Lex en ik, twijfels over starten of niet.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

patricia2403

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 21:46

kohtje schreef:
Als ik naar het filmpje kijk denk ik steeds hup rij een door.

Ja snap ik, maar ging meer om het ontspannen. Hij was erg opgefokt en gespannen voor de tijd, en sjeesde door de bak heen. vandaar dat ik juist wel blij was met het rustige tempo dat hij nu was, en van het ontspannen werk ik dan door. Dit staat niet op de film, het is slechts een moment opname.

Evelijn

Re: Lex en ik, twijfels over starten of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:13

Een rustig tempo proberen te zoeken is natuurlijk prima. Alleen ben jij teveel met je hand aan het rijden daardoor wordt hij waarschijnlijk ook zo sterk en zwaar op je hand. Probeer eerst meer op jezelf te gaan letten... rustig gaan zitten, zelf meer ontspannen.. dan zal Lex ook ontspannen. Vertrouw hem :)
Ik vind van de foto's degene waar je buiten aan het rijden bent het mooist.

patricia2403

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 22:17

Evelijn schreef:
Een rustig tempo proberen te zoeken is natuurlijk prima. Alleen ben jij teveel met je hand aan het rijden daardoor wordt hij waarschijnlijk ook zo sterk en zwaar op je hand. Probeer eerst meer op jezelf te gaan letten... rustig gaan zitten, zelf meer ontspannen.. dan zal Lex ook ontspannen. Vertrouw hem :)
Ik vind van de foto's degene waar je buiten aan het rijden bent het mooist.

Dankjewel, heb je inderdaad gelijk in en dit leer ik ook in de les om mijn handen een beetje naar voren te doen en lez vanuit daar naar beneden moet komen maar zodra hij sterk wordt is de neiging om de teugels weer strak te pakken erg groot en daar moet ik veel in trainen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:28

Ik weet het is lastig, maar steeds maar weer opnieuw oefenen. Op gegeven moment wordt het beter... en over een tijdje is het gewoonte... dingen afleren is lastig.. maar denk zo dat Lex eigenlijk prima aangeeft wat je fout en goed doet.
Ik merk bij mijn paard dat het heel belangrijk is dat ik m'n armen blijf ontspannen en goede knik in mijn elleboog heb en daarnaast netjes rechtop zit. Door gewoon aan me eigen houding te werken gaat het paardrijden echt zoveel makkelijker.

Paar filmpjes over houding die ik leerzaam vond:

http://www.youtube.com/watch?v=0HaA2gzu0oc&feature=share&list=PLM-dIJhRcHINnnsBz7dP4DHp-UOa8TpBp
http://www.youtube.com/watch?v=gyJdiJX1l1k&feature=share&list=PLM-dIJhRcHINnnsBz7dP4DHp-UOa8TpBp

patricia2403

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 23:15

Zodra ik op de computer ben ga ik zs aandachtig bekijken, dankjewel voor de goede opbouwemde kritiek :)

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:30

Ik zou de voorhand eens loslaten. Probeer daar niet aan te denken maar houd de teugels op druk. Ga lekker overgangen en wendingen rijden op je zit. Als hij te sterk wordt, zet je een volte of een ander figuur in en zo ga je door. Probeer ook het tempo te bepalen door je zit en niet aan de teugels te gaan 'hangen'.

Heel veel succes ermee! Je hebt een leuk paard onder je kont :)

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:59

Ik zou wachtten met startten tot je hem watbeter voor elkaar hebt :)

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:13

Het meeste is wel gezegd denk ik zo ..
Ik zou vanaf het filmpje dan je handen en benen wat stiller houden . Je paard loopt erg traag.. Je drijft enorm veel je zegt je paard hup naar voren jij alleen met je handen hou je hem weer enorm tegen waardoor het ook verwarrend wordt voor je paard. Probeer ook meer ontspanning in de rug te krijgen .. Hier kun je ook op de grond aan werken door bijv met longeerhulp te longeren. Zeer vriendelijke en eenvoudig maar heel effectief

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:15

Ik vind het recreatieve beeld eerlijk gezegd veel beter bij jullie passen, daarom zou ik persoonlijk er niet voor kiezen om te starten. :j

