Dressuurmatig trainen voor een vreemd doel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peetje

Re: Dressuurmatig trainen voor een vreemd doel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 23:42

Ik vind dat je supergoed bezig bent met Zanneke! Altijd goed om die afwisseling erin te bouwen. Ik denk ook oprecht dat ze hier veel aan heeft in de koers. Ze loopt ook echt lekker je sjouwen! Mooi over het ruggetje, maar inderdaad met nog wat spanning. Maar Cer rijdt haar super, met veel gevoel, dat is zelfs al te zien vanaf deze momentopnames. Jullie krijgen hier al veel goede tips!

Tja, ik heb wel wat ervaring met het rijden van een draver, al hoeft hij inmiddels niet meer te koersen. Mijn kanjer heb ik zelf (met hulp van een goede instructrice) omgeschoold van koerspaard naar een leuk rijpaard, al zeg ik het zelf. Ikzelf heb veel gehad aan het rechtrichten onder het zadel en dit is iets dat ik nog steeds veel doe. Beginnen in stap, stelling naar buiten vragen, kleine ophoudingen, achterbeen erbij vragen. De ontspanning bij Hot kwam toen vanzelf. Maar nogmaals, met heel veel hulp van mijn instructrice. Het valt niet mee bij een draver, juist omdat ze vaak een langer achterbeen hebben en daardoor wat sneller op de achterhand (lijken) te vallen. Maar ga zo door meiden, ik ga Zanneke zeker volgen tijdens de koers!

Overigens worden bij ons op stal ook veel koerspaarden getraind met de dubbele longe en daar knappen ze lekker van op! ;)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 10:48

Met een paardje zoals dit bedoel ik precies wat je zelf zegt, je moet er een beetje mee schipperen, als je meer contact neemt dan zij op dat moment wil aannemen, of kan handelen, zal ze direct uit de ontspanning komen, dus ik zie het bij haar dan graag zoals je het nu doet ;)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 16:43

Thanks voor de bruikbare tips, we gaan er zeker wat mee doen! Vorige week in de training kwam ze nog iets conditie te kort, maar was ze wel rechter dan dat ze tot nu toe ooit was. Ook is ze door Bodegraven behandeld voor het seizoen en er zat een nekwervel scheef, dus ze zou nu misschien iets soepeler in het bakwerk moeten zijn. 3 mei is haar eerste koers, helaas moeten we vanwege die nek even een week rustig aan doen, hoop dat we dat niet tekort komen qua conditie :)

Nu hopen op een droge baan en een koude dag, dat is het beste voor haar loop en longen, anders kan ze helemaal niks in de koers :')

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:04

Wauw! Ziet er gaaf uit zeg! :D
Onwijs fijn voor je paard ook, lekker afwisseling en fris in het koppie houden!

Dat is stiekem toch wel een soort droom voor me, een van mijn paarden op de baan!
De draver die ik nu heb, was te langzaam op de baan, ik vermoed ook gewoon nog te jong in z'n koppie. Sinds ik hem onder het zadel ook train, is zijn draf ZO veel sneller geworden! Binnenkort maar eens meten of hij uberhaupt zou kunnen kwalificeren, denk het eigenlijk wel.. Wel balen dat hij al te oud is :))

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:10

heb t al vaker gezien dat dressuur matig met paarden gewerkt word die op de baan moeten presteren...
ik zou haar iets korter van voren pakken zodat ze juist niet kan gaan zoeken en je zo ook meer dr achterhand er onder kan blijven rijden.
verder zou ik heel veel schijn overgangen en versnelde overgangen rijden..

dan misschien stomme vraag omdat ik totaal onbekend ben met het trainen van dravers maar trainen jullie ook voor de sulky schijn overgangen enzo tijdens de trainingen???

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:13

Leuk verslag en om haar vooruitgang te zien.

Verder 0 verstand van draverij.

bramdelnord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:39

Wat ondzettend leuk om te lezen ,, ik heb zelf ook al een jaar een draver .
Maar alleen voor onder het zadel , er word niet meer op de baan met hem gereden.
En heb op dat gebied er zelf ook geen verstand van hoor hihi .

Wij zijn nu ons rustig aan het voorbereidem op ons eerste dresuur proefje , wat ik merk is
Dat de meeste dravers het ondzettend leuk vinden om te werken en zeker ook om te springen ,
Ik denk laat ik wat anders schrijven , want het meeste comentaar is al genoemd ,

Jullie zien er uit als een goed team samen en wat mijn opvalt en heel erg bevalt is dat het er allemaal heel rustig en relaxt uit ziet . Ga zo door !

