Wat verwacht jij van je eerste les?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 09:48

Wat naar dat je eerste les buiten de manege zo tegenviel!

Mousmous schreef:
Daarbij vind ik het absoluut 'not done' dat een instructrice jouw paard afkraakt. Je geeft les om de combinatie verder te helpen. Al lessen ze op een ezeltje bij wijze van spreken.

Daar ben ik het helemaal mee eens :j Ik vind het ronduit onbeschoft dat een lesgever zo over het paard van een van zijn lessers praat, ik kan me indenken dat dat vreselijk demotiverend is. Ze hoeven echt niet weg te zijn van je paard, maar ze moeten jou er wel mee op weg helpen en dat gaat alleen maar als ze jou motiveren.

Er zijn legio instructeurs in NL, lekker proeflessen gaan shoppen. Vraag eens aan iemand die jij heel "fijn" vindt rijden bij wie zij lessen, wie weet is hun instructeur ook wel wat voor jou. Top instelling heb je qua rijden, laat je die niet afnemen! En geef de moed niet op, ik heb in eerste instantie 7 instructeurs uitgeprobeerd voordat ik eindelijk eentje vond die bij mijn paard, mij en onze ambities paste :) Succes!

Chezshir77

Re: Wat verwacht jij van je eerste les?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 12:07

Allereerst bedankt dat jullie zo veel hebben gereageerd!
Het was overigens niet mijn allereerste les buiten de manege, maar wel met mijn eigen paard. Ik heb met mijn bijrijdpaarden ook wel gelest, maar niet zo heel veel en het is al jaaaaaren geleden.

Ik ben blij dat de sport blijkbaar niet veranderd is, ik was er even bang voor dat dat tegenwoordig normaal was. Ik ga lekker op zoek naar iemand die er net zo insteekt als ik, en dan komt het vast wel goed.
Ik ben blij met al jullie bijdragen!

Bebe3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:49

Succes met het zoeken naar iemand anders. Beter om dat nu gelijk te doen dan dat je het nog een keer geprobeerd zou hebben gezien je verhaal!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:43

Oef! Dat is wel een beetje over de top!
Zeker in de eerste les ga je met de ruiter en het paard op zoek naar de juiste manier van communiceren.....
Iedereen is anders en ieder paard is anders!

Ik kan goed begrijpen dat je er niet mee verder gaat!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:50

Dat is inderdaad wel een erg vreemde eerste les. Ik persoonlijk denk dat het voor instructeur ook fijn is voor een eerste les om iemand gewoon even zelf aan de slag te zien en niet direct hun manier op te dwingen. Maar even kijken hoe ze rijden en wat daar beter aan kan. Iedere combinatie is toch handig en ik vind om een goed begin te maken moet je elkaar toch beetje aftasten en zien waar verbetering zit om direct jouw manier als instructeur op te dringen lijkt me niet op z'n plaats.
Maar goed ben geen instructrice.
Verder zou ik heel eerlijk al gelijk gezegd had dat ze kon vertrekken bij het dichtsnoeren van mijn paard. Als ik ergens niet van hou is het dat wel. Ze had gelijk rechts omkeert kunnen maken.
En dan ook nog je paard af kraken. Klinkt meer als een instructrice die echt alleen voor het plaatje gaat, iemand die de verkeerde dingen belangrijk vind zullen ook vast mensen zijn die zich daar wel in kunnen vinden. Ergens krijg ik ook echt zo'n beeld bij die persoon, die geeft volgens mij het liefst les aan mensen die dure dressuurpaarden hebben want anders kom je natuurlijk nergens. :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:57

In eerste instantie was ik ook op zoek naar dressuurles, maar heb nu een western-instructrice ( wel gediplomeerd etc. ) Mijn paard, van 3, wilde niet aan de teugel lopen. Als ik haar naar beneden vroeg probeerde ze mijn been tegen de bakrand te klemmen of te bokken. ( wat ze overigens niet kan ) Nou, les van die instructrice, en ze liep sterren van de hemel! Zo gemakkelijk als het bij haar ging, zo fijn vond mijn paardje het! Dus een tip: Als je er binnen de dressuur geen kunt vinden, kijk dan ook eens bij andere diciplines! Deze mensen mogen dan een andere specalisatie hebben maar vrijwel iedereen is begonnen met de basis dressuur en kan dus wel een eindje op weg helpen!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 07:40

MarZarascha schreef:
In eerste instantie was ik ook op zoek naar dressuurles, maar heb nu een western-instructrice ( wel gediplomeerd etc. ) Mijn paard, van 3, wilde niet aan de teugel lopen. Als ik haar naar beneden vroeg probeerde ze mijn been tegen de bakrand te klemmen of te bokken. ( wat ze overigens niet kan ) Nou, les van die instructrice, en ze liep sterren van de hemel! Zo gemakkelijk als het bij haar ging, zo fijn vond mijn paardje het! Dus een tip: Als je er binnen de dressuur geen kunt vinden, kijk dan ook eens bij andere diciplines! Deze mensen mogen dan een andere specalisatie hebben maar vrijwel iedereen is begonnen met de basis dressuur en kan dus wel een eindje op weg helpen!

