Tja, ik heb wel wat ervaring met het rijden van een draver, al hoeft hij inmiddels niet meer te koersen. Mijn kanjer heb ik zelf (met hulp van een goede instructrice) omgeschoold van koerspaard naar een leuk rijpaard, al zeg ik het zelf. Ikzelf heb veel gehad aan het rechtrichten onder het zadel en dit is iets dat ik nog steeds veel doe. Beginnen in stap, stelling naar buiten vragen, kleine ophoudingen, achterbeen erbij vragen. De ontspanning bij Hot kwam toen vanzelf. Maar nogmaals, met heel veel hulp van mijn instructrice. Het valt niet mee bij een draver, juist omdat ze vaak een langer achterbeen hebben en daardoor wat sneller op de achterhand (lijken) te vallen. Maar ga zo door meiden, ik ga Zanneke zeker volgen tijdens de koers!
Overigens worden bij ons op stal ook veel koerspaarden getraind met de dubbele longe en daar knappen ze lekker van op!

)
) Vaak worden ze er wel sterker van als ze met een beetje ruggebruik erover draven, ze gebruiken al snel hun hele lijf beter. Ik heb ook wel eens een balk in de hoek van de bak liggen, een paar meter uit de kant. Dan kan ik eroverheen wanneer ik wil, maar er ook omheen waardoor het paard in de bocht iets minder mogelijkheid heeft om door de bocht 'te vallen', en je iets makkelijker een beetje stelling naar binnen kan vragen. Voor mijn draver werkt het heel fijn, ook mede doordat ze de bak na een poosje maar saai vind 
) trainde ik ook dressuurmatig tijdens zijn koerscarriere. Het sjouwen door de bak was een uitdaging op zich, maar hij knapte daar zo van op. Veel tempowisselingen rijden en slangevoltes. Ook longeren met cavaletti hielp goed. Hij kwam alleen voor de sulky om snel te rijden en als ie moest koersen. Wat je misschien ook nog erbij zou kunnen doen om haar misschin sterk te maken: galoptraining op het strand. Niet als een gek laten rennen natuurlijk, maar redelijk beheerst door het mulle zand (niet het zwaarste deel uiteraard, denk aan de pezen