Kramp in kuit/onderbeen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:18

Ik heb het niet met rijden, maar met lopen voel ik het ook en met hardlopen.

Desireetje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 11:21

Horse_xx schreef:
Ik heb ook een tijdje heel veel kramp gehad. Ik heb daar extra magnesium voor genomen (in de vorm van pilletjes). En veel water drinken, dat heeft bij mij geholpen. Misschien zit je laars ook wel te strak? of ben je te gespannen aan het rijden?

Drink zowiezo veel en ook vaak water maar ik zal proberen voor het rijden wat extra water te drinken misschien helpt het :) .
Soms ben ik wel gespannen voor het rijden maar dat is na 5 min. rijden over. Wat ik wel heb is dat als een paard schrikt voor mijn neus or opeens heel hard gaat( denk aan jonge paarden). Ik dan automatisch even spanning/schrik heb. Dit is overigens na een paar minuten mee. Verder let ik heel erg op mijn houdig, omdat ik de neiging heb voorover te vallen, corrigeer mezelf de hele tijd door in elke spiegel te kijken( ze hangen door de hele bak).

Desireetje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 11:24

EvelienKiss schreef:
Kan het niet gewoon spierpijn zijn? Je maakt je been lang, een oefening die je in het normale leven niet doet. Op een gegeven moment moet deze pijn dan wel overgaan. Hoe lang heb je al last?

Ja dat zou ook kunnen! Al vind ik het een beetje vreemd want ik druk al vanaf het begin dat ik rijd(begonnen toen ik 8 was ben nu 24) mijn hakken uit. Wel probeer ik mijn tenen en voet meer naar binnen te draaien zodat ik geen antennes heb. Zou het daar door kunnen komen?

Desireetje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 11:29

[quote="Nicky84"]Ik lees even mee. Ik heb het ook heel erg, maar dan niet specifiek mijn kuit, maar meer dat gedeelte tussen mijn enkel en de kuit. Als ik te lang doorrijd met pijn wordt het gevoelloos en klapt mn enkel/voet dubbel
Rijd zomers met Jodphurs en swinters met thermolaarzen. Bij beide heb ik dit. Wordt er gek van...veel stappen tussendoor.

Je hebt van die meeverende beugels...is dat niets voor jou? Of bepaalde oefeningen om de spieren wat uit te rekken?[/quote
Dit herken ik! Bij mij is het eigenlijk ook meer mijn enkel en op een gegeven moment word deze ook gevoelloos.
Meeverende beugels word een beetje lastig, aangezien ik geen eigen paard heb en op de manege ook op verschillende paarden rijd.
Kan vragen of ze misschien dit soort beugels hebben en of ik een keer daar mee mag rijden.
Oefeningen zou ook nog kunnen, zit op pilates en daar doe je wel veel van dat soort oefeningen. Daar krijg ik trouwens ook kramp met bepaalde oefeningen, en als ik mijn tenen flex en point doe krijg ik ook kramp.

Desireetje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 11:30

Desireetje89 schreef:
Horse_xx schreef:
Ik heb ook een tijdje heel veel kramp gehad. Ik heb daar extra magnesium voor genomen (in de vorm van pilletjes). En veel water drinken, dat heeft bij mij geholpen. Misschien zit je laars ook wel te strak? of ben je te gespannen aan het rijden?

Drink zowiezo veel en ook vaak water maar ik zal proberen voor het rijden wat extra water te drinken misschien helpt het :) .
Soms ben ik wel gespannen voor het rijden maar dat is na 5 min. rijden over. Wat ik wel heb is dat als een paard schrikt voor mijn neus or opeens heel hard gaat( denk aan jonge paarden). Ik dan automatisch even spanning/schrik heb. Dit is overigens na een paar minuten mee. Verder let ik heel erg op mijn houdig, omdat ik de neiging heb voorover te vallen, corrigeer mezelf de hele tijd door in elke spiegel te kijken( ze hangen door de hele bak).

Magenesium heb ik al geprobeerd, werkt niet ook niet als ik een kuur doe of langer gebruik.
Toch bedankt voor je reactie!

