Mijn paard sleept met haar voorste hoeven (oplossing?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tessxponys

Re: Mijn paard sleept met haar voorste hoeven (oplossing?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:03

meer door laten lopen...........
denk dat t gewoon sloffen is

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:09

Heel herkenbaar mijn AV doet dit ook heeft ook altijd een recht stuk aan de voorzijde van zijn hoef.
Omdat ik meer op de weg ging rijden een ijzer eronder en ook hiermee had hij vierkante hoeven, eigenlijk was het zelfs erger dan op blote voeten.
Bleek onlangs dat hij hoefkatrol heeft terwijl hij echt nooit kreupel heeft gelopen tijdens het rijden.
We ontdekte het omdat hij op een ochtend moeizaam uit de stal kwam en ik meteen zoiets had dit is niet goed.

Die van mij wordt nu op een andere manier getraind en ik ben benieuwd of dit ook resultaat heeft voor het slijten van de hoeven. Het lastige is met een AV dat ze zich snel opkroppen en de rug weg drukken door de hoge staart implant en halsaanzet. Maar het is wel te doen ze goed te rijden alleen kost het veel tijd om het goed te krijgen.

Zit nog even goed te lezen dat hij het niet doet als hij opgewonden is, ook herkenbaar als die van mij beetje fris is looopt ie ook beter omdat ik hem dan meer moet rijden (ook buiten) en als hij relaxed is dan laat ik hem algauw beetje lopen dus wij ruiters kunnen er zeker iets aan doen. En aangezien die van mij meestal heel relaxed is slentert hij te veel en ik laat het dan toe. Ik heb ook geleerd hem meer te rijden ook buiten.
Is jou paard in de bak voorwaarts onder normale omstandigheden?

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 13:35

Hi,

Ben ik weer. Mijn paard is sowieso voorwaarts in de bak. Dat gaat nu steeds beter. Ik ben nu ruim een week aan het longeren met balken en een mini stijlsprong. Dit gaat echt wel heel goed. Overigens heb ik haar nu springschoenen omgedaan, en omdat ze dit apart vind voelen tilt ze haar benen dus helemaal goed op. Kortom, het is echt luiheid dat ze haar voorbenen soms niet optilt.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:40

Mijn paard slijt zijn hoeven over de weg ook recht af van voor. Dit heeft bij hem niets te maken met slepen. Dan is de hoefwand gewoon te lang. De toon moet dan ingekort worden op het afrolpunt. Ik heb dus de luxe dat mijn paard het zelf doet en dan hoef ik de rest maar tot daar af te veilen :)
Heb je misschien foto's van de voeten?

LINDY_1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:03

ik zou kijken waarom ze het doet, niet alleen bij de benen maar bij het hele lichaam. wellicht dat er iets is wat haar dwars zit.
Eventueel overleggen met de hoefsmit voor speciale hoefijzers?
eventueel balkjes lopen.

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 15:50

Ze wordt inmiddels voor inderdaad anders bekapt. We lopen nu twee weken balkjes en dit gaat super. Veel meer actie in haar voorbenen. Nog een hele simpele oplossing: hoefschoenen! Dan tilt ze sowieso al meer haar benen op! Gaat de goede kant op dus!

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 16:10

Mooi! Dit klinkt heel goed. Balkjes doen veel goed. Mijn mannetje vindt het ook nog erg leuk ook als je er wat variatie in aanbrengt.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 16:17

Ik wou net zeggen...wanneer komt de springschoenen tip? :D
Eventueel kun je daar na een tijdje mee gaan afwisselen, google eens op ballenboots dat zijn speciale trainingsattributen voor IJslanders en andere gangenpaarden, kleinder dan een springschoen maar wel met gewicht.
Er was ooit ook een topic hierover, ik ga even zoeken voor je!

voila: [RT-D] Paard trainen met lood

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 19:22

Ik vraag me af of je met het trainen van gewichten het juiste resultaat behaald en of dit blijvend is. Ook heb ik mijn bedenkingen bij het forceren/ aanleren van een onnatuurlijke beweging.
TS ik hoor graag hoe het gaat nu ze anders bekapt is. Hoe is ze precies anders bekapt?

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 09:11

Ze wordt nu aan de voorkant een beetje anders bekapt, de onderkant van de hoef blijft iets boller zeg maar. Voor wat betreft de gewichtjes. Ik heb peesbeschermers met lood aangeschaft, ze zijn echter veel te groot. Dus heb ik het lood eruit gehaald. Toen ben ik gaan rondbellen, en heeft iemand mij de tip gegeven het lood (dat zacht is en zeer buigzaam) met duckttape aan de springschoen te plakken. Heb dit nog niet gedaan. Maar wil dit wel proberen. Maar met balkjes lopen doet ze het ook al goed. Ik merk wel dat ze andere spieren gaat gebruiken, en dat ze nu echt spierpijn heeft. Maar gewoon lang een warming up, en een goede cooling down, dan komt dat ook wel weer goed.