Een fries verzameld leren galopperen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Femek2902

Re: Een fries verzameld leren galopperen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:00

Wat ik doe met mijn verzorgfries is heel veel werken aan de lange lijnen, en veel overgangen en bochtjes maken in stap en draf en af en toe de galop meepakken en die proberen rustig te houden en in de galop heel licht schakelen. Maar ik focus me nu eigenlijk vooral op de draf, maar merk toch dat haar galop al beter wordt, nog lang niet perfect maar wel beter.
Wat ik het fijnste vind aan de lange lijnen is dat je kan vragen maar ook kan toegeven. En als ze het niet kent is het toch vrij makkelijk aan te leren, iig dat ging heel makkelijk bij mijn verzorgpaard. En die kende verder helemaal niets.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 14:03

Femek2902 schreef:
Wat ik doe met mijn verzorgfries is heel veel werken aan de lange lijnen, en veel overgangen en bochtjes maken in stap en draf en af en toe de galop meepakken en die proberen rustig te houden en in de galop heel licht schakelen. Maar ik focus me nu eigenlijk vooral op de draf, maar merk toch dat haar galop al beter wordt, nog lang niet perfect maar wel beter.
Wat ik het fijnste vind aan de lange lijnen is dat je kan vragen maar ook kan toegeven. En als ze het niet kent is het toch vrij makkelijk aan te leren, iig dat ging heel makkelijk bij mijn verzorgpaard. En die kende verder helemaal niets.

Wordt zij dan niet nerveus van het schakelen in galop?
Ik heb mij het eerste jaar ook gefocust op de draf. Nu deze prima is wil ik mij focussen op de galop. Enkel kan ik hier niet goed met haar op werken omdat ze van de galop ontzettend nerveus wordt. Als je naar Peter Spahn & Judith pietersen en etc kijkt die hun galop is lekker tactvol en zonder stres. Terwijl de mijne daar de hele piste omwoeld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:06

Die selecteren ook wel op Friezen die echt goed kunnen galopperen hoor, heb ik begrepen :)

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 14:07

Bizzybijtje schreef:
Die selecteren ook wel op Friezen die echt goed kunnen galopperen hoor, heb ik begrepen :)

Hmm daar zou je wel een goed punt hebben. Daar had ik beter ook wat op geselecteerd! haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:08

steflyn schreef:
Bizzybijtje schreef:

Hmm daar zou je wel een goed punt hebben. Daar had ik beter ook wat op geselecteerd! haha!

De prijsklasse van die paarden is dan ook wel hoger dan gemiddeld hoor haha :P

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 14:11

Bizzybijtje schreef:

Hmm daar zou je wel een goed punt hebben. Daar had ik beter ook wat op geselecteerd! haha![/quote]

De prijsklasse van die paarden is dan ook wel hoger dan gemiddeld hoor haha :P[/quote]

Ja inderdaad. Ergens geloof ik er wel in dat mijn meid dit ook kan, enkel dat het de juiste training en tijd vraagt.
Wat bij die paarden misschien niet zoveel tijd vraagt.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:33

steflyn schreef:
Femek2902 schreef:

Wordt zij dan niet nerveus van het schakelen in galop?
Ik heb mij het eerste jaar ook gefocust op de draf. Nu deze prima is wil ik mij focussen op de galop. Enkel kan ik hier niet goed met haar op werken omdat ze van de galop ontzettend nerveus wordt. Als je naar Peter Spahn & Judith pietersen en etc kijkt die hun galop is lekker tactvol en zonder stres. Terwijl de mijne daar de hele piste omwoeld!

Nee, eigenlijk niet, omdat ik haar vooral terug vraag en daarna 'als een soort van beloning' weer ruimte geef om weer harder te gaan. Dus als ik merk dat ze goed reageert laat ik haar daarna weer even harder gaan, sowieso om haar in de galop te houden, anders heeft ze de neiging om terug te vallen, en om gaat het 1 rondje goed dan stop ik ook en ga dan direct iets anders doen om haar weer rustig te krijgen/houden.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:39

Kan je ook een volte openen en sluiten tijdens het rijden?
Wellicht is dit een mooie oefening voor jullie :)

Probeer er voor te zorgen dat je paard lekker loopt, relaxt aanvoelt en goed aan de hulpen staat.
Overgangen zijn erg belangrijk.
Van draf naar halthouden, van halt naar draf etc.
Focus je niet helemaal op de galop, zo te lezen, denk ik dat het een balans probleem is. Dit kan je ook trainen vanuit draf en stap.

