filmpje: Duncan op L2-wedstrijd: PRUTmiddendraf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 12:17

Vur, hij kan het op buitenrit inderdaad stukken beter, dan biedt hij het zelf aan. De wendingen zijn inderdaad erg lastig voor hem, hij heeft een wat langere aanloop nodig :') Buitenritten ga ik weer maken zodra hij weer ijzers heeft (als we de laatste sneeuw en vrieskou gehad hebben), zodat we weer flink kunnen gaan rijden :)

Mahitri, impuls is ook altijd moeilijk ja, goed gezien. Hij gaat wel hard, maar impuls is nog altijd niet erg goed (heeft natuurlijk ook niets met snelheid te maken), was dan ook een 6. Hij heeft nooit een erg actief achterbeen gehad, het is heel moeilijk dat erin te rijden. Hij reageert doorgaans goed op mijn hulpen, maar echt fel is het niet. Ik kon er deze wedstrijd ook niet meer aan rijden, dan had ik hem aan de voorkant nooit kunnen houden (niet alleen wat betreft snelheid, maar ook nageeflijkheid, hij drukt zich dan al snel weg).

Nogmaals bedankt voor alle tips! Heb er echt heel veel aan _/-\o_ (al zal de volgende wedstrijd weinig beter zijn dan deze, aangezien ik op het moment niet kan trainen, behalve dan de voorbereiding, die kan natuurlijk wel beter)

sliert

Re: filmpje: Duncan op L2-wedstrijd: PRUTmiddendraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 16:54

Ik mis ook impuls! Je paard heeft 1 ritme in zijn draven en dat is vrij traag en groot. De kunst is om hem kleiner en sneller te laten draven. Als je schakelt, let er dan op dat wanneer je terug rijdt in tempo het ritme niet trager wordt!!! Ik zou hem eerst wat voorwaartser rijden, waardoor het tempo in eerste instantie wat omhoog gaat. Dan krijg je meestal ook een wat sneller ritme. In dat snellere ritme doe je dan het tempo weer naar beneden, net zo ver als lukt { met behoudt van dat snellere ritme dus!!!}. Je moet gewoon even gaan zoeken naar het juiste ritme {in ieder geval uit deze trage manier van draven halen} en wat gaan spelen met verschillende tempo's. Heb je een sneller ritme, dan is een hele goede oefening: paar passen schouderbinnenwaarts en van daaruit een diagonaal op in middendraf. Door de schouderbinnenwaarts heb je hem op het achterbeen en kan ie dus mooi achter vandaan vertrekken. Waarschijnlijk redt ie het dan een paar passen. Dit is gewoon een kwestie van trainen en sterker worden, dan kan ie zeker wel een goeie middendraf ontwikkelen.

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 19:24

Super bedankt allemaal voor de tips, ik heb nu alle tips opgeschreven en onderverdeeld in wedstrijdgericht en training. Stop het lijst zo in mijn paardrij-jaszak en dan kan ik er de volgende keer mee aan de slag! Nu al zin in :)

Sliert, dank je wel voor je tip mbt impuls! Op zich kan Duncan wel goed verzamelen (met ritmebehoud). Dat doe ik ook regelmatig. Wellicht is dat ritme wel nog steeds te laag, dus een goed idee om eerst te versnellen. Ben benieuwd, vind het wel een moeilijke.

