jong paard loopt niet ohz.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovemario

Re: jong paard loopt niet ohz.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 23:02

de reden dat ik niet met een merrie er voor ga lopen is dat hij een hengst is die graaaag overal op wil springen. die fries is ook niet helemaal zadelmak, dus lijkt me dat ook niet heel verstandig..

we hebben ook via een stal gevraagd( stal waar ik ook voor rij ) en die weet het ook even niet meer..

en ik vind de opmerking: als je zoiets al op bokt moet vragen, ben je niet proffecioneel, ook wel een beetje vreemd.. of is het forum alleen voor de "penny meisjes"?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 02:27

Heb je mijn vragen gelezen?
Brainless schreef:
Hoe gaat lange lijnen (erachter lopen met lange teugels) loopt hij dan wel en zit de rem en stuur er dan goed op?
Wat als je hem ''gewoon'' longeert als de ruiter erop zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 03:49

Sjolvir schreef:
huis tuin en keuken
Jan boeren fluitjes oplossing

Ben geen beleerder, maar kan me zo voorstellen, dat hij misschien wel achter vriendje durft aan te stappen.
Is geen echte oplossing uiteraard.

_/-\o_ Amen

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 07:35

Brainless schreef:
Heb je mijn vragen gelezen?
Brainless schreef:
Hoe gaat lange lijnen (erachter lopen met lange teugels) loopt hij dan wel en zit de rem en stuur er dan goed op?
Wat als je hem ''gewoon'' longeert als de ruiter erop zit?

sorry heb hier overheen gelezen.
dubbele longe gaat goed, lange lijnen doet hij ook wel.
ik zit er liever niet aan de longe op. klinkt waarschijnlijk alsof ik een mietje ben, maar dat kan me niks schelen. paard hoeft maar raar te doen/ sterk te worden en de persoon laat los.. ik wil niet weer die rare capriolen..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 08:57

Maar als iemand doet alsof hij longeert (zonder lijn) en in het midden gaat staan met de zweep en zo ''longeert''?
Ik ben ook niet van (lang) aan de longeerlijn, maar je hebt af en toe een paard dat heeft een andere aanpak nodig heeft dan wat jij (als beleerder) standaard doet.
Mijn ervaring is ook dat buiten de paarden veel beter willen lopen en goed voorwaarts zijn.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 09:06

Ander paard erbij pakken en als handpaard meenemen.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 09:11

[/quote]

ik zit er liever niet aan de longe op. klinkt waarschijnlijk alsof ik een mietje ben, maar dat kan me niks schelen. paard hoeft maar raar te doen/ sterk te worden en de persoon laat los.. ik wil niet weer die rare capriolen..[/quote]

Dan heb je de verkeerde persoon aan de longe hangen. Maar waarom zou hij raar gaan doen? Als je alle stappen hebt doorlopen dan is hij er aan toe om erop te gaan zitten. Een ervaren persoon in het midden houd juist het paard naar voren en voorkomt dat hij raar gaat doen.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 09:13

Klinkt mij in de oren als onzekerheid. Paarden beleren lukt nu eenmaal niet altijd snel-snel, dus stapje terugnemen en werken aan vertrouwensband.

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 09:14

ik heb ook ooit n merrie gehad die niet voorwaarts wilde lopen, en soms in de achteruit ging, alles er mee geprobeerd, paard er voor zodat ie dr achteraan kon, zweepje achter de kuit gebruiken bij been geven, niks hielp, op een gegeven moment gewoon met de longeerzweep vooruit geslagen... was de enige oplossing, bij lopen goed belonen, ontploffen wat ze ook deed hield vanzelf op, 3 dagen was het klaar.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 09:21

lovemario schreef:
ik zit er liever niet aan de longe op. klinkt waarschijnlijk alsof ik een mietje ben, maar dat kan me niks schelen. paard hoeft maar raar te doen/ sterk te worden en de persoon laat los.. ik wil niet weer die rare capriolen..

Dan ga je in de longeercirkel?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 09:22

mss kun je een dummy op het zadel vastknopen en dan longeren, dan went hij aan het gewicht op zijn rug?

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 09:29

enomis123 schreef:
...op een gegeven moment gewoon met de longeerzweep vooruit geslagen... was de enige oplossing, bij lopen goed belonen, ontploffen wat ze ook deed hield vanzelf op, 3 dagen was het klaar.

Ideale oplossing. Zo ben je gauw van dit probleem af en weet je zeker dat je paard binnen no-time in zichzelf zal keren, weinig emoties zal tonen, depressief zal raken en uit angst voor zijn baas maar doet wat hij moet doen. Uiteindelijk heb je op 10 jarige leeftijd een paard dat fysiek op is door jarenlang teveel stress inwendig. Maar; je bent wel snel van je probleem af.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 09:40

@TS
Je vroeg je af waarom de eerste 2x wel goed ging.
De eerste paar keren kan een paard nog overdonderd zijn, en na enkele keren kan hij ineens na gaan denken. Het kan overkomen alsof ze het ineens dingen vergeten zijn.
Je ziet ook wel dat ze opstijgen weer even enger vinden, of het alleen gaan lopen.

Je zal hem toch op 1 of andere manier voorwaarts moeten zien te krijgen.
Ik heb zo geen oplossing, want ik weet niet hoe je paardje stil staat (angstig of alleen onzeker omdat hij begrijpt wat er van hem verwacht wordt).
Hoe reageert hij als je hem voorwaarts wil zetten enz.

