Rival kan zowel tolt als telgang, uit zichzelf gaat ze vaak een stukje tolt, in telgang schiet ze vaak vanuit de galop als je haar terug neemt
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
mjet schreef:volgens mij kunnen alleen gangen paarden tolten en telgangen. misschien lijkt het of die van jou wel kan telgangen maar ik betwijfel of het echt zo is. (heb zelf een draver gehad en die kon inderdaad fantastisch hard draven maar was echt geen tegang) deze gangen zitten naar mij idee in het ras zoals ijslander en kan je niet aanleren. je kan het wel verbeteren maar niet aanleren.
als je het kan aanleren dan wil ik mijn fjord ook wel leren tolten. dus ik ben benieuwd
Voor de goede orde.
Ze zeggen dat het geen telgang was, maar een uitgestrekte draf of versnelde tolt was het echt niet. Heb toen ook een paar passen lichtgereden. D8t dat ik gek was 
Myke schreef:Kijk eens op www.icelandichorses.com en misschien is het verstandig daar een threath te openen.
promptertje"]
[quote="draumpje schreef:nee dan gaat niet ieder paard pacen, alleen de paarden die er aanleg voor hebben
wat bij een draver dus 99% het geval is (uitzonderingen zullen er altijd zijn)
hang er bij een kwpn schoenen aan die zullen echt niet zomaar gaan pacen
.
SmithsGirl schreef:misschien een stomme vraag, maar hoe voel je het verschil tussen telgang en een harde draf?
Ik heb zelf een halve draver... in de bak in galop gaat prima, alleen als we terugkomen uit galop naar draf... dan voelt het zo hobbelig aan.... (ik heb zelf ook moeite om haar niet uit elkaar te laten vallen... geheel mijn eigen fout)... Iemand bij ons op stal zegt dat ze Banjer wel eens in telgang heeft gezien, maar als ze zo hobbelt, kan ik wel gewoon lichtrijden... en ik heb gehoord dat je dat bij telgang niet kan?
Jessie88 schreef:Superstarry: Wat leuk dat het zo goed gaat! Telgang is inderdaad heel indrukwekkend. Mijn ijslander kan ook telgangen, maar dan niet het echte 'ren' tempo...
Maar je rijdt nu dus nog met een westernzadel? (gaaaf!) Zolang je er maar voor zorgt dat je het zadel achter de schouders ligt (zodat star haar schouders makkelijk kan bewegen) is dat oké denk ik. En jah, een boomloos zadel lijkt me al helemaal ideaal! Laat je even weten of het nog wat is geworden met het nieuwe zadel?
Groetjes Jessie
)
) en de tolt was helemaal geweldig! Ze liep meteen tactzuiver en alles en doordat je met een boomloos zadel de rugspieren voelt kan ik haar al corrigeren voordat ze in telgang/draf gaat. Het zadel heeft alleen 1 nadeel: hij schuift (het zou ook 1 of 2 weken duren voordat hij zich naar de rug van het paard had gevormd) en daar krijgt ze schuurplekken van (is iets met haar wintervacht, in de zomer heeft ze nooit ergens last van en in de winter kan geen enkel zadel goed liggen op haar gladde vel). Maar ik zit er heeeeel serieus over na te denken om er 1tje te kopen. Het rijden met een boomloos zadel is gewoon super, je moet ff je zit vinden maar dan wil je gewoon de hele dag doorrijden!! (dat komt trouwens goed van pas want ik ga in de zomer met star naar denemarken rijden, dit zadel lijkt me daar super voor!)
).
.SmithsGirl schreef:misschien een stomme vraag, maar hoe voel je het verschil tussen telgang en een harde draf?
Ik heb zelf een halve draver... in de bak in galop gaat prima, alleen als we terugkomen uit galop naar draf... dan voelt het zo hobbelig aan.... (ik heb zelf ook moeite om haar niet uit elkaar te laten vallen... geheel mijn eigen fout)... Iemand bij ons op stal zegt dat ze Banjer wel eens in telgang heeft gezien, maar als ze zo hobbelt, kan ik wel gewoon lichtrijden... en ik heb gehoord dat je dat bij telgang niet kan?
. Ik heb bij star op dezelfde manier als jij ontdekt dat ze kon telgangen, bij het inrijden ging ze altijd vanuit galop eerst terug naar telgang ipv draf (ik had dus geen idee wat ze deed, dacht dat ze gewoon struikelde ofzo, tot iemand tegen mij zei: 'wat leuk dat jij een gangenpaard hebt!'
). Toen ben ik me er meer in gaan verdiepen en heb haar geleerd om op commando te telgangen en niet als ze het zelf wilde. Ik kan bij haar ook gewoon lichtrijden, alleen zit dat beroerd dus ik zit liever door
. Bij star is het iig zo: hoe langzamer ze gaat in telgang, hoe meer ze heen en weer gaat, dus in een vrij snelle telgang gaat ze minder heen en weer en kan ik rustig lichtrijden, alleen haal je een paard dan denk ik wel sneller uit zijn evenwicht. Myke schreef:Hoi,
Wat leuk dat je draver kan tölten en dat het steeds beter gaat. Kijk eens op www.icelandichorses.com en misschien is het verstandig daar een threath te openen. Er zijn daar nl. een heleboel gangenrijders die je wellicht verder kunnen helpen bij de verdere ontwikkeling van de tölt. Zeker als je niet helemaal precies weet of je 'goed' bezig bent. Zeg trouwens niet dat jij niet weet waar je mee bezig bent hoorVoor de goede orde.
Veel plezier met je paardje!!! Enne, misschien is het leuk om foto's te maken een keertje en hier neer te zetten. Misschien kunnen een aantal mensen je advies geven a.h.v. foto's.
SUCCES!!!
Alleen kun je volgens mij nu nog nauwelijks spreken van een echte tolt, het is meer een hele snelle dribbel (wel een goed tactzuiver tempo) in een ongelooflijk slakkentempo... Maar ik laat star lekker lopen, iedere pas tolt is er weer 1tje! Hopelijk gaat het net als met de telgang en snapt ze als ik haar een beetje op weg heb geholpen het nut van deze supercomfortabele gang
en gaat ze uit zichzelf sneller en beter lopen!