Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Femek2902 schreef:Wat ik doe met mijn verzorgfries is heel veel werken aan de lange lijnen, en veel overgangen en bochtjes maken in stap en draf en af en toe de galop meepakken en die proberen rustig te houden en in de galop heel licht schakelen. Maar ik focus me nu eigenlijk vooral op de draf, maar merk toch dat haar galop al beter wordt, nog lang niet perfect maar wel beter.
Wat ik het fijnste vind aan de lange lijnen is dat je kan vragen maar ook kan toegeven. En als ze het niet kent is het toch vrij makkelijk aan te leren, iig dat ging heel makkelijk bij mijn verzorgpaard. En die kende verder helemaal niets.
Bizzybijtje schreef:Die selecteren ook wel op Friezen die echt goed kunnen galopperen hoor, heb ik begrepen
[/quote]steflyn schreef:Femek2902 schreef:Wat ik doe met mijn verzorgfries is heel veel werken aan de lange lijnen, en veel overgangen en bochtjes maken in stap en draf en af en toe de galop meepakken en die proberen rustig te houden en in de galop heel licht schakelen. Maar ik focus me nu eigenlijk vooral op de draf, maar merk toch dat haar galop al beter wordt, nog lang niet perfect maar wel beter.
Wat ik het fijnste vind aan de lange lijnen is dat je kan vragen maar ook kan toegeven. En als ze het niet kent is het toch vrij makkelijk aan te leren, iig dat ging heel makkelijk bij mijn verzorgpaard. En die kende verder helemaal niets.
Wordt zij dan niet nerveus van het schakelen in galop?
Ik heb mij het eerste jaar ook gefocust op de draf. Nu deze prima is wil ik mij focussen op de galop. Enkel kan ik hier niet goed met haar op werken omdat ze van de galop ontzettend nerveus wordt. Als je naar Peter Spahn & Judith pietersen en etc kijkt die hun galop is lekker tactvol en zonder stres. Terwijl de mijne daar de hele piste omwoeld!

steflyn schreef:Princesj schreef:Heel veel schakelen in de galop. Vooruit is vooruit en terug is terug. Steeds kleiner proberen te galoperen, en dan kan het zijn dat ze even moeite hebben (de mixer noem ik het altijd maar), dan net zolang aanhouden tot er een paar goeie passen uitkomen en dan weer wat opschakelen. Dit kan je heel makkelijk op je zit doen (buikspieren aanspannen, bekken naar achter kantelen alsof je omhoog wilt met een schommel), zodat de voorkant mooi luchtig kan blijven.
Bedankt voor de tip.
Enkel wordt zij hier enorm nerveus van. Ik weet niet of dit bij jou ook het geval was. Ze is nogal een hevig dametje
Citaat:Wees daar blij mee dat ze een beetje heviger is.
Het is veel makkelijker een iets te vlug paard wat gaan af te remmen, dan een veel te sloom paard want dat krijg je nooit vooruit
Schakelen is idd de oplossing, maar je moet hem trachten voor te zijn, niet wachten tot hij begint weg te lopen en dan pas gaan tegenhouden, je moet trachten al weer te vertragen net voor hij wil gaan vertrekken, en zo steeds meer uitbreiden.
En vooral stoppen op een goed moment, heeeeellll belangrijk.
Van een verzamelde galop daar mag je nu enkel over dromen, meer echt niet, verzamelen kan dit paard op dit moment helemaal nog niet aan.
steflyn schreef:Citaat:Wees daar blij mee dat ze een beetje heviger is.
Het is veel makkelijker een iets te vlug paard wat gaan af te remmen, dan een veel te sloom paard want dat krijg je nooit vooruit
Schakelen is idd de oplossing, maar je moet hem trachten voor te zijn, niet wachten tot hij begint weg te lopen en dan pas gaan tegenhouden, je moet trachten al weer te vertragen net voor hij wil gaan vertrekken, en zo steeds meer uitbreiden.
En vooral stoppen op een goed moment, heeeeellll belangrijk.
