Zitles is alleen voor beginners

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Is zitles voor beginners?

Ja, als je een bepaald niveau hebt bereikt, kun je goed zitten.
3 (0%)
Ja, zitles is voor mensen die er anders steeds vanaf vallen.
3 (0%)
Nee, ook voor de gevorderde ruiter is een zitles aan te raden.
192 (44%)
Nee, zitles moet op ieder niveau bij de les inbegrepen zijn.
232 (53%)

Totaal aantal stemmen: 430

xColorCross

Re: Zitles is alleen voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:35

Inderdaad.

Maar het is ook wat je 'gevorderd' noemt.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:36

Voor mij is elke les een zitles.
Ik snap niet hoe je les kan hebben zonder op je zit te letten, dat si toch bijna alles?
Hoe moet ik me een zitles voorstellen?

xColorCross

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:43

Bij zitles let je (alleen) op je zit. Meestal loop je aan de longeerlijn en/of zonder beugels.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:48

Ik vind dat zitles en normale les prima met elkaar te combineren zijn. Zo laat mijn insctructrice ook duidelijk aan mij voelen hoe veel mijn houding dus uitmaakt voor wat het paard doet.
Echt aan de longe alleen doe ik niet meer, maar in de les zelf nemen we heel veel oefeningen mee die heel goed zijn voor mijn zit en houding.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:55

Ja jeetje... als jij een verkeerde zit hebt aangeleerd, dan moet je dat later corrigeren. Ik ben pas een paar maanden bezig met rijden, maar ik heb nooit veel commentaar op mijn zit gehad; had dus blijkbaar geen zitles nodig (wel commentaar op heel veel andere dingen, ik ben heus geen natuurtalent). Het is natuurlijk de bedoeling dat je dat in een vroeg stadium leert, maar als het ergens foutloopt... vergissen is menselijk, volharden duivels.

linsey1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 15:53

volgens mij maakt het niet uit en is het voor beginners en gevorderden

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:55

Zitles is voor iedereen, al denk ik dat als startende ruiters meer aandacht krijgen voor hun zit dit zijn voordeel heeft. En hij bewuster is van wat hij doet op het paard.
Wie van de (gevorderde) ruiters heeft er een onafhankelijke zit?

Tijdens het rijden, kom je altijd iets tegen in je houding of zit waar het paard op reageert.
Als ik les geef let ik eigenlijk 90% op houding en zit en de inwerking er van. Een paard is zeer gevoelig op alles, als je als ruiter in een "simpele" wending niet recht boven je paard zit, je benen niet de juiste aan en ontspanning en positie hebben, je bovenlichaam te ver naar voren of naar achteren dan heeft dat invloed op je wending. Zo kan een ruiter hiermee een paard juist over de buitenschouder weg laten vallen. Door de ruiter beter op zijn paard te laten zitten, zie je vaak al heel veel verbetering bij het paard.

Ik kan tal van voorbeelden noemen, allemaal uit de praktijk. Heb veel klanten die ik lesgeef puur uit de gedachte dat als jij goed leert zitten, je je paard al veel ziet verbeteren.

Voor de mensen die denken dat zitles alleen voor beginners is, en ze het zelf niet nodig hebben. Heb ik een leuke uitdaging: vraag een stalgenoot om je paard aan de longe te nemen terwijl jij er op zit. Zonder teugels je tempo wisselingen en overgangen kunnen rijden. Lichtrijden met je armen gekruist, voor je uit, recht omhoog, laten hangen. Lichtrijden, waarbij je steeds van been wisselt (staan, zit, zit, staan, zit, zit, staan) en dat alles zonder dat je paard uit zijn draf ritme komt. Hier kan ik nog wel een heel aantal oefeningen opschrijven, maar hoor graag of dit lukt.

Zitles houdt ook in dat je leert voelen wat er onder je gebeurt, weet jij wanneer hij welk been optilt en waar hij hem neer wilt gaat zetten?
Pas als je dat kan voelen dan kun je je paard ook begeleiden om het anders te doen.
En zo kan ik wel even door gaan....

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 10:45

Zeker niet alleen voor beginners!
Zitten is de basis van het rijden en de manier om te werken aan je houden
en/of het contact met je paard. :j

Arual87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:40

Zitlessen zijn zo'n waardevol onderdeel van de training, dat zou iedere ruiter af en toe moete krijgen.

