Elina trainen met nieuw zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelleee

Re: Elina trainen met nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 22:02

Toen ik Elina nog maar net had, had zij bijvoorbeeld een enorme onderhals. :)
Die is nu al een pak verdwenen... Daar ben ik al enorm blij om!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:07

Hoe doet ze het aan de longe dan...?

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 22:08

S_en_Z schreef:
Hoe doet ze het aan de longe dan...?

Ik denk dat Elina nooit gelongeerd is geweest...
Want ze crost en ze crost en is niet meer te stoppen.
Ga achtereen eens proberen met een pessoa, want uit zichzelf zoekt de ontspanning niet op.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:20

Dat dacht ik al..

Zou eerder gaan langelijnen ipv pessoa.

Denk dat ze nog meer op gaat kroppen als ze telkens een rukje in d'r mond krijgt als ze haar achterbeen lang maakt... En als ze zo gevoelig is op haar hoofd zou ze "nee schudden" aan kunnen leren als je haar te strak zet..

Misschien eens googlen of op bokt of MP naar longeerlessen? Misschien woont er wel iemand in de buurt die je kan helpen je pony beter te ontspannen ipv verkrampen.

Die lendenen gaan niet vanzelf los komen als ze in haar "gewone" houding ook al continu zo strak is

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 22:35

S_en_Z schreef:
Dat dacht ik al..

Zou eerder gaan langelijnen ipv pessoa.

Denk dat ze nog meer op gaat kroppen als ze telkens een rukje in d'r mond krijgt als ze haar achterbeen lang maakt... En als ze zo gevoelig is op haar hoofd zou ze "nee schudden" aan kunnen leren als je haar te strak zet..

Misschien eens googlen of op bokt of MP naar longeerlessen? Misschien woont er wel iemand in de buurt die je kan helpen je pony beter te ontspannen ipv verkrampen.

Die lendenen gaan niet vanzelf los komen als ze in haar "gewone" houding ook al continu zo strak is

En jij denkt dat ik met lange lijnen meer ontspanning ga kunnen krijgen? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:37

Hand naar voren, en been erbij. Leer op je zit terugrijden, en niet op je teugels, elke keer als ze wil racen, rustig en diep uitademen. Er moet een go op de pony komen, nu rijd je haar op de handrem, en die moet er echt af.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:45

Ik vind je handhaving op alle foto's, ook die in het andere topic, eigenlijk heel erg streng. Ook op die foto waar je beweert na te geven is het eigenlijk je pony die nog verder achter de teugel kruipt om onder de druk uit te komen. Ik denk dat flink wat spanning zal afvloeien als je haar wat meer ruimte geeft aan de voorkant. Ze kruipt nu achter de teugel, van ruggebruik is niet te spreken, je ziet de spanning er vanaf druipen. Veel ruimte geven en veel vooruit, activeren die handel. Want volgens mij kan ze echt leuk lopen en jou houding is helemaal niet slecht, dus het is zeker haalbaar. Het probleem is er duidelijk ingeslopen bij de vorige eigenaresse, die foto geeft me kippenvel. Waarschijnlijk ook niet de zachtste in haar handen, waardoor de pony gevoelig en angstig is geworden voor druk in de mond en zich bijvoorbaat al wapent door het openen van de mond. Het is aan jou haar weer vertrouwen te schenken, dus probeer haar minder vast te houden.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 22:49

Lara_Silver schreef:
Ik vind je handhaving op alle foto's, ook die in het andere topic, eigenlijk heel erg streng. Ook op die foto waar je beweert na te geven is het eigenlijk je pony die nog verder achter de teugel kruipt om onder de druk uit te komen. Ik denk dat flink wat spanning zal afvloeien als je haar wat meer ruimte geeft aan de voorkant. Ze kruipt nu achter de teugel, van ruggebruik is niet te spreken, je ziet de spanning er vanaf druipen. Veel ruimte geven en veel vooruit, activeren die handel. Want volgens mij kan ze echt leuk lopen en jou houding is helemaal niet slecht, dus het is zeker haalbaar. Het probleem is er duidelijk ingeslopen bij de vorige eigenaresse, die foto geeft me kippenvel. Waarschijnlijk ook niet de zachtste in haar handen, waardoor de pony gevoelig en angstig is geworden voor druk in de mond en zich bijvoorbaat al wapent door het openen van de mond. Het is aan jou haar weer vertrouwen te schenken, dus probeer haar minder vast te houden.

Zou het helpen als ik eens bitloos zou proberen dan? :)
Bedankt voor de tips...
Toch voelde ze hier op de foto's helemaal niet gespannen, dat is het rare aan het verhaal. Anders had ik zoiezo weer iets anders uitgeprobeerd..

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:56

Nee hoor, je hoeft daarvoor niet perse bitloos te gaan. les nemen(als je dat nog niet hebt), en je hand ontspannen en niet vastzetten. echt letterlijk je teugels alleen tussen duim en wijsvinger, de rest er zachtjes om heen gesloten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:59

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:07

_Michelleee schreef:
Zou het helpen als ik eens bitloos zou proberen dan? :)
Bedankt voor de tips...
Toch voelde ze hier op de foto's helemaal niet gespannen, dat is het rare aan het verhaal. Anders had ik zoiezo weer iets anders uitgeprobeerd..