Heb je de mogelijkheid om op een bospad te galoperen? Een lang stuk recht uit galoperen heeft bij mijn haflinger enorm geholpen!
Zo begonnen we eerst heel hard! En na een maand of wat, kon ik hem al veel beheersder laten galoperen. Wat nu in de bak ook veel makkelijker gaat.

Succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:50

Wees daar blij mee dat ze een beetje heviger is.
Het is veel makkelijker een iets te vlug paard wat gaan af te remmen, dan een veel te sloom paard want dat krijg je nooit vooruit
Schakelen is idd de oplossing, maar je moet hem trachten voor te zijn, niet wachten tot hij begint weg te lopen en dan pas gaan tegenhouden, je moet trachten al weer te vertragen net voor hij wil gaan vertrekken, en zo steeds meer uitbreiden.
En vooral stoppen op een goed moment, heeeeellll belangrijk.
Van een verzamelde galop daar mag je nu enkel over dromen, meer echt niet, verzamelen kan dit paard op dit moment helemaal nog niet aan.

steflyn schreef:
Princesj schreef:
Heel veel schakelen in de galop. Vooruit is vooruit en terug is terug. Steeds kleiner proberen te galoperen, en dan kan het zijn dat ze even moeite hebben (de mixer noem ik het altijd maar), dan net zolang aanhouden tot er een paar goeie passen uitkomen en dan weer wat opschakelen. Dit kan je heel makkelijk op je zit doen (buikspieren aanspannen, bekken naar achter kantelen alsof je omhoog wilt met een schommel), zodat de voorkant mooi luchtig kan blijven.

Bedankt voor de tip.
Enkel wordt zij hier enorm nerveus van. Ik weet niet of dit bij jou ook het geval was. Ze is nogal een hevig dametje

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 16:27

Citaat:
Het is veel makkelijker een iets te vlug paard wat gaan af te remmen, dan een veel te sloom paard want dat krijg je nooit vooruit
Schakelen is idd de oplossing, maar je moet hem trachten voor te zijn, niet wachten tot hij begint weg te lopen en dan pas gaan tegenhouden, je moet trachten al weer te vertragen net voor hij wil gaan vertrekken, en zo steeds meer uitbreiden.
Van een verzamelde galop daar mag je nu enkel over dromen, meer echt niet, verzamelen kan dit paard op dit moment helemaal nog niet aan.

Bedankt voor de info, heel nuttig. Uiteraard ben ik wel blij dat ze goed voorruit staat maar het is me soms een beetje te voorruit. Nog een vraagje over je tip (Ja ik zie het graag allemaal voor mij) Hoe bedoel je dit concreet? " je moet trachten al weer te vertragen net voor hij wil gaan vertrekken "
Bedoel je dan om een gang trager te gaan? Bv overgaan op draf/stap of bedoel je gewoon trager galopperen ?
Inderdaad wanneer ze eens mooi galoppeerd stap ik af en beloon ik haar ten volle.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:28

