Iets mis met ''gewoon'' rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:38

Vjestagirl schreef:
Het is idd echt beter om een paard in de juiste houding te laten lopen, dan gebruiken ze hun rug en hun achterbenen goed, en train je daadwerkelijk iets, anders geef je gewoon beweging. Is ook niets mis mee, maar het is geen trainen.

Dit. :)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 19:39

bedankt voor de reacties!
Zag deze discussie blijven volgen maar me er niet in mengen aangezien ik ern niet ontzettend veel verstand van heb.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:45

c_alsemgeest schreef:
Anne_GTI schreef:
Klinkt als de ideale bijrijder die wel een paard beweging geeft maar hem niet verkloot door hem in de krul te trekken.

Waarrrrr is de 'i like it' knop??? :Y)

Maar verkloten door spieren te verwaarlozen etc is zeker minder erg dan enkel de hals 'verpesten'. :')

Ik rij ook gewoon maar let altijd op het rug, achterhand gebruik. Hoofd moet onder, of het nu met losse of korte teugels is.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:46

Gewoon lekker bij jezelf blijven, doe wat jij het leukste vindt en wat het beste bij jullie past. Mijn man en ik mennen recreatief en we vinden buitenrijden heerlijk. Ik heb wel les en wij richten ons op lange ritten, we rijden ook geen wedstrijden. Maar ik zal ook niet degene zijn met het meeste verstand van mennen.
Voorbeeld: in mijn eerste les bij een nieuwe instructeur werdt me gevraagd wat ik wilde bereiken. Ik zei dus ook dat ik alleen maar een recreatieve ruiter ben en gewoon veilig wil leren rijden in het verkeer. Het eerste wat de instructeur zegt: jezelf niet zo neerhalen, je bent niet MAAR een recreatieruiter. Oftewel ik moest niet zo onzeker zijn en gewoon lekker bij mijn eigen doel blijven en dat is dus recreatief rijden met de pony's.

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:48

Vjestagirl schreef:
Het is idd echt beter om een paard in de juiste houding te laten lopen, dan gebruiken ze hun rug en hun achterbenen goed, en train je daadwerkelijk iets, anders geef je gewoon beweging. Is ook niets mis mee, maar het is geen trainen.

Mits dit op een goede manier toegepast wordt prima inderdaad, maar hoe vaak zie je wel niet dat ruiters/amazones die slechts recreatief willen rijden en geen goede les (willen) nemen hun paard leuk in de krul rukken en denken dat hun paard dan in de juiste houding loopt terwijl hij juist helemaal verkrampt?

Dan toch liever een ruiter of amazone die er vanaf blijft, het paard goede beweging geeft, het paard attent maakt met overgangen/schakeltjes en het paard soepel in de buiging links/rechts maakt door veel figuren (dus wendingen) te rijden :) Dan is er in elk geval (9 van de 10 gevallen) sprake van een ontspannen paard.

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:49

xSlvna schreef:
Maar verkloten door spieren te verwaarlozen etc is zeker minder erg dan enkel de hals 'verpesten'. :')

Ik rij ook gewoon maar let altijd op het rug, achterhand gebruik. Hoofd moet onder, of het nu met losse of korte teugels is.

Het paard gebruikt/kweekt zoveel spieren als nodig. Dus alleen de spieren die worden gebruikt tijdens de training. Paard staat echt niet meteen bloot hoor..

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:49

ik zeg altijd maar dat ik gewoon hobbymatig rij. ik werk dan wel in de paarden, maar zelden dat ik er wat rij op mijn werk, die lopen allemaal behoorlijk hoog, wat ik niet doe.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:52

IrisDH schreef:
xSlvna schreef:

Het paard gebruikt/kweekt zoveel spieren als nodig. Dus alleen de spieren die worden gebruikt tijdens de training. Paard staat echt niet meteen bloot hoor..

Als ik een goed bespierd paard pak en ik laat die met weggedrukte rug etc lopen, geloof maar dat die spieren snel weg zijn. :j

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 19:52

Precies christine! Ik loop ook stage op een paardenhouderij en krijg ook dagelijks de gelegenheid om 1 of 2 paarden te rijden. We hebben nu afgesproken dat ik fijn voor mezelf vrij mag rijden en dat ik geen les krijg van mijn stagebegeleider omdat ik hier gewoon niet gelukkig van word. Toch heel fijn als je het daar over kunt hebben op stage,

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:58

xSlvna schreef:
Als ik een goed bespierd paard pak en ik laat die met weggedrukte rug etc lopen, geloof maar dat die spieren snel weg zijn. :j

Alleen gaat het hier niet om een goed bespierd paard als ik het zo lees, dit paard wordt al een poosje zo gereden..

xSlvna

Re: Iets mis met ''gewoon'' rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:33

Klopt, maar jij zegt dat het paard niet gelijk bloot staat. Nee nee, maar wel misschien fout bespierd door het 'ontspannen' gehobbel.

