paard steekt tong uit hoe oplossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Abacab

Re: paard steekt tong uit hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:32

Ik denk ik jouw geval dat het echt een probleem is dat in de rug zit. Jij rijdt het paard anders dan de vorige eigenaresse. Mischien werk je nu meer aan de lengtebuiging, probeer je het paard soepel te maken of heb je hem juist wat meer in oprichting gereden om te kijken hoe hij dat aanpakt. Grote kans dat het met dit paard net ietsje te snel is gegaan waardoor hij steeds spierpijn in zijn rug heeft. De oplossing is een paar stappen terug te doen, extra aandacht besteden aan het loswerken en van daaruit weer langzaam aan het werk gaan.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:37

riannezweeds schreef:
hij blijft aan het knommelen als je snapt wat ik bedoel, hij blijft met zn lippen aan het klappen zegma weet niet goed hoe ik het uimoet leggen, zijn tong zit ook altijd n klein stukje uit zijn mond, als hij stil staan an iets langere teugel staat hij te kauwen alsof het een wortel is

Dit doet mijn merrie ook, maar dan zonder bit. Als ze in de paddock staat gaat af en toe haar tong ook uit haar mond en is ze er druk op aan het "kauwen". Zelfs tot het schuim in haar mondhoek staat.
Tanden zijn in orde, dus ik ga er maar van uit dat het een soort gewoonte is wat ze zichzelf heeft aangeleerd.

Misschien doet jouw paard het ook uit gewoonte?

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 14:53

pmarena schreef:
Tja, als je zelf een maand geleden naar de tandarts bent geweest dan is dat ook geen 100% garantie dat je NU geen last van een ontsteking of iets kunt hebben.

In een maand kan veel veranderen, tijdens de behandeling kan er iets geraakt zijn, en een tandarts is ook maar een mens die een fout kan maken / iets over het hoofd kan zien.

Verder kan het natuurlijk sowieso geen kwaad om te zorgen voor minder stress in het leven van het dier :)

tandarts heeft afgelopen maand nog 3x gekeken naar het paard ivm lippen en tong enzv, lijkt me sterk als ie drie keer iets over het hoofd ziet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:21

Ik ken de tandarts niet, dus kan daar niet over oordelen. Maar ken wel een tandarts die tot 4 x aan toe een gebroken kaak bij mijn paard + haken over het hoofd heeft gezien. Zulke dingen kunnen gebeuren.

Maar als ik het goed begrijp is het paard hier mee begonnen sinds hij echt van jou is? Is hij sindsdien ook op een andere (hoger niveau) manier gereden en verhuisd?

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 18:24

Judith_ schreef:
Ik ken de tandarts niet, dus kan daar niet over oordelen. Maar ken wel een tandarts die tot 4 x aan toe een gebroken kaak bij mijn paard + haken over het hoofd heeft gezien. Zulke dingen kunnen gebeuren.

Maar als ik het goed begrijp is het paard hier mee begonnen sinds hij echt van jou is? Is hij sindsdien ook op een andere (hoger niveau) manier gereden en verhuisd?

is alleen verhuisd, verder ben ik zelfs van m naar l1 gaan trainen omdat ik vond dat ie wat rustig aan moest beginnen hier hij voeld zich hellemaal op zn gemak hier en rolt,rent,speelt alles gaat beter als normaal zelfs!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:30

Is wel verhuis dus, maar lijkt op zijn gemak te zijn?

Ik zo toch even de hele ratteplan bij langs gaan en ook je eigen rijstijl onder de loep nemen. Misschien eens filmen laten? Ook beide bitten eens naast elkaar leggen. De oude ruiter er eens op zetten? Of je instructeur? Als hij hier mee begonnen is sinds hij van eigenaar verwisselt is kan ik me voorstellen dat daar ergens een trigger zit.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:32

Volg ik even. Die van mij doet t ook. Met halster om of zonder gaat hij met z'n lippen 'klapperen'. Als die met een ander paard aan t spelen is komt zijn tong naar buiten hangen. Bij t opzadelen en hij heeft net z'n bit in, komt z'n tong naar buiten en gaat hij z'n mondhoeken 'aflikken'. Bij t rijden klappert die met z'n tanden of hij loopt met zijn mond open. Zadel gecontroleerd, bit is dubbelgebroken bustrens, tandarts laatst nog geweest. En hij doet dit sowieso al 4.5 jaar (zolang ik hem heb dus al. Iemand := ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:42

@ Celiien. Kan voor een groot deel ook gewoon aan geleerd gedrag zijn. Helemaal als hij het al zo lang doet. Medische alles uit gaan sluiten en rijtechnisch op een correcte manier rijden. Wanneer hij echt nagevelijk loopt zou de tong toch echt naar binnen moeten gaan. Maar ik begrijp dat hij tijdens het rijden niet met zijn tong naar buiten loopt? Probeer iets te vinden waarbij hij echt ontspant onder het rijden en pak dat ook zo nu en dan er bij. Voor mijn paard is dat hals strekken in draf, komt hij weer even tot rust en laat alles stress los. Kan hem daarna eventueel ook weer beter op pakken. Je zou eventueel wat andere hoofdstelen en bitten kunnen uitproberen.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 19:31

heb ook al aan mn rijstijl getwijfeld, maar aangezien instructeur zegt dat het niet aan mij ligt aan hij het ook bij haar doet en bij andere ruiters die ik er al opheb gezet, hij lijkt idd hellemaal op zn gemak te zijn, het ande´re bit is dunner en pessoa toen hij de oude ruiter terug zag begon hij heel erg met zn lippen te klapperen en ook kauwen terwijl hij niets in zn mond had,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:34

