Wat maakt een goede instructeur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Re: Wat maakt een goede instructeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:12

Goh een interessant topic!

Momenteel ben ik op zoek naar een instructeur die bij mij (en mijn pony ;) ) past.

Wat ik zoek in een instructeur, en wat diegene dan ook goed kan maken:
- Rustige, duidelijke stem.
- Actieve houding tijdens de les. (iemand die in de hoek gaat zitten, kan lang niet alles zien)
- Kennis over de houding van de ruiter en hier in mij begeleiden.
(zien wat er mis gaat, wat er gebeurd, en wat de oplossing kan zijn.)
- Kennis over het paard.
(wat hier boven al is genoemd, zeg ik hier ook altijd: M'n paard/pony kan het wel, ik weet dat het er in zit, maar ik ben diegene die het moet leren. Mijn houding is de reden voor de manier van lopen van mijn paard.)
- Iemand die ook werkelijk durft te zeggen wat ie ziet.
(en dus niet bang worden omdat ik soms nog al heftig kan reageren... :o )
- Manier van overbrengen vind ik erg belangrijk.
- Iemand die mij kan motiveren om door te trainen op een vriendelijke en leuke manier.
- En vooral: iemand die plezier heeft in het geven van lessen en dit ook uitstraalt.

Ik hoef niet iemand, die me een uur les geeft, die het doel heeft: we zorgen dat ze gaan zweten en binnen een uur heb ik mijn geld verdient.
Nee, ik wil iemand die ons wilt helpen om hoger op te komen en ook open staat om dingen (bij) te leren.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:26

Voor mij moet een goede instructeur kunnen zien wat het paard nodig heeft aan oefeningen om sterker, atletischer en beter te worden binnen de 'beperkingen' van het paard door ras, bouw, talent of leeftijd bijvoorbeeld. Een goede kennis van de biomechanica van het paard is hierin volgens mij onmisbaar, zodat er (als logisch gevolg denk ik) met rust en respect met het paard wordt omgegaan. Een goede instructeur zit ook niet 'vast' in zijn eigen stramien, maar denkt buiten de kaders, neemt ook dingen mee uit andere stromingen, zodat hij/zij kan putten uit veel oefeningen, kennis en theorieën etc. om het optimale uit het paard te kunnen halen.

Daarnaast moet een goede instructeur ook de 'beperkingen' van de ruiter kunnen zien, hiermee om kunnen gaan en (positief) kunnen stimuleren en zo de ruiter laten verbeteren.

Het belangrijkste van alles is denk ik dan wel dat een goede instructeur dit ook allemaal op een duidelijke manier kan overbrengen op de ruiter, zodat die het ook daadwerkelijk begrijpt en niet met een groot vraagteken boven zijn hoofd van het paard afstapt, of klakkeloos doet wat er gezegd wordt. Een goede instructeur zorgt ervoor dat een ruiter ruitergevoel ontwikkelt, zodat de ruiter gaat aanvoelen wat er gebeurt met/in het paard en wat hierop voor actie moet worden ondernomen (en dit uiteindelijk ook voor elkaar kan krijgen als de instructeur er niet bij is).

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:35

Een instructeur die naar mn paard kijkt waar we aan moeten werken en waar hij aan toe is, niet iemand die volgens het 'dressuurplaatje' werkt. Als mij wordt verteld wat ik moet doen wil ik ook weten waarom precies dat. En net als hierboven al een paar keer genoemd is, iemand die open staat voor andere (nieuwe) dingen en in staat is de discussie met me aan te gaan. Iemand die echt geinteresseerd is is ook heel fijn.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:13

een goede instructeur,is voor mij iemand met geduld.en goed kan onderbouwen wat hij/zij bedoelt.
iemand die ook op mijn paard durft te stappen en het kan laten zien.
voor de rest moet het zowiezo ook klikken tussen ruiter en instructeur,anders wordt het nooit wat.

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:01

Als ik dit zo lees, wordt het voor mij later een onmogelijke zoektocht naar goede instructie, of ik moet mijn portemonnee trekken :D
En, als ik dit zo lees, heb ik nooit echt goed les gehad. Vroeger was het altijd standaard het volgende:

Handen naar beneden (wat nou, je handen dragen en ligt contact)
Trekken = ho
Hakken naar beneden (ookal spande je daarmee alles in je lijf aan)
Hand naar binnen = bocht om.

