderd en als je na een tijdje het gewone werk weer oppakt, hoe je er dan tegenaan kijkt.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:42

Ik vind je vooral bestwel egoïstisch,
je omschrijft dat je het paard wil houden omdat je anders geen paard meer kan rijden,
lijkt me niet de juiste instelling?!

Mijn paard (was) precies hetzelfde als jouwe, alleen hebben wij 't overwonnen.
Na nog niet eens 2 maanden ;) - Het heeft alles met jezelf te maken, jíj moet je paard leiden, als jij onzeker bent is zij het ook. Er zijn geen slechte paarden, maar wel slechte ruiters ;)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:50

Alexandra_ schreef:
je omschrijft dat je het paard wil houden omdat je anders geen paard meer kan rijden,

Na nog niet eens 2 maanden ;) - Het heeft alles met jezelf te maken, jíj moet je paard leiden, als jij onzeker bent is zij het ook. Er zijn geen slechte paarden, maar wel slechte ruiters ;)

Ik denk dat het probleem een beetje verder gaat dan dat. Ik vind het behoorlijk banketstaaf om TS uit te maken voor egoistisch. En hoe kun je in vredesnaam stellen dat jouw paard hetzelfde is? Dat weet je pas als je een ritje gemaakt hebt op het paard van TS, benieuwd of he uberhaubt het zadel erop kan krijgen zonder kleerscheuren....ik bedoel maar. Hoezo kort door de bocht?

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:54

maikeltje schreef:
Alexandra_ schreef:

Ik denk dat het probleem een beetje verder gaat dan dat. Ik vind het behoorlijk banketstaaf om TS uit te maken voor egoistisch. En hoe kun je in vredesnaam stellen dat jouw paard hetzelfde is? Dat weet je pas als je een ritje gemaakt hebt op het paard van TS, benieuwd of he uberhaubt het zadel erop kan krijgen zonder kleerscheuren....ik bedoel maar. Hoezo kort door de bocht?

Zoals ze het omschrijft. En ik vind het egoïstisch om te zeggen dat je als je het paard weg doet, 'niet meer kan rijden' omdat haar moeder haar sponsort.
Gelukkig is dit mijn mening en is iedereen vrij om z'n eigen mening te hebben.

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:56

Waarom verkoop je haar niet gewoon? Of als dat vanwege haar rare gedrag en gedoe niet mogelijk is laat haar inslapen of geef haar desnoods weg als ze zo onhandelbaar en onberekenbaar is.
Of het aan jou ligt (zal heus niet ik had al jaren geleden opgegeven) of niet,
paardrijden moet toch een plezier zijn, het kost allemaal al genoeg.
Waarom zou je hier nog meer tijd en energie en geld insteken. Het is niet dat je het maar even hebt geprobeerd.
Jarenlang al die ellende, zonder echt enige resultaat, sorry hoor, ik begrijp dat niet.
Er zijn duizenden leuke paarden. Weg ermee.
En als je moeder het zo'n 'geweldig' en leuk paard vind, gaat zij er toch lekker zelf op.
Beetje raar ook dat je je eigen kind op zo'n ongeleid projectiel wilt hebben, je zou er ongelukken mee maken.
Zoek jij een leuk bijrijdpaard als je geen eigen paard kan betalen.
En komt er niet direct een nieuw/ander paard...er zijn nog wel andere dingen als alleen paardrijden ook hoor.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 23:10

Wat ik in het hele verhaal wel opvallend vind dat je met haar afgelopen zomer een Z proef kon rijden?
Er is dus sprake van een opvallende achteruitgang? Dan moet je mi toch gaan nadenken over wat er veranderd is, wat er anders is geworden waardoor je haar aanvankelijk wel, en nu niet meer, kunt rijden. Misschien dat je daar de oplossing van je probleem kunt vinden?
Of zijn er dingen gebeurd waardoor je angstig bent geworden, en je haar niet meer het vertrouwen kunt geven wat ze nodig heeft om prettig rijdbaar te blijven?

