bokken in de galop-->rugproblemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 20:30

Doet mijn paard ook, dat voel ik dan al aankomen vanaf het moment dat ik aandraaf, dan houdt hij zich een beetje terug zo. Ik daag dan niks uit, want als ik op dat moment iets teveel hulp geef bokt hij, en dat probeer ik te vermijden, zodat er zo weinig mogelijk gebokt wordt. Op het moment dat ik dan aangaloppeer begint het gebok. Ik ga dan gewoon in de verlichte zit zitten (want eigenlijk zegt hij met een bok ook: ga uit mn rug) laat het hem gewoon doen en laat hem een even flink lopen. Als hij dat gedaan heeft is het ook weer goed. Ik heb het idee dat hij gewoon niet de soepelste is en een moeilijke rug heeft (nouja dat weet ik eigenlijk wel zeker) en dat hij zich op die manier gewoon even los moet werken. Als hij echt rugproblemen zou hebben, was ik dat na het losrijden ook wel tegen gekomen, en zijn rug is verder ook niet gevoelig.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 20:39

Citaat:
Ik ga dan gewoon in de verlichte zit zitten (want eigenlijk zegt hij met een bok ook: ga uit mn rug) laat het hem gewoon doen en laat hem een even flink lopen.

mijn lesgeefster roept juist altijd dat ik goed diep moet gaan zitten, als ik verlicht ga zitten en hij gaat bokken, word ik gelanceerd Tong uitsteken
(dit gebeurde dus vorie week in de les)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 20:48

mm smurf, diep zitten op een bokkend paard kan jou rug vervelend blesseren hoor! die klappen kun je beter opvangen door iets verlicht te gaan zitten , maar uiteraard bovenlichaam niet teveel voorover hellen, en heel erg goed steun op de beugels houden !

on topic:
ik heb eens een paard meegemaakt wat internetionaal had gesprongen , en daarna door een of andere kluns helemaal in de stop was gereden, resident heette dat paard, zal m nooit vergeten ! altijd zodra hij moest aangalloperen BOKKEN BOKKEN BOKKEN !!! echt gewoon niet normaal, ik vond dat toen wel geweldig uiteraard Tong uitsteken( was kei stoer op de manege Knipoog Tong uitsteken )
maar dat paard wisten we dus ook niet hoe dat kwam, dat bokken, eerst heel veel gereden en gereden, gelongeerd, maar het maakte amaal niets uit, dikke gelpad eronder, want we dachten aan rugproblemen,
hielp ook niet, toen een keer een paar dagen buut om te kijken of ie dus echt pijn had, maakte ook totaal geen verschil
uitkomst was dus dat ie gewoon een tik in zijn kop had , psycisch in de prak gereden , erg sund van het beestje. uiteindelijk heb ik er wel een M parcoursje mee gesprongen , alleen met losrijden was ik er toen wel afgepleurd, want meneer kreeg het weer in zijn bol Tong uitsteken

ook heb ik een pony meegemaakt, was een E-er , had ruim anderhalf jaar niets meer gedaan als beetje stappen en draven , meisje was er steeds banger van geworden, nou in galop was ie net zo erg als die resident , pfoehee
en staken en steigeren , was gewoon verwend omdat ie nooit meer hoefde te galoperen, dis hebben we opgelost door iemand met de longeerzweep erachteraan te laten hollen, 2 dagen jagen en bokken en rennen , en ze was weer bijna als vanouds Tong uitsteken

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 20:51

Citaat:
was gewoon verwend omdat ie nooit meer hoefde te galoperen

dat is er met die van mij ook gebeurd! Ik durf niet meer te galopperen (ben geen 18 meer Knipoog ), moet het alleen in de les doen en dan krijg je dit......

melissa20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 23:08

Het is gewoon een beetje verzet momentaal denk ik.Ik ben even hoed op mij houdign gaan letten en merkte dat ik toch teveel naar voren zat. Ik bracht hemm dan toch enigzins uiitbalans denk ik. Ik verstijfde onbewust toch wat omdat ik me vast wilde houden voor die bokken. Toch even doorheen zetten. Hij bokt zeker al minder. Het was ook meestal maar een of twee bokken