Misschien handig om de tips die ik opgeschreven heb ook even hier samen te vatten :)
Proefgericht heb ik de volgende tips:
- eerder lichtrijden
- terug in tempo op korte zijde/ richting verzameling om meer verschil te tonen
- hulpen voor Middendraf verkleinen (valt natuurlijk ook onder training)
- middendraf rustiger opbouwen
- rechtrichten en daarna vertrekken

In het lijstje Training staan de volgende tips:
- leren terugkomen op het naar achter leggen van je been
- impuls verbeteren en achterhand sterker maken door veel schakelen, (schijn)overgangen, achterwaarts en wegdraven en balkjes draven
- impuls verbeteren door tempo en ritme te verhogen, en vervolgens alleen tempo terug te brengen
- middendraf oefenen met doorzitten. Hierbij kan je duidelijker je bekken kantelen en je paard de lucht in rijden. Daarna toepassen bij lichtrijden.
- afstanden middendraf gaan rijden op buitenrit
- vanuit schouderbinnenwaarts de diagonaal op ivm op het achterbeen
- fractie dieper instellen tijdens de middendraf zodat paard de rug niet kan wegdrukken

Zo. Volgens mij waren ze dat (samengevat uiteraard). Genoeg huiswerk voor mij de komende tijd! -:) :)*

Ambertjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:46

Het ziet er heel mooi uit. Zorg ervoor dat je het ontspannend houd :)

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:23

Ha ha...super! Nu alleen nog even uitvoeren! Succes.

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 16:11

Inderdaad... That's all!

Illustre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:37

Ik vind persoonlijk dat je hem erg vasthoud. Ga vanuit deze houding je binnenhand iets meer mee proberen te geven op de volte, elke keer als het binnen achterbeen naar voor komt geeft je iets meer gas of houd hem juist terug. Zo hou je hem aan het werk en gaat hij echt goed buigen. Zorg er dan wel voor dat hij niet over de schouder weg valt. Als je hem lekker voorwaarts hebt op de volte laat hem dan als je richten de lange zeide rijd met je paard iets over zijn schouder weg vallen en vang dat 2 tellen later weer op, stel hem dan wat rechter en zet dan het wijken in. Wss is hij dan al wat losser en als je het tempo dan goed weet de behouden zal het wijken ook altijd goed gaan. Voor die middendraf zou ik hem in de hoek ietsje opfokken en net iets meer op het achterbeen te zetten (Je moet zelf even uitvinden hoe veel je nodig hebt om hem te laten knallen). Als je hem op de diagonaal rijd hem niet meteen laten gaan, wacht 2 passen. Rij hem in die twee passen gerust wat terug en laat hem dan ietsje los van voren en geef dan gas, in die pas dat hij vooruit gaat van hem op. Het zijn echt maar 2 tellen dat je hem los hoeft te laten wss. Blijf hem voorwaarts houden en laat hem rustig weer wat zakken in tempo en laat hem weer ietsje los. Dit zal ook een stuk makkelijker gaan als hij nog ietsje meer los gaat laten in zn rug.

Ik ken het paard natuurlijk verder niet, dus ik hoop dat je er wat aan hebt. :)

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 19:26

Super dat je zo openstaat voor iedereen maar ik zou toch echt een selectie maken uit wat je wilt trainen en daar dan mee aan de slag gaan. Er staan ook een paar tegenstrijdigheden op je lijstje.
Even en opmerking over het oefenen van de middendraf buiten, vaak loopt het paard dan van het achterbeen af en hij hij alleen maar hard i.p.v. dat hij verruimt. Dat heeft helemaal niets met een middendraf te maken.
Ik begrijp ook niet wat het nut is van je paard leren terug te komen als je je been naar achteren legt. Dit lijkt mij alleen maar verwarrend voor een paard want je hebt je beenhulpen nodig voor voorwaarts of zijwaart en dan ook nog voor terug?

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 20:11

Uiteraard ga ik nog een selectie maken en met de logische zaken beginnen. Wat betreft middendraf op buitenrit denk ik vooral dat het voor Duncan goed is om te leren zijn voorbenen snel genoeg te verplaatsen. Vaak gaat het hem achter nog wel goed af, althans, daar is verbetering zichtbaar, maar kan hij het voor nog niet bijbenen. Vooral het idee van vertrekken is iets wat ik wel makkelijker kan oefenen op buitenrit.

