Negatieve reacties op Van Vivaldi onder het zadel terecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mohica

Re: Negatieve reacties op Van Vivaldi onder het zadel terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:40

Ik moet Eugène toch een beetje gelijk geven over het bokt onderdeel... Een forum dient voor de gezelligheid , vragen te stellen en bij te leren en vooral niet om afgeschoten te worden :n Er zijn wel goede bokkers die leuke toffe adviezen geven ( en ook goede adviezen geven als het slecht gaat en die op de juiste manier gezien), maar er zijn anderen... Ze bedoelen het misschien goed maar het kom slecht over ;) Je moet je over alles en iedereen verantwoorden... Rijd je met de slof, rijd met sporen, een S&T ( ho ja dat mag niet voor je Z rijd, vind dit een beetje dubbel) of erger je dekje past niet op je paard wordt je afgeschoten met negatieve commentaren. Het zelfde geldt als je wilt laten tonen wat je probleem is met je paard als je rijdt. Neem les, les, les,les... les nemen is belangrijk, maar soms kan 1tipje van een ander een hoop laten veranderen, ookal neem je les. Je paard staat 1 dagje op stal... HELP bel de dierenbescherming!!!!!
Mensen durven vaak niets te posten omwille van altijd die slechte commentaar... wat heel spijtig is toch? waar is die gezelligheid naar toe??

Wat is gezien heb op dit filmpje is een vrolijk paardje, in de ren sport gaan denk ik de jongsten al mee vanaf 2jaar in veel zwaardere condities dan dit, is dit dan niet erger dan een paardje dat zo mooi gereden wordt gewoon om hem te laten showen??

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 00:54

Voor een eerlijke discussie zou je eerst eens moeten kijken welke maand het paard geboren is. Is het eentje van januari of een van juli?
Want die ene van januari was bijna 3 jaar oud. En een 3 jarige die in april zadelmak gemaakt wordt, maar officieel pas 3 is omdat hij eind juli geboren is, is precies hetzelfde principe, maar daar horen we niemand over!

De familie Rothenberger hebben de winst volgens mij niet zo heel hard nodig. Plus dat je op het filmpje heel duidelijk kan zien dat het paard amper enkele weken zadelmak is. Plus hebben ze meer verstand dan de meeste bokkers bij elkaar, dus het met beleid optrainen lijkt mij geen probleem.

Ik zie op bokt veel meer dingen die echt niet kunnen dan een filmpje van deze hengst.

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 01:12

tjah, ik vind het niet kunnen nee, maar de druk voor de fokkers is groot..
Ik vind dat er van die jonge hengsten op de hengstenkeuring veel te veel verwacht wordt.
dan hoor je vaak dat er een hengst afvalt omdat hij nog niet genoeg voorruitgang geboekt heeft ofzo, dat begrijp ik niet zo goed..
Wat verwacht je van zo'n jong dier? Een laatbloeier vliegt er al uit terwijl het een prima paard kan worden.
Maar tjah, als je dan de leeftijd gaat optrekken op de hengstenkeuring, dan ga je misschien net voor hebben dat ze een jaar zwaar intensief gaan trainen met die beestjes ,wat ook niet ideaal is.. zelfde probleem dus ..
Misschien moeten ze een soort 'wet' stellen, dat de paarden nog niet bereden mogen zijn voor ze op de keuring verschijnen?
dan is iedereen gelijk voor de wet en wordt de druk/concurrentiestrijd voor de fokker minder om hun paarden te vroeg te belasten?

of zeg ik nu onzin? :o

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 01:18

Als het gaat om het filmpje op de vorige pagina, daar kun je echt niet van zeggen hoe lang hij nu onder het zadel is. Gezien het feit dat hij al een constante aanleuning heeft, netjes de wendingen door komt en totaal niet reageert op het publiek lijkt mij dat het echt wel wat meer is dan 2 weken.

Maar daar ging mij de discussie niet om, het ging mij in het algemeen om zadelmak maken voor ze 3 zijn.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 01:26

anneliesdj schreef:
Als het gaat om het filmpje op de vorige pagina, daar kun je echt niet van zeggen hoe lang hij nu onder het zadel is. Gezien het feit dat hij al een constante aanleuning heeft, netjes de wendingen door komt en totaal niet reageert op het publiek lijkt mij dat het echt wel wat meer is dan 2 weken.

