Ik denk dat je op zich prima een paard zadelmak kan maken met zoals je zegt professionele begeleiding. Ik heb zelf ook totaal geen ervaring met het zadelmak maken van een paard, maar ooit moet de eerste keer zijn. Ik ga zelf een jaarling kopen die ik tegen de tijd zelf sámen met iemand die al vaker paarden zadelmak heeft gemaakt zadelmak wil maken. En dan is het zeker goed om tips te vragen, want er zijn best wat dingen die je zelf 'alleen' al kunt doen, althans ben ik van mening.
Een hele andere tak, maar zo heb ik heel veel 'voorwerk' gedaan bij mijn pony die nu voor de wagen loopt. Zo heb ik aan de lange lijnen en dubbele longe gewerkt echt heel erg veel en daarna is hij wel naar een professioneel bedrijf gegaan (omdat ik simpelweg ook niemand kon in mijn omgeving om dat te doen). En ik denk dat je dat voorwerk voor zadelmak maken ook zelf een groot deel kan doen. Begin al eens met verkeersmak maken, lekker veel lopen en wandelen. De commando's leren, longeren etc. En als je echt verdere stappen gaat ondernemen doe dit dan samen met diegene die al ervaring heeft hierin.
En aan de rest van de bokkers, kunnen jullie de TS dergelijke tips niet geven? Zoals ik zei, ik heb qua zadelmak maken ook geen ervaring, maar sommige dingen zal ze toch wel zelf kunnen doen? Geef haar daar dan tips voor ipv alleen te roepen 'doe dit niet zelf, zoek een ervaren persoon', want dit doet ze óók.