Paard zadelmak maken met dummy, wat vind jij??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zap

Re: Paard zadelmak maken met dummy, wat vind jij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:38

Gut, dat heb ik toch al regelmatig hier in de buurt gezien (al jaaaaaaren). Maar dan niet voor 600 euro hoor. Gewoon een broek met wat gewicht erin en gaan met die banaan. Daarna werd er een pop opgezet, zodat het paard leerde dat er ook wat op hem zat. Heb nog nooit problemen gehoord :n, enkel dat de pop bleef zitten (en dat is juist ook wat je wilt toch ;) )

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:40

Ik vind dit echt weer zo'n manier om een paard ''snel'' zadelmak te maken. Als je alles rustig doet, en naar het tempo van het paard is dit nergens voor nodig..

Leuk voor handelsstallen die hun paarden in 2 dagen zadelmak willen, maar niks voor mij in ieder geval.. :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:43

zap schreef:
Gut, dat heb ik toch al regelmatig hier in de buurt gezien (al jaaaaaaren). Maar dan niet voor 600 euro hoor. Gewoon een broek met wat gewicht erin en gaan met die banaan. Daarna werd er een pop opgezet, zodat het paard leerde dat er ook wat op hem zat. Heb nog nooit problemen gehoord :n, enkel dat de pop bleef zitten (en dat is juist ook wat je wilt toch ;) )

Wilde net zeggen: daarvoor heb je een heleboel oude overalls :))
En nieuwe ook trouwens !

(Deze dummy is overigens al lang op de markt [VN] Dummy behulpzaam bij inrijden van jonge paarden *video*)

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 12:47

Dat klopt, dit is het 'nieuwe' model :j

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:49

Zou dat paard enig idee hebben wat HO betekent? Of zou die denken dat mensen HOOOOO roepen zoals paarden hinikken :+

Gert van het Hof is natuurlijk iemand die paarden altijd al overvalt, dus dat doet 'ie met die dummy ook en je ziet gewoon dat dat stress geeft. Ik denk dat zo'n paard met meer voorbereidingstijd en training (o.a. schriktraining en desensibilisatie training op gekke dingen om en aan het lijf) heel anders op zo'n dummy zou reageren. Het idee van het gebruik van een dummy an zich vind ik helemaal zo slecht niet, het is weer een extra voorbereiding, desensibiliseert en is emotieloos. Ook geeft het de toekomstige ruiter alvast een idee van hoe het paard zal gaan reageren op de ruiter, vooral als het paard gewoon braaf reageert erg fijn :)
Ik weet overigens vrij zeker dat ik mijn beide paarden er makkelijk mee weg kan sturen, ze zijn al enorm gedesensibiliseerd op vanalles en kunnen dit er makkelijk bij hebben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:50

Het verschil met bijv Gert is dat Gert het paard wel kan beinvloeden en dat lijkt me dan toch voordeel hebben.

Maar goed ik prefereer toch de methode van rustig aan en vertrouwen dus dan denk ik al niet eens aan dummies.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:52

Martine_R schreef:
Ik vind dit echt weer zo'n manier om een paard ''snel'' zadelmak te maken. Als je alles rustig doet, en naar het tempo van het paard is dit nergens voor nodig..

Leuk voor handelsstallen die hun paarden in 2 dagen zadelmak willen, maar niks voor mij in ieder geval.. :)

Maar waarom is een pop een manier om snel zadelmak te maken? Hier gaat het in hetzelfde tempo hoor, alleen zetten ze er voor de zekerheid een pop op in plaats van een mens om eventueel de eerste sprongen op te vangen. Elk paard kán bij een eerste keer een ruiter op de rug gekke bokkensprongen maken. Waarom dan niet voor de zekerheid een dummy in plaats van jezelf? Dat wil niet zeggen dat je sneller gaat, maar meer dat je eventuele risico's niet neemt. En ja, meestal gebeurt er niks. Nou prima toch? Dan stap je een volgende keer er zelf op. Maar misschien gaat je paard wel even over de flos en dan ben je soms blij dat er een dummy op zit die wel (:D) blijft zitten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:52

Lottie84 schreef:
Dat klopt, er word veelal gebruik gemaakt van een zelfgemaakte dummy. Deze dummy is uiteraard de meest optimale uitvoering, hij word zeer goed bevestigd en heeft in grote lijnen de vorm van een mens. Dit in tegenstelling tot vele zelf gemaakte modellen.

Ik vind een overall met een hoofd erop toch echt nog meer de vorm van een mens hebben persoonlijk. Nu is het natuurlijk wel fijn dat hierbij al een goede manier van bevestigen is gemaakt, want daaraan wilt het inderdaad nog wel een tekort komen bij het zelfgemaakte.

Het uitklapbare is natuurlijk wel leuk, al zou ik niet gaan uitklappen op het paard, ik zou een paard liever meteen laten zien wat er op de rug komt, en dat niet halverwege van vorm laten veranderen. Dat gebeurd immers ook niet als je er zelf op gaat. Ook laat je het paard op die manier (met uitklappen als het op de rug zit) niet wennen aan het opstijgen, wat natuurlijk wel een super belangrijk punt is.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:53

Belachelijk idee, gewoon de tijd nemen voor je paard en hem met respect behandelen tijdens het opvoeden, zadelmak maken en inrijden dan heb je echt geen ongelukken.
Haastige spoed is zelden goed en zeker bij jonge paarden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:54

Ook met een pop kun je de tijd nemen voor iedere stap. Je komt toch altijd aan het moment toe dat je moet gaan zitten. Waarom zou het haastige spoed zijn als je voor dat moment een pop gebruikt ipv een mens?

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:29

vind het wel handig, beter als je nek breken

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:24

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:01

Angela schreef:
Ook met een pop kun je de tijd nemen voor iedere stap. Je komt toch altijd aan het moment toe dat je moet gaan zitten. Waarom zou het haastige spoed zijn als je voor dat moment een pop gebruikt ipv een mens?

Omdat het hele proces daar voorafgaand nu weer vergeten wordt, het blijft nog steeds een methode om "even snel" een paard zadelmak te maken. Als je de tijd neemt heb je die hele dummy niet nodig.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:15

Over het algemeen maakt Gert paarden zadelmak waar een normaal mens het niet bij in zijn hoofd haalt om op te gaan zitten. :D Weet niet of je hem al eens aan het werk hebt gezien in het echt, maar doe het maar eens na :D.

Ach, wat is er mis mee.. Zo raken paarden er snel doorheen, efkes stress en het is gedaan. Het is nu niet echt paardenmishandeling vind ik..

Natuurlijk moet je tijd pakken met jonge paarden, maar je hebt er ook ooit echt rotzakken tussen zitten hoor. Dan vind ik dit een ideale oplossing.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:17

voordat je dat ding erop hebt.. ziet er niet echt handig uit, en dan omhoog krijgen en dat vastzetten.. werkt ook niet handig als je zelf klein bent / of het paard groot..

het zal wel voordelen hebben...

maar de goede zadelmak makers die het voor hun werk doen.. die vind ik toch beter dan aanklooien met zon pop.

en met goede bedoel ik die rustig blijven, goed blijven zitten , in evenwicht en weten wat ze doen.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 16:45

zap schreef:
Martine_R schreef:

Maar waarom is een pop een manier om snel zadelmak te maken? Hier gaat het in hetzelfde tempo hoor, alleen zetten ze er voor de zekerheid een pop op in plaats van een mens om eventueel de eerste sprongen op te vangen. Elk paard kán bij een eerste keer een ruiter op de rug gekke bokkensprongen maken. Waarom dan niet voor de zekerheid een dummy in plaats van jezelf? Dat wil niet zeggen dat je sneller gaat, maar meer dat je eventuele risico's niet neemt. En ja, meestal gebeurt er niks. Nou prima toch? Dan stap je een volgende keer er zelf op. Maar misschien gaat je paard wel even over de flos en dan ben je soms blij dat er een dummy op zit die wel (:D) blijft zitten.

Als je hem daarvoor zou gebruiken, prima. Maar ik zie mensen die paarden op een hele rustige, langzame manier zadelmak maken nog niet zo'n ding kopen. Ze testen hem niet voor niks uit bij Gert v.d Hof, hij stapt gewoon op paarden die ''vers'' uit de opfok komen en ''breekt'' ze op die manier.

Als je alles op een rustige, langzame manier zou aanpakken met hangen, longeren, langer blijven hangen, er rustig opzitten etc. dan heb je dit helemaal niet nodig. Dan ga je pas op het paard zitten als die eraan toe is, en dan kan hij hooguit eens een bokje geven, maar dat kan ieder paard. Als je dat niet uit kunt zitten kun je beter niet de eerste zijn die op een paard zit. :)

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 16:54

Z

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:14

Martine_R schreef:

Als je hem daarvoor zou gebruiken, prima. Maar ik zie mensen die paarden op een hele rustige, langzame manier zadelmak maken nog niet zo'n ding kopen. Ze testen hem niet voor niks uit bij Gert v.d Hof, hij stapt gewoon op paarden die ''vers'' uit de opfok komen en ''breekt'' ze op die manier.

Als je alles op een rustige, langzame manier zou aanpakken met hangen, longeren, langer blijven hangen, er rustig opzitten etc. dan heb je dit helemaal niet nodig. Dan ga je pas op het paard zitten als die eraan toe is, en dan kan hij hooguit eens een bokje geven, maar dat kan ieder paard. Als je dat niet uit kunt zitten kun je beter niet de eerste zijn die op een paard zit. :)[/quote]
Ga jij je nou even inlezen over wat voor paarden Gert ook wel eens onder zijn kont krijgt...
Niet elk dier doet het zoals de boekjes het voorschrijft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:15

Martine_R schreef:

Als je alles op een rustige, langzame manier zou aanpakken met hangen, longeren, langer blijven hangen, er rustig opzitten etc. dan heb je dit helemaal niet nodig. Dan ga je pas op het paard zitten als die eraan toe is, en dan kan hij hooguit eens een bokje geven, maar dat kan ieder paard. Als je dat niet uit kunt zitten kun je beter niet de eerste zijn die op een paard zit. :)

Ga jij je nou even inlezen over wat voor paarden Gert ook wel eens onder zijn kont krijgt...

Edit: quote verkloot uh en de wijzig-poging ook zo te zien. :?

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:20

Ayasha schreef:
Martine_R schreef:

Edit: quote verkloot uh en de wijzig-poging ook zo te zien. :?

Waar haal je vandaan dat ik niet weet wat Gert voor paarden onder zijn kont krijgt? Het kan voor hem best handig zijn.. voor de overdreven lastige paarden.
Maar ja, ik zeg dat hij wel eens op paarden stapt die zo uit de opfok komen. Zeg ik daar iets mee dat niet waar is? :+

Ik bedoel alleen: als je het nìet op zijn manier doet, en je hebt geen knettergek paard, is zo'n dummy eigenlijk helemaal niet nodig.

edit: Trouwens, ik ben ervan overtuigd dat iemand als Suelza hier op bokt of Mindfields zo'n ''knettergek'' paard prima zadelmak zouden kunnen maken zonder dat ze daar Gert van de Hof bij nodig hebben hoor. Kost alleen wat meer tijd en moeite en geld. En dat heeft niet iedereen ervoor over. Dus nee, ik kan niet voor de methode van Gert v.d Hof zijn. Ieder zijn ding, toch? ;)

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:34

Wat mij altijd tegen staat aan zo'n dummy is dat ze niet meebewegen in de beweging. Ze hobbelen altijd maar zo mee op de rug.
Trouwens als ze die pop hebben bedoeld om meteen op een groen paard vast te gespen gaat het niet veiliger worden. Paard klapt op de bakrand met touw om zijn benen (kan dus ook een keer mis gaan) en volgens mij had er iemand last van zijn handen.
Het meest veilig blijft rustig longeren, hangen, opstappen. Voor de echt knettergekke paarden misschien zo'n pop gebruiken (al zijn er daar weinig van).
Het lijkt nu meer een uitvinding van hoe maak ik een paard zo snel mogelijk zadelmak, zonder dat ik er zelf afdonder... Dat zoiets bij sommige paarden langer duurt is blijkbaar nog steeds moeilijk te accepteren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:53

Martine: die ook wel eens zie ik nergens staan, heb em thans herlezen.

En dat is slechts speculatie tot ze het een keer doen. ;)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 21:56

Ayasha schreef:
[***]: die ook wel eens zie ik nergens staan, heb em thans herlezen.

En dat is slechts speculatie tot ze het een keer doen. ;)

Ja, maar dan kun je uberhaupt nooit meer op een paard stappen want elk paard kan dat doen..

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 21:59

het heeft wel veel voordelen :)

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:49

Het staat me in die zin tegen, dat het echt een 'ding' is. Die paarden hebben ook zoiets van WTF, zo'n tegennatuurlijk geval op m'n rug! Voor 'probleempaarden' zou het wel een fijne oplossing zijn misschien, niemand wil z'n nek breken. Denk ook dat het risico is dat mensen dit als een quick-fix gebruiken, om paarden inderdaad 'te breken' ipv netjes te beleren.