C'est la vie weer aan het werk. tipstipstips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:40

Share schreef:
@Katja, mijn paard is juist heel veel beter gaan afrollen met haar huidige ijzers. Mijn hoefsmid is erg betrokken bij dit alles, dus die denkt altijd actief mee over hoe we het nog beter kunnen krijgen.
Het zadel ligt zelf wel mooi in evenwicht. Dit is ook meerdere malen gecontroleerd en aangepast wanneer het ging hellen of kiepen. De hele vulling is eruit geweest en opnieuw gevuld. Dit is nog onder toezicht omdat de wol nog inzakt.
Van de fysio, dierenarts en masseuze moet ik ze juist wel voornamelijk laag rijden ter bevordering van haar rugspieren. Waarom vind jij dat dan van niet? Wat is jou idee dan over het meer oprichten? Als ik er van leren kan wil ik dat namelijk graag uitproberen :j
Fijn om te horen dat ze met de huidige ijzers dat is al een mooie stap in de goede richting. Zadel vond ik moeilijk beoordelen omdat je de voorkant niet kan zien op de foto's. De achterkant lijkt hoog te liggen maar dat kan goed het model van het zadel zijn.

Er zijn twee dingen die kunnen gebeuren als je met en lage hals rijdt. Als het op de goede manier gebeurt dan bolt het paard de bovenlijn op en spant zijn buikspieren aan hierin blijft hij in een horizontaal evenwicht lopen.
Wat ik bij jouw paard een beetje zie gebeuren is dat bij het zakken van de hals de schouders en de schoft mee naar beneden gaan. Hierdoor bolt de rug niet op en heeft het minder gymnastische waarde. Daarbij komt er meer gewicht op de voorhand.
Door de hals zover te laten zakken dat de schoft nog naar je toe blijft bewegen kun je de bovenlijn en de verbinding in het lijf sterker maken. Als dat sterker is zul je haar steeds verder op de juiste manier kunnen laten zakken.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag.

_merel_

Re: C'est la vie weer aan het werk. tipstipstips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:46

Volgens mij heb je een bontje om je zitting zitten! Zou dat ook niet vertekenen?

Anoniem

Re: C'est la vie weer aan het werk. tipstipstips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:23

@katja, ja ok, ik snap je verhaal. Maar ikzelf heb wel het gevoel dat ze me omhoog duwt en ze dus bolt achter het zadel. Misschien nog niet constant maar wel al hele stukken. Maar daar kan ik dus nog winst behalen door er meer activiteit in te rijden en haar minder laag te rijden. Gaan we daar mee aan de gang! :j

Ik heb idd een bontje op mn zadel merel :j zou best kunnen vertekenen maar dat verschil is niet enorm geloof ik.