Maar juist hier merk je het verschil tussen een ervaren beleerder en iemand die wel meerdere paardjes heeft beleerd. Een ervaren beleerder is creatief met oplossingen, is niet onzeker omdat er bij een ander paardje iets fout is gegaan, en verwacht altijd het onverwachtse en weet daar snel (en adequaat op te reageren).

Hij wil niet voorwaarts, maak hem voorwaarts; wees duidelijk wat jij van hem wilt.
Wil/durf jij niet aan de lijn?, bedenk dan wat anders... longeren met een korter touw?
Iemand op de fiets mee naar buiten?
Iemand mee laten lopen buiten en op de terug weg paardje voorop laten gaan (meestal willen ze nl wel naar stal).
Iemand laten komen met een braaf paard.

Denk zelf ook voorwaarts en durf te rijden!!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 09:47

Navy schreef:
enomis123 schreef:
...op een gegeven moment gewoon met de longeerzweep vooruit geslagen... was de enige oplossing, bij lopen goed belonen, ontploffen wat ze ook deed hield vanzelf op, 3 dagen was het klaar.

Ideale oplossing. Zo ben je gauw van dit probleem af en weet je zeker dat je paard binnen no-time in zichzelf zal keren, weinig emoties zal tonen, depressief zal raken en uit angst voor zijn baas maar doet wat hij moet doen. Uiteindelijk heb je op 10 jarige leeftijd een paard dat fysiek op is door jarenlang teveel stress inwendig. Maar; je bent wel snel van je probleem af.

Ovedrijven is ook een vak zeg....

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 09:50

lovemario schreef:
waarom liep hij de eerste paar keren wel ? dat vraag ik me af. maar ik denk dat het bij deze niet gaat werken. het is een eigenwijze hengst, die als hij iets niet wil, het ook echt niet doet..

Een paard gaat niet staken/weigeren omdat hij dat gewoon leuk vind, om de baas te pesten o.i.d. Blijkbaar snapt hij jullie niet, is hij angstig, etc

Als hij wel loopt met iemand ernaast mist hij blijkbaar leiding, dus degene die erop zit mist overtuigingskracht. Paard wordt onzeker en staat aan de grond genageld.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 09:53

mijn merrie blokeerde ook! maar was ook goed aan de hulpen aan de longe dus iemand in het midden longeer lijn eraan en net doen of er niemand op zit en gewoon gaan longeeren. moest bij mijn merrie best even druk erachter zetten en toen sprong ze weg dus ik adviseer geen teugels in de hand de eerste keer maar bok riempje halstertouw en zitten maar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 10:00

Ik krijg het idee dat je zelf heel onzeker, zelfs een beetje bang bent voor wat er kan gebeuren. Deze onzekerheid breng je over op het paard. Misschien iemand er op zetten die wat brutaler /zekerder is?

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 10:44

Het is al voorbij gekomen, maar als hij het longeren wel snapt, zet je dat toch gewoon over met iemand erop?
Eerst ff echt longeren, dan mens erop + lijn eraf, maar het paard blijft wel lopen op de grondpersoon.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 10:57

Locanda schreef:
Het is al voorbij gekomen, maar als hij het longeren wel snapt, zet je dat toch gewoon over met iemand erop?
Eerst ff echt longeren, dan mens erop + lijn eraf, maar het paard blijft wel lopen op de grondpersoon.

zo is het idd mij ook gelukt en dat kun je langzaam uitbreiden op zonder grondpersoon

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 18:12

ik ben absoluut niet onzeker of bang, maar kijk wel naar de dingen die kunnen gebeuren. het moet wel verantwoord zijn.

als ik been geef of tikje bij geef, reageerd ie niet. hij staat met zn oren naar voren een beetje vooruit te kijken.

we hebben er een ander paard voor gehad maar daar kregen we geen reactie op. uiteraard bij ieder stapje wat hij zette, goed beloond.

we hebben nu ook geprobeerd aan de longe en gewoon longeren ( dus ik niks doen alleen zitten) hij doet af entoe een stapje maar meer niet..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:21

Nu nog steeds niks geen ander beeld...? Nou, in dat geval toch naar een professionele beleerder brengen, dan, als je er zelf letterlijk geen stap mee verder komt. Want dit schiet letterlijk en figuurlijk voor noch ruiter noch paard op. En hoe langer die impasse duurt, hoe meer het paard zal volharden in dit gedrag.

Geeft toch niet, als je een keer tegen eentje aanloopt waar je geen weg mee weet? Die komen we allemaal vroeger of later wel tegen, dat je daar net geen antwoord op hebt.
Misschien een ander net wel.
Maar zo te lezen lukt het met alle tips e.d. nu nog steeds niet?

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 19:31

er zit iets vooruit gang in. hij loopt nu een ronde door, en dan weer stil staan. helaas kunnen we er nu niet veel mee doen omdat hij onregelmatig loopt..

hem wegbrengen is geen optie. het is niet mijn paard, en de eigenaresse kan niet zo ff een paar honder euro toveren..

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:22

Is het een idee om hem zekerder te laten worden door hem te leren dat ie voorop moet lopen? Dit kan je doen dmv lange teugel werk.
Als hij wel loopt met iemand er naast haalt hij daar wellicht steun uit.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 18:32

dat wil hij dus niet.. longeren is prima, maar er achter lopen met de lange lijnen heeft geen effect.. hij blijft stil staan. en als er dan eerst iemand mee loopt gaat het goed tot dat die gene afstand neemt.

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:38

Misschien is je paard er gewoon nog niet aan toe en heb je zijn vertrouwen nog niet. Bouw het rustig op. Bind geen leeftijd aan het inrijden maar kijk wanneer hij er zelf aan toe is.