Achteruit lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:59

Oh, nu snap ik hem helemaal niet meer :+ laten we weer on-topic gaan :D

LittleDream4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 22:00

Afbeelding om wie het gaat ;P

balkpetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 22:03

Had jaren terug een haflinger merrie die het ook niet deed.
Zet maar tegen de muur werd dan gezegd doet ze het wel.
Ze deed wel wat ja. Ze klom omhoog :')

Bleek haar zadel niet goed te zitten en waarschijnlijk vooral met het achterwaarts
gaan voelde ze dit.
Want aan de hand liep ze op een stem commando terug.
Ging er zonder zadel op en toen deed ze het dus wel. :D

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 22:04

LittleDream4 schreef:
en zij zoekt de ruzie zelf ook op!

Hoi TS, bedoelde je hier je paard mee? Wat bedoel je dan precies, dan kunnen we misschien verder helpen.

LittleDream4

Re: Achteruit lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 22:11

Ja

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 22:17

Maak eens een filmpje hoe jij het achterwaarts gaan probeert, wbt iemand die zegt om niet in een paard te investeren omdat het een goedkope knol is, is geen paard waard. Fijn dat ze je goed geholpen hebben maar kijk toch eens om naar een stalling waar alle paarden op waarde geschat worden. En zz, het zegt geen klap, meestal kijken manegeruiters er erg tegenop maar echt, hier in nederland lopen duidenden zz ruiters rond maar veel minder goede instructeurs dus dat zegt echt helemaal niets.

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 22:17

Het paard van mijn vriend vertikte het eerst ook onder het zadel om achterwaarts te gaan. Maar ik wil hem graag het buitenseizoen L2 starten. Weet niet of je er wat aan hebt met jou paard maar deze gaat het leren!
Hij kwam liever omhoog. Ik had op stal hulp gevraagd. Eerst hielp iemand vanaf de grond terwijl ik de hulpen gaf, drukte zij het paard op de borst.
Daarna ben ik elke keer dat ik ging rijden zeker wel 10 min of meer (heel saai, maar goed) bezig geweest met de overgang van stap naar halthouden en anders om. Toen ik het zo vaak herhaalde kon ik hem ronder houden tijdens het halthouden, daardoor was ie gelijk ook veel meer ontspannen en kon langer zo rustig blijven staan. (Ik probeer hem thuis wat ronder te rijden dan wat ze op wedstrijd in de proef willen zien.)
Toen kreeg ik de tip van iemand om me benen iets naar achteren te plaatsen voor de hulp van achterwaarts. Eerst kwam er weer protest. Handen laag houden en hoofd en hals rond houden, voorwaarts rijden en steeds weer opnieuw proberen(volhouden). Ik dacht dat hij het nooit zou leren.
Uiteindelijk de 3e dag deed hij 1 pasje achterwaarts. Die dag er na 2. Die dag daarna snapte hij het en deed het steeds zonder protest, wel heel rommelig nog, vaak zonder na te geven.
De laatste keer dat ik gereden heb, heb ik helemaal niet geprobeerd., misschien niet goed om elke keer dat ik rijd iets te proberen waarbij je protest kan verwachten.
Vandaag gelongeerd en morgen ga ik er weer mee aan de gang.

Ben benieuwd hoe het met jou en je paardje verder gaat TS! Succes met proberen.

LittleDream4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 22:19

Locanda schreef:
LittleDream4 schreef:
en zij zoekt de ruzie zelf ook op!

Hoi TS, bedoelde je hier je paard mee? Wat bedoel je dan precies, dan kunnen we misschien verder helpen.

Ja, het ging mij erom dat ijssnuiver fysiek getest, dat ik dat onzin vindt. En dat die op wei gewoon ruzie zoekt als zij er niet mee eens is. Maar deze forum ging eigenlijk over achteruitlopen , ;s

LittleDream4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 22:24

anne3000 schreef:
Het paard van mijn vriend vertikte het eerst ook onder het zadel om achterwaarts te gaan. Maar ik wil hem graag het buitenseizoen L2 starten. Weet niet of je er wat aan hebt met jou paard maar deze gaat het leren!
Hij kwam liever omhoog. Ik had op stal hulp gevraagd. Eerst hielp iemand vanaf de grond terwijl ik de hulpen gaf, drukte zij het paard op de borst.
Daarna ben ik elke keer dat ik ging rijden zeker wel 10 min of meer (heel saai, maar goed) bezig geweest met de overgang van stap naar halthouden en anders om. Toen ik het zo vaak herhaalde kon ik hem ronder houden tijdens het halthouden, daardoor was ie gelijk ook veel meer ontspannen en kon langer zo rustig blijven staan. (Ik probeer hem thuis wat ronder te rijden dan wat ze op wedstrijd in de proef willen zien.)
Toen kreeg ik de tip van iemand om me benen iets naar achteren te plaatsen voor de hulp van achterwaarts. Eerst kwam er weer protest. Handen laag houden en hoofd en hals rond houden, voorwaarts rijden en steeds weer opnieuw proberen(volhouden). Ik dacht dat hij het nooit zou leren.
Uiteindelijk de 3e dag deed hij 1 pasje achterwaarts. Die dag er na 2. Die dag daarna snapte hij het en deed het steeds zonder protest, wel heel rommelig nog, vaak zonder na te geven.
De laatste keer dat ik gereden heb, heb ik helemaal niet geprobeerd., misschien niet goed om elke keer dat ik rijd iets te proberen waarbij je protest kan verwachten.
Vandaag gelongeerd en morgen ga ik er weer mee aan de gang.

