Hoe uitleggen om pony aan teugel te krijgen aan jongen (13jr

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Hoe uitleggen om pony aan teugel te krijgen aan jongen (13jr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:27

Manon89; bedankt voor de uitleg :j ik begrijp nu waar je op doelt :j

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:59

Ik ga helemaal mee met "stabledoor".
Het is echt onzin zo'n kind proberen uit te leggen van wat meer knijpen , tegenhouden, meer benen, ...
Leer eerst eens dat joch een beetje controle krijgen over waar het paard zijn voeten zet.
Dat kan zelfs al vanuit het grondwerk, daarna ook van uit het zadel, voorhand verzetten, achterhand verzetten, achterwaarts, voorwaarts, zijwaarts, achteruit een bocht nemen, ...... en vooral niet te veel aan die teugels zitten trekken en/of knijpen, dit lijkt zelfs niet op paardrijden.

StableDoor schreef:
Een paard gaat zelf 'aan de teugel' als je goed rijdt: van voor naar achter, takt, achterbeen onder de massa, rug los, buikspieren aangespannen, kaak- en nekgewricht los --> paard wordt nageeflijk en gaat aan de teugel. Je hoeft het niet uit te leggen, het komt helemaal vanzelf. Zeker niet over kneepjes/(halve) ophoudingen/spelen/zagen etc. beginnen, dat slaat gewoon nergens op.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:01

aeolusnr1 schreef:
Het is echt onzin zo'n kind proberen uit te leggen van wat meer knijpen , tegenhouden, meer benen, ...
Leer eerst eens dat joch een beetje controle krijgen over waar het paard zijn voeten zet.
Dat kan zelfs al vanuit het grondwerk, daarna ook van uit het zadel, voorhand verzetten, achterhand verzetten, achterwaarts, voorwaarts, zijwaarts, achteruit een bocht nemen, ...... en vooral niet te veel aan die teugels zitten trekken en/of knijpen, dit lijkt zelfs niet op paardrijden.

Amen, maar veel ruiters leren niet meer voelen, omdat hun instructeurs dat ook veelal niet hebben geleerd.

Dobbelsteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:11

StableDoor schreef:
Een paard gaat zelf 'aan de teugel' als je goed rijdt: van voor naar achter, takt, achterbeen onder de massa, rug los, buikspieren aangespannen, kaak- en nekgewricht los --> paard wordt nageeflijk en gaat aan de teugel. Je hoeft het niet uit te leggen, het komt helemaal vanzelf. Zeker niet over kneepjes/(halve) ophoudingen/spelen/zagen etc. beginnen, dat slaat gewoon nergens op.

Hier ben ik het mee eens.

Niet gaan ''knijpen'' in de teugel, kneepjes geven, vragen, hoe je het ook wilt noemen. ''aan de teugel'' komt vanuit de ontspanning.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:21

Mijn tip: actief door laten lopen maar van de voorkant afblijven!!
Mijn pony gaat vanzelf de hand van mijn verzorgster op zoeken, het enige wat zij mag doen is zorgen dat hij actief door loopt, en gewoon een lichte, stille verbinding met zijn mond houden.

Nageeflijkheid kan je niet dwingen!

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:22

Helemaal eens met Japeloup en Stabledoor! Gelukkig zijn er ook mensen die het wel snappen.

En Oialathe, iemand die nog niet weet wat nageeflijk rijden is die is daar ook nog niet aan toe. Wanneer dit wel zo is zal diegene die snel genoeg merken, voelen enz. en een goede instructrice kan die 'momentjes', want dat is het in het begin, goed benoemen.

TS ik zou het er dus ook bij laten, het klinkt alsof hij net de basis kent, vanuit daar lekker verder werken en de nageeflijkheid laten voor wat het is. Leer hem goed het paard voorwaarts te rijden, aan het been, dus op steeds kleinere hulpen en zorg dat hij lekker ontspannen blijft in z'n hele lijf en niet teveel met de teugels bezig is (behalve om richting aan te geven).

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 21:12

flavlip schreef:
En Oialathe, iemand die nog niet weet wat nageeflijk rijden is die is daar ook nog niet aan toe. Wanneer dit wel zo is zal diegene die snel genoeg merken, voelen enz. en een goede instructrice kan die 'momentjes', want dat is het in het begin, goed benoemen.

