Dressuur met 5 jarige Esther. (En een sprongetje)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:04

Jolliegirl schreef:
Joolien schreef:
Het gaat er niet zo zeer om dat je dat aanvoelt, het gaat er meer om dat je haar leert te wachten. Zodat je betere controle krijgt over de afzet. :)

Maar dan ''straf'' ik haar (stilzetten met veel moeite) voor de sprong..
Terwijl zij weet dat ze moet springen... En ik dus niet kan aanvoelen of ze vroeg zal springen of niet..

Dan leer ik haar tegenstrijdige dingen.. Lijkt me niet helemaal de bedoeling?
Krijg je straks een dier wat om de haverklap weigert voor de sprong...

Ja dat denken een boel mensen maar dat is dus niet zo, het gaat puur om de controle. Jij bepaald of er wel of niet gesprongen moet worden. Dat heeft niks met weigeren aanleren te maken en ook niet met straf. Als je maar duidelijk bent in je hulpen kun je met deze methode niks fout doen.

Jolliegirl

Re: Dressuur met 5 jarige Esther. (En een sprongetje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 22:10

Kan ik dit ook oefenen door pionnen neer te zetten ipv een hindernis?

Bij pion 1 wil ik in galop, en bij pion 2 wil ik weer in draf.
Of draf- stap - halt enz?

Ik denk dat ik Esther nog niet goed genoeg ken en zij mij niet, om dit al met een hindernis te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:13

Dat kun je zeker op die manier oefenen, kan ook zonder pionnen maar gewoon eerst tussen de letters en daarna op de letter onder het mom van de overgang terug oefenen.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 23:40

Goed idee Jollie. Na de pionnen kan je ook uitbreidenet balken. Dus balk-10m-balk. Daartussen halthouden of een draf stap draf overgang. Balk kan later makkelijk een laag kruisje worden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:23

Jolliegirl schreef:
Momenteel zie ik het springen nog als een lolletje... Eerst de dressuur maar verbeteren, daarna het springen.

Maar zo ziet het paard het niet. Het paard leert springen, doet het op deze manier en wordt niet gecorrigeerd, dus denkt dat het zo hoort. En net zoals voor alles geldt in de paardenwereld dat "slecht" gedrag afleren moeilijker is dan meteen het goede te verlangen. Niet dat je nu meteen een volleerd springpaard ervan moet maken, ik snap dat je dressuur voor nu belangrijker vindt, maar kleine oefeningetjes betreffende controlebehoud kunnen echt geen kwaad. Rij dressuurmatig rond de hindernis. Doe eens alsof je op de hindernis af rijdt, maar sla voor de hindernis af en rij een figuur. Zorg dat zij niet de controle krijgt voor de sprong. Want eerlijk? Een paard dat de laatste pas voor een sprong altijd enorm aantrekt, is zo irritant. Een paard dat het gewend is op die manier te doen, is echt niet zo simpel te corrigeren. Vaak omdat mensen dit probleem in het begin onderschatten, want "het was toch maar voor de lol toen". ;)

Over de dressuur is alles wat ik in gedachte had, al gezegd. Je ziet zeer goed op die laatste foto die je geplaatst hebt dat je handhouding daar beter is en huppakee, het paard loopt al een stuk beter. :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 16:34

Zullen ermee bezig gaan met de tips die gegeven zijn.
Binnenkort weer les, nemen we het ook in mee!

pjmpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 16:58

ik vind dat het er erg goed uit ziet voor een vijfjarige!! _/-\o_ :j +:)+

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:48

Ze moet nog vijf worden in juni ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 22:15

En vandaag heeft Gerdien een héle zware les gehad. :P
Veel overgangen moeten rijden en vooral die rust erin.

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:37

Ja ben gesloopt nu, maar veel geoefend op het volgen van m'n hand en terugkomen op m'n zit. Ze begint het te snappen!

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:23

Jolliegirl schreef:
Flicka12 schreef:
ik zou je beugels een stukje langer doen en wat minder druk op de teugels.
verder leuke pony !