Tja dat kan vanuit stress zijn, vanuit onderdanigheid (kauwen) of gewoon vanuit een hele andere trigger dan de vorige ruiter.

De pessoa is dunner dus? Je zou ook een kneveltrens (ongebroken, dubbel gebroken ect.) kunnen proberen. Wie weet vind hij de pessoa wel fijner omdat het dankzij de ringen stiller ligt? Ik heb geen ervaring met een pessoa trouwens, maar weet dat paarden die onrustig zijn een knevel wel heel fijn kunnen vinden aangezien die wat steviger en stabieler liggen.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 19:38

ja dat dacht ik ook al, ahaa! das misschien wel n idee ja! ga eens kijken of ik dr nog zo'n een heb en anders es bij de buren vragen ;) bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:40

Woon je al in zweden? Weet niet veel van zweden maar als ik aan paarden en zweden denk: denk ik altijd aan de draverijen. :+ Ik weet niet of je contacten hebt met iemand die dravers traint? Maar wie weet hebben ze daar ook wel een soort gelijk bitje te leen, of een half cheek bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:44

Die van mij doet dit al sinds dr 3e (is nu 12). Toen ik dressuur reed, en nu ik western rijd. Ze doet het ook met hoofdstel in als je er naast staat.

Gaat het bij ook om je haflinger? Ik heb toen in de afstamming van de mijne meerdere haffies gevonden die t deden :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-03-13 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 19:46

jepp woon al in zweden, deze heeft ook 2 jaar op drafbaan gelopen, heb idd vee vrienden die in de drafsport zitten, okay, ja zal ens kijken of vriendin wat heeft liggen voor me ;) erg bedankt dat je zo met me meedenkt!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:51

mijn draver hangt haar tong altijd naar buiten als ze iets spannend of moeilijk vind, ik rij haar bitloos en ze heeft echt geen last van haar gebit of rug. je kunt je vraag ook even in een topic van dravers stellen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:25

Judith_ schreef:
@ Celiien. Kan voor een groot deel ook gewoon aan geleerd gedrag zijn. Helemaal als hij het al zo lang doet. Medische alles uit gaan sluiten en rijtechnisch op een correcte manier rijden. Wanneer hij echt nagevelijk loopt zou de tong toch echt naar binnen moeten gaan. Maar ik begrijp dat hij tijdens het rijden niet met zijn tong naar buiten loopt? Probeer iets te vinden waarbij hij echt ontspant onder het rijden en pak dat ook zo nu en dan er bij. Voor mijn paard is dat hals strekken in draf, komt hij weer even tot rust en laat alles stress los. Kan hem daarna eventueel ook weer beter op pakken. Je zou eventueel wat andere hoofdstelen en bitten kunnen uitproberen.

Hmmm denk toch aangeleerd gedrag haha. Tis een draver en hij doet t dus niet alleen tijdens t rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:33

Blijkbaar toch een draver kwaaltje. _O-

Is die van mij ook namelijk. Dravers die koersen gebruiken hun lichaam op een hele andere manier dan van een rijpaard verwacht wordt. Niks mis mee hoor. :) Maar wanneer je er op wil zitten zal je een draver ook moeten leren om zijn lichaam op een correcte manier te gaan gebruiken. En dan hoeft het geen Z proef te kunnen rijden. (Liever niet zelfs, kan nu ook niet echt zeggen dat die allemaal correct hun lichaam gebruiken.) Ik denk dat daar ook een deel van het 'probleem' ligt. Dravers zijn paarden die voor het uiterlijk vaak best wel wat stress kunnen verdragen, maar ook binnenvreters zijn. Dus de stress die ze klein aan geven (klapperen met de lippen) moet er ook uit kunnen worden gereden. Voor de een kan dat een fijn galopje zijn, maar ik gok dat het voor de meeste dravers ook halsstrekken in draf kan zijn. En dan rijpaarden draf, gaan dravers draf.

