Eerste dressuurwedstrijd op Z-niveau

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 15:41

History_ schreef:
Wat fijn om jullie terug in de ring te zien! :) Ik moest die dag al om 9u in de ring dus heb je proef jammer genoeg niet live kunnen bekijken.

Ik zou me niet te veel zorgen maken over dat appuyeren. Het is zoals gezegd een moeilijke lijn, zeker omdat het maar een piste van 20 x 40 is. Voor de rest vind ik het er heel netjes uitzien. Veel oefenen, maar nooit te lang na elkaar hetzelfde doen denk ik. Hopelijk staan jullie er tegen het zomersiezoen weer voor de volle 100%!

Ooh dankjewel ! Leuk dat ik jou nu ook meer ga zien op de wedstrijden. je hebt er weer een knapperd bij heb ik gezien!
Bedankt alvast en hopelijk tot snel eens!

Jo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 15:42

Kylan schreef:
De foto's en video zien er goed uit! Mooi rustig en constant beeld.

Persoonlijk zou ik de hals van je paard proberen nog iets meer op lengte te krijgen, ik vind de hals iets te kort.
Wat goed werkt als oefening in de appuyementen is vanuit een kleine volte je appuyement inzetten zodat je de buiging al iets meer voor elkaar hebt in de inzet. Als je paard door het binnenbeen valt kun je opnieuw een volte inzetten, de buiging herstellen en daaruit verder appuyeren. En let ook op je gewichtshulp, je hangt nu iets tegen de beweging in. In het appuyement naar links gaat het al duidelijk beter dan in het appuyement naar rechts.

Al met al een netjes gereden proef hoor, gaat wel goed komen met jullie!

Heel erg bedankt voor de tip en commentaar!
Ga ik zeker toepassen in het oefenen!
Bedankt.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:01

Ziet er al best goed uit hoor!
Als tip voor je appyement: als je voelt dat hij na je inzet te veel door je binnenbeen valt, weg houden voor binnenbeen en doorzetten in schouderbinnenwaarts, daarna weer een stukje in zetten.
Steeds stukjes blijven oefenen zodat hij mooier gebogen en in balans blijft. Dit doe ik veel bij mijn merrie.
Je paard leert zo wachten op jouw hulp en jij leert sneller reageren en corrigeren. Succes!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 11:23

In je appuyementen buigt hij gewoon totaal niet. Je maakt er wijken van. Je zal zelf ook van het wijken-idee afmoeten. Wat nu voor jou binnenbeen is moet buitenbeen worden en andersom. Het paard is gebogen en gesteld in de richting waarin het gaat. Het paard is gebogen om je binnenbeen. Binnenbeen op de plaats houden, dicht bij de singel. Buitenbeen achter de singel. Hij moet door en aan je buitenteugel zijn en je binnenhand moet je kunnen ontspannen. Hij moet gebogen zijn om binnenbeen-buitenteugel.

Als ik jou was zou ik eerst gaan oefenen op de volte en dan de achterhand naar binnen. Dan kan je oefenen met het principe van het buigen om binnenbeen-buitenteugel. Als je op een kleinere volte heel makkelijk de achterhand naar binnen kan brengen en het paard blijft correct gebogen en gesteld zonder tactverlies en impulsverlies, dan pas ben je klaar om een correct appuyement te gaan rijden.
Dan kan je gaan oefenen met appuyeren vanuit schouderbinnenwaarts.

De appuyementen zoals je die in de proef laat zien zijn dik onvoldoende bij mij. Niet meer dan een 3. De voornaamste criteria ontbreken gewoon.

Jo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 11:29

Suzanne F. schreef:
In je appuyementen buigt hij gewoon totaal niet. Je maakt er wijken van. Je zal zelf ook van het wijken-idee afmoeten. Wat nu voor jou binnenbeen is moet buitenbeen worden en andersom. Het paard is gebogen en gesteld in de richting waarin het gaat. Het paard is gebogen om je binnenbeen. Binnenbeen op de plaats houden, dicht bij de singel. Buitenbeen achter de singel. Hij moet door en aan je buitenteugel zijn en je binnenhand moet je kunnen ontspannen. Hij moet gebogen zijn om binnenbeen-buitenteugel.