Wat nou, benen verleggen, je zit en spieren? Alleen in de galop aanspringen was dan binnenbeen voor en buitenbeen achter de singel, tot in overdreven mate dat mijn been op de kont van het paard lag bijna.

Ik ga dit even volgen, voor puntjes om een goede instructie te zoeken als mijn nieuwe paardje er is :)

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 08:21

Goede les kost inderdaad een beetje maar je hebt er dan ook baat bij en plezier van en als je het te duur is ga je toch een keer in de twee weken je leert er in ieder geval meer van als je vorige les dat lees ik wel

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 09:29

Ik helaas nooit echt goed les gehad. Ik mocht dat ik 11 was (is nu dus 16 jaar geleden) op de manege lessen omdat ik niet weg te slaan was bij mijn verzorgpony. Daar was het voornamelijk rondjes rijden en de figuren, en zoals bovenstaand dus.
Heb vorig jaar een beetje beter les gehad van de tante van mijn ex vriend, maar omdat mijn paard is gestolen en zij een hernia had, gestopt. Ik ga deze zomer een nieuw paard kopen en wil dan beter les :)

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:14

Voor mij is een goede instructeur:
-Goed weten waar zij/hij het over heeft. qua rijden en het paard zelf
-Goede uitleg geven als ik niet weet hoe het moet
-Als mijn instructeur zegt wat ze vind daar hou ik wel van dan weet
ik waar ik aan toe ben en weet ik waar ik aan kan werken.
-Iemand die als je in een groep rijd niet alleen anderen les geeft maar haar
aandacht eerlijk verdeelt wanneer je het nodig hebt.!

Zoiets:)

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:38

RianneP schreef:
-Goed weten waar zij/hij het over heeft. qua rijden en het paard zelf
-Goede uitleg geven als ik niet weet hoe het moet
-Als mijn instructeur zegt wat ze vind daar hou ik wel van dan weet
ik waar ik aan toe ben en weet ik waar ik aan kan werken.
-Iemand die als je in een groep rijd niet alleen anderen les geeft maar haar
aandacht eerlijk verdeelt wanneer je het nodig hebt.!

Zoiets:)

hier ben ik het wel mee eens :P

InfinityT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:50

Pfoeh. Dat is best een lastige! Ik heb intussen les gehad van meerdere soorten instructeurs. Onder andere enkele manege lessen (ook ik ben verwend, privéles gewend). Dit vond ik echt horror! Ze concentreren zich volledig op de ruiter en niet op de behoeften van het paard. Ik beredeneer nu natuurlijk uit ervaringen :)

Ook heb ik een poosje privéles gehad van een vrouw (zal maar geen namen noemen) die mij wel even zou helpen met het beleren. De gruwel. Dwang, schoppen, meppen met de zweep.. vier-jarige fjord met korte hals en rug aan de bijzet zetten omdat hij niet naar beneden wilde met het hoofd. Vind je het heel gek als 't beestje nét beleerd is en nog totaal géén balans heeft. Galop aanleren? Longeerzweep en erachteraan! Luisterde absoluut NIET naar de behoeften van zowel paard als ruiter. Achjoh, beestje kan het wel aan! Ja ja, zolang zij haar geld maar kreeg. Zij is mijn ogen verantwoordelijk van het verknallen van die fjord. In het koppie is het compleet veranderd. Van enthousiaste, slimme en gigantisch werkwillige fjord, naar een hoopje zielig gedwongen mentaal dood paard. (Lees: Het was niet mijn paard, dus had er niets over te zeggen).

Nu heb ik met mijn eigen fjordendame jaren lang les gehad van Liesbeth Scheper. Ge-wel-dig. Werkt vanuit het paard, kijkt naar wat het aan kan en wat niet. Mijn fjordje was al op leeftijd, had slechte benen en is jarenlang compleet verkeerd gereden. Toevallig had zij mijn fjordje ook ingereden en was ook helemaal weg van haar pittige karakter. Ze is fantastisch ingesprongen op mijn, toen nog onervaren, kunnen en die van de fjord.