Maar daar ging mij de discussie niet om, het ging mij in het algemeen om zadelmak maken voor ze 3 zijn.

Ik had een ander filmpje gezien, maar ook op deze zie je echt een groen paard, vierkant door de wendingen, slingerend enz. Een echt handige ruiter, zoals deze dame, heeft dat in korte tijd voor elkaar.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 01:31

Misschien is het handig om "bokkers" niet over één kam te scheren? Hier komen kinderen die op een manege rijden en mensen die jarenlange ervaring hebben in het fokken van topproducten of hoog rijden in de sport.

Natuurlijk zitten hier veel mensen/kinderen die andermans mening achterna lopen, zeker als die negatief is maar dat wil niet zeggen dat iedereen die op dit forum komt zo is.

Zelf ben ik er geen voorstander van om een paard al zo snel te belasten, als het een paard voor onszelf is zou ik dat ook nooit doen. Wanneer commerciële motieven een belangrijke rol spelen liggen de belangen anders. Dat is helaas inherent aan topsport. Godzijdank gaan we voorlopig de wielrenners nog niet achterna.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 01:45

Percy schreef:
Misschien is het handig om "bokkers" niet over één kam te scheren? Hier komen kinderen die op een manege rijden en mensen die jarenlange ervaring hebben in het fokken van topproducten of hoog rijden in de sport.

.

Je voelt je toch niet echt persoonlijk aangevallen of wel? Ik moest er wel bij lachen, toen ik het las :D

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 01:53

Ik ben zelf absoluut geen voorstander van het inrijden vóór het derde jaar, liever nog later zelfs. Aan de andere kant vind ik het ook niet echt oké dat de Fam. Rothenberger alle kritiek over zich heen krijgt. Wanneer denken mensen dat de Nederlandse hengsten die op de keuring onder het zadel worden gepresenteerd worden ingereden? Uit commercieel oogpunt begrijp ik de keuze van de Rothenbergers volkomen. De leeftijdsgrens voor de keuring verhogen lijkt me trouwens ook nutteloos. De dieren zullen vanaf de zelfde leeftijd getraind gaan worden om mooi bespierd in de ring te kunnen verschijnen.

Overigens heb ik de familie Rothenberger en Gordijn (en hun trainingsmethoden wb jonge paarden) van zeer dichtbij meegemaakt. Los van dat ík van mening ben dat een 2,5 jarige nog niet voldoende volgroeid is om onder het zadel te trainen, weet ik wel dat zij dit paard niet zullen overvragen. Het paard geeft mij in het getoonde filmpje ook niet de indruk van een dier dat al echt is doorgereden, eerder net zadelmak.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 02:12

chikohaa schreef:
Percy schreef:

.

Je voelt je toch niet echt persoonlijk aangevallen of wel? Ik moest er wel bij lachen, toen ik het las :D

Nee, ik behoor namelijk tot geen van beide :D
Ik hou er alleen niet zo van dat er gesproken wordt over "de bokker". Niet zo zeer omdat het bokt betreft (ben hier jaren niet meer actief geweest) maar omdat ik er niet van hou dat mensen worden beoordeeld om hun keuzes voor een bepaald iets. Iemand die bokt is een individu die ook op bokt komt, het is achterlijk om het dan over bokkers te hebben als zijnde een groep die eenzelfde mening is toegedaan.

Jij zit op bokt en moet lachen om mijn reactie maar ik denk dat jij net zo goed als ik of ieder ander aangesproken wordt door de opmerking "bokkers". Alleen zie ik mezelf niet als "bokker" maar als iemand die hier af en toe komt rond neuzen. :D Zal mij trouwens een zorg zijn als ik wel als bokker bestempeld wordt, heeft ook wel iets.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 09:28

chikohaa schreef:
anneliesdj schreef:

Ik had een ander filmpje gezien, maar ook op deze zie je echt een groen paard, vierkant door de wendingen, slingerend enz. Een echt handige ruiter, zoals deze dame, heeft dat in korte tijd voor elkaar.

