Tijdens rijden houding lijkt te blokkeren > rugpijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shamyrah

Re: Tijdens rijden houding lijkt te blokkeren > rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 10:26

Helaas kan ik ook meepraten over rug problemen. Bij mij is vorig jaar na een half jaar fysio ( Fysius) een hernia geconstateerd door de neuroloog. Ik ben in de les van mijn paard afgestapt en was blij dat ik thuis was. Ik kon de koppeling van de auto bijna niet meer intrappen. Volgens alle deskundigen zou een hernia niet kunnen, maar helaas. Met een beroep in de zorg heb ik jarenlang mijn rug verkeerd en te zwaar belast. Een kant en klare oplossing is er niet, maar ik ben ceasartherapie gaan volgen. rompspieren sterker maken, en je daar bewust van zijn. Daarnaast ben ik gaan lopen, hard/wandelen. Wanneer ik nu te weinig beweeg ivm slecht weer( minder kunnen rijden) en drukte van gezinssituatie dan merk ik dat gelijk aan mijn rug.
Ik heb trouwens altijd doorgereden. Ondanks de hernia alleen een tikkeltje rustiger.
Doorzitten kan ik kleine stukjes volhouden, als ik me dan maar heel bewust met mijn houding bezig houd.
Persoonlijk denk ik dat een goed zadel, goede matras oefeningen ed. heel belangrijk zijn, maar verwacht gewoon niet dat het binnen een korte tijd veel anders zal zijn. Het heeft tijd nodig, veel tijd. succes.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 21:56

Hoi dames,

Ik kan ook meepraten over lage rugpijn. Ik ben inmiddels bijna volledig pijnvrij en had nooit gedacht dat dat mogelijk was dus vandaar dat ik even mijn verhaal met jullie deel. De pijn werd veroorzaakt door te slappe onderste rugspieren waardoor mijn rug makkelijk te hol werd en mijn onderste rugwervels te dicht op elkaar kwamen. Doorzitten was dus echt hel en op het ergste moment kon ik max 20 minuten zitten achter elkaar. Verjaardagen en uitgaan waren echt een opgave.

Ik ben begonnen met chiropractie, tot ik echt langere periodes pijnvrij bleef. Maar de pijn bleef terugkomen dus uiteindelijk ben ik begonnen met fysiotherapie bij 'gezond in zuid' in Amsterdam. Mijn fysiotherapeute heet Aleide en zij is echt een van mijn persoonlijke heldinnen. Met haar ging ik aan de slag op een apparaat dat de flexchair heet maar dit is niet het apparaat voor ruiters waar je je houding op oefent. Het is een soort stoel waarin je knieën tegen een steun aanzitten en op je schouders rusten gewichten die je aan kunt passen. Dit werd opgevoerd en voor thuis kreeg ik oefeningen mee. Binnen 1.5 maand was de pijn weg in het dagelijkse leven.
Nu ben ik bezig met flexchairtrainingen om het nog meer af te stemmen op paardrijden en dit is best lastig maar ook hier merk ik vooruitgang. Ik kan steeds beter met bekken kantelen, meezitten met mijn paard en pijnvrij rijden.

Daarnaast heb ik nieuwe matrassen aangeschaft en een nieuw hoofdkussen wat echt een kapitaal kostte maar het was het zeker waard. Ik merk dat ik in het dagelijks leven veel meer doe met mijn buikspieren in de plaats van gewoon voorover te kieperen.

Nou heel verhaal, maar als ik pijnvrij kan worden ben ik er zeker van dat dat voor meer mensen weggelegd is. Heel veel sterkte en succes allemaal.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 12:50

Hey hallo,

er is hier al een langere tijd niet meer gereageert maar ik ben benieuwd hoe het ondertussen is met iedereen en of er al mensen zijn die vooruitgang hebben geboekt?

ik rij al sinds februari niet meer(af en toe een kwartiertje omdat ik wel mijn eigen paard heb en ik het ontzettend mis om erop te zitten)
en ben al die tijd bezig geweest bij fysiotherapeut met het trainen van mijn rug, de "rugschool" heet het en had er alle vertrouwen in en heb me er 100% voor in gezet. naja na de intake en mn rug gezien te hebben was ik inderdaad de juiste kandidaat voor de rugschool omdat ik niet een afwijking of ziekte heb waardoor het veroorzaakt word en dokters niets met mij kunnen.
nou hup lekker trainen, is een traject van 3 maanden 2 keer per week een uur sporten.
Mijn laatste 2 weken zijn aangebroken en de fysios snappen er volgens mij niets van maar ik ben 0% opgeschoten in die 2 en een halve maand terwijl ik allang verbetering zou moeten hebben, nou zijn ze er wel achter gekomen dat ik hypermobiel schijn te zijn maargoed daarom was die training ook prima voor mij want moest ik doormiddel van sterkere rugspieren mijn ruggenwervel meer stevigheid kunnen bieden.. het verhaal is dus, mijn spieren zijn sterker geworden, oefeningen gaan mij steeds beter en makkelijker af, kan al veel zwaarder trainen dan toen ik begon, maar op dit moment is de pijn gewoon ERGER geworden.. echt ik kan wel janken.
had hier zo mijn hoop op gevestigd.. dus ik weet nu niet meer wat ik moet doen.
ga denk wel naar de dokter nog terug dat ik graag doorverwezen wil worden naar een reumatoloog ook komdat ik sowieso snel last heb van spieren en gewrichten maar er niets uit mijn bloed komt en omdat het in mijn familie zit. ook wil ik gewoon mijn dressuur zadel weer weg doen en een spring/veelzijdigheids zadel gaan aanschaffen zodat ik weer in mijn heerlijke kromme houding kan zitten(wat ook niet goed is maar ik wil er gewoon weer opzitten)..