Ben benieuwd hoe het met jou en je paardje verder gaat TS! Succes met proberen.

Dankje hier heb ik al veel aan.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 22:25

Ja, maar daarom kan IJssnuiver nog wel een punt hebben, Bokt is juist handig voor andere inzichten. Wat ik al zei, er kunnen verschillende oorzaken zijn, en dus ook verschillende manieren. En als een paard je hulp niet begrijpt, wil dat niet zeggen dat hij/zij de confrontatie met je aan wil gaan.

LittleDream4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 22:32

Locanda schreef:
Ja, maar daarom kan IJssnuiver nog wel een punt hebben, Bokt is juist handig voor andere inzichten. Wat ik al zei, er kunnen verschillende oorzaken zijn, en dus ook verschillende manieren. En als een paard je hulp niet begrijpt, wil dat niet zeggen dat hij/zij de confrontatie met je aan wil gaan.

Dat begrijp ik, maar fysiek test enzo vinden ze bij ons gewoon onzin ;s

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 22:33

Nou ja, als ze dat 'bij jullie' vinden, dan zal het wel zo zijn he :?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:09

LittleDream4 schreef:
Locanda schreef:

Is het verdorie nu jouw paard of van iemand anders, je hebt wel alle kosten, mag dik betalen voor de stalling maar onthoud het paard misschien zorg omdat "ze" zeggen dat iets onzin is en hoe denk je er zelf over!!!!

LittleDream4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 10:19

bigone"
[quote="Locanda schreef:
Citaat:
Ja, maar daarom kan IJssnuiver nog wel een punt hebben, Bokt is juist handig voor andere inzichten. Wat ik al zei, er kunnen verschillende en zijn, en dus ook verschillende manieren. En als een paard je hulp niet begrijpt, wil dat niet zeggen dat ik vind hij/zij de confrontatie met je aan wil gaan.

Is het verdorie nu jouw paard of van iemand anders, je hebt wel alle kosten, mag dik betalen voor de stalling maar onthoud het paard misschien zorg omdat "ze" zeggen dat iets onzin is en hoe denk je er zelf over!!!!
--------------------------------------------------
ik vind het onzin omdatje het geld gewoon weg gooit. want ik zie niet iets waar ik van zeg dat klopt niet of ze pijn heeeft . Mocht dat wel het geval zijn dan natuurijk laat ik haar nakijken.

LittleDream4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 10:37

het gaat over achteruit lopen! niet fyske test enzo

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:41

Zijn al tips zat gegeven maar daar hoor ik je weinig over.

LittleDream4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 10:45

Tigra_ schreef:

meen je dar nou, ik heb maar 4 goede gezien waar ik al veel aan heb ;) (over het onderwerp wat eerts op de kaart stond)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:49

LittleDream4 schreef:
Tigra_ schreef:

meen je dar nou, ik heb maar 4 goede gezien waar ik al veel aan heb ;) (over het onderwerp wat eerts op de kaart stond)

Nou 4 goede dan ga je daar toch mee aan de slag ik heb je nergens op in zien gaan op dingen die jouw dus blijkbaar wel goed vindt. Je gaat alleen in op andere dingen die daar niet over gaan dus kun je het andere niet kwalijk nemen dat ze daar over verder gaan als je zelf ook niet bij het onderwerp blijft. Bijvoorbeeld de vraag wat is jouw techniek heb je niet beantwoord alleen dat er niets mis is met je techniek omdat je instructeur dat zegt en je het bij andere paarden wel kan. Eveneens de vraag of je paard wel snapt wat je bedoelt daar zeg je helemaal niets over wat wil je dan mensen dan zeggen eindeloos herhalen. Als jij niet ingaat op tips die je zou willen gebruiken dan kom je niet verder mensen moeten ook een richting hebben.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:00

Welke hulpen geef jij je paard als je hem achteruit probeert te laten lopen?

Als hij het op de poetsplaats kan, dan kan hij het overal.
Ik denk dat hij de hulpen gewoon niet begrijpt.

