Ixquisa, vier jaar na zeven maanden training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 22:05

Ja ik heb de juiste begeleiding. En het is een super braaf paard, echt eentje om samen mee te groeien. Heb er verschillende geprobeerd die ook echt nog jong waren in hun kop, maar zij was zo koel in het hoofd dat het ons zeker haalbaar leek om samen, met de juiste begeleiding, dingen te keren en plezier te maken. Je mag me te jong vinden voor een jong paard, maar ík heb een klik met dit paard en zo een kans wou ik niet laten schieten. En als dat betekent dat we alles rustig aan moeten doen en twee stappen vooruit en één achteruit gaan dan is dat prima. Ik rijdt niet alleen met dit paard, ik verzorg haar ook en doe leuke dingen met haar. We hebben lol samen en dat rijden... Tja, we moeten beide nog veel leren, maar niets is onmogelijk ;)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:08

Ja, ik snap dat je dat spijtig vind, en ik snap ook dat je gewoon verliefd kan worden op een paard en die koopt, maar het is gewoon niet ideaal. dat hoeft ook niet, míts je de juiste begeleiding krijgt, en die ontbreekt dus blijkbaar aangezien ze het paardje met een slofteugel in de krul trekt ipv de basis aangeleerd te krijgen..... waar is de beleiding in dit verhaal?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:10

Heleennn schreef:
Ja ik heb de juiste begeleiding. En het is een super braaf paard, echt eentje om samen mee te groeien. Heb er verschillende geprobeerd die ook echt nog jong waren in hun kop, maar zij was zo koel in het hoofd dat het ons zeker haalbaar leek om samen, met de juiste begeleiding, dingen te keren en plezier te maken. Je mag me te jong vinden voor een jong paard, maar ík heb een klik met dit paard en zo een kans wou ik niet laten schieten. En als dat betekent dat we alles rustig aan moeten doen en twee stappen vooruit en één achteruit gaan dan is dat prima. Ik rijdt niet alleen met dit paard, ik verzorg haar ook en doe leuke dingen met haar. We hebben lol samen en dat rijden... Tja, we moeten beide nog veel leren, maar niets is onmogelijk ;)

Het is het aller allerbelangrijkste dat je veel lol hebt samen! Ik heb ook zeker niet alle wijsheid in pacht, ik ben 35, rij 25 jaar of zo, maar moet ook nog heeeel veel leren. Ik heb echt nog altijd les nodig om mezelf te verbeteren, en begeleiden.
Dat geeft ook niks; als je bedoeling goed is, en je van je paard houd, gaat dat allemaal goed komen. Maar idd, verbrand die vreselijke hulpmiddelen!

Heleennn

Re: Ixquisa, vier jaar na zeven maanden training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 22:13

Ik snap niet echt waaruit jij afleid dat ik haar in de krul trek? Er staat nergens een foto waarop ik dat doe en hoe weet je trouwens hoe jong ik ben? :')

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:13

Ruga schreef:
Brendaaaa schreef:
Ik persoonlijk vind je te jong om met zo'n jong paard bezig te zijn, maar je hebt het paard nu eenmaal en moet er natuurlijk het beste van maken.

Dat vind ik een beetje spijtig, dit soort opmerkingen. Ik ga geen rijtechnisch commentaar geven, want hier staat al genoeg bij mekaar.
De TS is een jonge meid die eigenlijk het beste wil voor haar jong paard. Alleen schijnt er in haar omgeving tot nu toe niemand te zijn die dan eens rustig uitlegt hoe je dat het beste aanpakt (en vooral, hoe traag je eigenlijk opbouwt als je dat met respect voor het paard wil doen). Is dat haar fout? Nee toch.. ze is op zoek naar meer en betere info, ze wil graag bijleren, onder andere door hier een topic te openen en in discussie te blijven ondanks harde commentaar. Ik vind dat erg positief, dat zou juist aanmoediging moeten krijgen.

Precies, ik vind dat het hier ook nogal overkomt alsof ze het paard niet waard is. Wel TS, met het nodige geduld, training, vertrouwen en respect gaan jullie vast een goed team worden. Je leert alleen maar door verschillende meningen te horen. Natuurlijk is niet elke mening correct. Maar als je er over nadenkt of eventueel wat over opzoekt dan kom je al een heel eind en dat weet je ook wat je echt moet doen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 22:16

Ja zo vind ik het ook een beetje overkomen... Niet zo fijn dus...

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 02:43

Ik dacht al, oh jee, een jong paard en een slof, hier gaan bepaalde reacties op komen...
En nou zijn sommige reacties goed onderbouwd en nuttig, maar sommigen vind ik wat kort door de bocht en een beetje 'bemoeizuchtig'. Ik zie in het profiel van TS namelijk geen leeftijd staan (correct me if I'm wrong), dus hoe kun je haar in godsnaam te jong voor het paard vinden?!