Als ik jou was zou ik eerst gaan oefenen op de volte en dan de achterhand naar binnen. Dan kan je oefenen met het principe van het buigen om binnenbeen-buitenteugel. Als je op een kleinere volte heel makkelijk de achterhand naar binnen kan brengen en het paard blijft correct gebogen en gesteld zonder tactverlies en impulsverlies, dan pas ben je klaar om een correct appuyement te gaan rijden.
Dan kan je gaan oefenen met appuyeren vanuit schouderbinnenwaarts.

De appuyementen zoals je die in de proef laat zien zijn dik onvoldoende bij mij. Niet meer dan een 3. De voornaamste criteria ontbreken gewoon.

Bedankt voor je commentaar!
Ik geef je zeker ook gelijk in het onvoldoende zijn van de appuyementen.
Ik ben op een gulle manier gequoteerd geweest door de jury.
Echter is mijn lesgeefster juist een voorstander van het wijken en dan omstellen van de buiging.
Ik ben echter nu ook op het punt gegeven dat deze manier van rijden me niet vooruithelpt, dus ik probeer nu ook de training op een andere manier om te zetten om zo betere resultaten te krijgen op de appuyementen.
Je haalt het correct aan, maar heb deze tactiek eigenlijk geleerd van mijn lesgeefster, die zei dat ik het op zo'n manier moest doen.
Nu probeer ik het wel op een andere manier aan te pakken. Bedankt voor je uitleg!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 12:03

Jo89 schreef:
Echter is mijn lesgeefster juist een voorstander van het wijken en dan omstellen van de buiging.
Ik ben echter nu ook op het punt gegeven dat deze manier van rijden me niet vooruithelpt, dus ik probeer nu ook de training op een andere manier om te zetten om zo betere resultaten te krijgen op de appuyementen.
Je haalt het correct aan, maar heb deze tactiek eigenlijk geleerd van mijn lesgeefster, die zei dat ik het op zo'n manier moest doen.
Nu probeer ik het wel op een andere manier aan te pakken. Bedankt voor je uitleg!

Vanuit het wijken kan je geen correcte manier van appuyeren leren. Ik snap dan ook werkelijk niet dat jouw instructrice dit aandraagt.
Dit gaat jou absoluut niet helpen.
Probeer eens wat ik hierboven schreef en let erop dat hij goed actief blijft en gehoorzaam aan je been, geen impuls en/of tactverlies.

Jo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 12:20

Suzanne F. schreef:
Jo89 schreef:

Vanuit het wijken kan je geen correcte manier van appuyeren leren. Ik snap dan ook werkelijk niet dat jouw instructrice dit aandraagt.
Dit gaat jou absoluut niet helpen.
Probeer eens wat ik hierboven schreef en let erop dat hij goed actief blijft en gehoorzaam aan je been, geen impuls en/of tactverlies.

Ga ik zeker toepassen Suzanne!
Het appuyeren vormt ook echt een probleem, daarom dat ik ook echt op zoek was naar tips en feedback.
Ik neem het zeker mee! Bedankt!

Katja

Re: Eerste dressuurwedstrijd op Z-niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 12:53

Even een complimentje over hoe je met alle opbouwende kritiek omgaat. Dat is voor veel mensen toch moeilijk en ik denk dat je door je instelling heel ver kunt komen. Nog even een aanvulling op mijn eerdere bericht.