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 16:48

Ik ben van mening dat zitles de basis is van alles, wat het volgens mij ook écht is. Niemand zit perfect het kan altijd beter ook bij de Anky van Grunsvens en de Edward Gallen. Ik heb ook nog vaak zitles, ja ik ben nog jong dus dan is het veel normaler. Heel veel mensen die schamen zich als ze zitles krijgen, waar ik helemaal niets van snap. Mijn instructrice raadt soms mensen van 40 of ouder zitles aan maar dan krijgt ze echt reacties van:' Haha, wat ben je toch grappig daar ben ik toch écht te oud voor.' Wat ik nergens op vind slaan net zoals dat sommige mensen met paarden geen les nemen. Daar snap ik toch ook helemaal niets van.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 07:40

Ja klopt en wij zijn met zijn alle eeuwige beginners. Het niveau dat je moet bereiken voor perfectie is niet te bereiken dus blijven we altijd leren.

Dverbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:59

musiqolog schreef:
Ja jeetje... als jij een verkeerde zit hebt aangeleerd, dan moet je dat later corrigeren. Ik ben pas een paar maanden bezig met rijden, maar ik heb nooit veel commentaar op mijn zit gehad; had dus blijkbaar geen zitles nodig (wel commentaar op heel veel andere dingen, ik ben heus geen natuurtalent). Het is natuurlijk de bedoeling dat je dat in een vroeg stadium leert, maar als het ergens foutloopt... vergissen is menselijk, volharden duivels.

Iedereen heeft zitles nodig en ook iedereen krijgt dat in de eerste lessen van heet paardrijden dat is namelijk de basis. niemand maar dan ook niemand heeft gelijk een goede zit.

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 19:04

Zitles is zeker nuttig! Na verloop van tijd merk ik bij mijzelf dat er kleine foutjes insluipen. Alles draait om balans.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 19:08

Iedere ruiter doet er goed aan om af en toe een zitles te nemen of een les te hebben waarop extra gelet wordt op de zit. Als ik naar mezelf kijk, dan had ik de laatste tijd moeite met ontspannen in mijn onderrug en doorzitten. Heb toen een zitles gehad en direct resultaat. Ik zit beter en heb weer punten die ik tegenkwam die ik onbewust niet goed deed en invloed hadden op mijn hele houding.

trainerhes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:06

Leuk topic heb je geopend! Fijn om te zien dat de poll uitwijst dat eigenlijk iedere ruiter het fijn en nodig vind om zelf getraind te worden!

De trainingen die ik geef zijn voor ieder niveau, aangezien het niet om oefeningen voor het paard gaat, maar juist voor de ruiter.
Door de ruiter te trainen, gaat het paard makkelijker bewegen.
Ik heb tijdens de trainingen leerlingen van B t/m ZZlicht niveau gehad!

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:09

Zitles is inderdaad goed voor iedereen.
Mijn zusje rijd nu haar pony met regelmaat ook zonder zadel voor het gevoel en balans.

Noek_Bronco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:26

Ik vind ook dat iedereen zitles kan gebruiken! Zoals Dyanne_Z zegt; er sluipen met verloop van tijd terug foutjes in.
Maar natuurlijk is het leuk als beginnende ruiters het van bij de basis geregeld een keer doen. Dan zal de rest een stuk vlotter lopen..

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:54

Ik vindt zitles zeker niet alleen voor beginnende ruiters. Ben zelf ook instructeur en geef en krijg zelf ook nog zitles af en toe. Maar het hangt er vanaf hoe je zitles doet.Doe je het met een voltigesingel of met het zadel. Kijk de singel is leuk maar dan zit je heel anders in het zadel en bij de singel zie ik vaak dat mensen snel gaan spannen in de bovenbenen en dat wil je nou net niet.
Met het zadel zitles krijgen ben ik dus wel voorstander van. Heb zelf een paar maanden bij John Swaab gelest en daar alleen maar zitles gehad. Voelen waar je zelf zit, waar je balans is en als je dat hebt kan je op een gegeven moment voelen wanneer het paard zijn achterbenen optilt en dus op het juiste moment aansporen. En puur op je zit in alle 3 de gangen verruimen en verzamelen.
Dus ook al zit je onafhankelijk af en toe terug naar de basis is alleen maar een goed idee.
En het maakt mij als instructeur alleen maar blij als ik zie dat mensen erg bezig zijn met hun houding en zit :D

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 23:17

Bedankt voor jullie leuke en gevarieerde reacties!