Ik denk het niet. Het is immers het doel haar met bit te rijden. Dus waarschijnlijk heb je na een tijdje bitloos nog steeds hetzelfde probleem. Dus je moet hier even doorheen, met bit. Ze moet weer leren loslaten in haar nek en kaak, die zet ze nu 'vast' lijkt het. Ik zou heel veel basiswerk met haar doen. Veel voorwaarts neerwaarts. Begrijp me niet verkeerd, het is niet dramatisch en hoe meer ruimte je haar gaat geven hoe sneller het zal gaan.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:08

Wat een leuke pony!
Als ik je filmpje bekijk zie ik veel spanning bij de pony en een pony die het bit niet wil (durft?) aan te nemen. Jij hebt geen contact met de pony op dit moment. Je teugels bungelen dan ook los, vast, los, vast.
Pony maakt zich erg kort in de hals, door de spanning en ook doordat zij het bit niet wil aannemen (wat misschien door slechte ervaring komt).
Ik ben altijd van mening dat het niet helpt om zo'n pony aan de voorkant heel veel ruimte te geven. Zij zal gaan rennen en in het krulletje bovenin blijven lopen en zo krijg je nooit contact.
Als tips zou ik willen geven heel goed van achter naar voren te rijden. Je teugels hoeven van mij dan niet zoveel langer, maar je moet echt je hand heel stil gaan houden en op de plek houden met een stabiele rustig gesloten hand (niet met tien kilo gewicht maar met een stabiele verbinding). Jij moet de stabiele factor zijn aan de voorkant en hier niet gaan prutsen of bewegen met je handen. De pony moet vertrouwen krijgen om het bit te durven oppakken. Door haar echt met je been naar voren te rijden en dan van voor je hand mooi stil en stabiel te houden zal zij dat bit moeten gaan oppakken.
Pakt zij het bit ook maar voor 2 seconden op, ontzettend belonen!! Zo kun je het uitbouwen.
Daarnaast zou ik tijdens dat je dat aan het doen bent heel erg aan ontspanning werken. Zelf stil zitten en veel voltes maken, bochten en rust erin rijden.
Als ik deze pony zie en het filmpje kriebelt het bij mij enorm om ermee te werken aan de dubbele longe. Ik denk dat dit haar zal helpen en jou ook, omdat je pony onbelast kan leren in de juiste aanleuning te lopen en gaat ontspannen. Galop is ook heel goed te oefenen aan de dubbele longe. Daarnaast kun je zelf meekijken en dit helpt vaak enorm. Als jij de goede aanleuning voor je ziet en de ontspanning, weet je ook hoe dat voelt in je hand op dat moment. Dat gevoel kun je dan met rijden veel beter herkennen.
Zo, een lang verhaal... excuses.. maar succes ermee!

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:09

Wat een stoere pony!

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 23:11

Oke, dus wat ik hier uit de tips opmaak:

Is om mijn handen erg stil te houden, al dan niet meer ruimte of niet (zal zoeken worden bij haar hoever ik kan gaan, dat ze het bit niet vast neemt en gaat lopen, maar toch het contact zoekt) en actiever, meer de achterhand laten werken.
Als hulp zou ik kunnen gaan werken met lange lijnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:13

Als jij haar niets geeft om vast te nemen kan ze dit ook niet doen! Hand naar voren en langzamer lichtrijden dan zij draaft. Hierbij je spieren rond je kruis wat aanspannen, bekken licht kantelen en dan zal zij haar passen groter gaan maken (want die maakt ze ook niet af) en dus ook wat terugkomen in tempo. Laat dat hoofd maar ff voor wat het is, als je hand maar altijd naar voren denkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:14

_Michelleee schreef:
Oke, dus wat ik hier uit de tips opmaak:

Is om mijn handen erg stil te houden, al dan niet meer ruimte of niet (zal zoeken worden bij haar hoever ik kan gaan, dat ze het bit niet vast neemt en gaat lopen, maar toch het contact zoekt) en actiever, meer de achterhand laten werken.
Als hulp zou ik kunnen gaan werken met lange lijnen?

Ja al moet je dan ook weer waken om je hand niet vast te gaan zetten. En probeer om tempo met je zit op te vangen en iets met de hand. Maar je zit is heel belangrijk.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:17

Joolien zegt inderdaad iets belangrijks, je handen stil houden is niet hetzelfde als vastzetten. Dat wordt vaak verward!
Ik zou zeker met deze pony met de dubbele longe werken, maar dat is net hoeveel handigheid je daar zelf in hebt. Als je het niet goed kunt, doe je er meer kwaad mee dan goed. Maar als je er handig mee bent, is het fantastisch!