Omstellen tussen wijken en appuyeren is een super fijne oefeningen om paarden te gymnastiseren maar dan moeten ze beide oefeningen goed beheersen want het is op die manier best moeilijk.
Voor jou zou beginnen met een appuyement in stap misschien wel fijn zijn. Dan heb je langer de tijd om te voelen wat er onder je gebeurt en is het ook makkelijker om fouten te corrigeren omdat je geen zweefmoment hebt vallen ze minder snel opzij.
Verder kan het een fijne oefening zijn om gewoon eens met de lengtebuiging die je nodig hebt in je appuyement rechtuit te rijden, als dat goed gaat een pasje opzij en dan mét buiging weer rechtuit.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 09:24

Ziet er fijn uit :j
Ik mis wat impuls bij de galop, daar wordt ineens het achterhandgebruik een stuk minder en is het niet altijd even taktmatig.
Maar verder fijn om naar te kijken :)

Jo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 12:58

Katja schreef:
Even een complimentje over hoe je met alle opbouwende kritiek omgaat. Dat is voor veel mensen toch moeilijk en ik denk dat je door je instelling heel ver kunt komen. Nog even een aanvulling op mijn eerdere bericht.

Omstellen tussen wijken en appuyeren is een super fijne oefeningen om paarden te gymnastiseren maar dan moeten ze beide oefeningen goed beheersen want het is op die manier best moeilijk.
Voor jou zou beginnen met een appuyement in stap misschien wel fijn zijn. Dan heb je langer de tijd om te voelen wat er onder je gebeurt en is het ook makkelijker om fouten te corrigeren omdat je geen zweefmoment hebt vallen ze minder snel opzij.
Verder kan het een fijne oefening zijn om gewoon eens met de lengtebuiging die je nodig hebt in je appuyement rechtuit te rijden, als dat goed gaat een pasje opzij en dan mét buiging weer rechtuit.

Oh, bedankt Katja! Vind ik heel fijn om te horen.
Ik heb de kritiek dan ook enorm hard nodig, omdat ik juist op een probleem bots dat ik op dit moment niet opgelost krijg met mijn lesgeefster.
Ik heb al veel bijgestuurd in de oefeningen om de appuyementen te verbeteren, maar het is natuurlijk nog helemaal niet op punt.
Ik ga inderdaad ook wat meer de stap-oefening doen, zodat ik zelf ook meer tijd krijg om te voelen hoe het wel of niet moet.

Nogmaals bedankt voor al je goede commentaar hier in het topic. Ik heb er al ontzettend veel aan gehad!

nummer13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:26

Haha, dat dekje viel mij ook meteen op… :7

Hoe gaat het travers rijden met hem? In principe is een appuyement redelijk vergelijkbaar met een appuyement; hij moet kijken in de richting waar je heenrijdt en voldoende buiging tonen.

Als travers eigenlijk heel goed gaat, moet je een een appuyement eens zo rijden alsof de lijn van x naar de letter waar je heen moet appuyeren de hoefslag is waar je oprijdt, en waar je een stuk travers op rijdt (als je snap wat ik bedoel…)
Je paard moet inderdaad leren dat hij in balans moet blijven lopen, niet door je binnenbeen heen vallen en gedragen blijven. Houdt zijn voorhand in balans vóór je en laat die niet naar de hoefslag wegvallen.

succes!

Jo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 08:59

Ik wil jullie even bedanken voor alle goeie tips! We zijn er zeker nog niet, maar er is wel heel veel progressie gemaakt sinds de post. Ik doe nu vaak travers en oefeningen die hier werden aangehaald, en ook zonder stijgbeugels zodat ik zelf meer ga zitten in de juiste richting.

Duizendmaal bedankt!

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 09:28

Veel succes gewenst morgen!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:23

Jo89 schreef:
Ik wil jullie even bedanken voor alle goeie tips! We zijn er zeker nog niet, maar er is wel heel veel progressie gemaakt sinds de post. Ik doe nu vaak travers en oefeningen die hier werden aangehaald, en ook zonder stijgbeugels zodat ik zelf meer ga zitten in de juiste richting.

Duizendmaal bedankt!

Goed zo! Met zo'n instelling kom je er wel!