Mijne kan ook rengalop, rendraf, gewone stap draf galop, tölt, maar allemaal tot een korte tijd geleden met een fout spiergebruik.
Kort in de rug, weggedrukte rug, stuwen bij iedere pas ipv dragen. Paard was dus indd niet kaal, maar door mijn 'recreatief gehobbel' wel verkeerd bespierd (waar ik nu een aantal bezoekjes voor kan doen bij de osteo, verkeerd ruggebruik...).

Zie dan toch liever een aan de teugel getrokken paard met wel een goed rug + achterhand gebruik. :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:44

Ik denk alleen dat een aan de teugel getrokken paard nooit een goed rug gebruik heeft. Verder ben ik het wel met je eens.

Als ik de mijne regelmatig recreatief rijd (hij gebruikt dan de verkeerde spieren, drukt rug weg etc.) dan krijgt hij toch echt de verkeerde spieren in plaats van de goede spieren..

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:50

xSlvna schreef:
Klopt, maar jij zegt dat het paard niet gelijk bloot staat. Nee nee, maar wel misschien fout bespierd door het 'ontspannen' gehobbel.

Mijne kan ook rengalop, rendraf, gewone stap draf galop, tölt, maar allemaal tot een korte tijd geleden met een fout spiergebruik.
Kort in de rug, weggedrukte rug, stuwen bij iedere pas ipv dragen. Paard was dus indd niet kaal, maar door mijn 'recreatief gehobbel' wel verkeerd bespierd (waar ik nu een aantal bezoekjes voor kan doen bij de osteo, verkeerd ruggebruik...).

Zie dan toch liever een aan de teugel getrokken paard met wel een goed rug + achterhand gebruik. :)

En hoe zie jij dan voor je dat een paard wat in de krul wordt getrokken (dus niet nageeft) zijn rug en achterbenen gebruikt?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:53

]
xSlvna schreef:

Hoe bedoel je, hoofd moet onder?
Ik krijg daar het gevoel bij dat het paard op de voorhand wordt gereden.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 13:25

verwaarlozen is imo minder erg dan verpesten. Met verwaarlozen werk je niet ergens aan,maar als je ''verpest'' dan maak je niets kapot wat goed was.
Maar dat is mijn eerste gedachte bij je post,persoonlijk.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:57

Verwaarlozen van goede spieren -> goede spieren nemen af, maar het 'verwaarlozen' van de rug en halsspieren die wel gebruikt 'moeten' worden betekend dat er andere (buik, onderhals) spieren gebruikt worden.
Verwaarlozen -> verpesten dus.

Superwoman, of ik nu ga uitrijden, dressuur of springtraining heb, paard word gereden met stelling, buiging, opgeheven rug (niet zo zeer als '100% over de rug' lopen, maar zeker niet als een weggedrukte rug) etc.
Hoofd van het paard wil ik niet in de lucht hebben, dus altijd het verlengen in de rug en hals, als de achterhand en het ruggebruik dan niet optimaal zijn vind ik niet erg maar ik wil toch grotendeels een dragend en ontspannen paard onder me.

IrisDH, heb persoonlijk maar één keer gezien dat een paard letterlijk in de krul getrokken werd (die valse knik erbij), een paard wat naar onder 'verplicht' word net als bij in de krul trekken, gebruikt eerder zijn achterhand om te dragen dan een paard wat met het hele lichaam uit elkaar valt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:09

Waarom vind je het achterhandgebruik zo belangrijk? We hebben het hier niet over het doel een verzameld paard te hebben.

Juist daarom zie ik in dit geval veel liever een paard dat uit elkaar valt, maar wel ontspant, om zo blokkades in de rug te voorkomen.
Die krijg je wel bij het in de krul trekken, ookal treed zijn achterhand dan meer onder. Althans, geen begrenzing (paard valt uit elkaar) en geen ruimte geven (in krul trekken) zorgen beide even veel niet voor een dragend paard geloof ik.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:15

Klopt, als je het zo bekijkt.

Waarom ik achterhandgebruik etc belangrijk vind? Wil mijn paard ook trainen in de juiste spieren ookal heb ik geen doel (dressuur-, springwedstrijden).
Goed achterhand, rug en halsgebruik vind ik basis, wat ik ook doe. Zelfs bij het wandelen krijgt ze af en toe een tikje (lees heel zachte aanwijzing) op de billen om de achterhand eronder te zetten -> over de rug door begrenzing van touw.

Vind het ook gewoon fijner aanvoelen als het paard correct loopt, en veel moeite is het niet, dus waarom verwaarlozen als het zelfs bij recreatief rijden correct getraind kan worden :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:44

Ben ik met je eens hoor. Lijkt me alleen erg moeilijk om tijdens wandelen correct achterhandgebruik te krijgen, ookal begrens je met het touw. Zou het zelf dan ook niet doen.

