Sport Fries aan het werk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gekkiej123

Re: Sport Fries aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 19:02

@janneke.
Het klopt wat je zegt! Dit heeft mijn instructice ook gezegd,
Het gekke is dat ze rechts juist heel makkelijk buigt, linksom vind ze veel lastiger.
Recht is haar holle kant om het zo maar even te zeggen dus hier buigt ze ook heel makkelijk om mijn binnenbeen.
Linksom gooit ze haar schouder naar binnen en gaat dan heel erg tegen mijn binnenbeen aanlopen! En ze vind het dan erg lastig om die linkerstelling aan te nemen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 09:12

gekkiej123 schreef:
@janneke.
Het klopt wat je zegt! Dit heeft mijn instructice ook gezegd
:)
gekkiej123 schreef:
Het gekke is dat ze rechts juist heel makkelijk buigt, linksom vind ze veel lastiger.

Eh... wat is daar nou gek aan...? Okee, de meste paarden beginen met makkelijk naar links te buigen, maar naarmate je aan het trainen bent verandert dat na verloop van tijd. (Dat geldt als een teken van vooruitgang, trouwens.)
gekkiej123 schreef:
Rechts is haar holle kant om het zo maar even te zeggen dus hier buigt ze ook heel makkelijk om mijn binnenbeen.
Linksom gooit ze haar schouder naar binnen en gaat dan heel erg tegen mijn binnenbeen aanlopen! En ze vind het dan erg lastig om die linkerstelling aan te nemen.

Ja - een van de grappen is, train haar op de rechte lijn.
Bedenk, dat het schot het paard scheef maakt: zit met name op de linkerhand iets op je linkerbil, heb je handen naar links en vraag, met een doorhangende linkerteugel stelling. (Dwz.: alleen dat oogkapje zien schemeren is genoeg.) Niet trekken, maar je hand naar binnen en naar voor brengen.
Vaak lopen paarden namelijk op de rechte lijn toch nog een beetje gebogen, in haar geval naar rechts. Dat betekent, dat ze op het moment van bochten en voltes min of meer wordt overvallen. Ze loopt de hele tijd naar rechts "en dan opeens moet ze de inkerbuiging in...!". Maak je haar consekwent recht op de rechte stukken, dan voelt dat voor haar al als ;) een heel klein beetje de moeilijke kant op buigen.
Bij de M en de K in de buurt breng je je linkerhand nadrukkelijk extra naar binnen en naar voor, voordat ze haar neus naar buiten heeft kunnen brengen.) Komt de binnenteugel strak te staan werkt het niet meer. Ooit reed ik een paard, dat dit eerst niet snapte, en darna mij meer dan die kwart volte gaf... Geeft niets (zoalang je het gevoel hebt, dat het dier je niet pleegt, maar eerlijk probeert te antwoordden op die lastige vraag, een kwart cirkel te stappen op de lastige kant. Dus we zijn heel wat keren van de M terug gegaan over een soort binnenhoefslag, dan op de B-E lijn even een kwart cirkel rechts, en dan bij E weer linksaf. Dat paard deed het meestal bij de eerste hoek van de korte zijde, zga hij bij de E nog fiks wat ruimte, dan ging hij keurig.)

(Uiteraard loont het de moeite, om op de rechterhand ook iets naar binnen te zitten en steling te vragen en haar recht te maken. In het ergste geval moet je dan overbuiging naar rechts recht maken...)

Lotte86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:34

De laatste foto's zien er wat meer ontspannend uit hoewel je fries wel snel achter de loodlijn kruipt. Op naar voren dus!

gekkiej123

Re: Sport Fries aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 19:20

Naar voren dat doet ze wel gelukkig!