Paard niet voorwaarts, sporen gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:20

Koper schreef:
Caira schreef:
Is hij verder in balans? Valt hij niet op de schouders? spoort hij netjes?

De meest nuttige reactie in het hele topic en er wordt niet eens antwoord op gegeven -O-

Jammer dat je je sportdoel boven de kwaliteit van de opleiding van je paard stelt TS. Ik dacht even toen ik de OP las dat je een grap maakte maar blijkbaar ben je serieus -O-

Eh - ik vind, dat in dressuur alle 6 "stappen" tegelijkertijd belangrijk zijn.
Dus rechtrichten, voorwaarts zijn, het zwaartepunt iets meer op de achterhand kunnen nemen, aan de hulpen zijn (plus ontspannen plus correcte tact plus swingen) - het bijt elkaar niet en het een komt ook niet na het ander.
Het zjn gewoon allemaal onderdelen, verbetering nastreven op 1 punt hoeft echt "de kwaliteit van de opleiding van je paard" niet tegen te werken.

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:32

Sporen vind ik geen oplossing voor het voorwaartse probleem...
Laat je paard lekker lopen en zorg dat je consequent bent met je been en zweep :)
Druk je kuit aan, reageert je paard niet?
Druk je ze er wat harder in, weer geen reactie?
Tik met de zweep, dan moet je paard natuurlijk ook op reageren voordat je er genoegen meeneemt ;)
Als je dit een aantal x consequent blijft doen samen met vele overgangen rijden, krijg je hem binnen no time goed voorwaarts aan je been. :D

Consequent zijn is het toverwoord bij paarden :)

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:47

Veel overgangen rijden, geen reactie op been meteen tik geven. Consequent zijn en ook blijven.
Sporen zijn naar mijn menen voor de verfijning van de hulpen en niet om je paard voorwaarts te krijgen...

Caatje87

Re: Paard niet voorwaarts, sporen gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:50

Ik vind het altijd grappig dat mensen zeggen:

niet met sporen rijden, maar met zweep ander went het paard aan de sporen... Ja dat is hetzelfde met de zweep! Toen ik in de M1 kwam en mijn zweep in het proefje thuis moest laten kakte hij elke keer in. Dusss zweep weggelegd in de trainingen en consequent met mijn been leren rijden. Dus been (zonder spoor erin te duwen), geen reactie? Spoortje erbij. Hielp enorm!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:53

Het maakt niet uit hoe je het doet, zolang je maar consequent bent is mijn mening ;) maar genoeg ruiters die "constant" gaan prikken met sporen (bewust/onbewust ;)) vandaar dat een zweepje waarschijnlijk vaker wordt genoemd. Maar een paard kan overal aan wennen.

Trippel23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 15:00

@ Koper: geloof niet dat er staat dat ik dat bovenop stel. Wel denk ik dat mijn paard ook beter loopt als hij actief loopt en veel impuls heeft, dan dat hij van achter loopt te sloffen. Net wat Janneke2 al zegt.
Ben geen fanatieke wedstrijd ruiter. Mijn paard blijft voorop staan. Wil wel alles (voor zover mogelijk) voor elkaar hebben.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 15:03

Ja ik zie ook vaak zat mensen die te veel tikjes geven met de zweep waar alsnog geen reactie meer op komt..

Uiteraard moet je niet elke pas met je sporen prikken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 15:24

Tikken met zweepje, prikjes met sporen.... het heeft alles niets te maken met een paard VOORWAARTS krijgen.
Een paard "denkt" van zichzelf -als alles goed is - al voorwaarts en wil ook vooralk voorwaarts GAAN.
Vandaar dat er zo veel onder hun ruiter uit lopen.

TS geeft in de OP zelf al aan dat het paard "verkeerd" is ingereden, geen idee of zij dit zelf heeft gedaan, of een ander, maar in dat geval: terug naar AF. Naar de basis: teugellengte, lange stukken rijden, ipv veel figuren, veel buirten rijden als het kan, en veel galop-sessies, waarbij paard ook echt even mag.