( maar misschien begrijp ik je posts verkeerd hoor. Maar als er een opvallende verandering is geweest in haar gedrag, dan zou ik me gaan richten op wat er vlak daarvoor veranderd is voor je paard)

PLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 23:36

Aller eerst wil ik zeggen dat ik het heel knap van je vind dat je gewoon doorzet. 5 jaar is lang...
Het is heel moeilijk om een goed advies te geven gebaseerd op alleen een omschrijving. Ben je al eens met haar naar de universiteitskliniek geweest? Daar kunnen ze vaak ook goed helpen. Ik vind dit toch op een bepaalde manier klinken als of ze last heeft ergens in haar lichaam. Maar het zou heel goed kunnen dat ze bijvoorbeeld autistisch is ofzo...
Zelf heb ik al 10 jaar een new forester die zo gek is als een deur. Toen ik die kreeg viel ze iedereen aan die maar lang dr stal liep... Het is nu na 10 jaar iets minder... Maar ik ben 8 jaar lang bezig geweest met onderzoeken en haar keer op keer binnenste buiten te keren... Na bij verschillende klinieken, osteo's, bachbloesem therapieën, gedragstherapeuten, holistische dierenartsen, ga zo maar door, te zijn geweest ben ik bij de universiteitskliniek voor paarden in utrecht uitgekomen, waar bleek dat ze scheuren van 10cm in haar diepe buigpezen had zitten... dus zij staat nu al ruim 2 jaar met pensioen... maar nog blijft ze chagrijnig en valt ze mensen aan. Soms krijg je het er niet helemaal uit helaas, en moet je een beslissing maken die het beste is voor jou maar heel belangrijk, ook voor je paardje... Ik hoop zelf heel erg dat je haar niet verkoopt... maar nog even doorzet en nog even door gaat met uitzoeken wat er aan de hand zou kunnen zijn....

Wil je haar toch kwijt, mag je me pb-en...

Heel veel succes

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 07:42

Wat mij op valt is dat je geen begrip op stal krijgt....misschien toch eens vragen om eerlijk antwoord en daar voor open staan.(pas reageren wanneer je er langer over na hebt gedacht) Op mijn vorige stal was ook een bevestigd z ruiter met z paard. Ging allemaal top, tot het paard begon te flippen. Niemand op stal was eerlijk tegen haar om "geen ruzie" te krijgen.
Zij stond er toch niet voor open en het probleem was heel groot,niet iets wat je snel kon oplossen.

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:30

Oke, ik lees net wat. Steriliseren? Is misschien wat drastisch. Het probleem is natuurlijk dat, met alles wat je doet en geld aan uitgeeft, je nooit weet of het een gewenst resultaat zou opleveren.
Ik vind de situatie zodanig lastig, dat ik ook zou kijken voor ruilen of verkopen. Altijd moeilijke beslissing, maar als niets meer werkt, ergens moet je een lijn trekken voor het je liefde voor de hobby kapot maakt :(

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:45

Alexandra_ schreef:

Misschien kun je even nadenken voor je op versturen drukt? Ik vind dit echt een gemene opmerking.
En idd hoe weet jij nou dat jouw paard exact hetzelfde was? Hier heeft de TS echt helemaal niets aan.
Maar bravo dat het jou wel gelukt is hoor.. even een applausje.

TS: Wat onzettend naar dat je nu in zo een situatie zit. Een paard heb je voor de hobby en ontspanning, niet om je al zo lang druk over te maken.
Ik zou als ik jou was van stal veranderen. De negativiteit daar werkt alleen maar tegen jou en je paard. En ik zou ergens gaan staan waar ze echt verstand hebben van moeilijke paarden en waar ze er ook op durven om jou te helpen. Op dit moment lijkt ze me ook niet verkoopbaar. Ik denk ook dat het goed is om er even een tijdje een ander op te laten rijden en dat jij even afstand kan nemen. Misschien dat je er dan over een tijdje ook weer wat positiever instaat. Vaak als een vreemde er onbevangen opstapt, kan dat heel hulpvol zijn.
Ik hoop dat je eruit weet te komen met haar.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:06

Ik heb het verhaal gevolgd en moet Renske1987 gelijk geven.
Het is makkelijk oordelen terwijl wij het paard niet kennen.
Als het allemaal zo eenvoudig was dan neem ik aan dat het probleem al lang was opgelost.
En egoïstisch vind ik je niet eerder wanhopig en dat is begrijpelijk.
Alleen denk ik dat verhuizen het probleem niet oplost want dat geeft ook weer stres en dat is iets wat je nu niet kunt gebruiken.
Ik denk toch aan een hormonaal probleem.
Of dat de verhoudingen tussen jullie ernstig verstoort is is er iets gebeurd in de tussentijd?