En natuurlijk sta ik open voor commentaar :) Daar heb ik het topic voor geopend, en ik vind dat iedereen ook heel net commentaar geeft :) Uiteraard zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden, en ik zal met mijn instructrice onze aanpak moeten bepalen. Maar daarin kan ik wel deze ideeen meenemen.

Catching, normaal rij ik absoluut met minder druk, ik vond dit ook niet fijn. Maar dat kwam echt voort uit de kou en een week weinig rijden. Ik kon hem in de proef niet meerr ruimte geven zoals ik eerr aangaf. Ik probeer dan wel altijd met losrijden veel lang en laag en in ontspanning te rijden, zodat hij ook zijn rug beter gebruikt en zachterr contact houdt. Helaas kan dat in de proef niet...

Duncan is een heel moeilijk paard om te rijden, al zie je dat er lang niet altijd aan af. Toen ik hem kocht kon ik nog niet een fatsoenlijk rondje door de bak rijden, drukte hij zijn rug weg, liep hij in een valse iik en. Met zijn onderhals erop... Ik ben echt van heel ver met hem gekomen, maar nog steeds is hij niet eenvoudig. Ik laat er tegenwoordig ook eigenlijk nooit meer andere mensen op rijden, dan verandert hij binnen no-time in een giraffe, en dat duurt dan weer even om te corrigeren. Niet goed natuurlijk, een paard hoort op elke ruiter die de juiste hulpen geeft goed te reageren, maar dat is hier niet het geval. Wij zijn inmiddels behoorlijk goed op elkaar afgestemd, al werk ik nog altijd hard aan die fine-tuning...

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:23

Ik ga mee met catching. Omdat hij zo fris is, probeer je het alleen maar van voren op te lossen. In je proef is dat goed te zien. Teveel hand, te weinig been. Hij drukt zich eruit en dan zie je goed aan zijn hals, die drukt hij echt naar buiten toe, een onderhals. En juist daar zit het dilemma. Je stopt met je beenhulpen maar die zet je wel scherp in bij de middendraf en dan krijg je tactproblemen. Ook onder deze weerstomstandigheden moet je de handigheid krijgen om die frisheid om te kunnen zetten in arbeid. Bij elke overgang zie je hem ook tegen je hand in komen omdat hij er vanachter niet bij kan komen. Ik vind hem juist loperig en dat wordt hij ook meer naarmate de proef verder gaat. Tips met betrekking tot de middendraf zijn al gegeven. Wat je wel kan doen om die frisheid/loperigheid wat af te laten vloeien, is hem inderdaad iets langer en lager in zijn lijf te laten, houd je handen wat breder en lager en probeer het dus minder van voren op te lossen en meer vanuit achteren. Als hij maar rond blijft in zijn lichaam, dan kan je op die manier ook blijven werken aan het activeren en eronder zetten van de achterhand. En het op eigen benen laten lopen. Wisselen in hoofd-halshouding zou ik nu juist niet te veel doen. Eerst de ontspanning krijgen, fysiek en mentaal, en dan pas weer gaan werken aan het oprichten/kleiner maken in het lijf.
Gewetensvraagje: als je weet dat je te weinig hebt kunnen trainen door het weer, is het dan wel zinvol om toch op wedstrijd te gaan? Ik zou dan niet gegaan zijn. Jammer misschien van het startgeld. Mijn insteek is altijd geweest: als ik het thuis niet opgelost krijg, gaat dat op een wedstrijd ook niet lukken.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:24

Karijn: ik ben het daar niet mee eens. Volgens mij heeft ts ook winstpunten gereden dus is het goed genoeg om toch te starten.
En ik vind dat sommige mensen wel erg makkelijk afzeggen dat is als wedstrijdorganisatie niet fijn kan ik je vertellen.

Ik ging vaak de week voor wedstrijd helemaal niet goed met mijn paard, maar op wedstrijd zelf liet hij me nooit zitten en haalde ik altijd dikke punten. Dus zo een instelling is niet altijd juist.

