te pittige pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stroo

Re: te pittige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:04

les nemen en een kundig iemand naar je pony laten kijken

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:11

Wat veel hierboven al zeggen: Kijken naar het tuig, kijken naar de pony, kijken naar het voer, les nemen en kijken naar jezelf, want ik denk dat jij er zelf al onzeker erop zit, en je hebt een jong beestje dat toch uitprobeerd, paarden voelen onzekerheid feilloos aan. Ik ken de situatie verder niet, maar als die van mij het plannetje had om er vandoor te gaan moest ik gewoon doorgaloperen net zolang tot hij er zat van was, maar dan moest ik nog langer doorgaan todat ik zei dat hij terug naar draf mocht. Dat was 2 keer en meneer was er klaar mee. Ik heb er nooit meer last van gehad.

Princesj

Re: te pittige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:04

Hoe huisvest je je paard, kan die buiten de tijd met jou zijn energie kwijt? Wat voer je en hoeveel?
Les is altijd belangrijk, maar als de huisvesting je paard niet past kun je duizenden euro's aan les verspijkeren, waarbij je alleen maar tegen je pony aan het vechten bent.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:21

heidy_wilco schreef:
Wat veel hierboven al zeggen: Kijken naar het tuig, kijken naar de pony, kijken naar het voer, les nemen en kijken naar jezelf, want ik denk dat jij er zelf al onzeker erop zit, en je hebt een jong beestje dat toch uitprobeerd, paarden voelen onzekerheid feilloos aan. Ik ken de situatie verder niet, maar als die van mij het plannetje had om er vandoor te gaan moest ik gewoon doorgalopperen net zolang tot hij er zat van was, maar dan moest ik nog langer doorgaan todat ik zei dat hij terug naar draf mocht. Dat was 2 keer en meneer was er klaar mee. Ik heb er nooit meer last van gehad.

Dit alles had ik ook willen zeggen, maar dat hoeft niet meer :D
Vooral dat dikgedrukte heb ik vaak zien gebeuren, als het mòet hoeven ze niet meer zo nodig te galopperen. Je moet hem/haar dan ook echt een paar rondjes door laten gaan. Ik zou het wel in een omheinde bak doen, niet op een grote wei oid. Hier kun je mee beginnen, maar les zou ik toch echt gaan nemen, al is het maar eens in de maand.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:32

Ik weet het niet hoor... in een ander topic was ts 14 of 18 (???) en reed ze op Z niveau en had ze een haflinger die niet paste omdat ze volgens de instructeur een beter wedstrijdpaard moest hebben? En nu is ze manager bij dixons en heeft ze een te pittige pony waar ze steeds van af valt en geen geld voor lessen... :o? :o? :o?

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:57

Balen dat je geen andere les erbij kunt krijgen, is er niemand in je familie/vriendenkring die je kan helpen? Zo nee, kijk dan eens goed naar het voer, kan best zijn dat ie daar een hoop van zn energie uit haalt.

Voor het rijden zelf: longeren van te voren is niet slecht (in mijn ogen) zodat hij zijn eerste energie kwijt is. Niet zo lang doorgaan tot hij uitgeput is natuurlijk ;) Als hij er vandoor wil (zowiso dus geen hindernissen of andere dingen waar hij graag op af gaat in de buurt zetten) probeer het dan uit te zitten. Als je hem aan het stappen hebt een paar rondjes rustig blijven stappen (ev. figuren voor de uitdaging tussendoor) en dan proberen terwijl je blijft doorzitten een heeeel langzaam drafje. Doet hij dit een paar passen, dan is het al goed genoeg, terug naar stap en belonen. Probeer dit steeds langer vol te houden, later wat harder proberen, dan met lichtrijden erbij enz. telkens iets nieuws=een paar stappen goed, terugnemen en belonen. Niet te veel in een keer willen, en elke keer voordat je stopt met iets positief eindigen dat hij wel goed doet. Veel succes ;)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:27

hafke schreef:
Ostra schreef:
Heb je ook les? Zo niet zou ik daar snel mee beginnen.

ik heb les van de vorige eigenaar van het paard alleen in de zomer , een andere
les kunnen we niet betalen.. :(

Is het je eigen pony? Ik krijg de kriebels van zo'n opmerking. Wel willen rijden, maar geen geld hebben. Dan ben ik toch geneigd om te zeggen dat je hier bij jezelf te rade moet gaan. Denk je nu echt, dat wij hier al typend jou kunnen leren paardrijden? Daar is echt meer voor nodig. Zoek goed les en begeleiding en ga niet in je eentje lopen tobben.