Paard moet voor alles voorwaarts reageren, denken en zijn.
Mogelijk is er te veel aan de voorkant gezeten (tegengehouden, kan ook onbewust), maar een wedstrijd willen rijden zonder dat het paard voorwaarts is gaat natuurlijk ook niet. Dan zit je zwaar werkend op het paard, het voorwaartse moet nummer 1, nee, vanzelfsprekend zijn, zodat daar in elk geval geen kwestie over bestaat.
Zo lang het dat NIET is, ga je nergens komen, in de wedstrijden, maar ook al zou je geen westrijden willen rijden, kun je ook recreatief verdere dressuuroefeningen niet goed uitvoeren.

Overigens: ik lees nergens hoe oud het pard is, en wat de (voor)geschiedenis is, of hoe lang het paard al bij TS is. Dat kan ook uitmaken.

Sporen om een paard vooruit te prikken werkt voor 1-2 weken, dan zijn ze er aan gewend.
Niet doen dus.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 15:50

terpentijn schreef:
Tikken met zweepje, prikjes met sporen.... het heeft alles niets te maken met een paard VOORWAARTS krijgen.
Een paard "denkt" van zichzelf -als alles goed is - al voorwaarts en wil ook vooralk voorwaarts GAAN.
Vandaar dat er zo veel onder hun ruiter uit lopen.

TS geeft in de OP zelf al aan dat het paard "verkeerd" is ingereden, geen idee of zij dit zelf heeft gedaan, of een ander, maar in dat geval: terug naar AF. Naar de basis: teugellengte, lange stukken rijden, ipv veel figuren, veel buirten rijden als het kan, en veel galop-sessies, waarbij paard ook echt even mag.

Paard moet voor alles voorwaarts reageren, denken en zijn.
Mogelijk is er te veel aan de voorkant gezeten (tegengehouden, kan ook onbewust), maar een wedstrijd willen rijden zonder dat het paard voorwaarts is gaat natuurlijk ook niet. Dan zit je zwaar werkend op het paard, het voorwaartse moet nummer 1, nee, vanzelfsprekend zijn, zodat daar in elk geval geen kwestie over bestaat.
Zo lang het dat NIET is, ga je nergens komen, in de wedstrijden, maar ook al zou je geen westrijden willen rijden, kun je ook recreatief verdere dressuuroefeningen niet goed uitvoeren.

Overigens: ik lees nergens hoe oud het pard is, en wat de (voor)geschiedenis is, of hoe lang het paard al bij TS is. Dat kan ook uitmaken.

Sporen om een paard vooruit te prikken werkt voor 1-2 weken, dan zijn ze er aan gewend.
Niet doen dus.

Voorwaarst en aan het been zijn twee hele verschillende dingen..
Dat haal jij nu door de war.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 16:01

Dank dat je me daar op wijst @ Renske.

Dat verwijt heb ik al in een eerder topic gekregen.
Ik neem dus aan dat jij mij het verschil kan uitleggen?

Als je wil muggenziftren is het inderdaad niet hetzelfde: voorwaarts is de voorwaartse drang van het paard ZELF, "aan het been" zijn is meteen en acuut snel op een ruiter (been) hulp reageren.

Zo beter dan, het ene heeft echter naar mijn persoonlijke visie nogal met het ander te maken, en is niet los van elkaar te zien.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 16:04

_Maggy_ schreef:
Laat je paard lekker lopen en zorg dat je consequent bent met je been en zweep :)
Tik met de zweep, dan moet je paard natuurlijk ook op reageren voordat je er genoegen meeneemt ;)
Als je dit een aantal x consequent blijft doen samen met vele overgangen rijden, krijg je hem binnen no time goed voorwaarts aan je been. :D

Ik zou dit toch net iets genuanceerder aanpakken anders is je paard zometeen wel aan de zweep maar nog steeds niet aan het been. Dus subtiele hulp, geen reactie iets forsere hulp dan nog geen reactie forsere hulp met tikje van de zweep. Het gebruiken van de zweep zonder hulp zou ik proberen zoveel mogelijk te vermijden.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 16:04

Graag gedaan :)

Oh zeker wel.. Mijn paard is erg voorwaarts, maar niet snel genoeg aan het been.
De enige manier om dit op te lossen is in mijn ogen tempowisselingen maken. Een paard wat in 1 tempo doordendert heeft niks met aan het been te maken.