Kijkt ook naar de ruiter. Wat wil je leren? Wat kan je aan? Hoe ver ben je bereid te gaan? Ze pushed je tot het uiterste, laat je werken. Ze is hard, zegt wat ze denkt en dat schiet sommige mensen totaal in het verkeerde keelgat. Maar ík vind het geweldig. Ze neemt de tijd om je te leren kennen. Weet precies wanneer iets je niet lekker zit, past trainingen aan op jouw behoeften en die van het paard. Die vrouw raced op en af naar cursussen, leest zich scheel in boeken en zit aan de buis gekluisterd met dvd's e.d. Bekijkt ALLES. Van Klaus Hempfling tot Anky van Grunsven. Alles analyseert ze. Ook van alle 'methoden' gebruikt ze wat. Ze kijkt zo goed naar wat het paard nodig heeft. Heeft die een softe aanpak nodig? Of moet het even ergens doorheen geholpen worden? Ze legt alles uit. Waarom moet je iets doen? Welke spieren gebruikt het paard daarbij? Welke spieren moet hij niet gebruiken? Hoe oet er eruit zien? Waar moet je op letten? Waarom valt het paard op dat moment uit de galop? Ze ziet alles, voelt alles. Gaat het even niet goed en weet ze niet wat het is? Springt ze zelf even op 't paard en zoekt het uit. Vanuit haar ooghoeken houdt ze je altijd in de gaten. Hoe sta jij erbij? Hoe staat het paard? Ze neemt de tijd voor je. Ze staat gewoon áltijd voor je klaar.

Even een persoonlijk voorbeeld:
Een paar jaar terug is mijn mooie fjordendame gestorven. Vanaf toen ging het bergaf met mij. Een paar jaar heb ik de instructrice, die mij en mijn fjord dus les gaf, niet gezien. Ik kreeg een nieuw verzorgpaardje, een draver, maar die werd plotseling verkocht. Vanaf toen kwam ik weer in contact met mijn oude instructrice, en zij wist wel een paardje voor mij om bij te rijden. Hij zou een uitdaging worden, maar is een heuse leermeester. De eerste les: zij noemde éénmaal de naam van mijn fjord. Ik was nergens meer. Ondanks dat het al jaren geleden was dat ze stierf, liep ik nog steeds met intens verdriet rond. Nooit helemaal kunnen verwerken. Ook zijn er dingen gebeurd met een bepaald persoon die me toen nog steeds achtervolgden. Hier neemt ze de tijd voor. Gaat het gesprek met je aan. Gaat rustig naast je staan en haalt het onderste uit de kan: luistert naar je, stelt vragen, haalt er persoonlijke dingen bij, legt uit... alles om je te begrijpen. Ze weet me altijd meesterlijk terug te halen, me weer met een glimlach door te laten gaan.

Conclusie: al het bovenstaande. Haha. Nee, mijn mening is dat een instructeur zijn/haar best moet doen in het begrijpen van jou en het paard. Zelf onwijs veel ervaring moet hebben om te weten waar hij/zij over praat. Werken vanuit het paard is voor mij erg belangrijk. De klik moet er zijn en het moet iemand zijn die ik kan vertrouwen. Voor mij valt de vraag 'Wat maakt een goede instructeur?' niet in één zin samen te vatten. Vandaar het lange verhaal :)

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:45

Het allerbelangrijkste vind ik zelf de motivatie van de instructeur. Ik hou ervan wanneer iemand fanatiek is en echt het beste uit ons wilt halen. Ik merk het vaak meteen wanneer iemand niet heel geïnteresseerd is maar gewoon zijn of haar lesje staat te geven. Dan weet ik eigenlijk al dat het niks wordt. Natuurlijk kan je van grote namen niet verwachten dat ze ieeeedere les die ze geven weer super enthousiast zijn, dit vind ik dan ook weer een ander verhaal.
Ook heel belangrijk vind ik de methode die hij of zij gebruikt. Als ik het geen fijne methode voor ons vind zal het rijden ook niet beter gaan. Je kunt dan wel van een instructeur verwachten dat hij of zij de methode aanpast, maar uiteindelijk zijn ze toch het beste in de methode die zij zelf gebruiken.
Ik les nu bij 2 super instructeurs die naast het rijden zich ook bezighouden met het management er omheen en dat vind ik super +:)+

Anoniem_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 09:16

Een goede instructrice is voor mij iemand die mij pusht tot het uiterste,
mij steunt en doorgaat tot het goed gaat (dus niet na een uur alles uit haar handen laat vallen)
Verder moet ze zelf ook gewoon een goed niveau hebben en weten waar ze over praat.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 09:32

ik vind dat de trainer/instructeur eerlijke moet zijn, rekening houden met je paard en zijn kunnen (of waar hij al aan toe is) en onderbouwde uitleg moet geven... als we een oefening doen, legt mijn instructice altijd uit waarom we dit doen, met welk doel,... ook als ik iets verkeerd doe, volgt er een hele uitleg terwijl vele 'lesgevers' gewoon zeggen: nee, dat moet zo! ik heb nu ook meer leren rijden op gevoel, losheid,...
ik rij al vele jaren paard, maar pas sinds ik bij deze trainer ben heb ik het gevoel dat ik echt aan het paardrijden ben!

