Kreupel worden door te lange teugels ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 14:28

"Abacab" hier ben je toch verkeerd hoor.
Zelfs met een helemaal losse teugel kan het echt wel, is gewoon een andere manier zou ik zeggen.
Er zijn zelfs Grootmeesters die je een perfect lopend paard kunnen tonen zelfs zonder teugels.
Het is alleen training en training en juiste techniek toepassen, timing en hulpgeving.
Kan niet goed op de naam komen maar denk "Nevzoroff" of zoiets is een grootmeester academische rijkunst, dus in dit geval zeker ook Engels-Dressuur. Er zijn er uiteraard nog anderen natuurlijk.
Maar het kan echt wel.
Uit jouw verhaal-houding kan ik opmaken dat je Engels rijdt en dat je zelf vindt dat Western niet genoeg rijtechnische kennis zou laten blijken, opletten met zo'n uitlatingen.
In western zijn zijgangen -galopwissels - achterwaarts - stelling en contrastelling , appuyementen , ... ook niet echt iets dat niet zou kunnen hoor, dit behoort net zo goed bij het correct rijden van een paard.

Abacab schreef:
midgie schreef:
Je paard gaat zijn achterhand niet beter gebruiken door de teugels korter te nemen , juist gaat hij daar meer van duwen, hoe meer in je handen hoe meer het paard op de voorhand loopt .

maar een paard gaat zijn achterhand ook niet beter gebruiken als je de teugels helemaal lang en los laat. Je zult wel een mate van weerstand/contact moeten bieden om de activiteit van het achterbeen op de juiste manier te kunnen begeleiden.

Als een paard een niet zo'n fijne techniek van bewegen heeft en/of een stuwend achterbeen heeft zal het, wanneer het niet in balans wordt gereden, eerder blessures ontwikkelen. HKO is daar een voorbeeld van. Een ongetraind paard dat je van voren niet begrensd kun je niet in balans rijden.

Abacab

Re: Kreupel worden door te lange teugels ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 14:45

Ja ik weet wie je bedoeld, die Rus met die moeilijk naam. Maar ik heb begrepen dat hij de paarden eerst onder het zadel traint met bit en daarna pas die vrijheidsdressuur laat zien. Daar zijn ook wel hele discussie over geweest. Toen dat naar boven kwam voelden mensen zich een behoorlijk belazerd.

Wat Western aangaat ken ik de manier van trainen en de visie van Henk van Amstel. Ik kan nu niet zeggen dat daar alleen maar met waslijntjes wordt gewerkt. In de western heb je zelfs een speciaal kartrollen systeem voor aan het bit voor je draw-reins..... En de bitjes zijn soms zo scherp dan het gewicht van de teugel vaak al genoeg is....

Ik ben nog steeds benieuwd naar de grootmeester de een paard perfect in balans kan laten gaan zonder dat er ooit gebruik is gemaakt van begrenzing.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 14:50

Even een kleine nuancering op het western rijden en lange teugels:

Het rijden met een lange teugel is bij western een DOEL op zich.
Het idee is namelijk dat het paard 'in frame' (= verzameld) loopt.
In het begin moet je je paard daar dus op trainen; overgangen, balkjes, etc etc
Dan rijden 'wij' dus ook met een kortere teugels.
Op het moment dat het paard goed loopt, laten wij de teugels langer. Als een beloning voor het paard.
Valt het paar dan uit model, dan nemen we de teugels weer korter en gaan weer terug naar de oefeningen.

Het paard loopt in het begin dus maar 1 stap verzameld aan een lange teugel.
Dat worden er 2, dan 3, enzovoorts. Net zolang het paard leert om verzameld te lopen aan een lange teugel.