Ook kan een paard schieterig zijn voor het been en dan is het nog niet correct aan het been. Dan accepteert het paard je been namelijk niet.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 16:22

Dat ben ik dus helemaal met @Renske eens: het is dan nu duidelijk dat de verwarring ontstond omdat ik mij niet zorgvuldig genoeg uitdrukte.

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:05

DromenLies schreef:
_Maggy_ schreef:

Ik zou dit toch net iets genuanceerder aanpakken anders is je paard zometeen wel aan de zweep maar nog steeds niet aan het been. Dus subtiele hulp, geen reactie iets forsere hulp dan nog geen reactie forsere hulp met tikje van de zweep. Het gebruiken van de zweep zonder hulp zou ik proberen zoveel mogelijk te vermijden.

Hoe zou jij het doen om een paard te leren dat iets aandrukken actiever lopen betekent?
En dat hij op steeds fijnere hulpen gaat reageren? Misschien reageert het paard niet op de stevigere beendruk dan moet je toch iets hebben wat wel doorkomt? :)
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je continu die zweept nodig hebt want daar worden ze op den duur ook hard voor, maar als je het alleen doet wanneer het nodig is lijkt mij dat van niet?\
(en het hoeft ook niet hard slaan te zijn ma een kleine aanraking van de zweep kan al genoeg zijn ;) )

Het heeft bij mij iig altijd wel geholpen :D

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:06

Ik zou bij het uitblijven van reactie je beenhulp combineren met zweep, dus tegelijk en niet de beenhulp weglaten en alleen een tik geven.

jans1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:00

Koper schreef:
Caira schreef:
Is hij verder in balans? Valt hij niet op de schouders? spoort hij netjes?

De meest nuttige reactie in het hele topic en er wordt niet eens antwoord op gegeven -O-

Jammer dat je je sportdoel boven de kwaliteit van de opleiding van je paard stelt TS. Ik dacht even toen ik de OP las dat je een grap maakte maar blijkbaar ben je serieus -O-

hoezo meest nuttige antwoord? alle antwoorden zijn nuttig en je kan er allemaal van leren. het is ook handig om de mening van anderen te weten.

Renajj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:03

Veel overgangen rijden, en wanneer hij/zij niet reageert op je been een tik achter je binnen been. Zo heb ik het geleerd tenminste. Op de hals heeft geen zin. En wanneer je hem/haar tikt achter je binnen been. Dan weet hij/zij dat hij word gestraft omdat hij niet reageert op de hulpen. En wanneer je dit op de hals doet weet het paard niet waarom hij word gestraft. Zo heb ik het geleerd. Dus wanneer hij/zij niet reageer, gewoon een tik achter je binnen been. En uit eindelijk zal het paard het snappen, en reageert ie steeds sneller.
Gewoon heel de tijd overgangen rijden, geen moeilijke oefeningen of iets. Maar gewoon overgangen, best saai ja. Maar uit eindelijk heb je wel resultaat.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:11

ik had ook last van een paard wat slecht aan mijn been was, maar dat kwam ook omdat ik continu been gaf.
je moet alleen beengeven zodra je wat anders wilt en ze harder moet.. en zij moet blijven lopen zonder been. ja makkelijk gezegt dan gedaan! maar dus je benen er aan houden maar niet continu drijven, zodra je paard langzaam gaat geef je been en moet ze daarop naar voren, doet ze dat niet of valt ze gelijk terug dan kom je direct streng in met je been, en daar zal ze misschien wat heftig op reageren maar alle reactie naar voren is goed.. dan hou je je been er weer netjes aan zonder te drijven.. dit vergt wel even doorzettings vermogen en een andere manier van rijden jezelf aanwennen. maar sporen zijn bedoeld om je hulpen te verfijnen, ze willen natuurlijk in de dressuur dat het er uitziet alsof het allemaal vanzelf gaat.
dus dit moet je herhalen totdat je paard begrijpt dat hij ook gewoon moet lopen zonder dat je drijft en pas terug mag als jij dat zegt, ophouding maakt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:15

Gooi er maar eens haver in als je consequent met je been bent.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:26

Wonderen kun je verrichten door je paard op het juiste moment te belonen.
Dan weet hij tenminste waarvoor hij het doet.....

