Ik zou inderdaad (wat hierboven al staat) eens kijken wat het medisch zou kunnen zijn. Mijn pony (haf) heeft ook artrose en struikelt inderdaad ook wel eens, al is het lang niet zo erg al wat jij beschrijft.
Maar dan is het een combinatie van factoren:
het is de artrose, maat ze gaat pas echt struikelen Als:
- de hoeven te lang zijn
- ze niet actief loopt
- op een meer hobbelige ondergrond zoals de bak (ook niet op asfalt)
- EN op de volte
En dan doen we natuurlijk nog steeds niet: nou, dan is dat maar zo. Rijtechnisch en aan de hand zijn we goed aan het werk om haar achterhand meer te laten dragen. zelf veel uitzoeken en natuurlijk les. Daarnaast krijgt ze glucosamine en houdt de hoefsmid er rekening mee.
Het struikelen is er nog niet helemaal uit en soms struikelt ze nog wel, maar dat is gelukkig vooral aan de longe en maar een klein beetje.
Wat ik wil zeggen is: meestal heeft zo'n probleem niet maar 1 oorzaak en ook niet maar 1 oplossing, maar kan je meerdere dingen doen om het te verbeteren.
Wat ik je ook nog mee wil geven: zoek op youtube naar Clinton Anderson Outback Horsemanship
Die kerel is paardentrainer en heeft een heel obstakelparcours. Je ziet een filmpje waarin hij een jong paard traint om op te letten waar het zijn benen neerzet. Hij bouwt het wel heel rustig op, dit filmpje is van als hij het al een aantal keer geoefend heeft.
Zo'n obstakelparcours hebben wij natuurlijk (helaas) niet, maar als het weer wat beter is, wil ik zoiets in het klein ook zeker gaan oefenen met mijn pony die geloof ik nog niet zo goed beseft dat ze achterbenen heeft. Misschien in het bos een stukje off-road, heel veel balkjes kriskras door- en over elkaar in de bak en dan langzaam er doorheen. Dat soort dingen.
Wel alles aan de hand want ik wil het graag zelf ook overleven!!