Dit is heeeeeeeel kort door de bocht, maar dan hebben jullie een beetje een idee.
Het is dus niet zo dat wij altijd met lange teugels trainen of rijden. Dat is iets waar we naar toe werken :)

Misschien dat je instructrice bedoelt dat je paard kreupel wordt van alleen op de voorhand lopen.
Maar dat heeft ze dan wel een beetje ongelukkig verwoord door dat te relateren aan korte teugels.
Laatst bijgewerkt door Rumpleteaser op 11-02-13 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

savanmistyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 14:56

je paard word juist op het moment dat jij je teugels te kort heb en het paard niet ontspannen kan lopen ,kreupel en krijgt daardoor zlefs sneller peesblessures. ik rij zelf via de methode antoin de both ! ik vind het zelf een geweldige manier van rijden , met een lange teugel een paard recht krijgen ! geloof me dat lukt niet op het moment dat jij je teugels te kort neemt en het bit in ze bek trekt!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:46

Rumpleteaser schreef:

Op het moment dat het paard goed loopt, laten wij de teugels langer. Als een beloning voor het paard.
Valt het paar dan uit model, dan nemen we de teugels weer korter en gaan weer terug naar de oefeningen.

Dat worden er 2, dan 3, enzovoorts. Net zolang het paard leert om verzameld te lopen aan een lange teugel.

Dit is heeeeeeeel kort door de bocht, maar dan hebben jullie een beetje een idee.
Het is dus niet zo dat wij altijd met lange teugels trainen of rijden. Dat is iets waar we naar toe werken :)

Misschien dat je instructrice bedoelt dat je paard kreupel wordt van alleen op de voorhand lopen.
Maar dat heeft ze dan wel een beetje ongelukkig verwoord door dat te relateren aan korte teugels.

zo vind ik dat het ook zou moeten bij western, maar zie vaak genoeg van die walgelijke hefboom dingen waarbij een pink bewegen geleid staat als ze in de krul sleuren.... en daar lijkt het wel losse teugels maar eigenlijk krijgen ze behoorlijk wat getrek in hun mond.
( is natuurlijk niet in alle gevallen, maar ken er genoeg )

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:53

savanmistyx schreef:
ik rij zelf via de methode antoin de both ! ik vind het zelf een geweldige manier van rijden , met een lange teugel een paard recht krijgen ! geloof me dat lukt niet op het moment dat jij je teugels te kort neemt en het bit in ze bek trekt!

Ik ben een paar keer bij Antoine zelf geweest. Bij hem moet je het paard in een hoge halshouding en in een rap tempo naar voren rijden. Je neemt daar zeker wel contact. Gelijke druk op 2 teugels, ook als je paard daardoor optisch scheef loopt.

Lange teugel is niet hetzelfde als losse teugel. Ik ben van mening dat een paard niet fijner gaat lopen met enkel losse teugel, dus zonder contact.

saskiakefie

Re: Kreupel worden door te lange teugels ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:08

unihorse: Dat is niet waar, juist een hefboomwerking duurt langer voordat het inwerkt, met ik noem maar wat een trensje werk je veel sneller in.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:36

jij kent er genoeg , ik ook
maar dat zie je zeker zo veel bij het Engels rijden, dus dit vind ik zeker geen argument.
Das iets dat we bij elke beginner zien, en dit blijft tot ze eigenlijk rijp zijn voor het grote werk.
Ik werkte overlaatst bij een dressuurstal , en zag daar dressuur amazones van best al hoger niveau, die durfden ten eerste al niet op hun paard voor ze het hadden gelongeerd, en dat longeren was een soort van gek rondcrossen en uitbokken , maar had weinig van echt goed longeerwerk, eigenlijk vond ik het om te wenen zo erg.
Dus graag wat respect voor beide rijstijlen, de één is zeker niet beter dan de ander.
Zelf heb ik jaren Engels dressuur gedaan, nu idd Western, maar voor mij is de regel wel , rijtechnisch op een goed niveau paard te rijden. En zo zou iedereen over het paardrijden op zich moeten denken, het is een leerproces zonder einde.
Zelfs Anky doet aan Westernrijden en ook zij heeft reeds meerdere keren verteld dat het best een hele kunst is, het is net wel anders maar zeker niet makkelijker.

unihorses schreef:
Rumpleteaser schreef:

zo vind ik dat het ook zou moeten bij western, maar zie vaak genoeg van die walgelijke hefboom dingen waarbij een pink bewegen geleid staat als ze in de krul sleuren.... en daar lijkt het wel losse teugels maar eigenlijk krijgen ze behoorlijk wat getrek in hun mond.
( is natuurlijk niet in alle gevallen, maar ken er genoeg )

DonjaxAlla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:11

Bij western kan het ook dus waarom zou het paard daar kreupel van worden... volgens mij klopt hier iets niet helemaal :p