Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Peelie schreef:Ik hou mij benen niet stil, omdat ik dat in de afgelopen 14 jaar dat ik rij, dat nog nooit geleerd heb. Dat is dus een heel nieuw stuk paardrijden voor mij. Op mijn andere paard hou ik mijn benen al stiller, die is wat ranker, dat gaat iets makkelijker.
Ik heb ook een instructie gehad die idd alles helemaal terug in tempo wilde hebben. Dat werkte dus echt niet voor ons. Mara werd er heel vervelend van. Maar daar lag het tempo imo ook echt té laag, want daar kreeg ik toen op wedstrijd wél commentaar over.
En dan te bedenken dat het tempo op dit filmpje al wel lager ligt als een 6 maanden geleden.
Ik zal even kijken.
Zit les is geen slecht plan. Ik zal eens even gaan vragen aan mijn instructriese of we daar een aantal lessen echt de aandacht alleen aan kunnen besteden, desnoots aan de longe.
Amanda_Amber schreef:Heel knap met een haflinger!! Ik weet zelf dat het paardjes zijn die echt niet goed nageeflijk te krijgen zijn
Peelie schreef:Ik heb ook een instructie gehad die idd alles helemaal terug in tempo wilde hebben. Dat werkte dus echt niet voor ons. Mara werd er heel vervelend van. Maar daar lag het tempo imo ook echt té laag, want daar kreeg ik toen op wedstrijd wél commentaar over.

Peelie schreef:Mara gooit behoorlijk op en voor mij is ze idd lastig door te zitten. Ik heb een angalo-arabier gehad, daar had ik totaal geen moeite mee om op door te zitten. Daar had ik ook mooi stille benen op. het ligt bij mij ook echt aan het paard. Echter is dat nog geen legitieme rede natuurlijk, dat ik niet op Mara stil kan zitten
hahahatsjoe schreef:Peelie schreef:Ik vind touwtjes niet echt een veilig idee.
Ik raak haar niet met mijn spoor. Ondanks dat ik behoorlijk onrustig kan zijn met mijn been, prik ik haar echt niet bij iedere pas. Daar ben ik heel bewust meer bezig. Anders zou ze ook nooit zo scherp aan mijn been zijn, als ze nu is.
Jij wilt zeggen dat ze aan je been is ? Waarom hou je je benen dan niet stil ? Dan zou het genoeg moeten zijn een korte hulp te geven als er iets moet gebeuren.
O ja, ik wil je niet afkraken ofzo, je doet je best om het goed te doen, maar hardlopers zijn en blijven doodlopers, denk dat als je rustiger tempo maar wel aktief zou rijden, dat het er dan heel anders uit ziet en dat je dan zelf ook beter kunt zitten. Let wel, aktief is niet hard of snel lopen he...
Edit: je kunt wel voor alles een excuus zoeken (galoppassen), maar het commentaar hier is bijna hetzelfde van iedereen dus je zou misschien ff moeten nadenken ?
Peelie schreef:Mara gooit behoorlijk op en voor mij is ze idd lastig door te zitten. Ik heb een angalo-arabier gehad, daar had ik totaal geen moeite mee om op door te zitten. Daar had ik ook mooi stille benen op. het ligt bij mij ook echt aan het paard. Echter is dat nog geen legitieme rede natuurlijk, dat ik niet op Mara stil kan zitten
Peelie schreef:Martine, waarom denk je dat het tempo wat hoog ligt (want daar ben ik het overigens wel mee eens op zich).
Het verschild bij mij echt per paard of ik mijn benen stil kan houden, ja of nee. Op mijn jonge paard kan ik mijn benen wel stil houden namelijk.
FriesWytske schreef:Peelie schreef:Mara gooit behoorlijk op en voor mij is ze idd lastig door te zitten. Ik heb een angalo-arabier gehad, daar had ik totaal geen moeite mee om op door te zitten. Daar had ik ook mooi stille benen op. het ligt bij mij ook echt aan het paard. Echter is dat nog geen legitieme rede natuurlijk, dat ik niet op Mara stil kan zitten
Zodra jij een tempo lager rijd en Mara haar rug dan gaat ontspannen. Ga jij al een stuk stiller zitten. Heb zelf ook een paard gerden waar ik niet altijd stil op kon zitten met doorrijden. Ga in je trainingen gewoon steeds stukjes een tempo lager rijden, zodat zij er ook aan kan wennen. Maar als zij onrustig wordt niet direct weer een tempo hoger gaan. Dan even een minuutje of zo langer door blijven gaan in het lagere tempo. En daarna weer het hogere tempo. Dit dan steeds verder uitbouwen. Dan zul jij zien dat Mara op een gegeven moment ook netjes rustig blijft in het lage tempo. En dat ze daardoor veel meer over de rug gaat lopen. Waardoor jij stiller kunt gaan zitten op haar. Maar hier wel heel consequent in zijn.
FriesWytske schreef:Waarom discusiëren met je instructie. Zou zeggen, gewoon doen. En dan kun jij je instructie versteld doen laten staan dat je haar door rust naar de ontspanning kan rijden.
Peelie schreef:FriesWytske schreef:Waarom discusiëren met je instructie. Zou zeggen, gewoon doen. En dan kun jij je instructie versteld doen laten staan dat je haar door rust naar de ontspanning kan rijden.
Omdat ik het volste vetrouwen heb ik mijn heb in mijn instructie en er een opbouw in de training zit. Wat zij in de toekomst wil gaan trainen met mij kan ik wel zo half invullen, maar hou we dit gaan doen, is een 2e. Dus bespreek ik dit liever met haar, dan dat ik zelf aan ga kloten.