Flugel ...2 de keer wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Colani

Re: Flugel ...2 de keer wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 20:04

Is vlp in België niveau 0

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:08

let vooral op je benen, je bent echt constant aan het aandrijven of probeer aan aan te werken dat je ze stiller houd, dat maakt het beeld meteen wat effer imo

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:10

Colani schreef:
Ja maar de lesgever geeft aan ... Ronder maken over buitenteugel , dan begint hij zijn hals hoger te duwen, laat niet los vanaf de schoft vere van, dan moet ik hem wat meer voor mijn been uit rijden dan valt hij uit elkaar, moet ik voorwaarts blijven rijden tot hij zich draagt dan weer opvangen en rustig rijden. Dan geeft hij na maar duwt nog steeds de rug weg en treed de achterhand niet goed onder.
Tijdens trainingen thuis loopt hij wel ontspannender dit was de tweede maal dat hij op verplaatsing kwam.
Eerst aan men eigen werken dus, maar waarom zegt de lesgever hier niets van over mijn houding ?

Ik zou eens een andere lesgever proberen. De instructrice kan nog zo goed zijn, zo vanaf het filmpje en de informatie die je geeft, weet ik wel bijna zeker dat jij en dit paard baat hebben bij een heel andere denkwijze dan die van de instructrice. Over de rug lopen is stap 1. Van je instructrice moet je eerst allemaal dingen gaan doen en dan weer dingen zodat hij over de rug gaat lopen. Zij slaat echt heel wat stappen over en daarom geeft hij niet na vanuit de schoft etc.

Hoe voorwaartser je hem rijdt, hoe meer hij stuwt, hoe minder hij kan zakken in de achterhand, dus hoe minder hij kan dragen. Dus ik snap niet waarom je juist voorwaarts moet rijden om hem te laten dragen?

Colani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 20:34

In het voorwaarts rijden moet hij makkelijker gaan nageven en dan kan ik hem pas weer gaan sluiten.
Helpen de stijgbeugels een gaatje langer maken voor mijn benen? Dan begin ik daar morgen al eens mee.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:37

Hij zou dat dus moeten, maar gebeurt het dan ook? Nageven komt voort uit ontspanning. Vaak worden paarden in het voorwaarts rijden juist wat meer gespannen. Maar dat kan bij de jouwe natuurlijk wel anders zijn.

Colani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 20:39

Niet altijd, maar tijdens een clinic die thuis georganiseerd werd door Simon Missiaen , kreeg ik te horen je paard draaft te groot, je hebt een luxe probleem je moet hem meer terug rijden , schetlander drafje...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:42

Krijgt hij dan een shetlander drafje bedoel je? Je moet hem ook echt meer terug rijden. :j Hij loopt veel te ver naar voren en daardoor kán hij niet zakken in de achterhand, dus ook niet goed opgericht lopen vanuit de schoft. Maar je moet hem wél actief houden en niet tegenwerken in je hand.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:19

Beugels langer maken helpt niet. Je moet zelf leren zitten en dat leer je alleen door zonder beugels en teugels te rijden en je lichaam de beweging van je paard te leren voelen.

Ik heb ook heel lang zitlessen gehad en kon ik heel goed zitten op mijn reus van ruim 1.80 met kasteel bewegingen, maar ook op hoog opgevende manege paarden. Daarna een ongeluk gehad en een jaar uit de roulatie geweest, ondervind er nog steeds last van dat mijn zit weer verslechterd is. Een onafhankelijke stabiele zit is echt heel erg prettig!

Jaren geleden vertelde een instructrice mij: Begin bij jezelf, bij je eigen houding, je paard komt wel zolang jij hem maar niet hindert.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 11:25

Prachtig paardje. Je doet je best. Je lijkt wat te flexibel, waardoor je met alle bewegingen van het paard meeveert. Probeer het volgende. Ga diep in het zadel zitten, kantel je bekken. Adem goed in en uit door je buik. Daar zit je zwaartepunt. Ga mooi verticaal zitten, denk aan een denkbeeldig touwtje aan je hoofd. Vervolgens leg je je been (met je handen) een stuk naar achteren. Voel met je voeten je stijgbeugels, adem naar je voeten toe. Nu komt er spierspanning op te staan. Dat hoort. Probeer je benen mooi gesloten aan de buik van je paard te houden. Oefen hiermee. Hopelijk krijg je een meer stabiele zit.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:31

Super gaaf paard heb je! Vind het er wel wat gehaast uitzien, ik zou een langzamer tempo kiezen. Jijzelf zou wat meer rechtop moeten blijven zitten, daarbij wat meer druk op je beugels houden zodat je benen niet meer zoveel onnodig bewegen.

Zou 'm ook wat meer ontspannen willen zien, maar denk dat het beeld al heel anders is met wat meer rust erin. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:43

Wat leuk dat je een update hebt geplaatst, ik heb toen ook in je vorige topic gereageerd. Ik vind je paard ontzettend mooi en ik zie zeker vooruitgang vergeleken met een halfjaar geleden!

Wat me opvalt in het filmpje is dat het beeld wat onrustig toont, dit komt door;
- onrustige benen, voornamelijk in draf
- het lijkt of je soms wat trekt/ streng bent met je handen maar dit kan ik niet goed zien vanaf de video
- soms ogen de oefeningen wat rommelig doordat je paard wat strak is in de hals (maar dit vind ik al een stuk minder vergeleken met de foto's van toen) en over het tempo loopt. Het zou wat rustiger ogen wanneer je iets gas terug neemt zodat je ook wat meer tijd hebt om de oefeningen netjes te rijden.

Gefeliciteerd met je punten en veel plezier samen :)

Colani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 20:22

Ik heb al hele toffe tips gehad, ik heb die dag 2 proeven gereden, het eerste filmpje was de tweede proef, nu plaats ik ook de 1 ste proef. Die was wat rustiger en minder gereden, misschien oogt hij hier anders op, zelf vond ik hem meer gespannen de eerste keer.
De hulp van buiten af op wedstrijd vond dat ik de tweede proef zelf wat meer moest rijden.

Dus hier de eerste proef van die dag
http://www.facebook.com/photo.php?v=222307577910501

Colani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 20:07

Rijden zonder stijgbeugels, benen stil houden, rechterzitten, bekken kantelen..... Is moeilijker dan verwacht... Hoe houden jullie je paard dan nog op de goede baan ?
Ik heb wel spieren gevoeld die ik al lang niet meer gevoeld heb !

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:11

Ik wil toch ook nog even reageren op dit topic.
In dit 2e filmpje zie je vooral op het begin, met het stappen op de ac lijn dat je paard meegaat op de manier waarop jij jou hand plaatst. Je ziet hem nee knikken. Dit is geen fijn beeld!
Verder is al genoemd dat je benen stiller moeten worden, dit is lastig. Snap ik.
Wat mij ook opvalt, is dat je veel met je hoofd knikt. Het lijkt zo erg chaotisch in combi met je benen.
heb helaas het begin niet gezien, maar wens je heel veel succes!