Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
nu maar hopen dat het doordringt bij TS.
alles gelezen? adviezen komen niet uit de lucht vallen iig
fayponylover schreef:kijk dit helpt egt .... neem een gekookt ei mee naarbuiten zodra hij steigert tik je het ei op z,n hoofd he doet geen pijn en het heeft hem voor altijd afgeleerd dat hij niet mag stijgeren voor de mensen die dit niet weten het helpt echt....!!!!!!!!! zo doen ze het ook met inrijden en je hebt nooit meer last geloof me probeer het maar Xx ponylover..![]()
![]()
Locanda schreef:Paard is ook slechtziend hèalles gelezen? adviezen komen niet uit de lucht vallen iig
, paard moet gewoon weten dat als het even heeft kunnen kijken (met het goede oog dan in dit geval) dat hij dan ervan op aan kan dat als jij aangeeft dat het veilig is dat het ook zo is. En dan wil ik niet zeggen dat je hem er langs moet jagen maar afstappen is zo vreemd, als je erop zit moet je hem net zo goed leiden als dat je er langs staat eigenlijk beter nog dus waarom zou je zoiets tegenstrijdigs aanleren. Bovendien is het steeds op de zelfde plekken als een paard bang zou zijn vanwege blindheid zou hij vaker moeten verschieten of staken, en juist op plaatsen die hij niet kent. En als hij echt heel slecht ziet is het gewoon onverantwoord om buiten te rijden. Sky_Britt schreef:ik zeg toch ook niet dat je niets kan doen met een helemaal blind paard maar buiten vind ik wel onverantwoord aangezien je daar ook te maken hebt met andere mensen die domme dingen kunnen doen, en een paard moet hier zelf ook enigszins op kunnen anticiperen. En je kunt zelf ook moeilijk elk kuiltje en takje in de gaten houden. Maargoed dat is de vraag van de TS niet. Ik zeg niet dat je je gewonnen geeft als je afstapt, als je mijn andere post leest kun je zien dat ik zelf ook wel eens afstap, maar ik ben van mening dat je je paard dan gewoon leert je meer te vertrouwen als je er langs/ voor loopt terwijl hij je net zo goed als leidend figuur moet zien als je er op zit. Als je alsmaar afstapt verwacht je paard dat elke keer als het eventjes bang is en word het van kwaad naar erger.
terpentijn schreef:Dit paard heeft ten laatste het onbegrip/ongeduld van TS nodig, indien het daadwerkelijk aan 1 oog blind of minder goed ziende is.
Met het paard heb ik te doen: ik begrijp echt niet hoe het mogelijk is dat zelfs de eigenaresse van dit dier niet zeker weet OF en zo ja (eventueel) aan welk oog het paard blind zou zijn.
Heel vaag, het lijkt mij dat je als eigenaar het naadje van de kous wil weten mbt tot zo een essentieel iets voor een instinctief vluchtdier, dat een paard in wezen is, want zo essentieel is het gezichtsvermogen.
Kan er bij mij niet in dat het "blind"zijn door een DA is gediagnosticeerd, maar dat die dan ook niet weet aan welk oog?!? Begrijp ik niks van, dan zijn zeer eenvoudige tests voor.
Het gegeven dat het paard staar zou hebben, is alvast iets, maar dat kan ook nog alle kanten op: a.aan welk ook b. in hoeverre (sommige paarden zien alleen dan nog met het meest aangedane oog zwartwitte vlekken en vage bewegingen: kan ook schrikaanjagend zijn, is echter heel iets anders dan "blind").
Staar komt in vele gradaties voor, en kan aan 1 of beide ogen voorkomen, en kan voortschrijdend zijn of ook op een gegeven moment stoppen.
Onbegrijpelijk voor mij, dat dit dan blijkbaar niet verder tot in detail is uitgezocht, omdat dat het complete verschil voor het paard zelf en het begrip van de begeleider/ de benadering door diens ruiter zou maken.
Nu worden er wilde aannames omtrent het gezichtsvermogen van dit paard gedaan, dan is het blind aan 1 oog, dan is het niet ZEKER of het wel blind is, dan weer is het staar, dan weer weet men niet aan welk oog...?
Dan vraag ik me af: waar is men nou mee bezig als hierover niet eens zekerheid is?
ga zo door!! Locanda schreef:En dat blindelings vertrouwen is er dus blijkbaar nog niet, miss handig om daar eerst aan te werken dan?
Edit: maar TS is al een tijdje niet op bokt geloof ik
Dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn, dat weet ik niet, maar hier kom
Dat maakt het wel gemakkelijker om de dingen van haar lichtelijk verwende
ik weet zeker dat er meer bokkers zijn die hun paard af en toe een
midgie schreef:Sky_Britt schreef:ik zeg toch ook niet dat je niets kan doen met een helemaal blind paard maar buiten vind ik wel onverantwoord aangezien je daar ook te maken hebt met andere mensen die domme dingen kunnen doen, en een paard moet hier zelf ook enigszins op kunnen anticiperen. En je kunt zelf ook moeilijk elk kuiltje en takje in de gaten houden. Maargoed dat is de vraag van de TS niet. Ik zeg niet dat je je gewonnen geeft als je afstapt, als je mijn andere post leest kun je zien dat ik zelf ook wel eens afstap, maar ik ben van mening dat je je paard dan gewoon leert je meer te vertrouwen als je er langs/ voor loopt terwijl hij je net zo goed als leidend figuur moet zien als je er op zit. Als je alsmaar afstapt verwacht je paard dat elke keer als het eventjes bang is en word het van kwaad naar erger.
Dan heb jij blijkbaar geen idee wat een paard is?
Hoe je werkt aan vertrouwen en respect enz?