Trippel23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 21:42

Consequent en belonen blijken het beste te werken. Heb wel m'n wieltjes omgehouden voor als hij echt niet reageert. Hier reageert hij beter op dan "gewone" sporen (al met een kleine beweging). Hij reageert al een stuk beter op mijn been. Nu volhouden.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 04:16

Waarom het paard proberen te verplichten goed aan het been te worden als het paard dat eigenlijk wilt?
Ooit al gehoord dat het paard niet leert van de druk of de sterkte van de druk, maar van het laten vallen van die druk? Degene die het paard opgeleid heeft blijkbaar niet. Het paard is een dier dat probeert comfortabel te zijn. Als het dus druk krijgt gaat die proberen van de druk af te geraken. Spijtig genoeg merkt bijna niemand wanneer het paard dat probeert. Als je niet reageert op een poging van het paard om van de druk af te geraken zal hij stoppen met proberen. Uiteindelijk zal de stamp zoveel pijn doen dat het paard een sprong vooruit maakt en dan wordt er gestopt met stampen. Zo leert het paard dat een stamp "vooruit" betekent. Spijtig genoeg leert hij daar niet van dat een aanraking met de benen eigenlijk al "vooruit" betekent. Zo worden veel paarden getraind.

Hoe je dat het best aangepakt wordt voor beide partijen een goed gevoel te geven, is gewoon een iets harder dan middelmatige druk uit te oefenen die constant is. Nu is het de bedoeling heel goed op te letten. Op een gegeven moment ga je voelen dat je paard van de druk af probeert te geraken. Dat kan even duren, zeker als het paard echt zeer langzaam reageert. Uiteindelijk zal je een zeer geringe gewichtsverplaatsing naar voren opmerken (wss pas na enkele foute gewichtsverplaatsingen waarbij je gewoon de druk aanhoudt). Als je dat merkt moet je onmiddelijk reageren en alle druk lossen. Als je dit enkele keren doet zal je paard op die druk na de gewichtsverplaatsing een stap naar voren zetten (dat wil zeggen dat je na 3 keer ongeveer de druk moet vasthouden na de gewichtsverplaatsing). Als het paard dit prompt doet op die druk, begin je met te leren dat hij ook al aan veel lichtere drukken kan beantwoorden. Je herhaalt de oefening gewoon met een lichtere druk. Afhankelijk van het paard kan je de fase gewichtsverplaatsing er bij de oefeningen met lichtere druk tussenuit laten.
Het belangrijkste is de consequente drukval bij de juiste reactie van je paard.

Dat is veel beter dan lapmiddeltjes zoals harder duwen, stampen, de zweep of sporen (die uberhaüpt niet dienen voor voorwaartse maar verfijnde zijwaartse bewegingen).

Het verschil is dat in het geval van lapmiddeltjes het paard bang wordt voor het been, terwijl in het andere geval het vertrouwen, respect, welbevinden en gevoeligheid groter worden. En je moet niet 1 keer een gevecht leveren. Uiteindelijk is het zelfs genoeg om de uiteinden van de haren van het de paardenflank te raken of zelfs gewoon een kleine verplaatsing van jou lichaamsgewicht zonder dat je benen het paard moeten raken.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:55

ik heb ook geleerd.dat als je een paard wat voorwaartser wil hebben je veel overgangen moet rijden.bij elke letter in de bak maakte ik een overgang,bv,van stap naar draf,van halthouden naar draf,enz,,,en als hij de eerste keer niet reageert op je been,dan een klein tikje met zweep geven.maarja ik weet natuurlijk niet of dit bij elk paard helpt.succes ermee.