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 14:12

Daarin sluit ik ook aan bij Renske, hij heeft me op wedstrijd nog nooit laten zitten, en ik had een dik winstpunt, dus zo slecht kan het niet geweest zijn... Daarnaast is wedstrijd rijden dan ook gewoon een manier om weer even een keer lekker in een binnenbak te rijden, ingeacht de punten die je eruit haalt.

Zoals ik al aangaf was hij inderdaad nogal loperig, en heb ik idd nog niet de juiste manier gevonden om dat om te zetten in arbeid. Overgangen had ik op zich wel bijna overal 7-ens op, al weet ik dat cijfers niet heiligmakend zijn. Het gaat bij Duncan echt om het accepteren van de hand. Hij schuimt wel lekker op het filmpjes, dus los laat hij wel. Been er meer aan houden kan ik me wel in vinden, soms laat ik het hem te veel zelf oplossen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 08:35

Ik heb niet gezegd dat het slecht ging, er zaten momenten in waarbij je ziet dat hij zijn rug wegdrukt, vooral in het stapgedeelte en bij de overgang galop-middengalop-galop. En bij de middendraf. Dat bedoelde ik met elke overgang, bij die onderdelen, want daar ging het toch juist om? Ik vond het verder netjes gereden, daar niet van.

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 11:14

Haha, prima :) ik kreeg de indruk even dat je alle overgangen slecht vond. Die je nu noemt zijn idd de overgangen die hij erg moeilijk vindt, en als ik hem dan nog niet volledig los heb kunnen werken gaat hij inderdaad zijn rug wegdrukken.
Ik heb net in een binnenbak gereden, en vooral even geconcentreerd op het loslaten, enop eigen benen lopen. Dus even wat langer en rond en met veel ruggebruik. Vooral na de galop vindt hij het moeilijk weer te ontspannen, vooral in stap, maar uiteindelijk heel mooi en ontspannen afgesloten. <3

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 11:34

vur schreef:
Ik sluit me bij de meeste tips hierboven aan. 1 Ding kan ik nog toevoegen. Ik weet niet of je regelmatig buitenritten maakt? Zo ja, dan moet je eens op een lang recht zandpad eens middendraf gaan oefenen. Rustig het tempo omhoog schroeven en een finke afstand in middendraf blijven. Zo krijgt je paard de tijd om de middendraf te leren, voordat ie steeds al struikelend alweer teruggenomen moet worden voor een wending in de baan.

Hier ben ik het mee eens, mijn paard kan geweldig strekken, als ie niet tact verliest en struikelt over haar eigen benen :o bij mij is het al veel beter geworden door op buitenrit heel veel tempowisselingen te rijden rechtuit en dan net zo lag doorrijden naar de middendraf tot die tact houdt, dan weer terug nemen (echt terug nemen tot ie bijna stapt) en weer wegrijden. Zo wordt het achterbeen sneller, en kan ze het voorbeen beter weg steken.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:21

Vooral niet teveel doen in de stap. Laat hem maar gewoon stappen, wel verbinding houden. Succes.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:30

Ik ga mee met de opmerkingen van Karijn, ik vind jullie een erg aansprekende combinatie, maar in de arbeidsdraf vind ik je paard al te loperig en te weinig over de rug. Dat de middendraf zo niet goed gaat zie je mijlenver al aankomen zo ;-) Met dit paard zou ik zo in de training veel doen aan tempocontrole en het voorwaarts/neerwaarts rijden en van daaruit weer werken naar oprichting. Als je hem in het basiswerk dan goed met je been naar je hand toe kan rijden kan je steeds een paar pasjes naar de middendraf toe rijden, maar niet meer dan hij en jij kunnen behappen. Als je tegen een tactfout aanloopt ben je te ver gegaan ;-)