Oialathe, is dat tegen mij? :+
ik denk wel dat jullie ergens gelijk hebben, ik heb het gewoon zelf anders geleerd en heb het ook nooit aan iemand moeten leren, zo bleek dit tpoic nog leerrijk voor mij :)

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:21

Haha oeps sorry Iolanthe (na 3x typen lukt het me, moet wel goed kijken ;)) Ik bedoelde inderdaad jou, omdat jij schreef dat een beginnend ruiter toch moet weten waar hij naartoe werkt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:28

Ik zou het er niet zomaar bij laten.

Mijn nichtje van 9 rijdt nu ook al een jaar nageeflijk om het zo maar te zeggen. Je kan het beste gewoon uitleggen wat nageeflijkheid is. Vanuit daaruit kun je uitleggen hoe je tot het nageven komt, namelijk door op de goede manier te rijden. En dan kun je weer uit leggen hoe dat nou moet (en dat is de langste uitleg die véél verder gaat dan de basis die hij nu kent :D), anatomie erbij halen etc.

Je moet hem dus niet leren om het paard na te geven, maar hem leren wat het is en hem leren op de goede manier te rijden.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:17

Geryon schreef:

Mijn nichtje van 9 rijdt nu ook al een jaar nageeflijk om het zo maar te zeggen. Je kan het beste gewoon uitleggen wat nageeflijkheid is. Vanuit daaruit kun je uitleggen hoe je tot het nageven komt, namelijk door op de goede manier te rijden. En dan kun je weer uit leggen hoe dat nou moet (en dat is de langste uitleg die véél verder gaat dan de basis die hij nu kent :D), anatomie erbij halen etc.

Je moet hem dus niet leren om het paard na te geven, maar hem leren wat het is en hem leren op de goede manier te rijden.

Mag ik er iets aan toevoegen:
dat het ook belangrijk is dat je verteld waarom het belangrijk is je paard goed te rijden.

Of bedoel je dat met anatomie?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:19

Half :+ Goede aanvulling! Vergeten erbij te zetten.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:26

Joolien schreef:
tiffclaus schreef:
Ik denk dat eerst t basistempo gewoon goed moet zijn. Aanvullen met been zie ik persoonlijk niets in

Goed basistempo, teugels korter laten nemen, niet te star maar meegaand met een bepaalde druk en bij nageeflijkheid dus de druk weg laten vloeien
En helaas is dat dus gewoon uitproberen bij die kinderen...

Zelf laat ik al mijn paarden nageven op been. Ik sluit dan wel mijn handen maar het paard moet tegen mijn hand aan lopen dus moet ik been geven zodat hij het lichaam moet activeren en op deze manier de hand op gaat zoeken. Als ik alleen maar druk geef met hand zal het paard alleen maar knikken in de hals en kaak maar zal de rugspier niet uitgedaagd worden om los te laten en zo kan de achterhand ook niet los laten. Ook moet de buikspier aangespannen worden hierbij en dat kan alleen maar door activiteit op te vragen.
Het is zo'n complexe wisselwerking. Daarbij snap ik wel dat wanneer je een paard nageven 'aanleert' je iets meer druk op mag bouwen van voren zodat het paard de weerstand gaat ontlopen en op die manier makkelijker de zachte aanleuning opzoekt.

Ik ben het eens met je gehele uitleg, echter niet met de uitspraak 'laten nageven op je been.' Het is toch nog steeds de weerstandbiedende hand waar ze op nageven, niet je been. Je gebruikt je been om naar je hand te rijden en dáar moet het paard vervolgens op nageven. Mits je bedoelde het nageven en dus in theorie vooruit gaan op de druk van je been, maar het lijkt me niet.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 18-01-13 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:27

ik zeg ook nageven op het been

xColorCross

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:17

Zou eerst de basis onder de knie hebben, dan komt dat vanzelf.
Nageeflijkheid is niet [alleen] een gezakt hoofdje, het betekend voor mij dat het paard/pony zijn rug en achterhand correct gebruikt en direct reageert op de hulpen van de ruiter.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:59

aeolusnr1 schreef:

Nageven als in de zin van wijken voor de druk van het been, dus vooruit of zijwaarst dat zou je nog kunnen zeggen, is ook een vorm van nageven. Maar imo geeft een paard in simpele termen nog altijd na op de hand en niet het been.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:18

ieder zijn interpretatie zeker .