Desireetje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 11:32

moonfish13 schreef:
Ik heb het niet met rijden, maar met lopen voel ik het ook en met hardlopen.

Heb het bij alle sporten behalve als ik moet rennen of fietsen( zou zeggen dat je dan ook je kuiten gebruikt)
Heb jij het ook in je tenen en je enkel?

Elmira30

Re: Kramp in kuit/onderbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 08:49

Mijn intructrice raadde eens aan om tijgerbalsem voor het rijden op de plek te smeren. Dit hielp bij mij niet. Misschien bij jou? Of Advil geloof ik, voor je spieren. Dit heb ik niet geprobeerd dus geen idee. Heb mijn rijden er maar op aangepast. Priveles, bij paardenverhuurbedrijven ook prive of een nivau lager..moet regelmatig stappen tusendoor..en om nou zo een groep op te houden is ook geen optie...en rijd vrij vaak alleen buiten, dus kan zelf tempo bepalen. Ideaal :) Maar neemt het probleem niet weg. Dus als jij de oplossing gevonden hebt, hoor ik dit graag! :) Bedenk me dat ik even bij de sportschool navraag ga doen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 08:54

Ik heb het helaas ook. De fysio vertelde me dat het door mijn zwakke enkels komt. De pijn die ik voel zijn de spieren aan de zijkant die proberen mijn enkel recht te houden. Ik heb er vooral last van als ik mijn beugels korter doe met bijvoorbeeld springlessen, dan gebruik ik er ook enkelbanden bij, voor de steun. Er zijn ook wel oefeningen die je kan doen om de spieren te versterken.

Desireetje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 11:07

Hoi allemaal! Allemaal bedankt voor je goede tips en eigen ervaringen.
Ben van het weekend naar de ruitersportzaak geweest, waar ik mijn laarzen heb gekocht.
Had mijn laarzen aan, de meneer van de winkel voelen met zijn vingers bij de plekken die normaal gesproken strak zitten en bij mijn kuit.
Wat bleek? kon nog 1 a twee vingers bij en m'n kuit zat zelfs ruim.

Zaterdag weer in de les gereden op mijn lieveling, Vroukje een Fries en heb heerlijk gereden en geen kramp of pijn gehad.
Heb tijdens de les goed opglet. Denk dat het komt van of te lange beugels en dan je hakken optrekken. Dit had ik in het begin met mijn beugels.
Toen korter gedaan 1 gaatje i.p.v. 2 wat ik normaal doe bij een paard. Nergens last van. Ik rijd meestal 1 gaatje te kort of 1 te lang.
Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb! Over de kramp, kan ook komen van het hard of veel drijven. Dit heeft een vriendin ook weleens, vandaar.
Dus daar ga ik opletten was zaterdag al minder. Dus kijken hoe het de komende zaterdagen gaat.
Hoop dat ik dit weetende er op blijf letten.
Ben blij dat ik waarschijnlijk de oplossing gevonden heb. Mocht ik weer last krijgen ondanks bovenstaande, zal ik weer naar jullie tips kijken.
Nogmaals bedankt, dat jullie zo hielpen en meedachten.

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 13:29

Een beetje laat, maar misschien heb je er nog iets aan :o
Bij mij onstaat kramp eigenlijk alleen als ik in de uren voorafgaande aan het rijden zoetigheid eet of drink. (dus voor mij alleen hartig en water als ik ga rijden)

Desireetje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 14:02

Cynderella81 schreef:
Een beetje laat, maar misschien heb je er nog iets aan :o
Bij mij onstaat kramp eigenlijk alleen als ik in de uren voorafgaande aan het rijden zoetigheid eet of drink. (dus voor mij alleen hartig en water als ik ga rijden)

Bedankt voor de tip!

Desireetje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 09:37

He he.. ben er achter hoor :)! Mijn lerares merkte op dat ik extreem veel met mijn kuiten drijf en in de galop mijn hakken niet uitdruk en beetje klem(vandaar ook altijd spierpijn). Volgende les, 2x been dan tik, Nergens last van gehad en m'n hakken op z'n plaats gehouden ook geen last. Tip voor andere, denk ik zo!.

Bedankt allemaal voor alles!

Groetjes,Desiree