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 14:08

Sok: De volgende wordt er een met papieren, ik hoor het al ;)

NathalietjeB: Ik denk dat 80% vd koersdravers onder de man gereden wordt/gelongeerd wordt, maar echt op de manier waarop wij het nu doen ken ik er niet veel. Ze zijn er ook niet allemaal geschikt voor, om dit naast het gewone werk te doen :) . Tijdens het rijden voor de sulky rijden wij geen schijnovergangen :) . Zowiezo valt er weinig dressuurmatigs te doen met een draver voor een sulky zonder ondersteuning vanuit de longe of ohz, is mijn ervaring :)

De anderen: bedankt voor je leuke reactie!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:14

Wat een ontzettend prachtig paard!!
Het verschil in bespieding is duidelijk terug te zien, in vergelijking is het echt een tank om te zien! En dat zjoeft of nee dendert nu prachtig voor de sulky! Erg leuk dat jij en de trainer ook natuurlijk verder hebben 'durven' kijken, en anders bent gaan werken voor het paard!
Zo zien we maar weer dat meerdere wegen naar de drafbaan lijden!?leiden?! Hmm :o

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:50

Ik vind dat ze goed vooruit gaat Ruitje!

Ik heb in 2008 een dravers merrie getraind. Zij was toen 3,5/4 jaar oud en was toen qua rijden nog behoorlijk 'groen' Maar wel al wat voor de sulky getraind en had al een duidelijke voorkeur voor linksom. Ben haar toen dressuurmatig in stap gaan trainen om haar rechter te krijgen en ook wat meer rechtsom omdat haar spieren niet helemaal meer in verhouding lagen. De verhouding qua training had ik toen op 60% rechtsom en 40% linksom. Toen ze sterker werd en ook recht(er) bleef toen ben ik de draf erbij gaan nemen in de training. Ze heeft zich gekwalificeerd in 1,17,7 in haar eentje omdat we voor de 1e kwalificatie te laat waren. Bij mijn monte examen was ik te snel waardoor ze mij niet konden beoordelen.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:12

ruitje schreef:
Sok: De volgende wordt er een met papieren, ik hoor het al ;)

NathalietjeB: Ik denk dat 80% vd koersdravers onder de man gereden wordt/gelongeerd wordt, maar echt op de manier waarop wij het nu doen ken ik er niet veel. Ze zijn er ook niet allemaal geschikt voor, om dit naast het gewone werk te doen :) . Tijdens het rijden voor de sulky rijden wij geen schijnovergangen :) . Zowiezo valt er weinig dressuurmatigs te doen met een draver voor een sulky zonder ondersteuning vanuit de longe of ohz, is mijn ervaring :)

De anderen: bedankt voor je leuke reactie!

Als ik ooit geld teveel heb, zeker weten! :D Het zijn geweldige paarden en ik hoef nooit meer anders! (misschien nog een keer een dravebier fokken voor de endurance.. O:) )

Leuk trouwens, in je profiel zie ik een Victory draver uit Keller Lobell, net als mijn maatje, ze lijken toch wel erg op elkaar hoor! :D

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:37

Aah wat een mooi paard! En ik zie wel een mooi bovenhalsspiertje hoor op je dressuurmatige foto's!
Sjonge wat een brute foto's zeg, die draffoto's op de baan.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:47

Wat een leuk topic dit, super om te zien hoe jullie over haar training nadenken en eraan werken om het voor haar optimaal te maken. Ze ziet er super uit! :)
Voor meer spieren zou je misschien ook wat extra's in het rijden kunnen toevoegen zoals balkje(s) draven? (of heuvels oplopen maar die heb je vast niet in je bak :P ) Vaak worden ze er wel sterker van als ze met een beetje ruggebruik erover draven, ze gebruiken al snel hun hele lijf beter. Ik heb ook wel eens een balk in de hoek van de bak liggen, een paar meter uit de kant. Dan kan ik eroverheen wanneer ik wil, maar er ook omheen waardoor het paard in de bocht iets minder mogelijkheid heeft om door de bocht 'te vallen', en je iets makkelijker een beetje stelling naar binnen kan vragen. Voor mijn draver werkt het heel fijn, ook mede doordat ze de bak na een poosje maar saai vind :') Van schijnovergangen ed kan ze best dribbelig worden, daarvoor moet je wat verder de dressuurtraining in. Met balkjes past ze zelf haar tempo aan (lekker draven- even kijken waar de balk ligt en hoe je erover moet, en dan weer verder tuffen) waardoor ze vanzelf iets krachtiger haar achterhand gebruikt zonder dat ze haar passen verkleind, of drammerig wordt. Evt kun je het ook aan de longe doen. Maar ik heb geen idee of het nadelen heeft voor de koersen, misschien is het wel niks ;) Ben benieuwd hoe ze het verder gaat doen op de baan! :)