Er staat bij waarom mijn beugels niet langer zijn.
Door een knieblessure doen we dit nog niet. Alleen in het bijzijn van de instructrice gaan ze langer, zij heeft ervaring met dezelfde blessure dus ondersteunt me hier in. Ben bang dat ik zelf de verkeerde kant op ga met mijn knie als ik ze langer doe.

oh sorry niet gelezen , maar dan snap ik je :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:35

Haha mooi gefotoshopt die springfoto!!
Wat ik me afvroeg was of je er een mexicaanse neusriem om had zitten :+ maar nee het is een 'gewone'.
Zou hem 2 a 3 gaten hoger doen (nu heb je grote kans dat haar mondhoek klem zit tussen het bit en je neusriem).
Die laatste foto in het topic geeft een ontspannender beeld vind ik :)

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:47

Leuk dat je dat zegt. Afgelopen week net op advies van instructrice neuriem een gaatje hoger gedaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:53

Dus hij zat nog lager?
Ik zou hem echt een paar cm omhoog doen..
Zo hoort 'ie, 2 vingers onder het jukbeen:
http://www.google.nl/search?q=gecombine ... VuI_c8RDE0

Edit: ik zie dat het probleem eerder is dat je sperriem je neusriem naar beneden trekt. Hij zit ook 'over de neusgaten' je sperriem! Dus misschien je neusriem goed rechtleggen bij het omdoen, en je neusriem een gaatje strakker, zodat hij niet naar beenden word getrokken.. Maar das eigen keus natuurlijk :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-03-13 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:55

Nee hij zit nu hoger dan op de foto's. Hij zat eerst altijd goed, maar door het slapper worden van de neusriem zakt ie aan de voorkant naar beneden. Cheapass hoofdstel gekocht, er vanuit gaande dat er nog wel eens wat sneuvelt met een jonge pony...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:58

Ohh zo bedoel je!!
En ja groot gelijk :)

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:58

Ik ben benieuwd hoe Esther in de hand aanvoelt. Het ziet er namelijk een beetje geforceerd uit van haar kant.
Ik zou je aan willen raden om veel overgangen en halve overgangen te rijden om de achterhand er meer onder
te zetten in de hoop dat ze voor wat meer gaat dragen. Het is lastig te zeggen naar aanleiding van een paar
foto's natuurlijk, maar dit is de indruk die ik ervan krijg. Ze brengt overigens wel mooi onder.

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:00

Hoe bedoel je dat met de sperriem? Als je naar de foto's in m'n profiel kijkt, zie je hoe ik t hoofdstel eigenlijk altijd heb

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:04

Lottie84 ik denk dat je dat wel goed gezien hebt. Esther komt met enige regelmaat tegen de hand. Een wat zwaardere aanleuning lijkt ze prettig te vinden (balans?) als ze het moeilijk vindt, loopt de volledig door m'n binnenbeen heen en krijg ik de druk ook niet goed van de teugels zonder het contact te verliezen. Als ze wat meer losgereden is, dan heb ik bijna niks meer in handen. Ze wisselt zelf van tempo (weer balans verhaal?) en dan is ze moeilijk terug te rijden op zit. Als ze het niet snapt, dan rent ze in paniek weg.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:06

Ja inderdaad, ze is natuurlijk nog niet lang onder het zadel dus ze zoekt steun waar ze kan. Ik hoop dat jullie wat met mijn tip kunnen.
Wat haar eigen tempowisselingen betreft kun je haar ondersteunen door zelf heel bewust in hetzelfde tempo te blijven lichtrijden, ze zal
je hierin gaan volgen en dat brengt al snel meer rust in de combinatie.
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 22-03-13 19:07, in het totaal 2 keer bewerkt

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:07

Ja bedankt!
Een filmpje van het rijden staat in mijn topic in haw

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:08

Nog even geedit ;)

Ik ga even het filmpje kijken!

laura0512

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:56

Zoals je zelf al aangeeft, je zit ver naar voren. Het lijkt hierdoor dat je je handen vastzet. Probeer te ontspannen!

Jelliej93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 08:07

Leuke combi en een leuk paardje!

Alleen lijkt het op sommige foto's of je je handen voor in vast zet. Verder zou ik als ik naar de eerste foto kijk het neusje meer naar beneden proberen te rijden zodat hij over zn rug gaat lopen. :)

amberIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:49

Haha, wil je noooit meer mij zo erg laten schrikken met dat grapje! ik dacht oh nee, weer zo iemand die dr geen ene meloen verstand van heeft! Leuk paardje! (Jammer van zn manen ;) )