Bedankt dat je het nuttige info vind.
Je stelt me nu de vraag hoe bedoel je dit nu exact, wel ik zal hier toch proberen een klein antwoordje op te geven, ik doe dit eigenlijk zelden want ik vind dat het risico dat de andere persoon het verkeerd interpreteert te groot, zoiets moet je in een les behandelen, de instructeur ziet dan het paard bezig, die ziet ook jou bezig, die ziet de reacties van beide en al die dingen samen zullen dan tot een oplossing moeten geleid worden. Het is nooit van doe dit of doe dat, nee je moet daarbij ook zien hoe het paard en de ruiter die dingen oppakt.
Om een paard in een verzamelde gang te laten gaan moet het paard eerst zijn zwaartepunt iets meer op zijn achterhand zetten, dat is nu echt nog niet mogelijk, dat vraagt een tijdje training en vorming van meer bespiering op de achterhand. Daar zijn een hele reeks oefeningen die specifiek daar heel nuttig voor zijn. (hier dus ook doe dat in lesverband)
Een Fries is een koudbloed, die best ook wel geschikt is om bereden te worden, daar niet van hoor, maar de galop is niet zijn sterk punt.
Ieder paard moet in het begin zijn evenwicht een beetje zoeken en dat merk je vooral ook in de galop zeker als er een ruiter op zijn rug heeft plaatsgenomen.
Eens je zover bent dat het paard wil aanspringen in galop, en uit jouw verhaal kan ik hier opmaken dat dit niet echt een probleem geeft, is het dus zaak het paard te vragen om aan te springen in galop maar doe dit dan als eerste bv 2 of 3 galop sprongen dus echt heel kort terwijl je op de grote cirkel rijdt, je blijft op die cirkel en je gaat zo een reeks overgangen maken van stap naar de galop 2 à 3 passen en weer terug naar stap en zo verder.
Hierbij is het super belangrijk dat het geven van de hulpen heel zacht gebeurt, hoe zachter hoe beter, maar er wel aandacht voor hebben dat een vraag een antwoord moet opleveren.
Hier dus ook doe dit niet zelf op eigen houtje , neem les.
Je mag me altijd een pb sturen.

steflyn schreef:
Citaat:

Bedankt voor de info, heel nuttig. Uiteraard ben ik wel blij dat ze goed voorruit staat maar het is me soms een beetje te voorruit. Nog een vraagje over je tip (Ja ik zie het graag allemaal voor mij) Hoe bedoel je dit concreet? " je moet trachten al weer te vertragen net voor hij wil gaan vertrekken "
Bedoel je dan om een gang trager te gaan? Bv overgaan op draf/stap of bedoel je gewoon trager galopperen ?
Inderdaad wanneer ze eens mooi galoppeerd stap ik af en beloon ik haar ten volle.

Jors

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:37

Mijn paard vloog ook eerst als een kip zonder kop de bak door in galop. Bij mij heeft het heel erg geholpen om steeds de grenzen op te zoeken, steeds langzamer en langzamer, waarbij ze uiteraard niet mocht gaan draven. Inmiddels galoppeert ze heerlijk beheerst de bak door!
Overgangen galop-stap stap-galop lijkt mij niet echt werken, daar worden ze alleen maar heter van.
Succes ermee! ;)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 07:42

Zorg dat je paard eerst goed aan het been en aan de hulpen komt. Zo te lezen neemt jouw paard zelf alle initiatief in het voorwaartse, en zoek je de oplossing in 'hoe moet ik afremmen'. Als je eerst eens zorgt dat de drang naar voren van jóu wordt, zul je merken dat je ineens ook een heel stuk beter kunt afremmen. Tempocontrole bestaat uit 2 componenten, naar voren en terug maar omdat die van jou zo naar voren is, 'nerveus', vergeet je volgens mij dat je juist daar de controle moet overnemen. Als jij kunt bepalen hoe hard je gaat, bepaal je automatisch hoe zacht je gaat ;) . Je hebt al best veel goede tips gekregen maar probeer ook je paard in het naar voren toe voor te zijn, dus ook eens een keer juist wat meer tempo maken. En als je paard bijv. veel aandribbelt vanuit stap, zorgen dat je zelf al aandraaft (met een duidelijke hulp, niet maar wat in draf laten 'vallen' op eigen initiatief) en dan weer terug naar stap. Zelfde met het aangalopperen, als hij zo nerveus wordt van de overgangen staat hij te weinig aan de hulpen en ben jij te langzaam/afwachtend in initiatief nemen. En als een paard niet weet waar hij aan toe is, zal hij nerveus reageren en zelf maar wat gaan doen.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 22:26