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:01

Alexandra_ schreef:

Dit vind ik een zeer ongepaste reactie.
Als het zo simpel was was het probleem al lang opgelost waarschijnlijk - elk paard is anders
bovendien suggereer je nergens in jouw post ook maar één vorm van raad, maar ratel je maar een paar (on)zinnetjes uit

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:06

Alex, jij stond ook op het punt Kyra te verkopen!! Hou je dat ook even in je kop? Dus, zij ego, jij kort door de bocht! (nu ben ik kort door de bocht ;)) Jij had ook liever Bokkie gehad en je wilde haar inruilen en alles, dus beoordeel een ander niet op iets wat jij ook heb mee gemaakt. Toevallig heb jij na 2 maanden een iets betere relatie met je paard, maar desalniettemin, jij wilde haar binnen 2 maanden al verkopen, TS heeft het paard al 5(?) jaar!

Dus, mijn ongezouten mening. Ik vind geduld goed, maar ik ben ook van mening dat je moet kunnen kiezen je paard te verkopen als het eind in zicht is.

Ik zou mijn paard ook verkopen na 2 jaar omdat de klik er niet was en ik na 30x er vanaf te zijn gegooid (zonder iets te breken gelukkig), maar dat paard werd toen gestolen door dergelijke. Maar goed.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:11

Toch nog een keer uitgebreid bloedonderzoek en vooral nu, in de gevoelige periode een thermografie laten maken. Veel symptomen duiden toch op pijn, vooral tijdens het aan breken van de hengstige periode dus om dit goed uit te zoeken is wel van belang. En wat betreft haar schrikreacties, zijn haar ogen ook gecontroleerd, als ze heel slecht ziet zal ze van alles kunnen schrikken.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:23

is ze ooit behandelt voor maagzweren? en kan het zijn dat jouw negatieve gevoel ook van invloed is op haar? jij bent niet happy en ontspannen als je erop kruipt, zo'n sensibel ding kan daar niet mee omgaan.
Heb ook een paar andere topics van jou gezien en je hebt 't ook over struikelen, loopt ze op ijzers?

Je zou eens kunnen beslissen om gas terug te nemen, zet haar voor een maand of 4 in de wei, ga iedere dag wat grondwerk doen, wandelen aan de hand en bouw terug een goeie band op, laat de wedstrijden voor wat ze zijn en denk niet eens over dressuuroefeningen na, wordt gewoon vriendinnen met haar, ik denk dat het aan wederzijds begrip/respect/vertrouwen ontbreekt bij jullie als team.

Ook moet je bedenken dat als het echt niet gaat, je het voor haar ook echt niet leuker maakt door haar maar te houden, voor niemand goed.
Hoeveel komt ze buiten, wat voer je haar? hoe is ze met andere paarden?

Heeft ze al controle van de eierstokken gehad, en hoe is ze in de omgang buiten het rijden om?

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:30

Op de stal waar ik nu sta met mijn paardje zijn de andere stalgenoten helemaal van de Parelli. Hierbij schijn je een erg goede band te krijgen met je paard en leer je echt met je paard te communiceren (eerst grondwerk en later onder het zadel), wellicht kan dit jou helpen?

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 11:34

Nee er is niet echt wat gebeurd in tussentijd, ze heeft de eerste x aantal jaren op een bepaalde stal gestaan waar ik goede begeleiding had. Wel was ze thuis wel frisser en actiever als waar we gaan kijken zijn maar dat heb ik aan de verhuisstress gewijd... De eerste keer dat ik er thuis op wou lag ik er al naast, maar dat was ook een beetje mijn fout, mijn beugel zat nog omhoog en heb die naar omlaag gedaan terwijl ik mijn been over haar zwierde en toen was het rodeo... Nadien heeft ze dit wel nooit meer gedaan maar was ze wel heel ril met opzadelen en dat is gebleven. Bij de vorige eigenaars is me dat absoluut niet opgevallen maar wederom heb ik haar ruim de tijd gegeven om te wennen en het aan de verhuis en nieuwe indrukken toegewijt... We geraakten best wel goed vertrokken mits ik alles stapje voor stapje deed en haar in de stal opzadelde in alle rust...

wel was ze rond de hengstigheid altijd extreem vervelend dat wel... maar verder alles redelijk OK
Door spanning had ze wel snel last van spierverzuring en daar hebben we haar ook verschillende keren voor behandeld met homeopathie en nadien dagelijks onderhoudsdosis muscle care van Pavo..