Lara_Silver schreef:
aeolusnr1 schreef:

Nageven als in de zin van wijken voor de druk van het been, dus vooruit of zijwaarst dat zou je nog kunnen zeggen, is ook een vorm van nageven. Maar imo geeft een paard in simpele termen nog altijd na op de hand en niet het been.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:28

wat ik doe is heel licht knijpen (niet te veel) en een beetje been er aan.
Bij mijn paard heeft dat van het eerst moment gewerkt.

maar denk er om dat je niet gaat zagen in de mond van de pony !!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:47

aeolusnr1 schreef:
ieder zijn interpretatie zeker .

Uiteraard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:29

Nageven op been kan, dat is maar net hoe je de hulp geeft. Ik kan met been verschillende hulpen geven, dat gaat onbewust, heeft ook met zit en teugeldruk te maken. Maar uiteindelijk hoef ik alleen nog maar de teugels op te pakken, been te sluiten en dan geeft het paard al na.

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:32

Man0n89 schreef:
Ik ga er meestal naast lopen en dan doe ik mijn handen over hun handen (snap je het haha) en hun voelen dan wat ik met mijn handen doe en aangeef wanneer ze meer been moeten geven enz...Meestal kunnen ze die link niet zo goed liggen en snappen ze ook niet dat het alleen maar je teugels vast houden is.

:j

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 16:43

Iolanthe schreef:
TS, hoe lang rijdt je neefje al?

Mijn neefje rijdt nu denk ik 4 jaar. en zoals aangegeven zit er zeker wat in dat hij nog stukken rijdt waar zijn eigen lijf vastzet.
Wanneer ik dat tegen hem zeg, heeft hij het opeens door. Dit zijn zeker leerpunten voor hem.
Zaterdag heb ik met hem vooral gekken naar de stellingen etc. Om dit beter te krijgen. Daar zit voor hem voorlopig nog wel genoeg werk in. Dus ik ga inderdaa met oefeningen gaan de gang om dat allemaal beter te krijgen en dan komt inderdaad
het aan de teugel rijden vanzelf.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 16:44

Zagen in de mond van de pony ben ik zelf zeker geen voorstander van. Dus dat mag hij van mij ook zeker niet doen. Gelukkig doet hij dit ook niet. Zijn probleem is meer dat hij zijn hand vastzet. Hier moet hij gaan leren om meer ontspanning in zijn handen te krijgen.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 16:46

Geryon schreef:

DAt is inderdaad een goed idee, alleen moet ik het heel simpel aan hem uitleggen, wil ik er zeker van zijn dat hij nog wat onthoudt.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 16:48

aeolusnr1 schreef:

Ik ga hier inderdaad hard mee aan het werk. Ik ben het inderdaad eens met het niet teveel aan teugels etc. zitten.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 16:52

Rubber_Duck schreef:
Maar als deze jongen het niet begrijpt als hij geen duidelijke uitleg krijgt, en de teugels te los heeft hangen maar volgens jou de basis er wel in zit, waarom wil je dan een stap verder?

Het lijkt me dan namelijk niet dat de basis er in zit als hij de teugel nog te los heeft hangen. Goed contact met de mond is belangrijk, maar ook zeker het tempo en alle andere dingen die bij de 'basis' horen. Ik vind basis namelijk niet dat je een pony in stap een rondje kan laten lopen. Dat kan je iedereen 'leren'.
Wat kan deze jongen verder op het paard? Stappen? Draven? Galopperen? Is de kunde van deze jongen wel genoeg om een paard goed aan de teugel te laten lopen en het te snappen? En hoe is de pony zelf?

Niet aanvallend bedoeld hoor maar ik vraag me deze dingen gewoon af :)

Ik heb het in de begin bericht niet helemaal goed verwoord, realiseer ik nu.
Met de basis bedoelde ik hier meer mee de stap,draf,galop en netjes een rondje rijden. Oefeningen zoals handveranderen en overgangen rijden en volte's. Zitten erin. Maar de rest kent hij nog niet.
Dus mijn titel van het topic klopt niet helemaal, kom ik nu wel achter. Dit komt vooral doordat ik de reacties in het topic lees.
IIk realiseer me dat hij nog veel meer bezig moet gaan met oefeningen leren en dat het aan de teugel lopen dan vanzelf komt.
Dus we gaan druk aan het werk.

Allemaal bedankt voor de reacties!!