Ja ik begreep al dat er nog een filmpje is, als je verdere nieuwsberichten zoekt zie je dat ze eind december al een filmpje hebben geplaatst en het filmpje op de vorige pagina is tijdens de hengstenshow op 1 januari.
Maar het was helemaal niet mijn bedoeling over Van Vivaldi te discussieren.
Enige wat ik er nog van zou willen zeggen is dat het voor mij persoonlijk als merriehouder niets zou toevoegen als hij dit zou laten zien of alleen aan de hand wordt getoond.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:31

Als ik dat filmpje van januari bekijk, dan zie ik een zeer groen getalenteerd paard dat netjes en professioneel voorgesteld word door een handige lichte amazone.
Dit ziet er niet uit alsof dat paard al vaak en ver doorgereden is. Zo'n jong paard een aantal keer kort laten berijden door zo'n amazone kan in mijn ogen geen kwaad. Dit paard heeft van nature een enorm talent in zijn bewegingen, wanneer je er op gaat zeten, je handen stil op de plaats houd en hem rustig wat tegen de hand aan drijft, dan krijg je dit beeld. Dat hij niet onder de indruk is van het publiek is ook niet verwonderlijk, want dit paard heeft waarschijnlijk aan de hand en los al op verschillende shows gelopen.

Als je een jong paard zeer langzaam opbouwd en door mensen met veel ervaring laat begeleiden, dan kan er weinig fout. Deze mensen hebben er niks aan om een goed paard te vernielen en zullen er zeer zuinig en met beleid mee om gaan.

Dat Eugene bokkers noemt vind ik ook niet zo heel raar. Ik zit ook me ook ooit met kromme tenen achter de pc in te houden, als ik weer een hele discussie zie over al het 'slechte' wat zeer goede ruiters doen, volgens oa. 13 jarige, mensen die in hun hele leven 1 of 2 paarden hebben gehad en mensen die alleen op een manege hebben gereden.

Vaak is het zo: 'Hoe minder paarden je hebt gehad en getraind, hoe meer dat je denkt dat je het weet...'

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:43

Ik ben er geen voorstander van, ik zie liever dat ze er een jaartje langer mee wachten, maar op het filmpje zie ik geen gefrusteerd, erg gespannen paard of een paard dat wordt overvraagd. Dus heb er in dit geval eingenlijk geen moeite mee. Tja, ik persoonlijk zou het niet doen, ben zuinig op mijn paard en wil niets forceren. Maar ik heb zelf ook aanzienlijk minder kennis en kunnen dat deze mensen hebben.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:51

onder het zadel geeft meer dekkingen....waar draait het dus weer om...geld !

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:56

Citaat:
Voordat al die ‘kenners en bokkers’ – veelal anoniem; de lafaards – middels social media een platform creëren en dan hun gifbeker vol met theoretische kennis en frustraties over de paardensector uitschenken. Met alle negatieve gevolgen van dien.

_O- _O- _O- _O- _O-

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 13:58

schoentje schreef:
Vaak is het zo: 'Hoe minder paarden je hebt gehad en getraind, hoe meer dat je denkt dat je het weet...'

Tot je op een punt komt waar je écht veel paarden en ruiters hebt gezien en erachter bent dat profs ook fouten maken en bij een prof kun je niet meer zeggen 'hij weet niet beter'.
Daarom vind ik het juist goed dat ook dit soort dingen ter discussie wordt gesteld.
Daar kunnen de profs het wel niet mee eens zijn (duh) maar als je vind dat de kritiek volledig onterecht is kun je het ook gewoon negeren.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:07

Kan me eingelijk helemaal vinden in het stukje van Eugene Reessink. Zowel zijn mening over het hele gebeuren, maar ook voor wat betreft "bokkers".

Verder ben ik dus ook geen voorstander van zo jong al inrijden. Maar zulke hengsten zijn al langer in training ivm keuringen. Het is dan een kwestie van een paar keer erop om dit resultaat te krijgen. Ze zijn toch al getraind.

Wat dat betreft zou de HK ook op een ander tijdstip mogen plaatsvinden, later dus. Maar ja, dat verander je niet zomaar.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:12

Ik verbaas me eigenlijk over de reactie van Coby van Baalen, al zal ik wel hopeloos naief zijn.
Juist zij heeft als 'bekend persoon' een voorbeeldfunctie en dan moet je even twee keer nadenken voor je iets schrijft.
Ja, natuurlijk zal er professionele begeleiding zijn, maar dat neemt niet weg dat het gewoon kinderarbeid blijft.

