Spaikey: inderdaad, ik heb mijn sporen ook heel laag hangen al, eerst had ik ze redelijk hoog,
ik ga die sporen met rubberen rolletjes bestellen! hoop dat het helpt
Geeske_
Geplaatst: 20-01-13 17:07
Mijn pony had ook kale plekjes bij de teugels, dit komt doordat de teugels tegen de lange haren aanliggen. Dat zorgt ervoor dat de haren daar weg gaan. Ik heb 3 weken elke dag levertraan zalf op de plekjes gesmeerd en toen groeide er weer haar. Daarna heb ik het alleen nog in de winter gehad.
zandvangers
Geplaatst: 20-01-13 17:29
.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 25-07-22 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Mijn paard heeft het op dit moment ook. Ze heeft een wintervacht maar verhaart wel ontzettend. Heeft ook plekjes van de teugels omdat die daar af en toe langs schuren. Nu zei mijn instructrice dus ook dat het kwam omdat de haren nu veel makkelijker afbreken/los gaan. Kun je niet veel aan doen, behalve een beetje glansspray erop spuiten. Dat schijnt te helpen. Wachten tot de wintervacht weer weg is.
margoclinton
Geplaatst: 22-01-13 13:24
rubber zou ik nooit gebruiken want dat schuurt nog erger - wel een los spoortje, dus een wieltje grof wiel of glad , want vaste sporen (knop-rechte spoor) veroorzaken heel vaak problemen. ook kun je voor het rijden de plekken insmeren met vaseline het heeft 2 bedoelingen : 1 - verminderd wrijving en 2 - je kunt na het rijden zien met welke plek van je benen je nu precies die kale plekken veroorzaakt. het kan namelijk ook zijn , dat je de plekken veroorzaakt met de zijkanten van je sporen. let op ! ik weet niet of je rubberen spoorbeschermers gebruikt , maar die zijn echt vaak de veroorzaker van de plekken.
ik hoop dat je iets aan mijn antwoord / advies hebt succes !
_Nicky
Geplaatst: 22-01-13 13:30
Ik had dit vorig jaar ook. Opeens (ook in de zomervacht) schuurde het haar weg, terwijl ik toch al een jaar of vijf met dezelfde sporen reed. Dat zijn sporen met grof wiel. Nog nooit last van gehad, ik heb ook een stille beenligging en ik heb sporen ook absoluut niet nodig om mijn paard voorwaarts te rijden. Ik vind het handig voor de zijgangen, dan kan ik mijn paard toch wat scherper omzetten. Ik heb nu rvs impulssporen van BR, die rollen met de haarrichting mee. Het wieltje ligt horizontaal i.p.v. verticaal en is helemaal glad. De vacht blijft nu al maanden goed zonder dat het haar afbreekt. Nu heb ik ook een schimmel die overal schuurplekken van krijgt hoor.
Vierkantje
Geplaatst: 22-01-13 13:41
Mijn paard heeft ze zelfs zonder dat ik met sporen rijd... Ik ga die levertraanzalf ook maar eens proberen denk ik!
Ik weet niet hoe het precies heet, maar er bestaat een speciale 'band' voor, het lijkt op lycra en het gaat rondom je paard onder je zadeldekje door. Dit geeft extra bescherming voor de huid en zal de plekjes voorkomen