Ik zou zelf niet kiezen voor een jong paard als eerste paard (als overstap na de pony) maar ik begreep dat je hiervoor ook al een paard hebt gehad, dus dan is het een mooie uitdaging! En met de juiste begeleiding zie ik geen enkel probleem! Mits je wel geduld hebt (en dat ziet er wel zo uit!) en dus geen haast met 'zware' dingen, wedstrijden en springen.

En wat betreft een slofteugel, mijn eerste keuze zou het niet zijn bij een jong paard. Maar je verteld dat je het steeds niet langer dan een kwartiertje hebt gedaan, dat vind ik wel positief, niet te lang doorvragen. Het lijkt me niet dat je het paard hiermee schaadt, mits je de slof op de juiste manier gebruikt.

In ieder geval veel succes met je paard, ben benieuwd naar wat duidelijkere recente foto's :)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 07:34

Nou, als je in het profiel kijkt, zie je dat ts gewoon heel erg jong is. Ik denk nog geen 15? Dat vind ik dus echt heel jong voor een paard van 4.... maar volgens mij heb ik nergens gezegd dat ze haar paard niet waard is, en dat is ook absoluut niet wat ik wil zeggen. Ik zeg alleen dat je dit echt niet alleen moet doen, maar je echt goed moet laten adviseren. Het feit dat je een slof gebruikt hebt, zegt mij dat je niet de juiste begeleiding krijgt...een slof vind ik uberhaubt al ondingen.....

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 08:57

Wat een leuk paardje heb je!
Prima dat je een klik met haar hebt, dat is ook zeker een van de belangrijkste dingen.
Ik lees in je OP dat je nu niet meer met hulpteugels rijdt dus dat is helemaal prima,
(ook ik ben van mening dat dit voor zo'n jong ding niet helpt..trouwens bij geeneen paard hoor maar goed)
Wat mij vooral opvalt is dat je paard erg op de voorhand loopt en niet actief genoeg is.
Probeer vooral veel overgangen te rijden, je paard aan het been te maken.
Wordt je bewust van je hulpen en zorg dat je consequent rijdt...actie -> reactie..been = weg..
Opletten dat je je handen op gelijke hoogte houdt..en dus inderdaad die buitenhand er bij houdt in de galop maar ook gewoon je zowieso bewust worden van je handligging.
Die nageeflijkheid komt vanzelf echt waar, eerst lekker werken aan de basis samen met je instructie.
Ik rij zelf nu ruim 4,5jaar een merrie die niet jong maar zeer groen was toen ik met haar begon. Als ik kijk hoeveel geduld, ups en downs en dat soort dingen we hebben meegemaakt en ik nu nog steeds dingen bij moet leren en zelfs gister tijdens de les weer ergens achter ben gekomen hoe ik haar net nog wat fijner door dr lijf heen kan laten lopen...tja geduld is vooral het belangrijkste haha.
Dit, samen met goede instructie en veel liefde voor je paardje zorgt er voor dat het echt helemaal goed gaat komen met jullie!
Succes!!

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 09:01

Heleennn schreef:
Over het zadel, ik rijdt dus bijna nooit met het slecht passende zadel, staat te koop trouwens ;) Normaal steeds met een dressuurzadel dat wel past en waarbij ze haar lichaam wél correct kan gebruiken.

ik ga ook mee met joolien

ik snap al helemaal niet datje met een slecht zadel waarva je dus al weet dat ie niet goed ligt, wel gaat rijden?

veel plezier met je paard

Talia123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 09:55

ik ga geen commentaar geven over het rijden want dan zal ik in herhaling vallen met mijn voorgangers. Ik vind wel dat er "verbetering" is maar er moet nog heel veel aan gewerkt worden! op de voorlaatste foto die je duidelijk dat het paard op de voorhand loopt dus dat mag vanachter heel wat actiever. maar even die slof , die vind ik niet zo paardvriendelijk hij staat namelijk heel gespannen dus je gaat uw paard dwingen nageefelijk lopen en gaat zo gaat hij foute hals spieren gebruiken.

_Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:26

Hey Heleen

Ik ken je van vroeger op de manege, en volg je topics hier ook zonder meestal een reactie te geven.
Nu wil ik toch eens iets zeggen, sorry, maar de begeleiding die jij oké vind, is niet oké..
Ik heb het je al eens uitgelegd, en voorgesteld om naar een privéstal te komen mét goede begeleiding maar die heb je blijkbaar naast je neergelegd.

