Mara op wedstrijd. 197 punten! :-D L2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_nvds

Re: Mara op wedstrijd. 197 punten! :-D L2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:32

Kijk ook bij 4.48 ... dan kom je terug uit galop (waar je heel netjes je benen heb gehouden) en dan geluk HOP in die buik.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 19:34

Ik hou mij benen niet stil, omdat ik dat in de afgelopen 14 jaar dat ik rij, dat nog nooit geleerd heb. Dat is dus een heel nieuw stuk paardrijden voor mij. Op mijn andere paard hou ik mijn benen al stiller, die is wat ranker, dat gaat iets makkelijker.

Ik heb ook een instructie gehad die idd alles helemaal terug in tempo wilde hebben. Dat werkte dus echt niet voor ons. Mara werd er heel vervelend van. Maar daar lag het tempo imo ook echt té laag, want daar kreeg ik toen op wedstrijd wél commentaar over.

En dan te bedenken dat het tempo op dit filmpje al wel lager ligt als een 6 maanden geleden. :+

Ik zal even kijken.

Zit les is geen slecht plan. Ik zal eens even gaan vragen aan mijn instructriese of we daar een aantal lessen echt de aandacht alleen aan kunnen besteden, desnoots aan de longe.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:35

Peelie schreef:
Ik hou mij benen niet stil, omdat ik dat in de afgelopen 14 jaar dat ik rij, dat nog nooit geleerd heb. Dat is dus een heel nieuw stuk paardrijden voor mij. Op mijn andere paard hou ik mijn benen al stiller, die is wat ranker, dat gaat iets makkelijker.

Ik heb ook een instructie gehad die idd alles helemaal terug in tempo wilde hebben. Dat werkte dus echt niet voor ons. Mara werd er heel vervelend van. Maar daar lag het tempo imo ook echt té laag, want daar kreeg ik toen op wedstrijd wél commentaar over.

En dan te bedenken dat het tempo op dit filmpje al wel lager ligt als een 6 maanden geleden. :+

Ik zal even kijken.

Zit les is geen slecht plan. Ik zal eens even gaan vragen aan mijn instructriese of we daar een aantal lessen echt de aandacht alleen aan kunnen besteden, desnoots aan de longe.

Ik hoop dat het gaat helpen.. maar ik vindt het op sommige stukken ook nog wel heel erg mee vallen hoor.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:37

Waarom denk je dat ze daar vervelend van werd. Omdat ze dan aan het werk moet. En nu komt ze onder het echte werk uit. En dat langzame tempo heeft gewoon tijd nodig i.v.m. sterker worden in de achterhand. Ze moet veel meer dragen. En dat gebeurt nu niet. Denk niet dat je over het tempo commentaar kreeg maar over de impuls. Want daar zit wel verschil in. Als je een rustiger tempo rijd, kun je ook een betere middendraf tonen. Nu was het alleen maar een tempo sneller.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 19:40

Ook voor mijn impuls deze proeven had ik een 7. Ik scoor de laatste tijd juist erg goed op impuls.

Amanda_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:41

Heel knap met een haflinger!! Ik weet zelf dat het paardjes zijn die echt niet goed nageeflijk te krijgen zijn :j

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:45

Amanda_Amber schreef:
Heel knap met een haflinger!! Ik weet zelf dat het paardjes zijn die echt niet goed nageeflijk te krijgen zijn :j

Die laatste zin is echt hilarisch. Ts, je hebt een leuk paard maar waarom het L2 in als je, naar eigen zeggen, nog niet netjeskan doorzitten? Is zitten en vooral in balans niet de basis van alles?!

lovefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:47

Peelie schreef:

Ik vind dat de mensen hier het misschien wat onvriendelijk brengen, maar ze hebben wel gelijk. Ik snap wel dat het niet werkte voor jullie, want activiteit en impuls is gewoon heel erg hard werken en kost ontzettend veel moeite om het te bereiken. En dat vind je pony natuurlijk vervelend, want die vindt dat hoge tempo wel lekker kost een stuk minder moeite. Het tempo is alleen te laag als je nog geen gedragenheid bereikt hebt, want dan gaat hij vanzelf weer wat actiever lopen ( dus NIET harder). Is ook duidelijk te zien in de middendraf, ze gaat eigenlijk alleen harder, maar er is geen verruiming te zien.