Dat is een hele goede tip, die ga ik zeker onthouden!
Inmiddels heb ik contact gehad met een instructrice van een vriendin van mij (die ongeveer net zo is als ik met paarden), en zo ik over de chat heb begrepen, zit ze er net zo in als ik, dus woensdag as mn eerste les bij haar! Ik laat weten hoe het was!

Bastin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 09:47

Jeetje wat een naar begin! Ik ben ook begonnen met een zeer ervaren instructrice die in het Z rijdt en haar orun in bezit heeft. Een paar keren geprobeerd en ook ik had de klik niet. Mijn paardje is 3,5 jaar en moest ook net als jij gaan rijden op druk, heel veel druk, waardoor mijn houding alles behalve natuurlijk was. Tevens blijven aanhouden en niet of amper los en laag. Dit gaf voor mij ook een zeer onprettig gevoel! We zijn nog geen jaar bezig en nu werd ze al in de krul gedwongen... Zoals jij al zegt, ik heb ook altijd geleerd te rijden vanuit ontspanning. Evie kwam een van de laatste keren toen ik naar haar adviezen reed, vreselijk in protest door te gaan steigeren. Dit was voor mij de druppel.

Ben nu overgestapt op een beginnende instructrice, vorige week eerste les gehad en ik had er zo'n goed gevoel bij! Alles netjes uitleggen en werd zelf ook goed onder vuur gezet doordat zij mij continu vraagt waar ik mee bezig ben. Zo leer je goed begrijpen wat je precies aan het doen bent en hoe jouw paard daarop reageert, ontspanning is zo belangrijk. :)

Succes en ik hoop dat je een geschikte instructrice vindt!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 11:52

Ja hahaha, mijn nieuwe instructrice waar ik woensdag mijn eerste les van krijg, stelde me ook al gelijk vragen om me alvast ontdekkingen te laten doen over mijn paard. Dat gaan leerzame lessen worden denk ik!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:03

Leen_ schreef:
Pfoe... zo eentje had mooi na de eerste 5 minuten kunnen vertrekken bij mij.

Hier ook, ópzouten.

Ik heb es zo'n instructrice gehad... paard werkte niet mee (kwam er jaren later achter waarom) en op een gegeven moment werd ze daar zo kwaad om dat ze een teugel uit m'n hand pakte en daaraan begon te rukken. Ruk, ruk, ruk, rúk RÚK en ik was te overdonderd om er wat tegenin te brengen :o Daarna heb ik een tijdje zonder bit gereden en toen de boel in z'n mond weer geheeld was had ik weer les. Weer hetzelfde: paard dat niet meewerkte (buiten z'n schuld om) en instructrice die d'r geduld verloor. Weer aan diezelfde teugel gaan staan sjorren en bij elke ruk flipte m'n paard erger. Ik heb 'r geslagen :o Met een zweepje :o :o Tot ze losliet. Heel hardnekkig mens, en géén match.

Er zijn, hier in de buurt althans, veeeel mensen die een valse knik en een achter het paard aan flodderend achterbeen belangrijk vinden. Want zo hoort het en dan loopt het paard goed, uhuh. Dat is niks voor mij, en gelukkig heb ik ook een paard dat verandert in een gruwelijke draak als je zoiets met 'm doet. Die laat zich niet dwingen. En heel veel andere paarden helaas wel.

Dus toen een paar jaar lesloos rondgereden en uiteindelijk bij een heel fijne lesgever terechtgekomen. Ik had de hoop opgegeven maar ze bleek toch te bestaan. De eerste les ging perfect. Ik had 'r van tevoren verteld over de ervaringen met de eerdere instructrice en ik had ook gezegd dat het zou kunnen dat ik helemaal niet zou gaan rijden als het niet bleek te klikken tussen haar en mijn paard. Dan is rijden namelijk volstrekt zinloos, er is dan geen land met 'm te bezeilen. Gelukkig vinden ze elkaar erg leuk, één van de eerste dingen die ze zei toen we in de bak stonden was: het paard heeft altijd gelijk. En daarna: hij kan álles. En dat is ook zo! Aan het einde van de eerste les ging hij briesend en stofzuigerend door de bak, dat had hij nog nooit gedaan... en ondertussen leer ik nog rijden ook, ik heb nu bijna een jaar les van deze instructrice en ik zit heel anders op mijn paard, en hij loopt heel anders, dan een jaar geleden :)

Niet gaan lessen bij iemand die het niet is TS. Ben erg benieuwd hoe de les woensdag bevalt :)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:08

Zo hoort het niet hoor!
Ik heb al jaren privédressuurlessen en ben er ook een keer zo een tegengekomen. Na de les voelde ik me zo schuldig tegenover mijn paard dat ik de les had uitgereden, want ik moest echt hard in zijn mond trekken en veel te ver buigen. Dat schuldgevoel bleef echt nog weken hangen... En natuurlijk is het bij die ene les gebleven!

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:52

Jemig ik zou ook compleet overdonderd zijn en zoiets hebben van wat doe je... respect dat je er doorheen prikt en verder zoekt... niet een hand vol maar land vol met goede instructrices, deze persoon had bij mij ook niet terug hoeven te komen!