klaar voor de B ? blind faith

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 02:31

44Myrthe44 schreef:
Ik vind je eigenlijk wel klaar voor de B.
In de B hoef je nog geen constante aanleuning te hebben. Dit beeld is geen 200 punten waard maar een klein winstpuntje moet er wel inzitten. En je hebt het toch alleen maar nodig om te gaan springen? Als je echt in de dressuur verder wilde zou ik ook nog wachten, want t is ook niet leuk om nooit eens echt met kop en schouders boven de 180 uit te steken en in de L1 al te blijven hangen.
Maar je zou eens op een wedstrijd moeten gaan kijken wat er allemaal rondrijdt in de B. En wat er allemaal een winstpunt krijgt. Daar sta je verstelt van, en jij maakt met dit beeld ook zeker kans op een wp!

Ik ben het trouwens wel eens met de opmerkingen wbt je zadel, dit kan haast niet lekker zitten voor jou lijkt me!

Bij mij in de ring is dit echt geen winstpunt waard hoor, ook niet in de B. de aanleuning moet veel constanter, paard moet meer "van achter naar voren" gereden worden, de stelling en buiging in het begin van het draffilmpje zijn vooral rechtsom echt onvoldoende.

Je hebt het erover dat het niet afgestraft mag worden als een paard met zijn hoofd aan het schudden is? Hoe kom je erbij? Je word er inderdaad niet op afgestraft als je paard niet aan de teugel loopt in de B, maar wel als de aanleuning niet constant is.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:22

Vooral in galop linksom is te zien dat jou onderbenen niet stil liggen. Je benen liggen ook niet aan de pony.
En ik vindt dat de galop daar een tikje actiever kan. Probeer vooral met een paard die voor je been wegschiet, hem/haar te leren dat jij je been aan de buikt moet kunnen leggen.

Verder vindt ik je persoonlijk erg groot voor deze pony/paard. Hierdoor ga je ook meer bewegen in je benen.
Daarnaast mogen je teugels korter en moet je je handen meer voor het zadel dragen.

little_birdy

Re: klaar voor de B ? blind faith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 19:03

ja klopt been aanleggen gaat eindelijk iets beter nu :D
erg groot ben ik niet met je eens ,
paard is ruim 1,65 helaas ben ik zelf 1,87 :( das minder helaas

en ja het plaatje is misschien niet heel mooi maar ach wat maakt dat uit :P

iig heeeeel veel gedaan met jullie tips en adviezen en kan jullie met trots een filmpje laten zien van vandaag :D

ga hem NU uploaden en zal hem dadelijk er in zetten :D

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 20:01

vandaag ook heel erg erop gelet dat ik contact hou en dat ging veel beter

nog wat onwennig

en al veel beter

galop

galop

waar ik me wel enorm aan stoor is dat hij zo diep komt te lopen

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:08

Dat ziet er beter uit! Ik vind alleen de aanleuning nog steeds onrustig, is er misschien een reden dat hij steeds schud en beweegt met zijn hoofd?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 20:16

ja die reden ben ik :)

ik heb zelf heel veel moeite om mijn handen stil te houden en daarmee bedoel ik dat ik mijn handen meeneem met licht rijden ,
ook geef ik soms teveel teugel als hij ontspant waardoor hij er weer uitpiept,
het ligt dus puur aan mij,
ik moet er echt heel erg op letten dat ik continu contact houd en dan is hij ook fijn

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:24

Ziet er beter uit!
Probeer in de galop wel in het zadel blijven te zitten :)

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:33

Ziet er beter uit. Probeer meer impuls te hebben en dan zeker bij de draf. Echt een marcheertempo. Je zit er net onder. Vaak wil de aanleuning dan ook constanter zijn.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 20:38

oke dat ga ik eens proberen
bij mijn paard is het juist vaak dat hij te hard wilt lopen :)
daarom ben ik eigenlijk wel blij dat hij nu wat terug komt

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:40

Impuls en hard lopen zijn 2 verschillende dingen al liggen ze als lepeltje lepeltje naast elkaar. Bewust doseren.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 20:41

dat is waar ja
misschien nu hij beter en makkelijk nageeft kunnen we het tempo weer wat opschroeven en meer impuls opwekken

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:47

Op het filmpje in draf is er meer van voor naar achter gereden ipv achter naar voor. Liever het tempo iets te hoog dan te laag. Makkelijker terug te rijden dan andersom. Mijn paard is zeer looplustig. Ging ik ook eerst onder het tempo laten lopen. Kwam ie alleen maar meer op de voorhand te lopen en monder ruggebruik. Nu eerst lekker voorwaarts. Eerst de motor aan en dan de nagevelijkheid. Van achter naar voren rijden dus.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:50

Hij komt te diep omdat je dat zelf vraagt... steeds als jouw hand naar achteren beweegt komt hij dieper... ben je bang dat hij er steeds tussen uit piept? Probeer toch te blijven ontspannen in je hand en arm, ook al moet je hem dan daarna weer even terug nemen. Hoe meer overgangen hoe beter... dus niet op straffen of gefrustreerd worden. Gewoon geduldig bezig blijven.
Van veel overgangen wordt hij achter ook sterker... tenminste als je de overgangen ook echt van achter naar voren rijdt... dus in de overgang toch been eraan dat hij blijft onder treden met achterbenen.