Ik snap dat deze proef winstwaardig was, maar 197 vind ik persoonlijk erg veel voor zo'n proef in de L2. Ik denk dat het helemaal goed gaat komen met goed les en een hoop tempo's lager, maar wel actiever. Dan kan je ook makkelijker je benen stil gaan houden.

Het is wel een hele leuke pony, succes met haar!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 19:50

Vervelend werd ze niet van het zakken van achter, ze werd er zo onrustig van. Ze wil erg graag lopen, we reden ook alleen maar voltes in die les. Dat schoot gewoon niet echt op natuurlijk :+

Mara is idd wel wat lastig nagevenlijk te rijden. Ze heeft een behoorlijke hals. we hebben heel lang gehad dat ze iedere keer tegen de nagevenlijkheid aan bleef lopen. Dit gaat tijdens de training erg goed nu, tijdens wedstrijd doet ze het wel nog steeds. Jammer genoeg kan je niet het wedstrijd scenario toevoegen tijdens een training. Gelukkig ben ik niet zo moeilijk met wedstrijd, maar Mara word er helemaal hyper van :+

Omdat de L1 geen uitdaging mee was, en ik juist door L2 te starten weer de lol in het rijden terug krijg. Als ergens geen uitdaging in zit voor mij, vind ik het ook niet leuk om te doen. Nu kom ik dingen tegen tijdens de training waar ik anders nooit tegenaan gelopen was. Daarom start ik gewoon lekker L2.

Blijkbaar vinden juryleden het ook niet erg om mij in de ring te zien?

Toch krijg ik het gevoel dat mensen denken dat ik helemaal niet bezig ben met de gedragenheid van de gangen? toch is niets minder waar.

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:51

Bij 4.05 maak je een overgang van galop naar draf waarbij ze erg uit elkaar valt.
Voordat je de overgang van galop naar draf maakt zou je Mara meer terug kunnen nemen in tempo.
Ook zou ik over de hele proef een tempo terug schakelen, dat maakt het rijden van de oefeningen al een stuk makkelijker :)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:54

Ik heb er niet zo veel verstand van hoor (rij zelf maar flut) maar het lijkt er op dat je haf heel erg moeilijk is met doorzitten.
Daardoor flapper je enorm met je benen, als je naar dat stukje lichtrijden kijkt zijn je benen al een stuk rustiger.
Ik denk ook dat je haf zich een beetje overloopt door het tempo.

Maar vind het er verder ook super netjes uit zien, doe het je in elk geval niet na!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 19:57

Mara gooit behoorlijk op en voor mij is ze idd lastig door te zitten. Ik heb een angalo-arabier gehad, daar had ik totaal geen moeite mee om op door te zitten. Daar had ik ook mooi stille benen op. het ligt bij mij ook echt aan het paard. Echter is dat nog geen legitieme rede natuurlijk, dat ik niet op Mara stil kan zitten :+

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:59

Peelie schreef:
Mara gooit behoorlijk op en voor mij is ze idd lastig door te zitten. Ik heb een angalo-arabier gehad, daar had ik totaal geen moeite mee om op door te zitten. Daar had ik ook mooi stille benen op. het ligt bij mij ook echt aan het paard. Echter is dat nog geen legitieme rede natuurlijk, dat ik niet op Mara stil kan zitten :+

Moet zeggen dat ik op mijn eigen paard ook moeite heb met doorzitten. Maar je zult merken wanneer het paard meer verzameld is, en daarbij goed los door het lijf blijft bewegen. En goed actief is dat je bijna om niks kan doorzitten.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:04

hahahatsjoe schreef:
Peelie schreef:
Ik vind touwtjes niet echt een veilig idee.

Ik raak haar niet met mijn spoor. Ondanks dat ik behoorlijk onrustig kan zijn met mijn been, prik ik haar echt niet bij iedere pas. Daar ben ik heel bewust meer bezig. Anders zou ze ook nooit zo scherp aan mijn been zijn, als ze nu is.

