Momenteel ben ik op zoek naar een instructeur die bij mij (en mijn pony
) past.Wat ik zoek in een instructeur, en wat diegene dan ook goed kan maken:
- Rustige, duidelijke stem.
- Actieve houding tijdens de les. (iemand die in de hoek gaat zitten, kan lang niet alles zien)
- Kennis over de houding van de ruiter en hier in mij begeleiden.
(zien wat er mis gaat, wat er gebeurd, en wat de oplossing kan zijn.)
- Kennis over het paard.
(wat hier boven al is genoemd, zeg ik hier ook altijd: M'n paard/pony kan het wel, ik weet dat het er in zit, maar ik ben diegene die het moet leren. Mijn houding is de reden voor de manier van lopen van mijn paard.)
- Iemand die ook werkelijk durft te zeggen wat ie ziet.
(en dus niet bang worden omdat ik soms nog al heftig kan reageren...
) - Manier van overbrengen vind ik erg belangrijk.
- Iemand die mij kan motiveren om door te trainen op een vriendelijke en leuke manier.
- En vooral: iemand die plezier heeft in het geven van lessen en dit ook uitstraalt.
Ik hoef niet iemand, die me een uur les geeft, die het doel heeft: we zorgen dat ze gaan zweten en binnen een uur heb ik mijn geld verdient.
Nee, ik wil iemand die ons wilt helpen om hoger op te komen en ook open staat om dingen (bij) te leren.

Soms om gek van te worden maar ik merk dat dat hartstikke goed werkt, je wordt veel bewuster van alles wat je doet doordat je op alles commentaar krijgt, en het iedere les honderden keren te horen krijgt. Ook vind ik het belangrijk dat je goed bespreekt welke oefeningen je waarvoor doet, dat je weet wat het doel van de oefening is, waarom doe ik dit?