Wiebel benen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lepy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:16

een goed passend zadel, goede lessen (vooral zitlessen) maar ook deftig uw paard leren ontspannen want hoe meer je viervoeter zit te wringen hoe moeilijker voor u om deftig te zitten :-)

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:58

Je leert het vooral jezelf aan + je bent je er niet zo van bewust. Ik heb af en toe echt even dat ik denk: hè, waarom drijf ik nou aan (onbewust)? Dat lept wel om je vaak die vraag te stellen :)

xMell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 13:58

Ik meld me..

Ik heb vroeger op de manege geleerd, dat ik zoat elke pas moest aandrijven.
Dit heb ik dus gedaan, en ben er nooit meer vanaf gekomen.
Ik kan mijn benen niet meer stilhouden.

Iemand die een filmpje zou willen zien + tips ervoor zou kunnen
geven, heel graag.. PB

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:15

Ik doe het bij mijn verzorgpaard volgens mij ook, die is dan ook nogal lui. Maar ik denk dat het ook deels onbewust gebeurt.

Anoniem

Re: Wiebel benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:20

Ach, om gelijk alle manege's af te gaan kraken. Wiebelbenen is iets wat een ruiter zichzelf alsnog aanleert. Bij mij op de manege werd er ook wel eens geroepen "geef hem eens een schop" of "drijf eens wat harder aan" maar dat heeft er voor mij niet in geresulteerd dat ik mijn paard bij elke stap die hij/zij maakte gelijk aan liep te drijven. Als je paard zo inactief is voor je been dat je hem elke pas moet aandrijven moet je, je toch eens ernstig gaan afvragen of je wel consequent genoeg bent in je hulpen. Voor mij geld nog steeds niet reageren op mijn been? Dan krijgen ze een tikje daar net achter met de zweep. Herhaal dit een aantal keer en je paard zal echt wel actiever worden hoor.

AapiieJ19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:26

moet er niet aan denken om een paard bij elke stap been te moeten geven. dan ben je aan het einde van rit vermoeider als je paard haha

Penguin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 18:05

Ik heb ook altijd last gehad van wiebelbenen maar dat betekent niet dat ik mijn paard voortduren aan drijf. Ik had ook echt een stoelzit. Mijn houding is nooit gecorrigeerd tijdens mijn manegelessen. Erg jammer! Ik heb begrepen dat het minder wordt als je, je beugels langer hebt. Nu heb ik dat toen der tijd geprobeerd maar vond het niet lekker zitten. Ik heb in zes jaar nauwelijks paard gereden, als ik weer begin is kan ik mooi opnieuw een goede houding aanleren.

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 18:16

Ik woon langs een ruiterpad en zie vaak mensen voorbij komen die gewoon met kromme benen CONSTANT aansporen... Vind het gewoon vervelend om te zien :') voor het paard lekker onduidelijk en afstompend en voor de ruiter ook vermoeiend lijkt.
Ik moet toegeven dat ik zelf ook nog wel eens fouten maak (gek hé :')), als ik geen reactie krijg op m'n been ben ik vaak niet consequent genoeg, terwijl mijn paardje heel goed weet wat ze moet doen als ik ook maar een klein beetje been geef.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 11:45

Citaat:
What's the deal here? Wordt het zo aangeleerd? Leer je het jezelf aan en kom je er niet meer vanaf? Ben je jezelf er niet (altijd) van bewust? Wat doe je eraan? Of vindt je het juist wel best zo? En wat is jullie mening over dit fenomeen?

ik denk dat het indd verkeerd aangeleerd word. ik heb dat ook heel erg gehad totdat ik les kreeg van een vriendin die goed les kon geven. Sindsdien gaat het stukken beter. helaas zit ik nu weer op een manege en daar zeggen ze er ook niks van. dus ik moet er zelf om denken.

RenskeFrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:53

Ik denk dat het heel erg met de instructie te maken heeft die je krijgt. Ik rij al zo'n 17 jaar op maneges en heb verschillende soorten les gehad. Over het algemeen worden er door de instructrice vage opmerkingen gemaakt als hakken uitdrukken, tenen naar binnen draaien, je zit te ver naar voren, niet aanduwen met je zit. Maar hoe je het dan op moet lossen blijft vaak achterwege.
Ik denk dat dit op maneges vooral komt omdat je in een grotere groep rijdt en er in dat uur minder aandacht is voor individuele houdingen. Vaak blijven instructeurs hangen op paarden die op dat moment moeilijker zijn, om dat op te lossen.
Maar ik moet zeggen dat ik ook wel heel goeie instructie heb langs zien komen, dat verschilt heel erg per persoon. Ik rij gemiddeld maar 1x per week, ik denk dat dat ook heel erg meespeelt met dat de houding niet snel verbetert als je het eenmaal verkeerd aangeleerd hebt. Om iets wat er eenmaal in zit er weer uit te krijgen moet je denk ik heel wat kilometers maken.

Ik trek altijd mijn hakken op en heb volgens mij ook flink wiebelbenen. Geen idee hoe ik dat moet oplossen en het ligt er ook wel aan wat voor paard je rijdt. Vroeger reed ik heel veel zonder zadel, dat hielp wel erg, maar op de manege waar ik nu rijd doe ik dat vrijwel nooit. We hebben ooit wel eens een lesje gehad zonder beugels rijden. Ik denk dat dat soort oefeningen echt op zit van ruiters veel meer gegeven moeten worden. Dat is uiteindelijk ook veel beter voor de paarden zelf :)

Sanne1994_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:58

Misschien een betere vraag: hoe kom je er weer vanaf?!