En alles ging best goed eigenlijk...Ik kan er zelfs regelmatig op zonder longeren of wat dan ook dus was dolblij...

In november 2011 zijn we (met veel tegenzin van mijn kant) verhuisd naar een andere stal waar ze netter, properder en alle dagen weidegang kregen... (maar sluitingsdag op maandag en beperkte openingsuren 8 tot 20uur en in het weekend maar tot 18 uur) Mijn moeder wilde het zo en ben met grote huilbuien vertrokken op mijn vorige stal ... 1e maand ging het erg lekker, nadien werd het minder, duikelden we in een dipje maar ik dacht dat dit aan de winter lag gezien ze minder naar buiten konden.. Even tanden bijten maar het bleef ook weer erg lange duren en in maart 2012 wilde ik haar verkopen... Echter draaide ze net op tijd bij en begon ze te beteren toen ik effectief zo ver was dat ik een advertentie had staan.. Daarmee dat ik besloot haar nog 1 kans te geven... Met de zomer eraan kan ze meer buiten en ging het rijden beter maar wel schudde ze erg vele met haar hoofd naar de vliegen buiten onder het rijden (ze moest ze nog maar horen of zien of ze werd er al panisch voor (hypersensitief lijkt me)... Weer doorbijten dus en in juni beterde het plots spectaculair en begin juli sloten we ons Z2 debuut winnend af.. Nog wat wedtrijdjes gehobbeld en ging allemaal redelijk goed tot oktober 2012 de strenge winter eraan kwam en ze niet tot weinig nog naar buiten ... Dus weer verandere haar gedrag , je merkte het ook in de omgang.. ze werd zuurder en een dauwdruppeltje op haar hoofd maakte haar weer knettergek... ik zag het vervelende gedrag en de bui al hangen... Door veel te longeren voor het opstappen, veel voorwaarts neerwaarts, osteo die erntstige verzuring in de rug (lendenen) vaststelde en rust en behandeling raakten we weer vertrokken .... Ze kreeg zelf supplement van de dierenarts extra voor deze spanningsverzuring...
Helaas 3 weken geleden tuimelden we helemaal de dieperik in met haar hengstigheid die met het kwakkelweer maar niet wilde doorbreken... geduld, homeopatische druppeltjes en rug massage met homeopatische gel voor de spieren haalde ik erbij... met aansingelen werd ze ook weer zuurder en moeilijker en opstappen ook maar daarna was het wel beter.. Veearts er nog is bijgehaald, rustig rijden voorwaarts neerwaarts en zeker in beweging blijven was de raad... maar helaas de aanleuning raakte helemaal zoek en is momenteel erg bagger en ze is nog steeds hypersensitief....
Ondanks dat ze terug weidegang krijgt en best wel happy oogt...

Wat betreft het struikelen ( is mijn moeder haar jonge paard)

Vorig jaar zijn ogen, oren, tanden en dergelijke allemaal nog is extra gecontroleerd en een bloedonderzoek..
Misschien moet ik dat nog maar is herhalen...

Ik ben al sinds eind september niet mee rop concours verschenen dus wat gas terugnemen denk ik dat ik dat al meer dan gas heb teruggenomen

Normaal komt ze dagelijks voor de middag buiten maar ook niet altijd, hangt van staleigenaar af
ze ze krijgt pavo basic plus en muscle care
tevens NAF magic poeder
met andere paarden op de weide dominant maar onder het zadel een angsthaas...

Mijn moeder kan er niet op, gisteren nog is geprobeerd maar dat maakt haar knettergek...
Bij mij is het geen probleem en is ze rustiger (wat rustig te noemen valt) ...

Bij deze het verhaal..

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:44

Misschien moet je toch eens kijken in de richting van Parelli? Ik weet dat mensen die er niet mee bezig zijn, soms al steigeren van het woord parelli alleen al, maar - als dat zo is - zet dan je vooroordelen even opzij en probeer het objectief te bekijken. Ik ken een aantal parelli-pro's die probleempaarden met succes kunnen herstarten (en dan bedoel ik niet enkel het rijden, maar het hele totaalpakketje gedrag en omgang). Heb nog geen paard geweten dat ze definitief moesten afschrijven. Hoor gewoon eens uit, luister eens naar hun mening, en als het je toch niets lijkt kun je nog altijd beslissen deze weg niet in te slaan.

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 12:03