Sporen en/of zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wolfopdetop

Re: Sporen en/of zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 17:39

je kunt best sporen gebruiken als je stille onderbenen hebt. Maar als beginner kun je beter een zweep gebruiken

pim196

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 20:42

nou hier word in sommige antwoorden aangegeven dat je met je zweep niet je paard aan het been kunt krijgen ONZIN!!!!!!!!!!!!!!!! reageert paard niet op kleine niet zichtbare beenhupl schup je een keer en zweep eronder door en blijven herhalen zo nodig!!!!! dan lukt het wel

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 21:03

Ik heb bewust alleen de OP gelezen.

1) Hoe sporen gebruikt horen te worden? Ik gebruik ze zelf niet :)
2) En hoe een zweep dient in gebruik te worden genomen?
- als hulpmiddel bij bv. een wending: paard valt naar binnen met het achterwerk, zweep wordt tegen bil gelegd, paard brengt achterwerk onder zich. Ook op de grond handig natuurlijk: aan de longe, VD (handig als aanwijs-stokje!), ...
- als correctie: enkel als mijn paard de intentie heeft te bokken, steigeren of plots door mijn been heen te breken, krijgt ze een tikje. TikJE. In de nek :)

't Is dat ze zo voorwaarts is, dat ik geen sporen/de zweep niet als aansporing nodig heb.
Ze kan in de zomer wel eens lui zijn, dan krijgt ze een tikje achter mijn kuit.

Beide mogen in mijn ogen nooit als straf gebruikt worden.
Een paard dat aan de longe naar binnen springt, krijg je daar ook weer weg zonder hem te raken, dat vergeten sommigen wel eens...
Zo ook zie ik dat er vaak uit frustratie gemept en gehakt wordt.. Foute boel...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 15:11

jjustangela schreef:
ik vind sporen onzin, blijf er gewoon bij dat als je sporen gebruikt je paard gewoon niet goed aan het been is. Plus dat ik vind dat een heleboel mensen sporen verkeerd gebruiken, ze prikken met de sporen in de buik wanneer het niet nodig is, bewust of onbewust

Op dat eerste.. dat kan ook de REDEN zijn dat men sporen gebruikt. Maar het hoeft niet per definitie te zijn dat die paarden slecht aan het been zijn hoor.
Ik zie persoonlijk liever iemand met sporen rijden dan met een zweep. Die zweep verstoort alleen maar je aanleuning en met sporen kun je precies inwerken hoe je dat wilt, mits je ermee kunt rijden natuurlijk.
Plus dat als je met sporen rijdt betekent niet meteen dat ze nodig zijn je kunt er prima mee rijden zonder ze te gebruiken.

c_lyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 19:27

Sporen hoor je niet te gebruiken als je paard niet aan het been is maar om hulpen te verfijnen. Als je paard niet aan het been is moet je deze eerst aan het been maken door middel van een zweepje waarmee je bij geen reactie bij tikt achter je been.
Vaak is het probleem dat mensen hun paard niet aan het been vinden omdat er op het verkeerde moment beengegeven word.
bijvoorbeeld: je wilt een actiever binnen achterbeen, dan moet je been geven op het moment dat je paard zijn binnenachterbeen optilt. Dan pas kan je een reactie krijgen van je paard, geef je op een ander moment been word je paard er niet achter actiever van of gaat hij niet opzij voor je been. je geeft dus eigenlijk altijd om en om been, links rechts op het moment dat het paard zijn achterbenen optilt.
Ik denk dat voor de hogere oefeningen in de dressuur de sporen handig zijn aangezien je met een hele kleine hulp al grote reacties krijgt, met een spoortje kan je dan duidelijk de hulp doorgeven die je wilt.
Ik zeg dus zweepje voor het voorwaartse en spoortjes voor het verduidelijken van de hulpen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:51

Onzin, je kunt best sporen gebruiken ipv je paard een tik met de zweep te geven. Jemoet er alleen wel mee kunnen rijden en consequent mee zijn, anders verkloot je het juist.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 16:17

Het liefst rijd ik zonder beiden, maar bij mijn verzorgpaard gebruik ik nu een zweepje om haar in het begin wakker te schudden als ze niet gelijk op mijn been reageert. Zodra dat goed gaat leg ik de zweep aan de kant, het is echt puur om even consequent te zijn en te zorgen dat ze goed aan het been is. Als ik het vergelijk met toen ik haar net reed en nu zijn we al enorm vooruit gegaan.
Het gebruik van sporen daarentegen vind ik om hulpen te verfijnen bij oefeningen die een fijne hulp nodig hebben, maar niet voor ruiters waarbij het paard niet goed reageert op het been :n Daarbij zie je vaak dat de beenligging niet stabiel genoeg is om met sporen te rijden en tenen steken vaak toch wat naar buiten, waardoor de hak tegen de buik van het paard aan komt en diegene daardoor steeds zit te prikken.
Kortom, liever geen van beiden, maar als ik moet kiezen liever (kort gebruik van) een zweep. Sporen imo enkel bij een correcte, stabiele beenligging).

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 16:40

Waarom geen sporen om je paard "wakker" te houden voor jou been en een zweep wel volgens jou als ik vragen mag? >;)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 16:55

Zoals ik al eerder zei, ik vind dat je een correcte beenligging moet hebben om met sporen te kunnen rijden. Naar mijzelf kijkend vind ik niet dat ik mijn benen altijd correct heb liggen, dus voor mij geen sporen. Ik wil mijn bijrijdpaard niet hinderen/prikken, omdat ik zelf mijn hak naar binnen draai of mijn been niet goed stil houd. ;)
Ik vind ook dat iedere ruiter eerlijk naar zijn eigen houding zou moeten kijken voor hij/zij besluit of het dragen van sporen al dan niet een optie is.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 16:57

ooh op die fiets! +:)+

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:48

Ik reed het friesje wat ik als laatste heb bijgereden met zowel sporen als zweep op het einde. Daarvoor altijd alleen maar met zweep gereden, maar dat werkte op gegeven moment gewoon niet meer. Paard had totaal geen boodschap meer aan het aandrukken van binnenbeen, waardoor ze graag enorm naar binnen viel in voltes en hoeken. Zweep op schouder leggen zoals sommige in reactie's hier aangaven had ook geen nut, ze baggerde zowel door been als zweep heen. Toen heb ik besloten om sporen aan te schaffen. Toen ben ik er wel extreem op gaan letten dat ik haar er niet mee hinderde als ze zich gewoon gedroeg. Dat is in mijn ogen wel de voorwaarde voor sporen, een stille beenligging, maar dat geldt voor de meeste mensen hier volgens mij :=

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:58

Ik heb hier een bijrijdster gehad met enorme wiebelbenen paard was op een gegeven moment totaal niet meer aan het been...bonk..bonk..bonk..bonk tja da reageren ze niet meer.
Ik heb een paar weken met spoor gereden en ze was weer aan het been, ik heb zelf een hele stille beenligging, maar enkel been was niet voldoende om haar weer aan het been te krijgen vandaar spoor en afbouwen.
Ook reed ze constant met een zweep de meerwaarde heb ik er nooit van in gezien paard ging er echt niet harder/beter van lopen.
Vaak is het een kwestie van consequent zijn en dat missen toch een hoop mensen.

TheMelgut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 17:20

sporen rijd ik zelf niet mee,ik rijd ook zonder bit dus vind het allebei fijner!