Lange of korte teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 00:12

lilly_s18 schreef:
Ik vermoed dat dit topic is ontstaan door een duidelijke voorkeur. Dit zou niet het geval mogen zijn, omdat ze (begrijp me niet verkeerd) hetzelfde moeten zijn. Ze hebben beide hetzelfde doel en worden op de zelfde manier uitgevoerd. Je moet namelijk altijd contact hebben en je handen blijven op dezelfde plaats. Het verschil is dat met lange teugel ontspanning hoofdzakelijk gevraagd word, bij korte teugel word gewerkt uit ontspanning, het kan dus even goed uit elkaar voortkomen en zelfs bij korte teugel word ontspanning enkel gevraagd, niet geforceert, komt dus in principe toch op hetzelfde neer. Ook word met beide de spieren uit de bovenhals getraint en de rug ontspant zich.

Zowel lange als korte teugel kan verkeerd zijn indien het verkeerd gevraagd word. Je kan niet zomaar de teugels weggooien, zonder contact rijden is net als het stuur van je auto loslaten. Ook moet voorwaart-neerwaarts geleerd worden bij de meeste paarden, dus de kans is groot dat je paard dan met zijn hoofd gewoon vooruit of zelfs in de lucht gaat lopen. Hierdoor kan de rug zich niet ontspannen en worden er spieren gekweekt in de onderhals.

Als je met korte teugel verkeerd tijd zul je het ook snel merken, verzet, tegen de hand, achter de teugel lopen... Zijn stuk voor stuk voorbeelden van verkeerd aan de teugel rijden, meestal gewoon door teveel van je paard te willen of door simpele onwetendheid.

Als je de juiste hulpen geeft en het juiste vraagt aan je paard met het juiste gereedschap zijn beiden aan elkaar gelijk te bekijken van wat je vraagt en wilt bekomen natuurlijk.

:j

maaaanndy95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 18:59

Als ik een buitenrit maakt dan doe ik lange teugel. Ik ga meestal alleen stappen. In de bak rij ik het lieft met een korte maar niet een al te korte tuigel en het paard laten buigen. kan je denk ik altijs beter je evenwixht houden

Mijati

Re: Lange of korte teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 19:13

Ik vind het zelf prettig om gewoon goed contact te houden met mijn pony, zowel met de teugel als met de zit.
Ik rijd voornamelijk buitenritten met haar, in de ene situatie heb ik dat kortere teugel nodig als in andere. Ik heb haar pas 2 maanden en het vertrouwen is er nog niet helemaal. Maar ze is bij de vorige eigenaar western gereden (wel dressuurmatig aangereden toen ze 3 was en daarna een aantal jaar ook dressuurmatig gereden, gevolgd door een aantal jaar western) en je merkt nu dat zij beter reageert als ik mijn teugel iets langer heb dan wat ik gewend ben. Dus ik pas me daar nu aan aan en dat bevalt me uitstekend. Een langere teugel geeft voor mij veel meer ontspanning.

annelize123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 14:47

met losrijden rijd ik met een wat langere teugel zodat het paard goed over de rug gaat lopen. daarna pak ik de teugels rustig aan wat korter, omdat het paard meer in oprichting gaat lopen en dan dus de lengte van bit tot hand korter wordt, anders zou er dus een boog in komen

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 18:04

bedankt allemaal!

TheMelgut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 17:19

allebei rijd wel fijn,maar lange meestal als een staprit

AmberStb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 20:29

Geen waslijntjes, licht contact vind ik het fijnst.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:43

Ik ben niet van het 'strak' rijden, maar zorg wel dat ik altijd contact heb.

sonjamoelaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 18:05

ik rij zelf heel erg vanuit mijn zit, dus met spelen met het gewicht verdelen enzovoort.
ik hou licht contact met de teugel maar gebruik deze eigenlijk niet, mijn paard is namelijk zeer gevoelig in haar mond.
Het liefst ga ik op den duur bitloos rijden maar wil daarvoor eerst nog beter leren vanuit mijn houding en zit te gaan rijden.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 21:27

Ik rij of met een echt losse teugel, of met contact. Dus of hele losse teugel en de hand vertrouwend op de manenkam, of met een actief contact. Freestyle of finesse dus. Beide zijn prettig, het een is niet beter dan het ander, het is gewoon anders en dient andere doelen.

GeorgetteB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:35

Ik rij het liefst met lange teugel zonder contact te verliezen.

MeLikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:40

Ik heb mijn teugels altijd ietwat losser hangen, ik vind het niet nodig om mijn teugels strak te hebben. En daarbij vind ik het helemaal niet fijn rijden met strakke teugels, ik krijg er zwaar lamme armen van :') Voor het paard lijkt het me ook niet fijn om met strakke teugels te lopen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 01:43

rahere kort, maar die rijd ik bitloos, soms ook lang
flint afwisselend, als hij braaf is lang, als hij stout is korter

Larissabest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:58

Ik rij vaak los met een langere teugel, even laag beginnen en even soepel maken. Als ik het gevoel heb dat het paard soepel is, pak ik wat meer op met kortere teugel, en vraag dan wat meer. Bij het uitstappen gewoon weer lange teugel