Remember schreef:
Zorg dat je paard eerst goed aan het been en aan de hulpen komt. Zo te lezen neemt jouw paard zelf alle initiatief in het voorwaartse, en zoek je de oplossing in 'hoe moet ik afremmen'. Als je eerst eens zorgt dat de drang naar voren van jóu wordt, zul je merken dat je ineens ook een heel stuk beter kunt afremmen. Tempocontrole bestaat uit 2 componenten, naar voren en terug maar omdat die van jou zo naar voren is, 'nerveus', vergeet je volgens mij dat je juist daar de controle moet overnemen. Als jij kunt bepalen hoe hard je gaat, bepaal je automatisch hoe zacht je gaat ;) . Je hebt al best veel goede tips gekregen maar probeer ook je paard in het naar voren toe voor te zijn, dus ook eens een keer juist wat meer tempo maken. En als je paard bijv. veel aandribbelt vanuit stap, zorgen dat je zelf al aandraaft (met een duidelijke hulp, niet maar wat in draf laten 'vallen' op eigen initiatief) en dan weer terug naar stap. Zelfde met het aangalopperen, als hij zo nerveus wordt van de overgangen staat hij te weinig aan de hulpen en ben jij te langzaam/afwachtend in initiatief nemen. En als een paard niet weet waar hij aan toe is, zal hij nerveus reageren en zelf maar wat gaan doen.

Heel interessant! bedankt.
Ze staat goed aan haar hulpen naar voren maar inderdaad niet aan de hulpen van terug. Dus concreet; wanneer zij aanstalten maakt om vanuit stap naar draf te gaan moet ik de hulp geven en haar voorwaarts laten gaan? maar dan na enkele passen terug op stap? Dien ik dit dan ook zo te doen bij de galop. Sorry dat ik het zo specifiek vraag maar ik zie het graag precies voor mij aangezien ik deze tips graag zou uit proberen.

FriesDres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:13

Probeer eerst je paard nageefelijk en sterk genoeg te maken in de rug in draf en stap.
Een fries heeft het nou eenmaal moeilijker in galop. Hiervoor dienen zij de juiste spieren al goed otnwikkeld te hebben.

Goed voorwaarts neerwaarts blijven rijden, zodat de spieren in de rug getraind worden.
Dan stelselmatig de galop erbij nemen. Ik raad dit wel aan met een lesgever of coach te doen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:20

Ik train mijn merrie ook veel aan de longe met bijzet en laat haar daar ook veel schakelen in de galop. Ze vindt dit enorm leuk en wordt ze echt heel actief van. Het is dan taak om die activiteit op te vangen en te doseren.
Nu we bezig zijn met de Z oefeningen wordt ze steeds beter en kleiner en kan ze meer verschil tonen in de galop (maar ook in de draf).

Maar de galop is wel veel beter geworden nu we niet meer "dom" galopperen (want dat is het enige wat we oefenden in de B en L eigenlijk). Dus aanspringen, volte en weer terug naar draf. Maak de galop leuk en interessant. Draai eens een gekke bocht op een kleine gebroken lijn. Niet lange stukken recht uit, maar juist vaker aanspringen. Maar niet doorblijven gaan als ze moe worden, dan heeft het geen zin. Draai eens een goede kleine volte en dan rustig weer vooruit.
Zorg ook dat je ophoudingen genoeg reactie krijgen, ze moeten echt daarop terug komen en niet gewoon doordenderen.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 14:26

Inderdaad.

Ik krijg nu les van een hoger niveau rijdende instructeur dan vroeger.
Het gaat inderdaad om het voorwaarts neerwaats rijden zodat ze genoeg spieren krijgt in haar rug. :D

Momenteel is het al een enorme verandering. Ze heeft dit weekend zelf de groepsdressuur van Z meegereden met hem :D

uruguay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 22:36

Ik heb ook een fries met hetzelfde probleem. Het gaat bij die van mij nu veel beter. Hij is nu 6 jaar inmiddels en ik start nu L2 (bijna punten voor M1).
Ik ben er veel galoptraining mee gaan doen in het bos. Lange stukken achter elkaar galopperen..... Het scheelt echt veel. Ik dacht altijd dat hij niet zo'n goed uithoudingsvermogen had, maar dat heeft hij dus wel! Hij verzuurt nu minder snel tijdens het galopperen in de bak. Dat scheelt ook veel voor je training.
En ja....heel veel schakelen in galop in de bak. Schouderbinnenwaarts oefenen in draf en goed lang en laag rijden in draf. Daar verbeter je de spieren mee.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 05:58