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:29

Ik kan me wel vinden in de tips die Def geeft! :j
Er moet idd nog wat meer lengte komen in de hals, maar dat is altijd makkelijker gezegd dan gedaan, ik heb het ook meegemaakt met mn paard en daar heb ik toch ook wel even werk aan gehad...
Hoelang is ze nu onder het zadel? Nog niet zo lang, toch?
Handen mogen idd stiller, maar kijk wel uit dat je ze dan niet gaat vastzetten.. Mijn handen gaan soms op en neer met het lichtrijden en dan focus ik me zo hard op mn handen dat ik ze soms ga vastzetten omdat ze dan wel 'stil' zijn. Dus ik bedoel maar dat je je ook niet te hard gaat focussen op je handen zodat je ze mss wel onbewust gaat vastzetten, want dat kan ook niet de bedoeling zijn :D

Wat bij mijn paarden altijd goed helpt om de hals te verlengen, zijn slangevoltes, volte vergroten en verkleinen, tussendoor eventueel wat wijken meenemen, zodat ze soepel worden.. Gewoon de teugels in contact houden en dan na een tijdje (nu bij mij na 5 - 10min) geven ze aan dat ze wat teugel willen en dan geef ik zelf wat teugel. Wel zien dat je niet teveel gaat geven, want dan zijn ze het contact kwijt en dan komen ze weer omhoog, of zoals Elina zou doen, wegschieten. Je moet zien dat je net zoveel teugel geeft als je pony vraagt.
Ik denk dat Elina wat bang is om zich te laten zakken en los te laten maar als je met kleine beetjes werkt, moet dat zeker goedkomen denk ik :j Nja, denken, dat weet ik wel :D Ze moet er gewoon vertrouwen in krijgen en eenmaal als ze dat heeft, gaat het heel snel gaan :)
Achterhand mag actiever, veel overgangen rijden, schijnovergangen en tempowisselingen! :D

Ik vind jullie echt een leuke combi en dat gaat zeker goedkomen :D
Iig, veel succes :D
ik vind het echt altijd vrij lastig om tips te geven aan mensen die ik ken haha, maar hopelijk kan je er iets mee? Dit zijn mijn persoonlijke ervaringen en die werken bij de mijn heel erg goed..

Ik zie net dat dat van die handen vastzetten juist gezegd is, sorry... :o

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:32

Def schreef:
Joolien zegt inderdaad iets belangrijks, je handen stil houden is niet hetzelfde als vastzetten. Dat wordt vaak verward!
Ik zou zeker met deze pony met de dubbele longe werken, maar dat is net hoeveel handigheid je daar zelf in hebt. Als je het niet goed kunt, doe je er meer kwaad mee dan goed. Maar als je er handig mee bent, is het fantastisch!

Ik wou het net zeggen, die dubbele lijnen lijken me niet heel gemakkelijk, maar dat kan aan mij liggen... Mss eens een lesje in pakken? :D

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 00:57

Wat ga jij fijn om met het 'commentaar'/de tips van iedereen hier! Alles is al genoemd, en als je ermee aan de slag gaat, komt het helemaal goed. Ik vind dat je een super leuke pony hebt, veel plezier en succes ermee!

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 00:58

Dank jullie wel...
Ben volop bezig met het zoeken naar een geschikt instructeur voor de lange lijnen.
Maar in België iemand vinden is zeer moeilijk, helaas :(

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 01:01

Niemand bij jullie op stal die je het kan leren? Ik heb het ook van een stalgenootje geleerd!

Oohj wacht even bedoel je letterlijk lange lijnen of logeren met dubbele lijnen?

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 01:02

Celiien schreef:
Niemand bij jullie op stal die je het kan leren? Ik heb het ook van een stalgenootje geleerd!

Oohj wacht even bedoel je letterlijk lange lijnen of logeren met dubbele lijnen?

Het geen waar ik het meest mee kan bereiken. :D
Nee, niemand op stal heeft er verstand van, maar ik sta dan ook niet op een manege..

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 01:09

Zou ik kijken of er een paa bokkers zijn die je kunnen helpen! En vraagt eens rond opde manege, er zijn er toch wel meerdere die longeren met hun paard of t iig vaker gedaan hebben? Alleen dan met een dubbele lijn!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 01:17

Ik zie veel spanning, heel veel, en voor iemand die les heeft... Nee sorry.
Ben zelf al 4 jaar bezig met de mijne (soms maanden lang ontspanning, dan valt de training weer compleet weg en krijg ik de ontspanning niet terug, langdurend drama) bezig, dus ik kén het, maar ik draaf niet voor de stap 100% ontspannen is.
Paardlief loopt op dit moment in stap tot daar rust in is, ik adem goed, lichaam goed in balans en harmonie, dat van het paard binnen no time ook, als ik aandraaf zijn de teugels redelijk los, paard moet leren ontspannen, is ze te gespannen in draf ga ik terug naar stap, weer ontspannen stappen en RUSTIG wegdraven. Als een ontspannen draf na 3 a 4 keer niet lukt stap ik af en mag het paard rollen en terug in zijn box.

Aan jou manier van rijden heb je niet veel, met de valse knik verpest je meer dan dat je goed doet. Zoek een instructie die let op je hand, beenhouding, manier van ademen etc etc etc en dán pas let op je paard.