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 07:56

Wat shirleyp, Evelijn en Jolien_x ook al zeiden viel mij ook direct op aan de dressuurfoto's. Je lijkt ontzettend aan zijn hoofd te hangen en dat zal het je waarschijnlijk inderdaad alleen maar moeilijker maken. Dus ik zou zeggen ga eerst wat met cavaletti's, figuren, voltes, overgangen oefenen en vooral met het loslaten van de voorhand.
Als je van daaruit genoeg ontspanning kunt vinden in het dressuurmatige rijden, kun je best aan proeven mee gaan doen. Ook al ben ik persoonlijk van mening dat het spring- en buitenrij gedeelte er veel relaxter en ontspannener uitziet (beter voor jou en je paard), als jij graag wilt starten; gewoon proberen. Maar altijd onder de voorwaarde van genoeg ontspanning.
Maar je hebt een heel leuk, enorm paard om te rijden en ik denk dat genieten het allerbelangrijkste is.Dus veel plezier met wat je ook besluit :)

Vroeger heb ik een tijd een ex-jachtpaard gereden. Ook heel groot en supersterk. Hij voelde aan als een tanker, maar was ontzettend zachtaardig. Een echte goedzak en een paard dat echt te vertrouwen was. Met hem heb ik ook om te beginnen alleen maar korte stukken gereden, veel overgangen. Dat heeft mij heel erg geholpen de controle terug te krijgen over al die massa onder mij.

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 17:15

Hey clubgenootje leuk dat ik je tref op bokt.nl
Ik weet uit eigen oogpunt dat het echt een lastig paard is om te rijden.
Maar marga geeft wel goeie tips om dit te verbeteren.

carley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:53

Starten kan natuurlijk! heeft niks met leeftijd te maken! hij ziet er nog hardstikke fit uit!
het filmpje geeft wel een duidelijk beeld.
Probeer hem voorwaartser te rijden (ook als hij druk is)
en hem wat langer en lager te rijden, constant richting halsstrekken.
actief naar voren rijden en dan kan je met je hand vriendlijk vragen of hij wat ronder wil worden.
ook als ze druk zijn, veel voltes en geef ze de ruimte, dan haal je de spanning er af en zakken ze vanzelf.
privéles is wel slim voordat je gaat starten denk ik.

Leuk paard & veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 17:32

Het werd al eerder genoemd, maar vooral in jouw filmpje valt het mij heel erg op dat hij érg traag loopt. Ontspanning is belangrijk, maar langzaam betekent niet altijd ontspannen. Aan de manier waarop hij loopt op het filmpje (teruggedrongen, korte passen) kan je zien dat dit niet zijn natuurlijke tempo is, hij loopt als het ware verzameld. Dit kan je wel doen, maar probeer het dan wat meer te schakelen.
Wedstrijden rijden zou natuurlijk zeker kunnen, iedereen is vrij om wedstrijden te rijden, maar ik zou als ik jou was op dit moment mijn geld (starten is best duur) uitgeven aan lessen.

Verder wil ik je als tip geven heel veel te schakelen en veel overgangen te rijden. Houd contact met je teugels maar probeer niet te veel bezig te zijn met het "aan de teugel lopen". Lekker overgangen rijden, veel wendingen, veel stelling vragen, zorgen dat hij actief en over zijn rug gaat lopen, en dan komt die aanleuning vanzelf.

Edit: Daaraan wil ik nog even toevoegen dat het drukke er best uit te rijden is, maar niet door hem onder zijn tempo te laten rijden. Lekker veel overgangen, hou hem bezig en als je denkt oh nee hij gaat onder me uit schieten of zijn tempo ligt je echt te hoog, stuur hem dan eens op de volte of op de gebroken lijn. Een figuur dat mij altijd goed geholpen heeft bij drukke paarden is volte verkleinen. Kan in alle gangen, pas alleen in de galop op dat je hem niet te kort gaat sturen. Zodra hij onder je uit schiet stuur je hem op de volte en ga je die bij elk rondje een stukje kleiner maken. Zo hou je hem bezig omdat je hem constant aan het stimuleren bent met stelling en hulpen, en daarbuiten kan hij niet zo hard rennen op de volte.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:17

T meeste is al wel gezegd.
Maar waarom doe je alles in doorzitten?
Ook al is die dat gewend, lijkt wel of je m remt door je zit.

Naatjee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:32

ik zeg gewoon doen. omdat hij alles al heeft gedaan vroeger kun je veel van hem leren. wel heb je dan veel lessen nodig. x