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:27

Wat een ongelooflijk gave draver zeg!
Ik ben wel fan van dravers, maar vind deze echt heel leuk.
Leuk om te zien dat je ook dressuurmatig haar traint om haar sterker te maken.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:26

ruitje schreef:
200 x bekeken en geen reactie, zal ik dan maar een ritje op de duosulky beloven aan de leukste reactie :')

Ja! Ikke! Lijkt me zo gaaf, maar ook doooood eng :=

Even ontopic, ziet er inderdaad al veel beter uit, wat een verandering in bespiering ook. Leuk om te zien dat er zo goed overna gedacht wordt. Verder totaal geen verstand van draverij, dus daar begin ik ook niet aan :+

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:08

Leuk topic. Interessant om te lezen en de fotos te bekijken :)

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:14

Wat ziet Zanneke er goed uit Ruitje, toppie :) . Mijn eerste draver Floris H (oei al ruim een jaargang geleden, ben ik al zo oud }:0 ) trainde ik ook dressuurmatig tijdens zijn koerscarriere. Het sjouwen door de bak was een uitdaging op zich, maar hij knapte daar zo van op. Veel tempowisselingen rijden en slangevoltes. Ook longeren met cavaletti hielp goed. Hij kwam alleen voor de sulky om snel te rijden en als ie moest koersen. Wat je misschien ook nog erbij zou kunnen doen om haar misschin sterk te maken: galoptraining op het strand. Niet als een gek laten rennen natuurlijk, maar redelijk beheerst door het mulle zand (niet het zwaarste deel uiteraard, denk aan de pezen ;). Paarden die het daar erg goed op deden bijvoorbeeld zijn Niatross, Ulf Kivitshof, Uit Randalis en Speedking Beemd, om er maar een paar te noemen :D.
Ze hebben het vroeger ook met mijn eigen oude gebouw Henny geprobeerd, maar hij weigerde principieel om te galopperen, het zand kon zo zwaar niet zijn, hij bleef draven dus daar zijn ze na een paar pogingen maar mee gestopt :+ ;) .

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 23:49

Leuk topic :j

Vind het een erg leuk paard om te zien!

Ik zat net als Kom ook te denken aan een galoptraining erbij. weet niet of ze een beetje makkelijk galoppeert? Eigenlijk ook voor de ademhaling/longen, in galop gaat de ademhaling automatisch in het ritme van de galop en is het dus meteen een ademhalingstraining. Misschien dat het bijdraagt aan net wat meer capaciteit van de longen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 23:52

Mag ik nu mee op de duosulky O:)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 00:07

Wat een leuk paard.
Ik heb in het verleden ook dravers 'onder de man' getraind. Door galopwerk worden ze sterker (op lucht en spieren) - mits ze niet gevoelig zijn voor 'snel wegspringen' en dressuurmatige training maakt soepel. Daarnaast ook door veel stapwerk. Dat is wat mij betreft 'Haarlemmerolie' (= helpt overal voor). De doorbloeding van spieren en peesaanhechtingen wordt beter. Ze worden minder blessuregevoelig en de algehele basisconditie verbetert. Veel paarden zitten al snel letterlijk en figuurlijk beter in hun vel. Dit is ook een goed middel om de verzuring in de spieren door de topprestatie 'harddraven' af te laten vloeien.
Dus niet alleen na de training of koers flink uitstappen (wat de meeste trainers doen), maar echt opnemen in het trainingsprogramma.
Met stapwerk bedoel ik niet wandelen, maar echt bewust bezig met tempo. De ondergrond bij voorkeur 'een stevige egale grondbodem', maar ook over de straat is meestal goed te doen. Veel lange lijnen rechtuit en duurtraining. (dit kan natuurlijk ook voor de sulky, maar ik merk dat ik o.z. wat meer inwerking heb op de training)