Sporen, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Livivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:54

Ik vind het beide niet zielig, zolang je ze maar juist gebruikt. Een zweep is er bijvoorbeeld niet om je paard keihard me te gaan lopen slaan, maar om gewoon een tikje te geven als het nodig is. Sporen zijn er om de hulpen te verfijnen, wat handig kan zijn als je hoger in de dressuur rijdt. Ze zijn dan ook absoluut niet bedoeld om je paard mee vooruit te krijgen.

Whozigg

Re: Sporen, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:59

Hier een spoorgebruiker. Ik heb genoeg ervaring om hiermee te kunnen rijden en prik mijn paarden er niet mee.
Moet zelfs eerlijk bekennen dat ik ze niet tot nauwelijks gebruik in het rijden.
Als ik ze gebruik dan gebruik ik ze als (hoe cliche) verfijning van mijn hulp. Als het achterbeen niet mooi ondertreedt, in het wijken wat sommige paarden die ik rijd moeilijk vinden. Net om ze (en mijzelf) een handje te helpen.
Verder zijn mijn paarden zeer fijn aan het been.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 13:37

de meeste mensen die ik zie rijden met sporen gebruiken deze echt niet om 'hulpen te verfijnen"......
Natuurlijk prik je je paard met sporen in zijn buik, ook als je ze gebruikt om de hulpen te verfijnen, waarom zou je ze anders omdoen?

_PMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 13:46

Bij juist gebruik zijn sporen helemaal niet zielig. Het is de bedoeling je hulpen beter te kunnen verfijnen en ze scherper te krijgen. Niet om ze vooruit te trappen

Whozigg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 21:08

max66 schreef:
de meeste mensen die ik zie rijden met sporen gebruiken deze echt niet om 'hulpen te verfijnen"......
Natuurlijk prik je je paard met sporen in zijn buik, ook als je ze gebruikt om de hulpen te verfijnen, waarom zou je ze anders omdoen?

Klopt, veel mensen weten de sporen niet juist te gebruiken, of beheersen geen rustig beengebruik.
Dat ik ze om heb en weinig gebruik is omdat ik van mezelf kan zeggen dat ik er wel mee kan rijden zonder mijn paard(en) tot last te zijn. En zo op die manier toch de spoor ''bij me heb'' voor het geval ik ze nodig heb.