'Sloom' paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Davy1993

Re: 'Sloom' paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 16:12

De tijd van het jaar, Ik zou het voorjaar even afwachten.
Kan zijn dat ie een lichte "winter depressie heeft"

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:02

Kan een verkoudheidje zijn of een spierpijntje of iets dergelijks: is hij aan de longe frisser? Dat is een goede maatstaf om te kijken of het aan het zadel ligt of iets rijtechnisch is, of juist iets lichamelijks.
Opletten met zweepgebruik: Vaak forceer je een paard om door zijn ongemak heen te lopen en lijkt het beter te gaan, terwijl dat misschien helemaal niet zo is. Succes

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 17:57

Heb inderdaad een soortgelijk probleem. De eerste paar keer dat ik een overgang wil rijden van stap naar draf, duurt dat veel te lang. Maar het is belangrijk dat je consequent blijft. een keer vragen (been), geen reactie? Tik met de zweep achter je been. Actie=reactie anders wordt het een spelletje voor je paard hoelang hij het aandraven uit kan stellen. Als ik een half uurtje bezig ben is het een kwestie van been aanleggen en dan draaft hij aan. Het valt zeker niet mee maar consequent zijn is het sleutelwoord.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:04

Gewoon 2 x been en als die niet reageert tikje met de zweep.
Veel overgangen en volte's rijden :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:33

Vind het altijd erg bijzonder dat je zonder iemand te hebben gezien, maar zegt: als hij iet luistert, een tik geven.
Als een ruiter hem in de weg zit met zijn beweging, ook al denk hij van niet en denken mensen langs de kant dat ook niet, kan het toch zo zijn. Dan reageert het paard op de ruiter, dus eigenlijk moeten we de ruiter dan een tik geven. Niet het paard.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:15

Japeloup schreef:
Vind het altijd erg bijzonder dat je zonder iemand te hebben gezien, maar zegt: als hij iet luistert, een tik geven.
Als een ruiter hem in de weg zit met zijn beweging, ook al denk hij van niet en denken mensen langs de kant dat ook niet, kan het toch zo zijn. Dan reageert het paard op de ruiter, dus eigenlijk moeten we de ruiter dan een tik geven. Niet het paard.

Daar ben ik het mee eens! Ik ken het paard en de ruiter niet. Ik vertel hoe ik het aanpak met mijn paard en wat voor ons werkt, maar als het inderdaad aan de ruiter ligt heeft een tik geven weinig nut :P

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 17:38

superwoman schreef:
Maaikiej92 schreef:
Zadel ligt het echt niet aan, heb nog een springzadel waar hij precies hetzelfde bij doet.. Heb vandaag met zweep gereden en meteen heel consequent en ging al iets beter, heb ook geen overgangen terug gereden alleen naar voren. Dus gaan dit maar een tijd proberen kijken of het lukt

Als je niet schakelt, maar alleen harder gaat rijden, wordt hij niet scherper op je been.

Volgens mij gaat ze niet alleen harder rijden, dat moest ik ook niet, maar wel schakelen naar voren. Als dat weer als vanouds gaat, dan kan ze toch ook weer langzamer gaan schakelen wanneer ze dat wil?
Ik ben in ieder geval blij om te lezen dat het weer beter gaat, en je hebt idd een mooi paard (wat een verhaal zit bij je paard zeg). Ik zou zeggen volhouden die positieve verandering.

Ja_nine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 17:41

Of een vitamine tekort en even een spuit met vitaminen geven. Daar knappen paarden ook vaak van op

MissesDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:00

hoi hoe loopt jou paard valt hij na binnen of na buiten?Als paard wat scheef is kan hij ook niet goed vooruit lopen pakt hij zijn aanleuning ook goed,of heb je op een teugel meer druk als de andere?als een van die dingen het geval is zou ik eens een instructeur zoeken wat zich ook bezighoud met het rechtrichten van het paard,dan zal je probleem snel worden opgelost

naompi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:49

probeer er heel consucent (hoe je het ook schrijft :+ ) op te blijven en op 1 tempo te blijven als dat lukt...

juliaspeex
Woonplaats: Op aarde, naast mijn buren, een dak boven mijn hoofd uhhm in zuid holland ergens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:52

hannah41 schreef:
Misschien helpt het als je wat meer afwisseld, dus af en toe springen, op buitenrit of grondwerk/vrijheidsdresuur ofzo? En is er anders iets met het zadel of zijn tanden?

mee eens, afwisselen

edit; heb dit hierboven verder niet gelezen dus kan zijn dat dit al gezegd is!

