paard niet nagevelijk in galop krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 10:55

midgie schreef:
renskesanne schreef:
het paard is ook niet de soepelste en is wel hard in zijn mond.
maar jij zecht nu dat het helemaal aan mij ligt enzo maar dat is niet zo.
en het ligt al helemaal niet aan de lesgeefster.
het is gwn oefenen. zodat hij wat soepeler daar in wordt.

Ja en wie moet dat paard soepel maken en van wie moet jij het leren ?
en hoe komt het paard stug in de mond, dat komt echt door de ruiter, als jij dit paard altijd rijd en het is stug bij jou ben jij oorzaak toch?
Dan zou ik al helemaal niet galopperen en miss zelfs niet draven , maar het paard eerst soepel in stap krijgen, dat zou een goeie instructrice ook moeten weten en jou geen galop opdrachten geven, maar gymoefeningen in stap en dan zonder bit in,

ik ben niet de enigste die op dat paard rijd en bij iedereen doet ie zo. en ik rij ook wel eens met neckrope en bitloos. en ook zonder neckrope of hoofdstel en dan stuur ik voledig met me voeten. en waarom niet galoperen zoals de tips hieronder daar heb ik wat aan wat jij allemaal zegt niet.

Arual87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:44

Hmmm, ik zou in jullie geval heel veel korte stukjes in galop gaan, niet gelijk verwachten dat het paard mooi nageeflijk zal lopen want daar is kracht voor nodig. Geef hem een paar passen/sprongen de tijd om weer na te geven en zodra dat lukt beloon je hem door weer terug naar draf te gaan. Positief werken en steeds weer terug naar de basis.

Arual87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:44

renskesanne schreef:
midgie schreef:
Ja en wie moet dat paard soepel maken en van wie moet jij het leren ?
en hoe komt het paard stug in de mond, dat komt echt door de ruiter, als jij dit paard altijd rijd en het is stug bij jou ben jij oorzaak toch?
Dan zou ik al helemaal niet galopperen en miss zelfs niet draven , maar het paard eerst soepel in stap krijgen, dat zou een goeie instructrice ook moeten weten en jou geen galop opdrachten geven, maar gymoefeningen in stap en dan zonder bit in,

ik ben niet de enigste die op dat paard rijd en bij iedereen doet ie zo. en ik rij ook wel eens met neckrope en bitloos. en ook zonder neckrope of hoofdstel en dan stuur ik voledig met me voeten. en waarom niet galoperen zoals de tips hieronder daar heb ik wat aan wat jij allemaal zegt niet.

Hoe kan je sturen met je voeten?

Aukje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:49

Met mijn verzorgpaard heb ik dat probleem ook eens gehad.
Van mijn instructrice moest ik toen "opnieuw" beginnen.
Eerst gaan galopperen met lange teugels en bij elke nieuwe les telkens beetje bij beetje de teugels oppakken.
Nu doet hij het wel, dus het heeft bij mij wel geholpen :)
Misschien helpt het jou ook wel!

Arual87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:55

Aukje92 schreef:
Met mijn verzorgpaard heb ik dat probleem ook eens gehad.
Van mijn instructrice moest ik toen "opnieuw" beginnen.
Eerst gaan galopperen met lange teugels en bij elke nieuwe les telkens beetje bij beetje de teugels oppakken.
Nu doet hij het wel, dus het heeft bij mij wel geholpen :)
Misschien helpt het jou ook wel!

Dit is echt niet de manier, als je met lange teugels gaat rijden krijgt het paard nooit vertrouwen in de ruiterhand.

Breghje

Re: paard niet nagevelijk in galop krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:17

Je paard heeft geen balans en geen kracht, en de tips van Midgie zijn wel degelijk goed, alleen die zijn tijdrovend en vergen kennis van zaken.

Doordat het paard geen balans en geen kracht heeft kan ie domweg niet in een rustige aanleuning komen, vrij van de hand, wat toch wel nodig is wil je de achterkant aan hebben staan, wat weer een voorwaarde is voor een rustige aanleuning, wat weer een voorwaarde is voor lekker van het bit afkauwen want dat doen ze niet zomaar.

Enige wat ik je kan aanraden is GOED les te nemen, een goede instructrice (en dan heb ik het niet over de gemiddelde manegeles) zal jou nu niet eens laten galopperen. Eerst de stap en de draf bevestigen in balans en kracht, achterhand sterker maken, je paard scherper aan het been hebben, achterbeen laten dragen en onderbrengen en dán pas, als dát is gedaan in stap en draf, opnieuw gaan galopperen.

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 16:52

Arual87 schreef:
renskesanne schreef:

Hoe kan je sturen met je voeten?

door al wil je naar rechts met je linker voet een beetje aandrukken daar reageert hij prima op.