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 08:22

ik stop gewoon met galopperen. Voor mij hoeft het niet meer, ik ben zelf eigenlijk al te oud om nog om een knol te klimmen, vind ik zelf, dus ik houd het wel bij stap en draf (als ik durf)
Galopperen mag ie in de wei en met longeren

melissa20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 16:16

nou dat lijkt ne mgeen optie om te stoppen met galopperen want ik rijd wedstrijden en dan niet galopperen lijkt me geen goed idee. Ik denk als je echt bang voor je paardje wordt dat je dan beter maar kan stoppen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 16:39

ik ben geen tiener meer die wil scheuren met een paard. Toen ik jong was heb ik dressur en springwedstrijden gedaan en nu ik oud ben, wil ik gewoon rustig door het bos stappen en draven met een rustig paard.

Als je oud bent en je breekt iets, geneest het ook niet zo snel als wanneer je jong bent en ik heb ook verantwoordelijkheden: als ik iets breek, heb ik een groot probleem.
Dus vandaar dat ik uiterst voorzichtig ben in de omgang met mijn paard (en andere paarden).

Tot mei dit jaar heb ik overigens op een stoeterij gewerkt met 80 koudbloeden, mar dan ben ik vanwege mijn leeftijd mee gestopt.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 17:49

het kan overal in zitten... je merkt meestal wel aan het paard of hij bokt om te klieren of dat hij bokt omdat hij ergens pijn heeft...
vraag alikesflame maar haar paard (die ik overigens bijrijd) staat nu even op rust omdat die last van haar nekwervel had...deze flipte ook helemaal met het aan galopperen en gooide haar hoofd er ook opeens uit terwijl ze dit normaal niet deed ...
laat je paardje dus eerst na kijken en word alles uit gesloten dan kun je er al rijdend het eruit krijgen ...

melissa20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 18:31

dit verklaart een hoop smurf, goed kan ik het weten. ik weet nog niet of ik hem na laat kijken. Volgens mij heeft hioj toch geen last van zijn rug maar is hij gewoon stout.

Mowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 11:08

smurf schreef:
ik ben geen tiener meer die wil scheuren met een paard. Toen ik jong was heb ik dressur en springwedstrijden gedaan en nu ik oud ben, wil ik gewoon rustig door het bos stappen en draven met een rustig paard.

Als je oud bent en je breekt iets, geneest het ook niet zo snel als wanneer je jong bent en ik heb ook verantwoordelijkheden: als ik iets breek, heb ik een groot probleem.
Dus vandaar dat ik uiterst voorzichtig ben in de omgang met mijn paard (en andere paarden).

Tot mei dit jaar heb ik overigens op een stoeterij gewerkt met 80 koudbloeden, mar dan ben ik vanwege mijn leeftijd mee gestopt.

Jeetje Smurf je bent nog piep!!!!! Dat we op onze leeftijd voorzichtiger worden okay maar lekker rijden en een galopje moet toch echt nog kunnen hoor! Ik heb altijd pijn in al mijn gewrichten en zit ook niet te wachten op een val! Dat je bang bent van die tank van je in de bak kan ik me goed voorstellen maar dat heeft niets te maken met je leeftijd, mijn dochter van 19 zit ook niet meer te wachten op die bokkers (paarden dus)

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 22:58

Ach ze moet het zelf weten; haar paard!

Zauber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 01:20

mijn paard bokt ook in de galop.
Ze heeft last van haar knie die overbelast is.
Die knie is overbelast geraakt door dat er in haar lijf iets niet goed zat de darmen.
Daar heb ik nou iets voor gekregen en daarna kan haar knie ook herstellen.
Misschien heb je er wat aan.
Ik rij haar nu helemaal niet.
Ik wil het geduld op brengen zodat ze zich weer beter voelt.

Groetjes Zauber

Raptor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 01:50

Misschien dat ik, als beginner en nieuw op dit forum, ook een gerelateerde posting mag plaatsen....

Afgelopen zondag, tijdens mijn 10e les, 'mocht' ik op een voor mij vreemd paard. Dit mooie beest is een Oldenburger van zo'n 1.80 hoog. De instructrice vroeg nog of ik het aandurfde. Ja, hallo....aan wie vraag je dat!? Knipoog

Ze waarschuwde wel dat ik rustig aan moest doen met het bit, omdat hij daar nogal heftig op reageert. Afijn, na zo'n 20 minuten perfect stappen en draven moesten we aanzetten voor middendraf. Net als bij de andere paarden die ik tot nu toe bereden heb, kreeg ook dit paard een klein tikje met de zweep, ter ondersteuning van de beenhulpen.
Direct na dit tikje begint hij ontzettend te bokken (ik dacht dat zoiets alleen maar in films gebeurde... Cool ), en wordt ik na z'n 30 meter gelanceerd waarna ik plat op m'n rug terecht kwam (gelukkig IN de bak....).

Nu heb ik op wat sites gelezen dat deze heftige reactie best kan voortkomen uit gebitsproblemen, mede ook omdat hij zo sterk reageert op het bit, regelmatig met zijn hoofd schudde en bovendien tranende ogen lijkt te hebben.

Voordat ik de volgende les stomme of bijdehante opmerkingen ga plaatsen richting instructrice, kan iemand me bevestigen of dit inderdaad het probleem kan zijn, of is hij gewoon geschrokken van die zweep? Verward

Alvast bedankt!
Groeten, Eric.
Laatst bijgewerkt door Raptor op 21-11-03 02:07, in het totaal 1 keer bewerkt

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 02:00

Was dit je tiende les ooit of had je al meer ervaring?
Zonder ervaring op een gevoelig paard lijkt me niet zo slim.

Mijn paard bokte ook een tijdje bij het in galop aanspringen,sinds een week is dat minder.Ze is nu een paar keer behandeld door een chiropractor,daar zou het aan kunnen liggen.Maar soms bokt ze nog wel uit protest,of voor de lol.

Raptor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 02:10

coydog schreef:
Was dit je tiende les ooit of had je al meer ervaring?
Zonder ervaring op een gevoelig paard lijkt me niet zo slim.

Mijn tiende les ooit. Volgens 'de juf' ben ik een snelle leerling, maar na zondag begin ik daar zelf toch aan te twijfelen.... Haha!

Op zich liep hij echt perfect, TOT dat tikje met die zweep. Volgens de instructrice (die overigens zelf ook redelijk geschrokken was) heeft ze hem dat nog nooit zien doen.
Nu ik er wat langer over nadenk: ze zei wel nadrukkelijk dat ik NIET in galop mocht met dit paard. Ik zal ze zondag wel eens vragen of dat is omdat IK er op reed, of omdat het dat PAARD is.... Verward

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 23:26

Laat eens via pb horen,ben ook nieuwsgierig welke manege dat dan was.

Raptor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 14:28

** KICK **

<Sorry hoor, maar ben benieuwd of nog meer mensen een idee hebben van wat er aan de hand is/was....>

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 22:19

josien schreef:
Ja je kunt het paard wel bang maken door net zo lang te blijven slaan totdat hij vooruit gaat. Maar dat is niet de juiste manier. Je wilt dat het paard graag voor je werkt en er plezier in heeft. En dat bereik je echt niet door om z'n reden te slaan. En helemaal niet door door te bijven slaan.

Inderdaat bokken is voor een paard dat last van zijn rug heeft niet fijn. Maar als dat nou de enige manier is. Waarop zijn ruiter reageerd.

Laat eerst zijn rug nakijken. Als dat het niet is. Laat hem dan voorwaarts neer waarts lopen. ALs hij zijn hoofd in de lucht heeft. Kan hij niet vooruit. Omdat de beweging bij zijn schoft blijft steken. Vanuit de vwnw kun je zijn tempo gaan regelen.

ben ik het meeeens maar een paard dat last van zijn rug heeft kan wel degelijk bokken ze denken niet van als ik bok doet het pijn maarze bokken en voelen dan pijn en denken au dat doet zeer. en stoppen ze er meestal mee. mijn paard heeft dit ook dat ze bokt in de galop en als je aanspringt het zijn echt geen kleine bokjes. en ze was echt overal gevoelig de rug billen nek. en daar ligt het probleem bij haar. als ze in de nek pij nhebben kunnen ze overal pijn hebben dat werkt door. nu staat die van mij op rust en mag strax weer beginnen. als het nu lang zo door blijft gaan zou ik er wel iemand met verstand van zaken erbij halen