Maar goed, dit is niet de eerste keer dat ze dubieuze uitspraken doet en het akkefietje met Power and Paint staat ook nog helder voor de geest.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 01-02-13 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:17

Tja... Dat zijn geldzaken.
Verder keur ik het af, ik kan er niets aan doen maar ik ben eerder geneigt om een wetenschapper met een rontgenfoto te geloven, die er financiel niets mee te winnen heeft, dan een vent met een hoop drogredenen en een wandelende goudmijn in zijn achtertuin.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:52

Veel te jong, veel te vroeg, gaat uitsluitend om show, status, Pr en geld. De commerciele belangen wegen hier zwaarder dan het (gezondheids)belang van het paard.

Triest ook, al die vergoelijkende maar hypocriete en compleet scheve redenaties van "sommigen zijn er al echt al aan toe", of "ziet er al zo volwassen uit". Sinds wanneer schat men het vermogen van een paard in op diens uiterlijke verschijning? Nou... wanneer dat uiterlijk een VERMOGEN moet gaan binnenslepen, dus.

Geen enkel paard, ren/dressuur/western, kan me niet schelen welke discipline, is met 2,5 jaar aan dit soort voorstellingen/performances toe.
Dat is alleen al (paardmatig bezien) een biologisch en fysiologisch bewezen gegeven, en dus... kinderarbeid, welke geheel voorbij gaat aan welke welzijnsnorm dan ook .
Dat zou ieder die met paarden actief omgaat nu toch wel eens moeten weten.
Dat WEET men ook, maar die wetenschap KOST te veel.

Wat er ten koste van het paard gaat, wordt weggeredeneerd, of zo'n paard voortijdig opgesleten of "stuk" is, doet er kennelijk niet toe: dat risico neemt men, als het paard in diens korte spectaculair ogende performance en leventje dan maar het nodige geld heeft opgebracht... dan kan men die naderhand wel missen.

En zo hoor je van zo ontelbaar veel van die "jonge rijzende sterren" die helaas zich zo talentvol aanbieden, dat men denkt er maar meteen ongestraft roofbouw op te kunnen plegen, na een aantal jaren helemaal niets meer. Overvraagd. Uitgebuit. Stuk.

Iemand met enig gezond verstand van en liefde voor paarden zou openlijk afstand dienen te nemen van dit soort praktijken, zo je wil "vertoningen" met zulke jonge paarden.

Qua wetgeving lijkt me hier overigens ook nog een ruim gebied braak liggen.

Tot zo ver mijn persoonlijke visie op dit onderwerp.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:56

ze vragen niet zoveel van het paard. paard heeft waarschijnlijk van zichzelf al asocioaal goede gangen. ik denk dat deze mensen wel genoeg verstand hebben van wat ze doen

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 15:07

Inrijden op 2,5 kan wel vind ik maar het hangt er maar vanaf wat je er mee doet...
Als dat een paard is zoals deze die al voldoende grootte heeft en uitgezet heeft vind ik dat inrijden wel kan. Als het echt zo'n iel ding is, laten staan die handel en nog even een jaartje de wei op ;)
En dan hangt het ook er van af wat je van dat paard gaat vragen als die zadelmak is. Als je elke week 1 of 2 keer er 20-30 min opzit vind ik het wel kunnen als dat paard het aankan, maar er 2,5 jarige kan niet gaan trainen als een 4 jarige die je klaar maakt voor de jonge paarden competitie. Als zij op 2,5 j beginnen om dan alles rustig aan te doen en paard op z'n gemak klaar te maken, zie ik dat veel liever als dat ze even dat paard op een half jaar gaan klaarstomen. ;) het hangt dus echt af van het paard en wat je er mee doet/ hor je er mee rijdt...

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 15:07

@anneliesdj, dus als ik niet met de mening van de rest mee wil praten, dan moet ik het maar negeren en me hier niet in de discussie mengen? Dan kunnen ze beter het hele discussie forum opdoeken, of niet?