Van een verzamelde galop daar mag je nu enkel over dromen, meer echt niet, verzamelen kan dit paard op dit moment helemaal nog niet aan.
Bedankt voor de info, heel nuttig. Uiteraard ben ik wel blij dat ze goed voorruit staat maar het is me soms een beetje te voorruit. Nog een vraagje over je tip (Ja ik zie het graag allemaal voor mij) Hoe bedoel je dit concreet? " je moet trachten al weer te vertragen net voor hij wil gaan vertrekken "
Bedoel je dan om een gang trager te gaan? Bv overgaan op draf/stap of bedoel je gewoon trager galopperen ?
Inderdaad wanneer ze eens mooi galoppeerd stap ik af en beloon ik haar ten volle.
. Je hebt al best veel goede tips gekregen maar probeer ook je paard in het naar voren toe voor te zijn, dus ook eens een keer juist wat meer tempo maken. En als je paard bijv. veel aandribbelt vanuit stap, zorgen dat je zelf al aandraaft (met een duidelijke hulp, niet maar wat in draf laten 'vallen' op eigen initiatief) en dan weer terug naar stap. Zelfde met het aangalopperen, als hij zo nerveus wordt van de overgangen staat hij te weinig aan de hulpen en ben jij te langzaam/afwachtend in initiatief nemen. En als een paard niet weet waar hij aan toe is, zal hij nerveus reageren en zelf maar wat gaan doen. Remember schreef:Zorg dat je paard eerst goed aan het been en aan de hulpen komt. Zo te lezen neemt jouw paard zelf alle initiatief in het voorwaartse, en zoek je de oplossing in 'hoe moet ik afremmen'. Als je eerst eens zorgt dat de drang naar voren van jóu wordt, zul je merken dat je ineens ook een heel stuk beter kunt afremmen. Tempocontrole bestaat uit 2 componenten, naar voren en terug maar omdat die van jou zo naar voren is, 'nerveus', vergeet je volgens mij dat je juist daar de controle moet overnemen. Als jij kunt bepalen hoe hard je gaat, bepaal je automatisch hoe zacht je gaat. Je hebt al best veel goede tips gekregen maar probeer ook je paard in het naar voren toe voor te zijn, dus ook eens een keer juist wat meer tempo maken. En als je paard bijv. veel aandribbelt vanuit stap, zorgen dat je zelf al aandraaft (met een duidelijke hulp, niet maar wat in draf laten 'vallen' op eigen initiatief) en dan weer terug naar stap. Zelfde met het aangalopperen, als hij zo nerveus wordt van de overgangen staat hij te weinig aan de hulpen en ben jij te langzaam/afwachtend in initiatief nemen. En als een paard niet weet waar hij aan toe is, zal hij nerveus reageren en zelf maar wat gaan doen.
uruguay schreef:Ik heb ook een fries met hetzelfde probleem. Het gaat bij die van mij nu veel beter. Hij is nu 6 jaar inmiddels en ik start nu L2 (bijna punten voor M1).
Ik ben er veel galoptraining mee gaan doen in het bos. Lange stukken achter elkaar galopperen..... Het scheelt echt veel. Ik dacht altijd dat hij niet zo'n goed uithoudingsvermogen had, maar dat heeft hij dus wel! Hij verzuurt nu minder snel tijdens het galopperen in de bak. Dat scheelt ook veel voor je training.
En ja....heel veel schakelen in galop in de bak. Schouderbinnenwaarts oefenen in draf en goed lang en laag rijden in draf. Daar verbeter je de spieren mee.

iloveDreamer schreef:Ik heb ook een half friesje gehad, die ontzettend moeite had met galop.
Wat mijn instructrice zei en met mij gedaan heeft: kilometers maken, heel veel kilometers maken.
Gedaan, en binnen 2/3 jaar reed ik met haar Z2, ze deed alles feilloos en veel prijzen met haar gewonnen
Veel tijd geven en veel kilometers maken, dat is mijn tip, veel succes ermee!