Edisons

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:33

Ik vind het allereerst belangrijk dat een instructeur enthousiast is, heb namelijk een tijdje les gehad van iemand die er absoluut geen plezier in had en dat komt de les natuurlijk ook niet ten goede...

Met mijn huidige instructeur gaat het heel fijn. Wat ik vooral goed vind is dat ze alles ziet, ik heb bijvoorbeeld als 'probleem' dat ik mijn rechterschouder niet goed rechtop houd. Ik krijg dat dus iedere les oneindig te horen. :+ Soms om gek van te worden maar ik merk dat dat hartstikke goed werkt, je wordt veel bewuster van alles wat je doet doordat je op alles commentaar krijgt, en het iedere les honderden keren te horen krijgt. Ook vind ik het belangrijk dat je goed bespreekt welke oefeningen je waarvoor doet, dat je weet wat het doel van de oefening is, waarom doe ik dit?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:43

Ik heb om de week les en kan ook echt met de punten uit mijn les aan de slag.
Wat ik hel belangrijk vind is om te kijken naar wat haalbaar is en wat je wilt bereiken.
Met Tommie heb ik voorheen in de sport gereden. Nu les ik om ons in vorm te houden en om hem zo te laten lopen dat hij sterker wordt en zich op een fijne manier kan bewegen.
Plezier en haalbare uitdaging vind ik erg belangrijk.
En heel belangrijk om paardvriendelijk aan het werk te gaan. Geen dingen vragen die te zwaar/niet haalbaar zijn.

Eveline68987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:06

Kijken of het einddoel een beetje hetzelfde is als die van de ruiter.
Plezier hebben en het goed kunnen verwoorden en onderbouwen waarom iets op die manier.
Zelf ook de nodige ervaring hebben in de sport
En meerdere lesklanten hebben waarbij je echt duidelijke vooruitgang ziet door de lessen.
Dus echt bewezen hebben als instructeur/instructrice

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 20:54

Ik vind het niet slecht als een instructrice aangeeft dat ze graag eerst zelf eventjes wil rijden bij kennismaking om je paard even aan te voelen. Dit wil niet zeggen dat jij alles zomaar moet nadoen. Mijn laatste instructrice heeft ook regelmatig op mijn paard toendertijd gereden en dat was heel gemakkelijk omdat ze wist hoe mijn paard aanvoelde en hoe ze in elkaar zat. Hierdoor paste ze de lessen aan aan mij en mijn paard. Ook kon ze daardoor goed een situatie inschatten.

Dit vind ik heel belangrijk. Een flexibele instructie, van iemand met kennis en die die kennis ook goed weet over te brengen.
Ook vind ik het erg belangrijk dat een instructrice goed kan analyseren, weet wat waar voor dient, goed kan uitleggen waarom en die ook aangeeft als je wat fout doet. Ik heb instructrices meegemaakt die alleen maar hun mond opentrokken als de klant het goed deed, en daar werd je niet veel wijzer van.

Verder vind ik het heel belangrijk dat iemand paard-vriendelijk is. Sommige instructrices zijn dit niet en brengen het vanzelfsprekend over op de klant..

Eveline68987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:16

overigens... ook mee gaan met de tijd. Manier van lesgeven van nu is toch echt anders dan een paar jaar geleden. Meerder wegen die naar Rome leiden.
Dus niet alleen het klassieke beheersen, maar ook de nieuwere methodes.

nina023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 23:26

Een goede instructeur betekent voor mij iemand die:
* Weet waar hij/zij over praat.
* Niet alleen korte aanwijzingen geeft, maar ook uitlegt wat het effect hiervan is.
* Eerlijk is tegenover het paard en niks forceert.
* Iemand die passie in zijn werk legt en enthousiast verteld.

En zo kan ik nog wel een paar punten noemen, maar daar kan ik nu even niet opkomen.