Nogmaals, ik vind jullie een aansprekende combi en ik denk dat je met de focus op de juiste zaken hier vrij snel verbetering in moet kunnen krijgen. (wat mij betreft dus tempocontrole en met je been naar je hand kunnen toerijden en de hals kunnen uitleggen)

row_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 14:35

Om je paard wat meer te laten werken aan de achterkant heb je misschien ook iets aan deze tip, het heeft mijn paard wat van nature ook geen vlugge is van achter ook geholpen.
Overgang naar voor rijden op 1 keer been en rechtgericht op 2 teugels! Dan weer opvangen door je hand te sluiten tot het gewenste tempo(probeer het maar eens zo ver mogelijk om de grens op te zoeken, hij moet wel actief blijven dus het gevoel hebben dat je elk moment weer weg kan, als je voelt dat hij in kakt meteen weer wegrijden!) en dan enkel je been er langs laten liggen, niet aanknijpen oid.
Ondertussen wel je hand kunnen openen en hij mag dan niet veranderen in aanleuning of terug vallen in tempo of weg lopen. Loopt hij weg zet hem dan weer terug en valt hij terug in tempo of in stap of draf ligt eraan in welke gang je hem oefent dan weer actief naar voor, en weer terug schakelen en zo herhalen.
Hoe meer je de grens op gaat zoeken hoe sterker hij er van woord, en het is helemaal niet erg als hij er uit valt zo verleg je elke keer weer de grens en hij word er ook sterker van!
Hopelijk heb je hier iets aan!
Heb heeft bij mij geholpen :)

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:36

De meeste dingen zijn al genoemd. Ik vind hem vrij strak in zij bovenlijn, maar dit kan ermee te maken hebben dat het fris is en dat je maar 2 keer hebt kunnen rijden voor de wedstrijd. Ik zou hem graag losser willen zien en hij mag van mij in galop meer sprong hebben. Het verbaast me zeker niet dat de osteo wat dingen heeft gevonden, en voornamelijk de lendenen.
Zoals eerder aangegeven mag zij achterhand sterker worden. Ik zou me daar eerst op richten. Ik denk dat het goed is om lekker veel te gaan galopperen en hierin te schakelen, door de galop wordt hij soepeler en sterker. Longeer je regelmatig? Onbelast trainen is erg fijn om aan dingen te werken. Longeer bv met een pessoa om de achterhand te prikkelen en/of leg balkjes neer. Ik denk dat als je aan dat soort dingen gaat werken, je middendraf ook gaat verbeteren. Succes in ieder geval!!

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 11:50

Super bedankt weer voor alle tips!
Mijn trainingsdoel voor nu hou ik maar even simpel: nageeflijk zijn en blijven in alle gangen en bij alle overgangen. De galop is zeker een oefening waar hij soepeler van wordt. Wel vindt hij de galop nog erg moeilijk, en gaat dan al snel maar harder, want dat kost minder kracht. Juist in de galop zal ik dus veel moeten gaan schakelen, dan wordt hij sterker. Van veel galopen wordt Duncan wel heet, het is daarna dan heel moeilijk de ontspanning weer op te zoeken (terwijl hij wel zodra ik galopeer volledig los is). Maar goed, daar ben ik mee bezig. Ik ga dan al vrij snel stappen en daarin wat oefeningen doen als schouderbinnen en travers of wijken. Ook slangenvoltes en varianten daarop werken dan goed. Dan moet hij weer concentreren. Waardoor hij ook beter los laat.
Zodra ik weer gewoon op stal in de buitenbak ga rijden wil ik ook balkjes gaan draven.
Ik longeer zéér sporadisch, omdat dat bij ons in de 'slechte' bak moet. Deze is vaak nat, en als Duncan maar een spettertje voelt dan gaat hij al enorm spannen in zijn rug en zich wegdrukken. Dan heeft het volgens mij weinig zin. Balkjes draven aan de longeerlijn is ook geen succes, hij gaat er bovenop staan... ik kan hem beter laten ontspannen wanneer ik erop zit.