Ik heb ook op jouw manege gereden, en dit is echt geen goede begeleiding, wat je er ook van zegt.. Zeker toch niet voor zo'n jong paard, ik hoop dat je dit ooit eens inziet..
Ga eens op een privéstal of bij een trainer les volgen, en vergelijk dit dan met de begeleiding die je daar krijgt, en je zal zelf inzien dat dit niet de goede manier is.
Ik wil je helemaal niet afbreken, want je bent een onwijs leuke meid die het beste wil voor je paard, maar om echt goed met dit paard aan de slag te gaan zul je toch een andere manier moeten vinden :s

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 12:28

Ik heb gewoon niet de mogelijkheid om te verhuizen? Dan zou ik ook alle mensen moeten achterlaten... En wie weet vind ik de begeleiding daar niet zo goed...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 12:28

missanita84 schreef:
Heleennn schreef:
Over het zadel, ik rijdt dus bijna nooit met het slecht passende zadel, staat te koop trouwens ;) Normaal steeds met een dressuurzadel dat wel past en waarbij ze haar lichaam wél correct kan gebruiken.

ik ga ook mee met joolien

ik snap al helemaal niet datje met een slecht zadel waarva je dus al weet dat ie niet goed ligt, wel gaat rijden?

veel plezier met je paard

Lees dan? Ik zeg duidelijk, het was eenmalig omdat ik mijn singel vergeten was.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:38

Meis, waarom plaats je dan de foto's als het eenmalig is, als je weet dat het nog zoveel anders kan... dan weet je toch dat er commentaar komt?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 12:41

Ja akkoord, laat het dan ook maar. Ik zal pas nog eens foto's plaatsen (of gewoon niet, even makkelijk) als alles perfect gaat.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:57

Dat hoeft natuurlijk niet, maar je weet dat het Bokt-publiek kritisch is.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:45

kritisch of niet, met een niet passend zadel rijd je gewoon helemaal nooit (is mijn mening)

heel veel plezier met je paard

_Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:30

Heleennn schreef:
Ik heb gewoon niet de mogelijkheid om te verhuizen? Dan zou ik ook alle mensen moeten achterlaten... En wie weet vind ik de begeleiding daar niet zo goed...

Ik zeg ook niet dat je naar ons moet verhuizen, probeer gewoon eens een privéles op verplaatsing en zie hoe dat gaat.
Er zijn nog meer mensen die ergens gestald staan maar elders les volgen.

Maar aan je FB-status te zien, sta je alles behalve open voor tips en neem je toch niets aan, heel jammer :s
En als antwoord op je FB-pagina: je hoeft inderdaad niet alleen maar te rijden, maar van zodra je reactie's krijgt op je foto's, geef je altijd weerwoord.
Waarom zet je dan überhaupt foto's op bokt? :s

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:32

Nu ben ik wel benieuwd wat er op FB staat?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 14:34

Ik vraag enkel om rijtechnisch commentaar, ik ben het gewoon beu dat iedereen op bokt altijd negatief doet tegen mij... Ik doe super hard mijn best om iets te bereiken met dit paard maar nee, nooit goed genoeg :n

Les op verplaatsing heb ik ook al aan gedacht, helaas geen eigen trailer... Maar ik weet niet of die privestal (de vos denk ik) ook privelessen geeft of waar jij staat ver is van mijn huidige manege. Maar ik denk niet dat het echt geapprecieerd wordt als ik ergens anders ga lessen ipv van op de manege mijn privelessen voort te zetten...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 14:36

Joolien schreef:

Dat ik het absoluut niet fijn vindt dat er bij elk topic ALTIJD negatieve commentaar is dat ik te jong ben, niet verantwoordelijk genoeg, ik niet goed genoeg kan rijden en ga zo maar door. En dat voor mij paardrijden een hobby is en dat rijden iet of wat bijzaak is (wat natuurlijk niet weg neemt dat het belangrijk is dat dit correct gaat...).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:38

Heleennn schreef:
Joolien schreef:

Dat ik het absoluut niet fijn vindt dat er bij elk topic ALTIJD negatieve commentaar is dat ik te jong ben, niet verantwoordelijk genoeg, ik niet goed genoeg kan rijden en ga zo maar door. En dat voor mij paardrijden een hobby is en dat rijden iet of wat bijzaak is (wat natuurlijk niet weg neemt dat het belangrijk is dat dit correct gaat...).

Ok sommige mensen reageren hier niet heel tactisch maar je krijgt toch ook veel kritisch maar opbouwend commentaar? Nogmaals niemand zegt dat je niet kunt rijden of iets, dat maak je er zelf van.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 14:40

In de andere topics wel, allemaal heel harde kritiek dat ik geen jong paard zou moeten rijden omdat ik nog te jong ben, niet goed genoeg ben... Daar hebben jullie op zich niets mee te maken, maar ik zie het zo weer gebeuren.

_Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:40

Maar Heleen, ze geven hier ook rijtechnische commentaar... ik denk dat je het gewoon nog niet wil aannemen..
Neem het van mij aan, meteen de slof erop gooien etc is echt niet goed hoor.
Deze periode is nu misschien wel voorbij, maar zoals ik het zie, loopt je paard nog altijd niet van achter naar voor, en ik geloof echt dat jij veel beter kunt met de juiste begeleiding! ;)

Bij Joni ga je inderdaad niet mogen les volgen, daar heeft de manege een overeenkomst over.
Onze stal is er niet ver vandaan, op wandelafstand.
Laatst bijgewerkt door _Niien_ op 27-03-13 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt