, enkel dat de pop bleef zitten (en dat is juist ook wat je wilt toch
) Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
, enkel dat de pop bleef zitten (en dat is juist ook wat je wilt toch
) zap schreef:Gut, dat heb ik toch al regelmatig hier in de buurt gezien (al jaaaaaaren). Maar dan niet voor 600 euro hoor. Gewoon een broek met wat gewicht erin en gaan met die banaan. Daarna werd er een pop opgezet, zodat het paard leerde dat er ook wat op hem zat. Heb nog nooit problemen gehoord, enkel dat de pop bleef zitten (en dat is juist ook wat je wilt toch
)

Martine_R schreef:Ik vind dit echt weer zo'n manier om een paard ''snel'' zadelmak te maken. Als je alles rustig doet, en naar het tempo van het paard is dit nergens voor nodig..
Leuk voor handelsstallen die hun paarden in 2 dagen zadelmak willen, maar niks voor mij in ieder geval..
Lottie84 schreef:Dat klopt, er word veelal gebruik gemaakt van een zelfgemaakte dummy. Deze dummy is uiteraard de meest optimale uitvoering, hij word zeer goed bevestigd en heeft in grote lijnen de vorm van een mens. Dit in tegenstelling tot vele zelf gemaakte modellen.
Angela schreef:Ook met een pop kun je de tijd nemen voor iedere stap. Je komt toch altijd aan het moment toe dat je moet gaan zitten. Waarom zou het haastige spoed zijn als je voor dat moment een pop gebruikt ipv een mens?
Weet niet of je hem al eens aan het werk hebt gezien in het echt, maar doe het maar eens na
. zap schreef:Martine_R schreef:Ik vind dit echt weer zo'n manier om een paard ''snel'' zadelmak te maken. Als je alles rustig doet, en naar het tempo van het paard is dit nergens voor nodig..
Leuk voor handelsstallen die hun paarden in 2 dagen zadelmak willen, maar niks voor mij in ieder geval..
Maar waarom is een pop een manier om snel zadelmak te maken? Hier gaat het in hetzelfde tempo hoor, alleen zetten ze er voor de zekerheid een pop op in plaats van een mens om eventueel de eerste sprongen op te vangen. Elk paard kán bij een eerste keer een ruiter op de rug gekke bokkensprongen maken. Waarom dan niet voor de zekerheid een dummy in plaats van jezelf? Dat wil niet zeggen dat je sneller gaat, maar meer dat je eventuele risico's niet neemt. En ja, meestal gebeurt er niks. Nou prima toch? Dan stap je een volgende keer er zelf op. Maar misschien gaat je paard wel even over de flos en dan ben je soms blij dat er een dummy op zit die wel (:D) blijft zitten.
Martine_R schreef:Maar waarom is een pop een manier om snel zadelmak te maken? Hier gaat het in hetzelfde tempo hoor, alleen zetten ze er voor de zekerheid een pop op in plaats van een mens om eventueel de eerste sprongen op te vangen. Elk paard kán bij een eerste keer een ruiter op de rug gekke bokkensprongen maken. Waarom dan niet voor de zekerheid een dummy in plaats van jezelf? Dat wil niet zeggen dat je sneller gaat, maar meer dat je eventuele risico's niet neemt. En ja, meestal gebeurt er niks. Nou prima toch? Dan stap je een volgende keer er zelf op. Maar misschien gaat je paard wel even over de flos en dan ben je soms blij dat er een dummy op zit die wel (:D) blijft zitten.
[/quote]Martine_R schreef:Als je hem daarvoor zou gebruiken, prima. Maar ik zie mensen die paarden op een hele rustige, langzame manier zadelmak maken nog niet zo'n ding kopen. Ze testen hem niet voor niks uit bij Gert v.d Hof, hij stapt gewoon op paarden die ''vers'' uit de opfok komen en ''breekt'' ze op die manier.
Als je alles op een rustige, langzame manier zou aanpakken met hangen, longeren, langer blijven hangen, er rustig opzitten etc. dan heb je dit helemaal niet nodig. Dan ga je pas op het paard zitten als die eraan toe is, en dan kan hij hooguit eens een bokje geven, maar dat kan ieder paard. Als je dat niet uit kunt zitten kun je beter niet de eerste zijn die op een paard zit.
Ayasha schreef:Martine_R schreef:Als je hem daarvoor zou gebruiken, prima. Maar ik zie mensen die paarden op een hele rustige, langzame manier zadelmak maken nog niet zo'n ding kopen. Ze testen hem niet voor niks uit bij Gert v.d Hof, hij stapt gewoon op paarden die ''vers'' uit de opfok komen en ''breekt'' ze op die manier.
Als je alles op een rustige, langzame manier zou aanpakken met hangen, longeren, langer blijven hangen, er rustig opzitten etc. dan heb je dit helemaal niet nodig. Dan ga je pas op het paard zitten als die eraan toe is, en dan kan hij hooguit eens een bokje geven, maar dat kan ieder paard. Als je dat niet uit kunt zitten kun je beter niet de eerste zijn die op een paard zit.
Ga jij je nou even inlezen over wat voor paarden Gert ook wel eens onder zijn kont krijgt...
Niet elk dier doet het zoals de boekjes het voorschrijft.
Edit: quote verkloot uh en de wijzig-poging ook zo te zien.