zijn er meer mensen die dit herkennen of misschien nog iets anders voor mij weten? fysio behandelingen of chiropractie werkt allemaal niet.
Oja, ik wil ook nog accupunctuur gaan proberen.. maar goed er moet toch wel een oplossing zijn?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 12:55

Gratis oplossing:
Pilates filmpjes op Youtube! Kijken en meedoen, zijn er genoeg van, ook in het Nederlands! Eén of twee keer per week een half uurtje tot een uurtje.

Ik heb ongeveer drie maanden wekelijks een Pilates les gevolgd, ik reed toen 3 tot 5 keer per week 1 paard. Voor ik naar Pilates ging kreeg ik last van mijn rug op willekeurige momenten. (werd minder toen ik een beter matras kocht)
Vorig jaar juni ben ik er mee gestopt. Tegelijkertijd stopte ik ook met rijden, dat heb ik na drie maanden weer hervat en gedubbeld. Ik rij nu 5 tot 6 dagen per week 1 tot 3 paarden per dag. En heb nog nooit weer die nare rugpijn gehad die jij beschrijft!

Met Pilates maak je je spieren sterker en symmetrischer. Waardoor je niet meer zo snel gaat compenseren in je lichaam, wat vaak pijn veroorzaakt.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:02

of je nou pilates doet of fitness doet, het is voor hetzelfde doel en dat is je spieren sterker maken, wat bij mij dus geen effect heeft, helaas!
gelukkig bij jou wel, ben erg jaloers hihi

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:08

Ik heb jaren eerder ook gefitnessed, maar dat hielp me inderdaad niet.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:18

Ook ik heb last van mijn rug en het straalt ook uit naar mijn schouders/nek. Er werd mij aangeraden om naar de osteopaat te gaan en wat ben ik daar blij om! In het begin ben ik redelijk vaak geweest. Nu hou ik het bij met 1 à 2 keer per jaar en fysio voor de spiertjes soepel te houden ;-)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:22

Ik lees dat je zitbeenknobbels naast je zadel zitten, dat is echt niet goed want daar moet je juist op zitten. Nu balanceer je denk ik wat op je schaambeen of met lichtrijden op je bovenbenen. Dat kan niet goed zijn.
Ik zie dat er al veel tips worden gegeven over oefeningen etc, maar ik denk toch echt dat het voor jou begint met een zadel wat achter breed genoeg is ;)

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:36

Janine1990 schreef:

ja maar was dat ook onderleiding van een fysiotherapeut?
want bij mij word er gewoon een uur lang naar me gekeken en gezegd welke oefeningen ik moet doen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:38

Nanno_123 schreef:
Janine1990 schreef:

ja maar was dat ook onderleiding van een fysiotherapeut?
want bij mij word er gewoon een uur lang naar me gekeken en gezegd welke oefeningen ik moet doen.

Jup. Was een fysiotherapeut met een kleine sportschool, zeer veel toezicht dus.
Pilates heb ik op een andere sportschool gedaan, werd ook gegeven door een fysiotherapeut.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 19:17

Nibbit schreef:
Ik lees dat je zitbeenknobbels naast je zadel zitten, dat is echt niet goed want daar moet je juist op zitten. Nu balanceer je denk ik wat op je schaambeen of met lichtrijden op je bovenbenen. Dat kan niet goed zijn.
Ik zie dat er al veel tips worden gegeven over oefeningen etc, maar ik denk toch echt dat het voor jou begint met een zadel wat achter breed genoeg is ;)

Bedankt voor je antwoord, ik heb heel lang op zoek geweest naar iemand die mij dat kon vertellen. De zadelmaker van divoza erkent het niet.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 19:21

Ik zal nog even vertellen hoe het nu met mij gaat:

Ik ben sinds 2 maanden gestopt met rijden op aanraden van mijn therapeut, om zo te kijken of mijn rugpijn voorkomt uit paardrijden. Na het stoppen heb ik soms minder pijn en dan weer niet. Ik begin erin te geloven dat mijn rugpijn niets met paardrijden te maken heeft, maar met stress en spanning die op mijn rug slaat. Woensdag begin ik met EMDR therapie.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:10

Hier zijn heel veel problemen opgelost door de juiste fysiotherapeut te zoeken (ik ben eerst wel bij 4 andere gepasseerd die niets holpen). De laatste is een cesartherapeut die zelf ook paardrijd en begeleiding onder het zadel geeft: ideaal! Wel heeft ze me de eerste 2 maanden van mijn paard weggehouden, eerst op de grond houding aanpassen, dan pas op het paard. Nu heb ik eigenlijk bijna nooit meer zeer, behalve in heel stressvolle situtaties of momenten waarbij ik lang op een stoel moet zitten.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 10:03

Bij mij heeft fysiotherapie ook geholpen. Binnen 3 maanden pijnvrij na jaren lijden.