Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
_black_rose_ schreef:Misschien lees ik het verkeerd of bedoel je het anders maar ik zie staan dat je na zoon ongecontroleerde galop afstapt en terug naar stal of bak loopt.
Pony kan daaruit leren dat wanneer hij vervelend doet, hij terug naar stal mag. Ook als de pony daarna nog de rijbak in moet heeft hij nog gewonnen, hij mocht immers eerst terug naar stal.
Ik denk ook dat het daardoor steeds erger wordt.
Met andere woorden: in het begin even helemaal niet galopperen en als ie vanzelf aanspringt kun je best afstappen maar dan maak je gewoon nog een extra omweg.
_black_rose_ schreef:@TS: ok dan heb ik het inderdaad wat verkeerd begrepen maar onderliggende gedachte is overgekomen zie ik^^
verder ben ik het heel erg eens met Airnt wat "hulpmiddelen" betreft.
Paarden zijn super gevoelig en hoewel veel mensen er waarschijnlijk nieteens op trainen zullen heel veel paarden al reageren op het aanleggen, of weghalen van druk van de teugel op de nek. Een martingaal zorgt er misschien wel voor dat het hoofd niet zo ver omhoog kan maar het zorgt er evengoed voor dat je een steeds duidelijkere teugelhulp nodig hebt om iets te bereiken aangezien je op de hals niks meer kunt bereiken.
En dan het bit. De scherpte van een bit is heel erg discutabel. En zelfs als je een heel zwaar/scherp bit erin legt kan een paard zich er nog makkelijk doorheen trekken. En dan heb je helemaal niks meer in de hand. Uiteindelijk komt er een moment dat er gewoon niks zwaarders of scherpers meer is.
Ik rijd vrijwel alleen koudbloeden. De echte zware types, brabanders en ardenners. Die komen niet eens met hun hoofd omhoog als ze er tussenuit knijpen. Die trekken me letterlijk uit het zadel als ik te hard aan mijn teugel trek. In zo'n geval moet je het wel hebben van het aangeleerde gedrag en de samenwerking met je paard
Ik zou in het begin gewoon niet galloperen. Probeer eens een paar keer rustig rondje in stap. Beloon de pony bij thuiskomst uitbundig en laat zien dat je echt blij bent.
Dan kun je het langzaam uitbreiden met wat drafjes. Daarbij vooral ook heel veel overgangen rijden. Paar meter draven en weer rustig terug naar de stap. Dan pas weer draven als de pony weer helemaal rustig is.
Datzelfde kun je dan doen met de galop. Rustig aan uitbouwen naar grotere stukken.
Oja, paarden zijn vaak echt heel slim. Die weten precies welk pad naar huis gaat en welke niet. Je zou ook kunnen proberen alleen te galoperen op wegen die niet naar huis gaan.