Het is echt leuk paard om te zien... en ander zadel zou voor jou echt wel veel schelen (ik dacht ook altijd dat valt wel mee... maar heb zelf half jaar terug ander zadel nou we gaan echt super vooruit alleen maar omdat ik beter kan zitten.. hoeft de wereld niet te kosten .. ik was klaar voor 250 euro (inruilen voor tweedehands + vermaakkosten van zadelmaker)
En moeite om je handen stil te houden... dat herken ik ook... en bij mij komt het grotendeels door eigen spanning (vooral schouders) en te weinig balans. Bij mij heeft yoga goed geholpen... beter houding, betere core stability en spanning makkelijker laten afvloeien.

Vind het trouwens top hoe je ermee bezig bent... en alle tips meeneemt... heb je nog wat gehad aan het filmpje wat ik had gepost.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 20:57

oh evelijn nee nog niet naar gekeken eigenlijk :')
ik zeg ook niet dat het zadel wel meevalt :P
maar ik zelf heb er niet heel veel last van haha
eerst zijn er andere dingen die nog belangrijker zijn die betaald moeten worden en daarna komt het zadel aan de beurt
yoga klinkt goed
dat zal ik eens opzoeken op internet ik geloof dat je dat gewoon thuis kunt doen

ik had eigenlijk niet veel contact hij was steeds heel licht in de hand ,
nog meer voorwaarts oplossen dus

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:02

Ja wel voorwaarts... maar niet rennerig.. ;)
Ik zie wel dat hij licht in de hand is... beetje achter het bit zelfs... om zich wat te onttrekken. Maar dat moet je juist voorwaarts oplossen. Met je been naar je hand toe rijden... maar dan moet je wel vriendelijke hand hebben om hem het vertrouwen te geven dat hij daar mag blijven en niet plotseling een rukje in z'n mond krijgt.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 21:04

ja en dat is dus het onhandige van mij
ik neem mijn handen mee met lichtrijden :(

en en nog zachter bit dan ik nu heb bestaat er volgens mij niet :')

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:09

Denk ook niet dat zachter bit uitmaakt (een rukje blijft een rukje)... en je leert het vanzelf (zeker als je zo bezig met jezelf bent)... paarden zijn heel vergevingsgezind ...... en beetje beweging is niet erg (daar went hij ook wel aan)....
Ik ben trouwens wel benieuwd hoe hij in stap is... en hoe de overgang stap-draf-stap eruit ziet.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 21:12

overgang draf stap is nog moeilijk

ik rij hem op mijn zit terug met bijna geen hand eraan en hij piept er altijd uit

stap is altijd heel goed bij hem
dan heb ik mijn handen ook prima stil en is hij ook heel fijn ,
ook actief soms wel wat diep maar dat is met been goed op te lossen

overgang stap naar draf is hij gewoon goed draaft mooi actief weg en is fijn nageeflijk

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:18

Net op het laatste moment zeker.. in de overgang terug.. hup koppie omhoog .. nog beter been eraan houden (iig dat roept mijn instructrice elke keer :D) mijn paard is daar ook een ster in... net even dat hoofd omhoog... ik ben gewoon te laat met been eraan ... net als bij halthouden alles gaat netjes en dan laatste seconde hup kop even omhoog..
Wat helpt is schijnovergangen terug waarbij je dus de voorwaartse drang probeert te houden en dan soms dus wel eens helemaal terug maar meestal niet... maar dat laat dat filmpje eigenlijk ook zien... komen ze fijn over de rug en daardoor kunnen ze ook beter in de aanleuning blijven.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:28

Dit is al veel beter! Je kunt nog wat meer met voltes werken. Vergroten en dan weer verkleinen, de draf op de volte vergroten en weer verkleinen. Zo komt ie er meer van achter bij en moet ie niet de hele tijd omschakelen in de stellingen want ik zie dat ie dat ontzettend lastig vind. met je slangevoltes.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 21:36

evelijn dat is wel een goede schijnovergangen rijden ja
denk dat dat hem heel veel helpt ja

ismy gelukkig :)

dat merkte ik ook ja iedere keer als ik van stelling wisselde kwam hij omhoog met het koppie

ik merkte wel dat hij na een paar keer fijner werd
op de volte oefenen is een goeie ja dat gaan we ook meer doen

maar nu effe wat heel anders he

nu hij niet meer op mijn been wegschiet
word hij weer lui merkte ik vandaag :')
en met zweep rijden is onmogelijk met deze :')

wat kan ik hier nu mee doen dan ?

ulaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:47

Ziet er idd al veel beter uit.

Zorg dat je niet iedere pas drijft, je benen stil houden.
Alleen been als je wilt versnellen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 21:58

ja dat is niet echt drijven maar meer ondersteunen wat ik aan het doen was
als we rechtdoor gaan is er geen been ,

als ik mijn been eraf houd dan krijg ik hem niet mooi gebogen dan gaat hij slingeren

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:05

Ik zeg doen!
Er zijn zoveel mensen in de b zonder constante aanleuning..
Ziet er netjes uit hoor! Wel netjes op je kont gaan zitten in de proef ;)
Je leert altijd van de ervaring. En misschien krijg je leuk/handig jurycommentaar.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:07

Dat jurycommentaar krijgt ze al ;-)!