Werken aan mijn zit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EllenCesar

Re: Werken aan mijn zit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 08:51

Donja heeft helemaal gelijk wat betreft het lichtrijden: kleine stukjes en niet ploffen. Een echte holle rug (als je daardoor je buik naar voren hebt geduwd en de bocht in je rug naar voren staat) is erg belastend voor je eigen rug. Je kunt de druk van het gaan zitten dan niet goed opvangen en je kunt pijn in je rug gaan krijgen. Een rechte, liefst zelfs heel licht gebogen onderrug is ideaal om het lichtrijden soepel te laten verlopen. In het tweede filmpje doe je dat al goed.
Je benen langer (beugels lager) en je balans verbeteren helpt vast nog meer.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 17:15

Opnieuw bedankt voor alle reacties! Ik vind het echt super dat jullie er allemaal op reageren en proberen te helpen! *D
Degene die je op het filmpje kan horen praten is een vriendin van me, niet mijn echte instructrice. Dus ik krijg niet mijn echte les van haar.

@donjalover13 ik zou het fijn vinden als je me dat filmpje zou willen sturen ja! :)

Ik ga iniedergeval al jullie tips proberen te gebruiken in mijn les deze zaterdag, hier een filmpje van laten maken en dan kijken of het beter gaat.
Het filmpje zou ik in dit topic plaatsen :)

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:30

Idd minder hoog lichtrijden, en je benen meer naar achter. Een tip die ik gekregen heb: als je rechtop zit en naar beneden kijkt, mag je je tenen niet zien :)

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 14:19

Nou ik heb gister weer gereden en geprobeerd al jullie tips mee te nemen in het rijden. Natuurlijk gaat het nu niet meteen perfect maar ik had wel al het gevoel alsof het beter ging. Mijn moeder heeft een filmpje gemaakt, alleen sta ik er niet de hele tijd op, maar je kunt wel stukjes zien waar ik rij dus die zet ik er zo even op. Zodat als jullie willen ook kunnen zien of het beter ging.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 15:01

Dit is het filmpje, ik rij op het paard met die witte bles, twee witte achterbenen en het rode zadeldekje. :)

laura0512

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:59

Ik heb het idee dat je teveel in je beugels staat, waardoor je zover naar voren komt.
Misschien is het een idee om een keer zonder beugels te gaan lichtrijden?
Daar zal je zit een stuk beter van worden!

EllenCesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 09:01

Al veel beter! Merk je dat je paard nu ook meer ontspannen is. De tip van Laura is goed, en veel in verlichte zit rijden om je balans te trainen. Ik zag het een andere ruiter al even tussendoor doen op het filmpje.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 14:08

@EllenCesar wie deed dit op het filmpje? Want ik zat toevallig heel even in verlichte zit omdat ik niet op het goede been licht reed, dus misschien kijk je naar iemand anders ;p

@Laura0512 ik wil dit wel graag een keer proberen alleen ik vraag me af of dit mag in een manege les. En omdat ik van het paard uit de eerste twee filmpjes ben afgevallen, heb ik in hem niet echt vertrouwen meer. Dus ik weet niet wanneer ik dat kan doen. Ik zal het wel een keer aan mijn instructrice vagen, misschien mag het wel.

EllenCesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:34

Op 3.08 komt er een ruiter voor jou uit, volgens mij een man, met een gele/ gouden cap. Die staat even in de beugels. Op zich maakt het ook niet zo veel uit, je kan het gewoon regelmatig even een stukje oefenen. De instructeur is denk ik alleen maar blij dat je beter wilt leren rijden.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 21:14

Ik zal het wel eens aan mijn instructrice vragen, we hebben het een keer gedaan alleen dit ging niet bijster goed en ik moest toen ontzettend veel moeten doen om überhaupt te blijven zitten dus misschien is het inderdaad een keer goed om te oefenen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:53

Rond 0.36 heb ik heel erg het idee dat je niet op je hoehetendiebotjes ook al weer zit, maar meer op je doos :+

Probeer verder mee te gaan met het omhoog gooien van je paard, en niet zelf te gaan staan en zitten. Als je snapt wat ik bedoel.
Verder is er zeker wel verbetering te zien bij je eerste filmpjes en deze laatste.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:05

Ik weet een leuke oefening voor je: in draf 2x staan en 1x lichtrijden. Dan zul je vanzelf merken dat je waarschijnlijk een beroerde balans hebt en je je knieen/bovenbenen moet gaan ontspannen om dat vol te houden. Je zult je voeten verder naar achter moeten doen en daar je gewicht op moeten plaatsen...

Dan ga je merken dat je je bovenlichaam meer terug moet houden en je benen het paard moeten omhelzen in plaats van inklemmen :)

@Saaams: Zitbeenknobbels :Y)

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 16:09

Ik ben blij dat er al verbetering te zien is :)
@Saaams haha, dat zou best kunnen. :+ Ik wissel hierin heel vaak onder het rijden, als ik er aan denk ga ik wel op de zitbeenknobbels zitten maar ik moet dit dus altijd even leren doen. En dat mee gaan met het paard zal ik eens proberen, ik ga nu inderdaad zelf staan en zitten en ga niet echt mee met de beweging.

@Amaryllis die oefening ga ik zeker volgende les eens proberen! Ik denk dat ik inderdaad veel moeite ga krijgen met mijn balans, dit merk ik ook als ik een keer in de verlichte zit ga om van been te wisselen. (dit doe ik in plaats van doorzitten, want daar ben ik ook niet heel goed in)