Heb zelf de laatste tijd ook veel last van wiebelbenen, maar volgens staleigenaresse kan dit in mijn geval ook aan het zadel liggen (heb tijdelijk een ander zadel). Ik ga ook pas met spoortjes rijden als ik zeker weet dat ik er vanaf ben! Maarja, iemand dus tips? :)

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:16

Bij mijn oude manege werd het ook echt aangeleerd. Instructrice liet ons altijd aandrijven bij elke pas. De paarden en pony's daar waren ook echt lui voor het been (achteraf gezien niet zo gek natuurlijk). Maar daar werd echt letterlijk gezegd: Paardrijden is net als fietsen, je moet zelf blijven werken met je benen, anders kom je niet vooruit. In stap moest je dan om de beurt links en rechts been geven, in draf telkens wanneer je ging zitten. Ik weet nog goed dat ik heel moeilijk vond en eigenlijk ook raar. Nu rijdt ik ergens anders en heb ik ook een bijrijdpaard. Mijn beenhouding is stukken netter. Wat bij mij hielp is zitlessen, een zadel wat je niet in stoelzit zet en langere beugels.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:19

Het wil mij zelf niet lukken om mijn benen stil te houden, ik ben niet bewust aan het drijven, ik heb het meestal ook niet door. Het gebeurd gewoon :')
Ik ben er wel al héél lang (actief) mee bezig, maar het is heel moeilijk af te leren, helaas. Vind het zelf ook heel storend.

En omdat mijn benen zo wiebelen rijd ik zonder sporen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 07:36

Ik denk dat het verkeerd wordt aangeleerd op de maneges. Ik heb er ook heel lang last van gehad. Mijn paard wist echter wel het verschil tussen been geven en wiebelen.

Toen een vriendin laatst filmde zag ik dat mijn benen bijna niet meer wiebelen tijdens het lichtrijden. Tijdens het doorzitten echter wiebelen ze wel, maar ik kan dan ook echt niet doorzitten :')

Chocoladeijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 21:04

Ik heb ook wiebelbenen maar geen idee hoe ik er vanaf kom? Als ik mezelf dan zie op een filmpje ziet het er echt niet uit...

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 21:07

ik kan ook mijn benen niet stil houden, dit is omdat ik het moeilijk vind mijn rug/heupen goed te gebruiken en ik vaak gespannen zit zonder dat ik het doorheb..
ik vind het zelf heel irritant en wil ook graag zitles krijgen van iemand, alleen is er niemand hier in de buurt :=
ik heb trouwens ook geleerd op de manege om bij elke pas aan te drijven.. hierdoor komt het dus ook deels

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 21:13

Een deel is rijtechnisch, als je zon wiebel benen hebt kun je duidelijk ook niet onafhankelijk zitten.
Ander (misschien veel groter) deel is slecht afgerichte paarden.
Als jij zegt draf (hulp) draven en been eraf als je halfuur niks doet moet hij halfuur in dat tempo draven (ideale geval). De meeste paarden waar jk wel eens voor een ander op ga kunnen dat niet, dan heb ik het niet over edn 3/4jarige die net zadelmak is. Maar een normaal b paard moet gewoon gas en rem weten en niet constant overspoeld worden met hulpen zodat ze dood aan de hulp worden.
Omdat veel ruiters toch bang zijn geven ze liever 200 kleine hulpen dan 1x met de zweep erover en goed als dat nodig is.
Gelukkig ben ik een vrij luie ruiter :+ en heb een gruwelijke hekel aan slome/niet aan hulp paarden :p
Dus iedere pas schuppen doe ik gelukkig niet, maja mijn voeten steken dan weer af ;) ander probleem

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 11:00

Als je leert om in je middelpunt, met een recht bekken en ontspannen , onafhankelijk op een paard te zitten.
Heb je geen last van wiebelbenen ;-)
Ik geef nu al jaren 'zitles' , echter duurt het gewoon toch wel even om "verkeerd" aangeleerd gedrag af te leren.
Plus, dat het merendeel van de ruiters er weinig geduld voor heeft om het "goed" te leren.
Er schijnt altijd haast bij te moeten zitten ivm wedstrijdprestaties.

Wat je zelf kan doen, is zonder zadel rijden, je lang maken tijdens rijden en altijd boven het middelpunt van je paard blijven, dus ook met je bovenlijf in 1 lijn (en niet je vasthouden aan handen en teugels)

annelize123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 14:52

ik heb ook vaak wiebel benen maar geen been wat constant aandrijft
bij mij komt het denk ik omdat ik vaak met mn benen een stuk onder de buik hang en dus geen steun heb

Kazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 08:54

Ook hier wiebelbenen, en ik heb een goed zadel, een paard dat aan het been is en qua grootte bij mij past, en ik heb zelf ook lange benen. Geen enkele van de hierboven genoemde "excuses" dus.
Ik denk dat het er door een aantal oorzaken in is geslopen:
- Vroeger op de manege waren veel paarden niet aan het been, dus aangeleerd elke pas aan te drijven
- Op de manege kregen we zitles, en ik heb mezelf daar onbewust aangeleerd goed met mijn knieën te knijpen, waardoor ik perfect kon blijven zitten, maar dus niet ontspannen. Ook door oefeningen zoals zonder beugels lichtrijden is dit versterkt.
Gevolg hiervan: doordat ik met mijn knieën vasthoud, leiden mijn onderbenen een geheel eigen leven.

Ik ben me hier pas van bewust geworden toen ik een paard kocht met heel veel beweging, en ik elke keer met heel veel spierpijn ervan af kwam. