Leren galopperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:16

Doubtless schreef:

*zucht* :roll: Wat heb ik nou aan een Bokt-topic. Je kunt het toch ook zelf uitleggen?
Bovendien is de TS nog maar een beginner en lijkt me dat als je werkelijk wil gaan staan-zitten in galop, dat je toch een redelijk evenwicht moet hebben.

Doubtless

Re: Leren galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:26

Bizzybijtje schreef:
Idd, lichtrijden in galop bestaat ook gewoon niet :')

Jij kan nog een hoop leren van dat topic, vandaar dat ik de moeite heb genomen om het voor je op te zoeken.

TS: Lees het topic eens door. Het lichtrijden in galop verbetert je balans en kan je misschien helpen met bekend raken met het ritme. Ik denk dat je instructrice je het beste kan helpen omdat zij jou en het paard kent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:34

Ja, want de informatie op Bokt is altijd zo betrouwbaar ;)
Het 'lichtrijden' waar jij er over hebt is gewoon simpelweg afwisselend je zit verlichten of niet wat bij springen remmend werkt.
Terwijl het werkelijke lichtrijden op een bepaald ritme gaat om het binnenachterbeen te ontlasten.
Iets minder aanvallend reageren mag trouwens ook wel.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:28

Als je zelf niet echt op de hoogte bent van wat je verteld is het altijd gevaarlijk dat als waarheid naar voor te brengen.
Wat je verteld is echt fout.
De opmerking van "bizzybijtje" is zeer zeker terecht.
En het verlicht zitten in de galop is idd een heel goede oefening om je evenwicht te leren vinden, en mee te leren bewegen, het opvangen van de beweging van het paard.
Maar dit heeft niets te maken met enige vorm van op en neer lichtrijden, er is hier echt geen patroon.
Bij het springen is het af en toe gaan zitten meer om even net iets meer controle te krijgen, het paard met de zit een bepaalde richting uit te sturen en ook ter correctie af en toe.
Dit is iets heel anders.

Doubtless schreef:
Bizzybijtje schreef:
Idd, lichtrijden in galop bestaat ook gewoon niet :')

Jij kan nog een hoop leren van dat topic, vandaar dat ik de moeite heb genomen om het voor je op te zoeken.

TS: Lees het topic eens door. Het lichtrijden in galop verbetert je balans en kan je misschien helpen met bekend raken met het ritme. Ik denk dat je instructrice je het beste kan helpen omdat zij jou en het paard kent.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:56

(heeft er misschien niks mee te maken)
maar ik kon ook best goed galoperen (toen een paar weken niet meer gereden door ziekte) maar toen ik laatst een paar rondjes ging galoperen ging het helemaal niet zo goed..... komt misschien door mijn ziekte... of door de pony want ik kreeg zo'n pony die er absoluut geen zin in had :+

Moon10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 10:47

Het is net of ik mezelf zie op dat filmpje ts. Ik heb problemen met ontspannen omdat ik weet dat het paard er toch na een paar galoppassen weer mee stopt (overigens geheel mijn eigen gebrek) en ik zet me dus al bij voorbaat schrap. Wellicht is dit bij jou ook het geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:20

Beste Moon,

Dat was ook weer na jaren mn eerste galop, toen vond ik t erg spannend. Zondag ging t al beter, met 1 hand los en 1 hand aan het zadel. Ook paar x paard zelf in galop gekregen.

saffiralove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:34

Eerst zonder beugels (als je het niet eng vind..)
Vooral goed meebewegen met je bekken en je handen! Geef je paard de ruimte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:17

Nee zonder beugels vind ik wel eng hoor haha, zou echt bang zijn er van af te kletteren. Aan beugels heb je dan ook hou vast zegmaar. Ik merkte wel dat ik mn buitenhand waarschijnlijk te hoog houd, dus moet er echt aan werken mn handen lager te houden. Maar t ging al veel beter dan de 1e 2xen! Ik ben ook meer ontspannen, weet niet zo goed of ik goed bleef plakken dat kan ik me gek genoeg niet herinneren haha. maar ik vind het ook al heel wat dat ik 1 hand los had van het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 14:01

Zo, ik kom er weer effe op terug. Vorige week zondag nog gereden op Lasco en ik denk dat het wel beter ging. Ik kan me iig niet herinneren dat ik zat te ploffen. Moeilijk vind ik dat ik aan meerdere dingen tegelijk moet denken; Evenwicht / niet ploffen, sturen en hem in galop houden. Komende vrijdag en 26 april rijd ik weer op Lasco, ook omdat ik 28 apil wedstrijd ga rijden met hem. Herl missch gaat mn moeder vrijdag mee en komt er nieuw beeldmateriaal, want ik wil t ook terug kunnen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 15:51

Hallo Lasca_1987 :) Ik denk dat het probleem met jouw balans in de galop aan twee verschillende dingen ligt. Het eerste probleem is dat het zadel te klein is voor jou. Dit gebeurt op manege's wel vaker, ik heb er zelf ook een hele tijd last van gehad dat ik niet lekker kon zitten omdat het zadel voor mij niet zo lekker zat. Het tweede probleem vind ik wat lastiger uit te leggen, vooral omdat ik zelf geen expert ben op dit gebied en er al nogal een hevige discussie was die op één of andere manier niet echt met jouw vraag te maken had. Het paard zit niet helemaal in een lekkere galop, maar maakt een beetje hupseltjes die op galop lijken. Omdat het zo'n soort tussenfase is lijkt het alsof hij heel erg gaat knijpen met je bovenbenen, waardoor je denkt dat je steviger in het zadel zit, maar je je bekken niet lekker kunt ontspannen. Wat ik altijd het "belangrijkste" aan galop heb gevonden is dat je kan zitten alsof je in een soort luie stoel zit. Niet onderuit gaan zitten, maar proberen je benen een beetje los te laten als het ware, zodat je met je heupen mee kan bewegen. Gewoon de bewegingen van het paard volgen, dan zit je in ieder geval al wat stabieler.
Ook is het moeilijk om je vast te houden aan het zadel, je gaat jezelf dan in één positie duwen die veel te gespannen is.

Ik hoop dat je wat kan met mijn advies! Succes ermee in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 16:03

Hoi Emma,
Ik moet me sowieso nog met 1 hand aan t zadel vasthouden, iig de laatste les. En daarnaast houd ik mn buitenhand denk ik ook iets te hoog. Ik wil gewoon graag goed en ontspannen kunnen rijden. Helaas heb ik t geld niet voor een eigen zadel voor lasco anders was dat missch ook een oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 16:06

Nee joh, voor manegepaarden moet je geen eigen zadel gaan kopen! Dat is echt gekkenwerk en op de meeste manege's mag dat ook zelfs niet.
Oké, ik wist niet dat je je vast moest houden van je instructrice, dat kan natuurlijk prima. Je kan je best met 1 hand vasthouden en toch ontspannen zitten. Probeer het eens de volgende keer om je benen wat losser te laten, proberen wat minder te knijpen. Je kan zelfs proberen om je ogen even dicht te doen en te genieten van de wind in je haren en het briesje tegen je gezicht!

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 16:11

Gewoon kilometers maken, dan leer je het vanzelf! Iedereen is een prutser aan het begin. Mijn vriend heeft vroeger ook gereden, 1a2 jaartjes volgens mij, al misschien wel 8 jaar geleden, en hij ging een paar maanden geleden weer voor het eerst rijden, op mijn paard, het leek echt nergens op. := maar nu heeft hij het een paar keer gedaan, begonnen aan de longeerlijn zodat hij het gevoel en ritme zou terug krijgen, en het gaat steeds beter. :-)
Misschien dat je instructeur of instructrice je in galop aan de longeerlijn wilt zetten? Zo kan hij/zij het paard in galop houden, hoef jij niet te sturen en alleen maar proberen te ontspannen en het ritme te vinden. :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 17:12

En vanmiddag weer een pittig lesje gehad omdat ik 28 april mee doe met een wedstrijd, ik heb 2x t proefje gereden en erna nog gegaloppeerd. Ze vroeg heb je nog energie voor een galopje en ik zeg ja voor galop altijd haha! En mn mams was ook me en die heeft t gefilmd! Kritiek is welkom, want ja ik krijg graag opbouwende kritiek en wil de galop graag leren. Ik vind t moeilijk dat ik eigenlijk op van alles moet letten, me aan t zadel vasthouden, paard op de hoefslag houden, paard in galop houden en ik in balans blijven. Ik voelde ook vandaag wel dat ik niet ontspannen zat nog. http://youtu.be/JLVwmn7fPVY