Suc6

Hanjan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 18:30

Je zegt dat hij in het begin wel heet was met rijden. Het zou dus heel goed kunnen dat omdat hij altijd 'vanzelf' liep hij niet heeft geleerd voorwaarts te gaan op het been. Begin met los stappen en laat je in de stap door het paard als het ware meenemen. Lift mee op zijn beweging. Benen er iets vanaf houden en pas been geven als hij langzamer gaat. Op je been moet hij dan wel meteen reageren. Zo niet, grovere hulp in de vorm van meer been of tik met de zweep. Op een gegeven moment gaat hij vanzelf opletten. Ook veel schakelen in stap. Bij het los draven juist onder zijn tempo gaan lopen zodat hij eigenlijk iets harder wil. Dan gaan schakelen en veel overgangen rijden. Paar passen stap en hup, weer in draf. En... braaaf zeggen als hij goed reageert! En, steeds onverwachte dingen doen. B.v. langzaam op de lange zijde, afwenden en in middendraf naar de overkant. Veel in middendraf over de a-c lijn. Altijd handig als hij daar lekker voorwaarts is later in de proef! Ik zou nog wel uren door kunnen schrijven... Succes!!!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 12:39

Mijn zeer voorwaartse. loperige merrie heeft dit een periode gehad. Zij bleek problemen te hebben met het verwerken van haar afvalstoffen en daardoor verzuurde ze heel snel. Logisch dat ze 'sloom' overkwam, ze kon letterlijk niet meer naar voren. Ik zou dus niet te snel roepen dat je paard 100 % gezond is, weet je dat zeker?
Daarnaast zeg je dat je sinds een maand of drie een nieuw zadel hebt, als dit goed aangemeten is zal dit dus prima passen, maar een nieuw zadel moet wel na een maand of drie nogmaals nagemeten worden vanwege de verandering van de bespiering.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:21

Ik heb met mijn bijrijpaard precies hetzelfde. Ik moest hem echt naar voren schoppen en ook op een zweep reageerde hij niet. Ik vertrouwde het niet, want normaal gingen we om elke bakkabouter de baan door met 4 benen in de lucht... Achteraf bleek dat het zadel niet goed lag en dat hij een blokkade in z'n rug had. Logisch dat hij niet naar voren kon, het deed gewoon zeer -O-

We zijn er nog niet en de osteopaat moet zeker nog een keer langskomen, maar ik voelde nadat het zadel aangepast was en het paard behandeld was, wel een heel ander paard onder me!

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 09:25

Ik heb nog een goede tip: geen enkele zijde van de bak hetzelfde tempo rijden (trainingsmethoden van Edward van Gal).
Op die manier train je niet alleen je paard om vooruit te denken maar blijf je zelf ook actief rijden (grote fout bij ruiters: paard is braaf = niks meer doen en hopen dat hij hetzelfde blijft lopen) en houd je de uitdaging in het rijden omdat het paard weet dat er weer een nieuw opdracht komt (overgang terug of overgang vooruit) en zal daardoor beter geconcentreerd zijn op het rijden.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:02

Misschien is het een beter idee om alleen met zweep, dus zonder sporen te gaan rijden. Dan is het been, geen reactie=iets harder been geen reactie? tik. Geen reactie? Iets hardere tik. Consequent blijven, op de binnenkant van je bovenbenen zitten zodat je onderbenen niet constant tegen het paard aanliggen zodat hij been en geen been niet kan verwarren. Succes!