ik begrijp nu waar je op doelt
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ik begrijp nu waar je op doelt
StableDoor schreef:Een paard gaat zelf 'aan de teugel' als je goed rijdt: van voor naar achter, takt, achterbeen onder de massa, rug los, buikspieren aangespannen, kaak- en nekgewricht los --> paard wordt nageeflijk en gaat aan de teugel. Je hoeft het niet uit te leggen, het komt helemaal vanzelf. Zeker niet over kneepjes/(halve) ophoudingen/spelen/zagen etc. beginnen, dat slaat gewoon nergens op.
aeolusnr1 schreef:Ik ga helemaal mee met "stabledoor".
Het is echt onzin zo'n kind proberen uit te leggen van wat meer knijpen , tegenhouden, meer benen, ...
Leer eerst eens dat joch een beetje controle krijgen over waar het paard zijn voeten zet.
Dat kan zelfs al vanuit het grondwerk, daarna ook van uit het zadel, voorhand verzetten, achterhand verzetten, achterwaarts, voorwaarts, zijwaarts, achteruit een bocht nemen, ...... en vooral niet te veel aan die teugels zitten trekken en/of knijpen, dit lijkt zelfs niet op paardrijden.
StableDoor schreef:Een paard gaat zelf 'aan de teugel' als je goed rijdt: van voor naar achter, takt, achterbeen onder de massa, rug los, buikspieren aangespannen, kaak- en nekgewricht los --> paard wordt nageeflijk en gaat aan de teugel. Je hoeft het niet uit te leggen, het komt helemaal vanzelf. Zeker niet over kneepjes/(halve) ophoudingen/spelen/zagen etc. beginnen, dat slaat gewoon nergens op.
flavlip schreef:En Oialathe, iemand die nog niet weet wat nageeflijk rijden is die is daar ook nog niet aan toe. Wanneer dit wel zo is zal diegene die snel genoeg merken, voelen enz. en een goede instructrice kan die 'momentjes', want dat is het in het begin, goed benoemen.

) Ik bedoelde inderdaad jou, omdat jij schreef dat een beginnend ruiter toch moet weten waar hij naartoe werkt.
), anatomie erbij halen etc. Geryon schreef:Ik zou het er niet zomaar bij laten.
Mijn nichtje van 9 rijdt nu ook al een jaar nageeflijk om het zo maar te zeggen. Je kan het beste gewoon uitleggen wat nageeflijkheid is. Vanuit daaruit kun je uitleggen hoe je tot het nageven komt, namelijk door op de goede manier te rijden. En dan kun je weer uit leggen hoe dat nou moet (en dat is de langste uitleg die véél verder gaat dan de basis die hij nu kent), anatomie erbij halen etc.
Je moet hem dus niet leren om het paard na te geven, maar hem leren wat het is en hem leren op de goede manier te rijden.
Goede aanvulling! Vergeten erbij te zetten. Joolien schreef:tiffclaus schreef:Ik denk dat eerst t basistempo gewoon goed moet zijn. Aanvullen met been zie ik persoonlijk niets in
Goed basistempo, teugels korter laten nemen, niet te star maar meegaand met een bepaalde druk en bij nageeflijkheid dus de druk weg laten vloeien
En helaas is dat dus gewoon uitproberen bij die kinderen...
Zelf laat ik al mijn paarden nageven op been. Ik sluit dan wel mijn handen maar het paard moet tegen mijn hand aan lopen dus moet ik been geven zodat hij het lichaam moet activeren en op deze manier de hand op gaat zoeken. Als ik alleen maar druk geef met hand zal het paard alleen maar knikken in de hals en kaak maar zal de rugspier niet uitgedaagd worden om los te laten en zo kan de achterhand ook niet los laten. Ook moet de buikspier aangespannen worden hierbij en dat kan alleen maar door activiteit op te vragen.
Het is zo'n complexe wisselwerking. Daarbij snap ik wel dat wanneer je een paard nageven 'aanleert' je iets meer druk op mag bouwen van voren zodat het paard de weerstand gaat ontlopen en op die manier makkelijker de zachte aanleuning opzoekt.
Lara_Silver schreef:aeolusnr1 schreef:ik zeg ook nageven op het been
Nageven als in de zin van wijken voor de druk van het been, dus vooruit of zijwaarst dat zou je nog kunnen zeggen, is ook een vorm van nageven. Maar imo geeft een paard in simpele termen nog altijd na op de hand en niet het been.
Man0n89 schreef:Ik ga er meestal naast lopen en dan doe ik mijn handen over hun handen (snap je het haha) en hun voelen dan wat ik met mijn handen doe en aangeef wanneer ze meer been moeten geven enz...Meestal kunnen ze die link niet zo goed liggen en snappen ze ook niet dat het alleen maar je teugels vast houden is.
Iolanthe schreef:TS, hoe lang rijdt je neefje al?
Geryon schreef:Ik zou het er niet zomaar bij laten.
Mijn nichtje van 9 rijdt nu ook al een jaar nageeflijk om het zo maar te zeggen. Je kan het beste gewoon uitleggen wat nageeflijkheid is. Vanuit daaruit kun je uitleggen hoe je tot het nageven komt, namelijk door op de goede manier te rijden. En dan kun je weer uit leggen hoe dat nou moet (en dat is de langste uitleg die véél verder gaat dan de basis die hij nu kent), anatomie erbij halen etc.
Je moet hem dus niet leren om het paard na te geven, maar hem leren wat het is en hem leren op de goede manier te rijden.
aeolusnr1 schreef:Ik ga helemaal mee met "stabledoor".
Het is echt onzin zo'n kind proberen uit te leggen van wat meer knijpen , tegenhouden, meer benen, ...
Leer eerst eens dat joch een beetje controle krijgen over waar het paard zijn voeten zet.
Dat kan zelfs al vanuit het grondwerk, daarna ook van uit het zadel, voorhand verzetten, achterhand verzetten, achterwaarts, voorwaarts, zijwaarts, achteruit een bocht nemen, ...... en vooral niet te veel aan die teugels zitten trekken en/of knijpen, dit lijkt zelfs niet op paardrijden.
Rubber_Duck schreef:Maar als deze jongen het niet begrijpt als hij geen duidelijke uitleg krijgt, en de teugels te los heeft hangen maar volgens jou de basis er wel in zit, waarom wil je dan een stap verder?
Het lijkt me dan namelijk niet dat de basis er in zit als hij de teugel nog te los heeft hangen. Goed contact met de mond is belangrijk, maar ook zeker het tempo en alle andere dingen die bij de 'basis' horen. Ik vind basis namelijk niet dat je een pony in stap een rondje kan laten lopen. Dat kan je iedereen 'leren'.
Wat kan deze jongen verder op het paard? Stappen? Draven? Galopperen? Is de kunde van deze jongen wel genoeg om een paard goed aan de teugel te laten lopen en het te snappen? En hoe is de pony zelf?
Niet aanvallend bedoeld hoor maar ik vraag me deze dingen gewoon af