Doubtless schreef:
*zucht*
Wat heb ik nou aan een Bokt-topic. Je kunt het toch ook zelf uitleggen?Bovendien is de TS nog maar een beginner en lijkt me dat als je werkelijk wil gaan staan-zitten in galop, dat je toch een redelijk evenwicht moet hebben.

Ik denk dat het probleem met jouw balans in de galop aan twee verschillende dingen ligt. Het eerste probleem is dat het zadel te klein is voor jou. Dit gebeurt op manege's wel vaker, ik heb er zelf ook een hele tijd last van gehad dat ik niet lekker kon zitten omdat het zadel voor mij niet zo lekker zat. Het tweede probleem vind ik wat lastiger uit te leggen, vooral omdat ik zelf geen expert ben op dit gebied en er al nogal een hevige discussie was die op één of andere manier niet echt met jouw vraag te maken had. Het paard zit niet helemaal in een lekkere galop, maar maakt een beetje hupseltjes die op galop lijken. Omdat het zo'n soort tussenfase is lijkt het alsof hij heel erg gaat knijpen met je bovenbenen, waardoor je denkt dat je steviger in het zadel zit, maar je je bekken niet lekker kunt ontspannen. Wat ik altijd het "belangrijkste" aan galop heb gevonden is dat je kan zitten alsof je in een soort luie stoel zit. Niet onderuit gaan zitten, maar proberen je benen een beetje los te laten als het ware, zodat je met je heupen mee kan bewegen. Gewoon de bewegingen van het paard volgen, dan zit je in ieder geval al wat stabieler.
maar nu heeft hij het een paar keer gedaan, begonnen aan de longeerlijn zodat hij het gevoel en ritme zou terug krijgen, en het gaat steeds beter.