Maar de mijne loopt in vrijheid (zonder mij en met mij erop) altijd met een weggedrukte rug en een onderhals. Ook met wandelen, longeren zonder hulpmiddel, rijden zonder goede aanleuning. Dat constant tegengaan is voor mij dus een onbegonnen zaak. 'Normaal' rijden (= imo 'hobbelen') is dan ook niet zo bevorderlijk voor zijn rug. Doe het wel, maar probeer dat in evenwicht te houden met een aantal keer per week dressuurmatig rijden/trainen.

Ik vind jou trouwens niet vergelijkbaar met TS. TS hobbelt, jij rijdt, Ookal zonder doel.

Wat is hier trouwens jullie mening over? Denken jullie dat je door een aantal keer trainen in de week, de verkeerde spieren (onderhals, puntige billen bijv.) tegen kan gaan, terwijl dat paard die verkeerde spieren eigenlijk constant gebruikt in vrijheid en tijdens recreatief rijden een aantal keer in de week?
En dat het paard de juiste spieren wel krijgt, door een aantal keer trainen, terwijl het de rest van de week die spieren amper gebruikt?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:54

Longeren zonder hulpmiddelen (enkel halstertje, vaak zelfs zonder iets) loopt mijn pony alsnog met opgeheven rug, lang gemaakt, ontspannen, neusje omlaag.
Ik hobbel ook veel, maar alsnog de neus omlaag en de kont erbij. Ik sukkel, het paard werkt.

Paard krijgt wel degelijk goede spieren en het is ook nuttig om het paard een paar dagen correct te rijden.
Heb een tijd lang 2 dagen per week intensief gereden, 2 dagen echt gehobbeld (neus in de lucht, teugeltjes los), 2 gelongeerd met rug 'omhoog' maar het zag toen wel meerdere malen beter uit dan toen ik enkel 7 dagen in de week hobbelde.

Pony loopt nu maar 3/4 keer per week en word dus ook maar 3/4 uur per week getraind, maar ze ziet steeds beter uit ondanks ze voor de rest van de dag een rug-wegdrukkende weidekabouter is.

Paard loopt dan op zn minst correct als er 70 kilo op zijn rug stuitert :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:54

Geryon: tis de bedoeling dat door de training de juiste spieren sterker worden. In dat geval zal het voor het paard steeds makkelijker worden om die spieren te gebruiken. Als het paard het fijner vind naarmate de 'juiste" spieren sterker zijn geworden om anders te lopen, zal het dus wel werken. Als het paard zo prettig in z'n vel zit en niet wil veranderen ondanks dat de andere spieren sterker zijn, kan ook......
Maar ik denk niet dat een ruiter op lager niveau de zwakke spieren makkelijk kan trainen. Het is niet makkelijk en als het pard het moeilijk vind is het helemaal lastig.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:56

xSlvna schreef:
Verwaarlozen van goede spieren -> goede spieren nemen af, maar het 'verwaarlozen' van de rug en halsspieren die wel gebruikt 'moeten' worden betekend dat er andere (buik, onderhals) spieren gebruikt worden.
Verwaarlozen -> verpesten dus.

Superwoman, of ik nu ga uitrijden, dressuur of springtraining heb, paard word gereden met stelling, buiging, opgeheven rug (niet zo zeer als '100% over de rug' lopen, maar zeker niet als een weggedrukte rug) etc.
Hoofd van het paard wil ik niet in de lucht hebben, dus altijd het verlengen in de rug en hals, als de achterhand en het ruggebruik dan niet optimaal zijn vind ik niet erg maar ik wil toch grotendeels een dragend en ontspannen paard onder me.

IrisDH, heb persoonlijk maar één keer gezien dat een paard letterlijk in de krul getrokken werd (die valse knik erbij), een paard wat naar onder 'verplicht' word net als bij in de krul trekken, gebruikt eerder zijn achterhand om te dragen dan een paard wat met het hele lichaam uit elkaar valt.

Paard wat in de krul getrokken wordt kan prima met een weggedrukte rug lopen. Daarom moet je van achter naar voren rijden.

naompi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:58

Ik zou me idd niks van die andere aantrekken, iedereen rijdt op zijn eigen manier... toch?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:58

Citaat:
Paard wat in de krul getrokken wordt kan prima met een weggedrukte rug lopen

Maar een paard met het hoofd omhoog kan niks anders dan met een weggedrukte rug lopen :o

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:59

Toevoeging...de hoofdhouding zegt niet alles over de rughouding.
wegdrukken van de rug met een ruiter erop is voor beide niet zo fijn.
Wanneer het paard uit elkaar loopt,zou deze nog wel met de rug kunnen dragen. (hoeft niet)