Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Dees schreef:Er zijn zat paarden die een gewicht van 120 kilo kunnen dragen.
Je zou wat mij betreft totaal zonder schaamte plaats kunnen nemen op de rug van een zwaarder gebouwd paard van enige omvang. Belg en/of Shire ligt voor de hand, maar een zwaardere, grotere Gelderse KWPN-er moet ook kunnen hoor.
martine0503 schreef:Dees schreef:Er zijn zat paarden die een gewicht van 120 kilo kunnen dragen.
Je zou wat mij betreft totaal zonder schaamte plaats kunnen nemen op de rug van een zwaarder gebouwd paard van enige omvang. Belg en/of Shire ligt voor de hand, maar een zwaardere, grotere Gelderse KWPN-er moet ook kunnen hoor.
Ik zou eerst verder gaan afvallen. Wat Dees zegt, ben ik het niet mee eens. Ik heb zelf een echte Gelderse bonk en voor hem vind ik een gewicht van 120 kilo echt veel te veel. Heeft een keer iemand opgezeten van ruim 90 kilo, had ie zichtbaar moeite mee. Dus voor mij een no-go.
Respect dat je met afvallen bezig bent en ik hoop dat je gauw weer verder afvalt.
noahlady schreef:Ik vind het altijd zo'n discussie onderwerp!
Een ruiter die, als voorbeeld, 65 kilo weegt, maar niet kan rijden, en niet met de beweging van het paard mee gaat, dat vind ik veel zieliger voor het paard dan iemand die erop zit , die 90 kilo weegt, maar wél meegaat met de beweging van het dier.
Eigenlijk is het dus een beetje appels met peren vergelijken.
Als je 100 kilo weegt en je rijd keurig, met de beweging mee, vind ik dat er nietsaan de hand is.
Misschien zou je dan wel de training daarop moeten aanpassen, door niet 7 dagen achter erlkaar de rug te belasten door iedere dag te rijden, maar vaker
longeerdagje tussendoor, of een weidagje......
noahlady schreef:Waar had die moeite mee?[/quote]
Marion71 schreef:noahlady schreef:Ik vind het altijd zo'n discussie onderwerp!
Een ruiter die, als voorbeeld, 65 kilo weegt, maar niet kan rijden, en niet met de beweging van het paard mee gaat, dat vind ik veel zieliger voor het paard dan iemand die erop zit , die 90 kilo weegt, maar wél meegaat met de beweging van het dier.
Als je 100 kilo weegt en je rijd keurig, met de beweging mee, vind ik dat er nietsaan de hand is.
Misschien zou je dan wel de training daarop moeten aanpassen, door niet 7 dagen achter erlkaar de rug te belasten door iedere dag te rijden, maar vaker
Toch offtopic, want ik heb het idee dat TS er heel goed over nadenkt en zich wel heel bewust is van haar gewicht.
Niet iedereen die (te) zwaar is, kan goed paardrijden. Was het maar waar.
Waarom wordt ingeval van een zware ruiter/amazone er maar altijd vanuit gegaan dat hij/zij goed kan rijden, veel balans en ritme heeft? Waarom wordt dat altijd op die manier goed gepraat? De logica ontbreekt mij ook waarom altijd de vergelijking wordt gemaakt met een veel lichter iemand die niet kan rijden en tegen de beweging ingaat? Wat nou als die zware ruiter/amazone ook niet meegaat met de beweging?
Mijn kasteel van een KWPN-merrie vond de rit op haar rug van mijn schoonzusje van +92 kg ook niet plezierig. Of ze er echt moeite mee had, vind ik moeilijk om te zeggen. Ze is het iig niet gewend en mss verraste het gewicht haar.
noahlady schreef:Ik vind het altijd zo'n discussie onderwerp!
noahlady schreef:ik zeg of suggereer ook helemaal niet, dat iemand die zwaar is altijd goed kan paardrijden?!?!?
Ik weet niet waar je dat uit opmaakt?
Ik noem ook alleen maar als VOORBEELD een ruiter van een lichtgewicht, die niet mee gaat met de beweging, dat dat erger is dan iemand van 90 of 100 kilo die wel meegaat. Uiteraard is iemand van 90 kilo, die NIET meegaat net zo erg als iemand van 60 kilo, die NIET mee gaat met de beweging
! Ik zal ook proberen om er nog wat af te krijgen voordat je wilt gaan paardrijden (wel een hele goede motivatie) maar ik heb makkelijk praten zo hoor , ik weet hoe moeilijk het is om af te vallen maar als je echt heel graag wilt
.. ik denk dat een rondje stappen wel gaat hoor, mits je rustig in het zadel komt en op een groot paard zit.. noahlady schreef:Ik vind het altijd zo'n discussie onderwerp!
Een ruiter die, als voorbeeld, 65 kilo weegt, maar niet kan rijden, en niet met de beweging van het paard mee gaat,
dat vind ik veel zieliger voor het paard dan iemand die erop zit , die 90 kilo weegt, maar wél meegaat met de beweging van het dier.
Esmeralda schreef:Nou ik zou me ook niet meer begeven in het topic hoor
Tjonge wat zijn we hier weer aardig
Er word echt gedacht dat paarden in 2e breken in elk geval een hernia eraan over houden.
Wie weet wil ze enkel ff een rondje stappen ofzo. Ze gaat toch geen bosrit van 3 uur maken.