Ik vind het interessant om te lezen dat er veel verschillende ideeën bestaan over wat een zitles eigenlijk inhoudt en of het wel of niet met zadel en wel of niet aan de longeerlijn moet.

En natuurlijk is het ook gewoon fijn om te weten dat ik niet gek ben als ik vind dat zitles/werken aan de zit ook voor de gevorderde ruiter belangrijk is.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:45

Ik heb mijn eerste half jaar les gegad zonder zadel. Alleen een dekje met daar omheen een longeer/voltige singel voor als je echt zou gaan glijden. In feiten was dat ook zitles. Je leede zitten, voordat je iets anders leerde.

Zitles voor een beginner aan de longe kan heel goed zonder zadel, gewoon voelen hoe een paard beweegt en voelen heo een paard zijn evenwicht vindt met jou erop. Daarna kan met zadel de dressuur,atige zit bekeken worden en verbeterd worden. Dat doeje ook tijdens een gewone les, maar aan de longe kan je je aleen daar op concentreren.

Toch denk ik dat een zadellozd zitles voor een gevorderde ruiter soms ook nut heeft. Vooral als de ruiter wat problemen heeft met het evenwicht. Kan ook zeker met zadel, maar dan wordt je toch meer gesteund. Zonder zadel kun je, vind ik, beter voelen wat een paard doet met evenwicht. Ook kun je je soms bewuster worden van hoe je zit, doordat je je zitbeenknobbels beter voelt en meer contact hebt met de rug van het paard.

Conclusie is dat voor zowel beginner als gevorderde zitles met of zonder zadel zijn voordelen en aandachtsgebieden heeft. De een is niet beter dan de ander.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 19:39

Dverbrugge schreef:
musiqolog schreef:

Iedereen heeft zitles nodig en ook iedereen krijgt dat in de eerste lessen van heet paardrijden dat is namelijk de basis. niemand maar dan ook niemand heeft gelijk een goede zit.

Oké... maar ik heb er nooit een hele les speciaal aan besteed.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 00:15

Ik heb ook nog steeds af en toe zitles. En ga ik ook echt naar de fysio als ik merk dat ik mezelf ergens vastzet. Ik belemmer mijn pony is zijn beweging als ik mijn heup(en) vastzet, dus om daar af en toe (of soms ook tijdens gewone les) aan te werken is voor mij absoluut een vereiste.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 00:30

Ik krijg op dit moment af en toe een les centered riding (?), het complete pakket correct rijden dus (inclusief veel, heel veel opmerkingen bij de zit, alles moet perfect van mij naar het paard, niet omgekeerd.) en ik zeg jullie toch dat ik die lessen enorm nodig heb.

Heb wedstrijden gereden, bij de FNRS wedstrijden op lastige paarden (als ponyruiter) reed ik iedereen van de vereniging eruit, goede punten voor beenligging + zit + hand, reed een shire goed dressuurmatig wat niemand lukte zoals het mij lukte, maar als na een les van mijn huidige instructie heb ik toch echt spierpijn door gebruik van 'nieuwe' spieren en ik voel gelijk aan mijn paard dat ik goed doe (of beter), heb het paard jaren lang naar de ***** gereden maar sinds mijn nieuwe lessen gaat het aanzienlijk beter.
Ben ook overtuigd dat gemiddelde ruiter, zonder instructie die telkens wijst op de inperfecties (?), vaak verkeerd zit en daardoor het paard dwars zit, al is het het minimaalste 'foutje'.
Zitles hoort, vind ik, standaard gegeven te worden... Dus even niet focussen op het lopen van het paard maar op de zit van de ruiter, even herhalen in het begin van de les.

Sanniey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 10:28

Ik denk ook zeker dat zitles voor iedereen is. Je moet erop blijven letten dat je goed zit anders ga je alleen maar je paard in de weg zitten. En het is natuurlijk ook een wisselwerking, als jij goed zit, kun je je paard betere aanwijzingen geven waardoor hij het beter begrijpt. Ik vind het alleen maar fijn als ik in de les opmerkingen krijg over hoe ik beter moet zitten, hoe mijn handhouding moet, mijn beenligging. Hierdoor kan ik weer betere instructies geven aan mijn paard.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:07

Nee, er valt altijd nog wel iets te verbeteren :)