Jij wilt zeggen dat ze aan je been is ? Waarom hou je je benen dan niet stil ? Dan zou het genoeg moeten zijn een korte hulp te geven als er iets moet gebeuren.

O ja, ik wil je niet afkraken ofzo, je doet je best om het goed te doen, maar hardlopers zijn en blijven doodlopers, denk dat als je rustiger tempo maar wel aktief zou rijden, dat het er dan heel anders uit ziet en dat je dan zelf ook beter kunt zitten. Let wel, aktief is niet hard of snel lopen he...

Edit: je kunt wel voor alles een excuus zoeken (galoppassen), maar het commentaar hier is bijna hetzelfde van iedereen dus je zou misschien ff moeten nadenken ?

Ik ben het met hahahatsjoe eens. Als ik jou nu zo op mijn paard zet die heel scherp aan het been is, vlieg je toch echt als een idioot door de bak. Probeer kleine stapjes. Ik weet niet hoe stil je been is met licht rijden. Is ie daar wel stil, ga dan eerst een paar pasjes doorzitten zolang je je been nog stil kan houden. Gaat het niet meer, dan gelijk weer gaan lichtrijden. Uiteraard werkt dit alleen als je met lichtrijden wel een stil been hebt.
Anders eens kijken of je een keer op een paard kan rijden die wel scherp aan het been is. Dan leer je het snel genoeg af.

Verder qua tempo ben ik het er mee eens dat het te hoog ligt. Van het meer op van voren zodat je de impuls om kunt zetten. Lees ga niet in de mond hangen want dat heeft geen zin. Drijf je paard net zo naar voren als je voor netjes kunt opvangen. Heel simpel gezegd nu, maar zo kom je wel eerder bij de gedragenheid die ze willen zien. Van achteruit naar voren rijden naar je hand.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 20:08

Martine, waarom denk je dat het tempo wat hoog ligt (want daar ben ik het overigens wel mee eens op zich).

Het verschild bij mij echt per paard of ik mijn benen stil kan houden, ja of nee. Op mijn jonge paard kan ik mijn benen wel stil houden namelijk.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:08

Peelie schreef:

Zodra jij een tempo lager rijd en Mara haar rug dan gaat ontspannen. Ga jij al een stuk stiller zitten. Heb zelf ook een paard gerden waar ik niet altijd stil op kon zitten met doorrijden. Ga in je trainingen gewoon steeds stukjes een tempo lager rijden, zodat zij er ook aan kan wennen. Maar als zij onrustig wordt niet direct weer een tempo hoger gaan. Dan even een minuutje of zo langer door blijven gaan in het lagere tempo. En daarna weer het hogere tempo. Dit dan steeds verder uitbouwen. Dan zul jij zien dat Mara op een gegeven moment ook netjes rustig blijft in het lage tempo. En dat ze daardoor veel meer over de rug gaat lopen. Waardoor jij stiller kunt gaan zitten op haar. Maar hier wel heel consequent in zijn.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 20:15

FriesWytske, ik zal er eens over discuseren met mijn instructie wat haar mening hierover is.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:18

Waarom discusiëren met je instructie. Zou zeggen, gewoon doen. En dan kun jij je instructie versteld doen laten staan dat je haar door rust naar de ontspanning kan rijden.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:21

Peelie schreef:
Martine, waarom denk je dat het tempo wat hoog ligt (want daar ben ik het overigens wel mee eens op zich).

Het verschild bij mij echt per paard of ik mijn benen stil kan houden, ja of nee. Op mijn jonge paard kan ik mijn benen wel stil houden namelijk.

Zo loopt niet heel veel te hard, maar wel heel duidelijk van haar achterbeen af. Ik denk dat je het tempo ietsje lager legt en daarmee voor meer kan opvangen ze meer naar gedragenheid gaat. Dit zal ze niet 123 doen, want het kost een hoop kracht. Vandaar ook dat vervelend gedrag. Je komt dan aan de achterhandspieren die getraind moeten worden. Ik weet het is allemaal veel makkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb het met die van mij ook nog niet perfect voor elkaar en heb bij hem ook zeker de nodige aandachtspunten.