Persoonlijk vind ik rijden op een 2,5 jarige ook wat vroeg, maar liever dat dat dan gebeurd door mensen die goed weten waar ze mee bezig zijn.
Ik verwacht niet dat deze paarden dagelijks een uur gereden worden, want aan kapot rijden heeft niemand iets aan. Daar komen we weer terug op 'het geld' dat iedereen noemt, deze hengstenhouders proberen inderdaad de kost te verdienen met hun paarden, dus vroeg rijden kan interessant zijn. Heel houden is zeker zo belangrijk, want een paard dat vroeg kapot is, kan niet hogerop komen, dekkingen lopen terug en voor de verkoop is hij niks meer waard. Deze profs die jong met hun paarden bezig zijn doen dus zeker alles met beleid om hun beesten heel te houden, spelenderwijs kennis laten maken met het werk, bepaalde indrukken, etc, zonder ze te overbelasten.

Vergelijk het maar met voetballetjes, die worden gescout op 3 of 4 jarige leeftijd, om vervolgens spelenderwijs beter met een bal om te leren gaan en het spelletje te leren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 15:16

terpentijn schreef:
Veel te jong, veel te vroeg, gaat uitsluitend om show, status, Pr en geld. De commerciele belangen wegen hier zwaarder dan het (gezondheids)belang van het paard.

Triest ook, al die vergoelijkende maar hypocriete en compleet scheve redenaties van "sommigen zijn er al echt al aan toe", of "ziet er al zo volwassen uit". Sinds wanneer schat men het vermogen van een paard in op diens uiterlijke verschijning? Nou... wanneer dat uiterlijk een VERMOGEN moet gaan binnenslepen, dus.

Geen enkel paard, ren/dressuur/western, kan me niet schelen welke discipline, is met 2,5 jaar aan dit soort voorstellingen/performances toe.
Dat is alleen al (paardmatig bezien) een biologisch en fysiologisch bewezen gegeven, en dus... kinderarbeid, welke geheel voorbij gaat aan welke welzijnsnorm dan ook .
Dat zou ieder die met paarden actief omgaat nu toch wel eens moeten weten.
Dat WEET men ook, maar die wetenschap KOST te veel.

Wat er ten koste van het paard gaat, wordt weggeredeneerd, of zo'n paard voortijdig opgesleten of "stuk" is, doet er kennelijk niet toe: dat risico neemt men, als het paard in diens korte spectaculair ogende performance en leventje dan maar het nodige geld heeft opgebracht... dan kan men die naderhand wel missen.

En zo hoor je van zo ontelbaar veel van die "jonge rijzende sterren" die helaas zich zo talentvol aanbieden, dat men denkt er maar meteen ongestraft roofbouw op te kunnen plegen, na een aantal jaren helemaal niets meer. Overvraagd. Uitgebuit. Stuk.

Iemand met enig gezond verstand van en liefde voor paarden zou openlijk afstand dienen te nemen van dit soort praktijken, zo je wil "vertoningen" met zulke jonge paarden.

Qua wetgeving lijkt me hier overigens ook nog een ruim gebied braak liggen.

Tot zo ver mijn persoonlijke visie op dit onderwerp.

Ik ben het helemaal met je eens..en de zogenaamde "profs" die geraadpleegd worden moeten vooral hun geld verdienen met de paarden..en met dat in je achterhoofd moet je ook hun meningen lezen..er worden zoveel jonge hengsten kapot gereden..vroeg versleten,staken..rare blessures..maar die gaan gewoon via de achterdeur weg..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 15:20

femo schreef:
ze vragen niet zoveel van het paard. paard heeft waarschijnlijk van zichzelf al asocioaal goede gangen. ik denk dat deze mensen wel genoeg verstand hebben van wat ze doen

Erop gaan zitten op die leeftijd is sowieso al teveel gevraagd..

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 15:24

fjordie333 schreef:
onder het zadel geeft meer dekkingen....waar draait het dus weer om...geld !

Even een kleine aanvulling: niet onder het zadel ís NIET dekken aangezien de meeste keuringen in de laatste fase verwachten dat het paard onder het zadel wordt gepresenteerd. ;)
En dan heb ik liever dat ze een paard op hun gemak inrijden als blijkt dat die door de voorlaatste fase door is en hem dan "even" snel te gaan inrijden en klaarstomen, want dán forceer je een paard. ;)