uruguay schreef:
Ik heb ook een fries met hetzelfde probleem. Het gaat bij die van mij nu veel beter. Hij is nu 6 jaar inmiddels en ik start nu L2 (bijna punten voor M1).
Ik ben er veel galoptraining mee gaan doen in het bos. Lange stukken achter elkaar galopperen..... Het scheelt echt veel. Ik dacht altijd dat hij niet zo'n goed uithoudingsvermogen had, maar dat heeft hij dus wel! Hij verzuurt nu minder snel tijdens het galopperen in de bak. Dat scheelt ook veel voor je training.
En ja....heel veel schakelen in galop in de bak. Schouderbinnenwaarts oefenen in draf en goed lang en laag rijden in draf. Daar verbeter je de spieren mee.

Inderdaad! Heb net hetzelfde gedaan en het is nu veel beter.
Vooral dat voorwaarts, neerwaarts heeft haar genoeg spieren gegeven denk ik.
Nu heeft ze toch al een iets verzameldere galop en ze drukt haar rug niet meer weg.
Het kan wel nog beter :-P

iloveDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 08:10

Ik heb ook een half friesje gehad, die ontzettend moeite had met galop.
Wat mijn instructrice zei en met mij gedaan heeft: kilometers maken, heel veel kilometers maken.
Gedaan, en binnen 2/3 jaar reed ik met haar Z2, ze deed alles feilloos en veel prijzen met haar gewonnen :)
Veel tijd geven en veel kilometers maken, dat is mijn tip, veel succes ermee!

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 20:44

iloveDreamer schreef:
Ik heb ook een half friesje gehad, die ontzettend moeite had met galop.
Wat mijn instructrice zei en met mij gedaan heeft: kilometers maken, heel veel kilometers maken.
Gedaan, en binnen 2/3 jaar reed ik met haar Z2, ze deed alles feilloos en veel prijzen met haar gewonnen :)
Veel tijd geven en veel kilometers maken, dat is mijn tip, veel succes ermee!

Klopt als een bus! Mijn huidige lesgever zei dit ook half jaar geleden.
De juiste oefeningen doen een heel jaar, om die achterhand en rug sterk genoeg te maken.

Nu is de galop al iets verzamelder maar nog niet 100% om een perfecte overgang te kunnen rijden maar er zit progressie in!

Leuk dat jij al zo ver zit! Een beetje een droom om hier met mijn fries in België in Z te geraken. *D

FriesDres

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:33

Op de foto's van je onderschrift lijkt de galop goed mee te vallen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:38

Hoe gaat het nu?? Nog wel een tip, geen proeven oefenen, wel de onderdelen maar niet precies zoals ze in het boekje staan, dan kan ze ook niet druk worden omdat ze weet wat er gaat komen.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 15:48

Goed! Is een enorme verbetering!
We hebben blijven trainen en oefeningen en overgangen gereden om die achterhand sterker te maken en galop is al stukken beter. Ook maakt ze haar hier helemaal niet meer nerveus op. Het werkpunt is wel nog de overgang. Rechts van draf naar galop is dit mooi ontspannen. Links heeft ze hier wat meer moeite mee en drukt ze de rug weg bij het aanspringen. Ook overgang galop draf is ook nog wat moeilijk (valt ze wat uit elkaar, nog moeilijk om in die geslotenheid te blijven) maar we blijven trainen! De laatste wedstrijd had ik toch al een 8 op galop :D

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 17:02

Hoi ,

ik heb dan wel geen fries , ik wil je graag een tip geven . ( is hier ook eerder op benoemd ) Toen ik vroeger nog wedstrijden reed met mijn spring paard , wilde hij alleen maar hard voor uit , dus ik ging met hem dressuur rijden . ( ook op wedstrijden) Thuis oefende ik met hem op tempo wisselingen van galop naar draf of stap en van stap/draf naar galop . Dit allemaal eerst op de volte . Ging dat goed dan deed ik dat op lange zijde van de bak . Het heeft toen goed bij mijn paard geholpen . Let op wel dat je dit niet te vaak en te lang achter elkaar doe oefenen. ( mijn springpaard van toen was een slimmerik en hij kon soms mij voor zijn !! ) Ik hoop dat je hier iets aan heb ?
Gr