Maar zolang wij niet weten hoe jij hem het achteruitlopen vraagt, kunnen wij geen adviezen geven of beoordelen of er iets fout is aan de hulpen

LittleDream4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 11:07

Tigra_ schreef:

meen je dar nou, ik heb maar 4 goede gezien waar ik al veel aan heb ;) (over het onderwerp wat eerts op de kaart stond)[/quote]

Nou 4 goede dan ga je daar toch mee aan de slag ik heb je nergens op in zien gaan op dingen die jouw dus blijkbaar wel goed vindt. Je gaat alleen in op andere dingen die daar niet over gaan dus kun je het andere niet kwalijk nemen dat ze daar over verder gaan als je zelf ook niet bij het onderwerp blijft. Bijvoorbeeld de vraag wat is jouw techniek heb je niet beantwoord alleen dat er niets mis is met je techniek omdat je instructeur dat zegt en je het bij andere paarden wel kan. Eveneens de vraag of je paard wel snapt wat je bedoelt daar zeg je helemaal niets over wat wil je dan mensen dan zeggen eindeloos herhalen. Als jij niet ingaat op tips die je zou willen gebruiken dan kom je niet verder mensen moeten ook een richting hebben.[/quote]

dat doe ik ook, aan mijn techniek is niks mis heb op 3verschillende maneges gereden en privee les gehad van
iemand die z geredenoI heeft. ze vertellen mij allmaal het zelfde

emaal het zelfde.
Laatst bijgewerkt door LittleDream4 op 12-02-13 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:09

jammer dat je niet gewoon antwoord geeft
bruikbare tips kunnen wij dan ook niet geven

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:16

Je blijft nog steeds vragen ontwijken. Waarom is het zo moeilijk om gewoon te beschrijven wat je doet? Misschien dat mensen daar tips over kunnen geven.
Al heb je van 100 mensen les gehad, ieder paard is anders en sommige reageren beter op een andere aanpak en ja die past misschien niet bij je instructeur maar daarom zijn er ook zoveel.
En nog steeds geen antwoord of je paard het snapt?
Wil je eigenlijk wel geholpen worden? Ik ben niet helderziend en ik geloof dat niemand dat is dus als je niet meer zegt dan schiet je weinig op met tips. Je zegt niet welke goed waren, wat werkt en wat niet. En ook niet hoe jij dat doet.

Naomi90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:21

Ik ben het helemaal met eerdere opmerkingen eens: het paard snapt waarschijnlijk gewoon jouw hulpen nog niet. Als jij "de hulp" voor achteruitrijden kent, wil niet zeggen dat je paard dit snapt. Als iemand op jouw rug zou zitten en een keer een gekke beweging maakt, weet jij waarschijnlijk ook niet wat er bedoelt wordt. Vooruit, achteruit, rond, niks? Als diegene vervolgens zegt terug uit, snap jij meer al wat ze in eerste instantie bedoelde. Door het op de grond echt goed te bevestigen en een stemcommando aan te koppelen maak je de miscommunicatie wat minder. Druk op de borst, terug commando, daarvoor achteruit laten gaan en dit keer op keer bevestigen. Kleine stapjes, en belonen zodra het goed gaat.

Dat jouw paard fysieke onderzoeken niet nodig zou hebben omdat hij minder waard is, vind ik gewoon gewoon ronduit belachelijk. Ik heb zelf een fjord, maar die krijgt een top behandeling waar menig dure kwpn-er jaloers op zou zijn, en als baas is het ook mijn plicht om bij tekenen mijn paard na te laten kijken. Dit gaat om een verantwoordelijkheidsgevoel, niet om het prijskaartje van je paard.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:01

hulpen:
bekken naar voren kantelen, benen naar achter leggen,of iig niet verder naar voren, en evenredig aanleggen, bit druk opnemen (moet niet veel zijn) en nageven als ie naar achter loopt, in je heupen de beweging van de rug in de juiste acties toelaten.

benen sturen ook. aan de buitenkant meer druk geven als je z'n been breed neerzet om opzij te komen. kunst is om te voelen dat ie dat doet terwijl het been nog in d elucht is en dan terug te drijven op het spoor. ook heer weer mate en timing, zodat ie niet de andere kant op waggelt. je kunt ook slalom rijden achteruit, is heel leerzaam.

Het maakt veel verschil als je paard z'n hoofd een beetje correct houdt van te voren, dan heb je veel minder snel de neiging hem in een holle rug te trekken. een paard dat achteruit loopt moet zichzelf redelijk verzamelen, dus een hoofd dat omhoog komt is goed, maar wel met schoft en al (dus poll bovenaan)

Ook enigzinds vierkant halthouden vantevoren geeft het paard een veel betere kans goed te beginnen.

Helpt dat?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:02

-> RT-P