Wat betreft het doorzitten. Als het op een ander paard beter gaat, dan steeds kleine stukjes doen en dat langzaam uitbreiden. Zorgt er dan ook voor dat ze haar rug niet kan gaan wegdrukken zodat de achterhand er niet onder kan komen. Persoonlijk zou ik eerst daarop gaan trainen. Heel veel succes en ik zeg altijd 2 stappen vooruit en 1tje terug ;)

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:23

FriesWytske schreef:
Peelie schreef:

Zodra jij een tempo lager rijd en Mara haar rug dan gaat ontspannen. Ga jij al een stuk stiller zitten. Heb zelf ook een paard gerden waar ik niet altijd stil op kon zitten met doorrijden. Ga in je trainingen gewoon steeds stukjes een tempo lager rijden, zodat zij er ook aan kan wennen. Maar als zij onrustig wordt niet direct weer een tempo hoger gaan. Dan even een minuutje of zo langer door blijven gaan in het lagere tempo. En daarna weer het hogere tempo. Dit dan steeds verder uitbouwen. Dan zul jij zien dat Mara op een gegeven moment ook netjes rustig blijft in het lage tempo. En dat ze daardoor veel meer over de rug gaat lopen. Waardoor jij stiller kunt gaan zitten op haar. Maar hier wel heel consequent in zijn.

Precies mijn gedachten alleen weer iets anders geformuleerd.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 20:25

FriesWytske schreef:
Waarom discusiëren met je instructie. Zou zeggen, gewoon doen. En dan kun jij je instructie versteld doen laten staan dat je haar door rust naar de ontspanning kan rijden.

Omdat ik het volste vetrouwen heb ik mijn heb in mijn instructie en er een opbouw in de training zit. Wat zij in de toekomst wil gaan trainen met mij kan ik wel zo half invullen, maar hou we dit gaan doen, is een 2e. Dus bespreek ik dit liever met haar, dan dat ik zelf aan ga kloten.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:27

Wouw, FriesWytske, nu ga je me toch iets te ver in het advies.
Weet je zeker dat het tempo echt te hoog ligt of dat het zweefmoment/gedragenheid ontbreekt?
Zelf vind ik het tempo zeker voor L2 kunnen. Mis nog wat rust in de amazone, wat nauwkeuriger rijden (ff de punten op de i zetten) en veel trainen op je aanleuning en lengtebuiging.

Deze specifieke proef vind ik wat positief beoordeeld met dubbel winst, mede omdat er toch wel wat storingen/foutjes in zitten en de basis nog wat beter mag voor de hogere cijfers.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:29

Gefeliciteerd met je puntjes.
Doorzitten gaat vast beter als Mara nog wat beter over de rug loopt.

Op naar de volgende wedstrijd ;)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 20:30

Daarom zei ik ook dat ik het op zich eens ben dat het tempo (op het eerste oog) misschien wat hoog ligt. Het mist idd af en toe nog at kracht van achteren. Maar goed, we starten nog geen maand L2. Voor zowel mij, als het paard is alles nieuw. Het is een nieuw spannend hoofdstuk.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:31

Peelie schreef:
FriesWytske schreef:

Omdat ik het volste vetrouwen heb ik mijn heb in mijn instructie en er een opbouw in de training zit. Wat zij in de toekomst wil gaan trainen met mij kan ik wel zo half invullen, maar hou we dit gaan doen, is een 2e. Dus bespreek ik dit liever met haar, dan dat ik zelf aan ga kloten.

Dus als zij zegt spring in de sloot doe je dat. Je kunt je ook blind staren op je instructie.

@ Jury. Ik weet dat als je met zo'n tempo in de proef hier in de buurt geen of net een winstpunt rijd. Dus ik zou niet weten waar ik te ver ga in mijn advies. Hoor hier regelmatig in de buurt dat ik het meestal bij het rechte eind heb, als ik commentaar en advies geef.