Sinds ongeveer 2 jaar heb ik nu een instructrice die mij echt veel vertrouwen heeft gegeven. In deze 2 jaar heb ik meer geleerd dan in al die 6 jaar daarvoor. En daar ben ik natuurlijk super blij mee! :D

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 00:24

Iemand die naar de combinatie kijkt en niet 1 hoe noem je dat ´techniek´ heeft! Iemand die jou kent, het paard kent.
Ook vind ik het belangrijk dat ze mijn vragen kan beantwoorden. Waarom moet ik dit doen, hoezo zet ik hem nu wat meer opzij etc.
Ze geeft mij meer vertrouwen omdat ik onwijs onzeker ben maar toch een aardig rondje kan sturen volgens haar. Ben zelf erg onzeker en als ik les van haar heb gehad heb ik echt het gevoel dat ik er wat mee kan, dat ik de week erna er wat mee kan doen en echt verder kom!

Ik heb inmiddels van meerdere les gehad. Afgelopen tijd is mijn oude instructrice, waar ik les van had op haar handelsstal langsgekomen en echt, meteen 3 stappen vooruit... Ze heeft zelf hoog niveau gereden, ze weet de kneepjes van het vak, ze kent mij, weet hoe ik rij en mijn paard heeft ze ook al vaker gezien.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:15

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je een beetje dezelfde visie hebt. Als ik les zou krijgen van iemand die wil dat ik heel streng ben aan de voorkant, zou ik daar écht niet vrolijk kan worden. Nou rijd ik groepslessen, dus sowieso geen onverdeelde aandacht en kan ook wel een beetje m'n eigen gang gaan, maar júist in die situatie merk ik heel duidelijk verschil tussen instructeurs: sommigen kunnen hun aandacht heel goed verdelen over de groep, anderen hebben 2/3 mensen die veel aandacht krijgen, terwijl de rest zelf een beetje rondhobbelt. (kan soms fijn zijn, maar af en toe is het ook bijzonder irritant)

moOby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:31

Voor mij is een goede ledgever iemand die
- geduld heeft
- die niet als hooftdoel heeft om zo snel mogelijk paardlief in de krul te hebben
- iemand die altijd rustig is, dus niet roepen in stresvolle situaties
- die het op jou tempo doet

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:33

moOby schreef:
Voor mij is een goede ledgever iemand die
- geduld heeft
- die niet als hooftdoel heeft om zo snel mogelijk paardlief in de krul te hebben
- iemand die altijd rustig is, dus niet roepen in stresvolle situaties
- die het op jou tempo doet

Grappig, die laatste twee punten doen mij eerder denken aan een passieve instructeur. Als je als instructeur (of coach, of docent) niet in staat bent om de grenzen van je leerlingen te verleggen zie ik dat toch echt als een minpunt.
Het 'niet roepen' vind ik ook vaag. Ik roep ook weleens, als ik duidelijk wil maken dat de ruiter NU actie moet ondernemen bijvoorbeeld of als ik echt wil dat ze net even doorzet. Ik denk wel dat er verschil moet zijn tussen roepen en boos zijn, boos word ik niet. Maar in de juiste dosering en als je situatie erom vraagt een keer iets roepen ipv vriendelijk vragen kan ook juist heel effectief zijn imo.

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:09

Ik ben zelf een instructrice en ik denk dat een open relatie tussen de klant en jou ook heel belangrijk is. Ik geef les op een manege aan tieners, en die durven mij alles te vragen, wanneer dan ook. Begin, midden en eind van de les maar ook voor of na de les. Verder vind ik de punten die hier vaak genoemd worden ook van belang.
Wat ik wel vaak mis is het stukje rijden op de zit. Toen ik 4 jaar geleden mijn huidige lessen overnam (dus toen de meeste nog kids en sommige wel al tiener), werd er veel op de teugel gestuurd en weinig op zit. Ik heb ze heel veel met halster laten rijden. Nu hebben ze de teugels praktisch niet nodig, behalve in het begrenzen, maar ze rijden heel netjes op zit. Ik vind dus dat iemand eerst op zijn zit moet leren rijden, voordat je iets met die teugels gaat doen. Hoe denken jullie daarover?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:20

- Altijd met jou en je paard bezig
- Geeft zowel je minpunten als pluspunten aan (denk aan; goed uitvoeren, verbetering zien, etc. )
- Wordt niet boos
- Luistert naar de ruiter (dus je niet iets laat doen als je ertegen bent.. )
- Goede en uitgebreide uitleg geven
- Laat je werken en verlegt grenzen