Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
heidy_wilco schreef:Wat veel hierboven al zeggen: Kijken naar het tuig, kijken naar de pony, kijken naar het voer, les nemen en kijken naar jezelf, want ik denk dat jij er zelf al onzeker erop zit, en je hebt een jong beestje dat toch uitprobeerd, paarden voelen onzekerheid feilloos aan. Ik ken de situatie verder niet, maar als die van mij het plannetje had om er vandoor te gaan moest ik gewoon doorgalopperen net zolang tot hij er zat van was, maar dan moest ik nog langer doorgaan todat ik zei dat hij terug naar draf mocht. Dat was 2 keer en meneer was er klaar mee. Ik heb er nooit meer last van gehad.
Als hij er vandoor wil (zowiso dus geen hindernissen of andere dingen waar hij graag op af gaat in de buurt zetten) probeer het dan uit te zitten. Als je hem aan het stappen hebt een paar rondjes rustig blijven stappen (ev. figuren voor de uitdaging tussendoor) en dan proberen terwijl je blijft doorzitten een heeeel langzaam drafje. Doet hij dit een paar passen, dan is het al goed genoeg, terug naar stap en belonen. Probeer dit steeds langer vol te houden, later wat harder proberen, dan met lichtrijden erbij enz. telkens iets nieuws=een paar stappen goed, terugnemen en belonen. Niet te veel in een keer willen, en elke keer voordat je stopt met iets positief eindigen dat hij wel goed doet. Veel succes
hafke schreef:Ostra schreef:Heb je ook les? Zo niet zou ik daar snel mee beginnen.
ik heb les van de vorige eigenaar van het paard alleen in de zomer , een andere
les kunnen we niet betalen..