Ik kan mij voorstellen dat onrust met de mond best een dravers kwaaltje is. Opzich geen probleem, zolang er wel rekening mee wordt gehouden dat het ook een uiting van stress is. Als het bij een oefening moeilijker wordt en er meer gerommeld wordt moet dat als teken gezien worden en niet als gewoonte. Ook een goed rug gebruik kan alleen maar aangemoedigd worden. :j
Voordeel van de draverijen is denk ik toch wel dat er veel verder gekeken wordt dan dubbel, enkel, ongebroken trens, S&T en als hoofdstel gecombineerd en hoge neusriem. Zoals er voor elk paard een fatsoenlijk passend zadel moet zijn, wordt daar ook veel meer gekeken naar de bitten en hoofdstellen. Er is veel keuze in optoming (ook al lijkt het voor een buitenstaander misschien cru), het ene paard vind het ene bitje icm een bepaalde neusriem veel fijner dan een ander paard.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:40

Hmm zou het dan toch het bit kunnen zijn? rij al 5 jaar op een dubbel gebroken bustrensje.. maarja wat moet ik er dan in gaan hangen? een enkelgebroken heb ik een paar keer mee gereden en hij gooide elke x tong over t bit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:48

Heb je toevallig contact met zijn trainer (heeft hij eigenlijk gekoerst?) of foto's van koersen? Dan zou je kunnen afleiden waar mee hij gelopen heeft op de baan. Zag een gecombineerde neusriem in je profiel staan. Doet hij daar mee ook het tong over zijn bit? Zolang het hem niet teveel in de weg zit zou ik het gewoon accepteren. Belangrijkst is imo dat je echt medische oorzaken uit sluit en dat ook blijft controleren. Kan best zijn dat hij iets meer gaat rommelen omdat hij bijv. haken heeft. Accepteer dat het gebeurd, maar blijf wel in de gaten houden om het onderscheid te kunnen maken tussen gewoonte en medische/stress oorzaak.

Als hij correct gereden wordt en zijn rug echt goed gebruikt + goed nagevelijk is zal hij waarschijnlijk rustiger in zijn mond worden. Of het helemaal over gaat? Wie weet, misschien niet. Je zou eventueel ook naar een knevel of half cheek trens kunnen kijken. Ken ook dravers die een sweet iron trens heel fijn vinden, de variant met de grote ringen. Schijnt ook weer stabieler in de mond te liggen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:05

Gecombineerd idd neusriem loopt die idd nu mee, met een lage neusriem gaat die heel(heel!) erg schudden met zn hoofd ( :? )
Euh, foto's van de koersen;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lijkt wel of er een soort plaat tussen zit? Kan t niet goed zien :+

edit, een gevonden van de voorkant :+

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:36

Lijkt op een half cheek en die plaat komt me bekend voor. Je zou wendybz eens kunnen pb'en die heeft vast een idee wat de reden van de plaat is. Kan me voorstellen dat het juist is om te voorkomen dat ze op hun tong buiten? Of als alternatieve tonglepel? Ook op de baan lijkt hij al redelijk rommelig met zijn mond. Hij gooit op dit moment dus niet zijn tong er over heen?

Je zou een half cheek kunnen proberen, of een kneveltrens. Hoewel die misschien ook wel weer heel veel triggert omdat die best zwaar in gewicht kan zijn. Schudden met het hoofd herken ik ook wel trouwens hoor. Teveel gefrummel aan het hoofd van mijn draver is ook echt een reden om te gaan schudden.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:39

Heb haar idd ff gepbt. Kneveltrens is met van die rolletjes toch? Half cheek ken ik niet ga het eens opzoeken :j

Maar idd, ik zie ook foot's met zijn mond open e.d. dus het zal denk ik daarvandaan komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:45

Afbeelding

Dit is een kneveltrens. Mondstuk heb je in verschillende varianten, net wat je paard fijn vind. :)

Zou niet direct zeggen dat het koersen een oorzaak is. Kan me wel voorstellen dat het een reactie op stress is. Koersen is ook een vorm van stress natuurlijk. Stress kan ook gezond zijn namelijk, maar als je lekker ontspannen bent kom je als paard die baan niet echt rond. :') Als hardloper krijg je ook een flinke kick om harder te gaan, wat ook een vorm van stress is. Dravers zijn over het algemeen paarden die best wel wat kunnen hebben en niet snel negatieve stress ervaren. (Heb je immers geen fluit aan op de baan, een paard wat in paniek raakt). Zal best een trekje kunnen zijn om een bepaald soort stress te kunnen uiten. Mijn paard is dol op wedstrijden, is daar helemaal op zijn plekje. Is ook heerlijk handelbaar en rustig, maar staat het liefst voor de start met zijn mond op mijn schouder om daar te wiebelen met zijn bovenlip.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 22:13

ik heb ook gemerkt nu nu ik andere brokken heb het een stuk minder is!!! misschien ook een aanrader voor de rest? op deze brokken moet heel veel werk worden gedaan voordat t klein word, hellemaal super!
had hiervoor luzerne pellets, en slobbermix en bietenpulp

janieke_t4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 23:23

Op wat voor manier steekt je paard zn tong uit? Mijne heeft het ook gedaan, laat hem gewoon uit zn mond hangen. Osteopaat er een keer bij geweeest, hij had een blokkade in zn eerste halswervel( vlak achter te oren). Mijne had het al van jongs af aan en moet hem altijd goed loswerken. En als alles helemaal fijn zit is de tong weg. Zodra die weer iets voelt, niet los is, zich niet ontspant etc. Is de tong erweer.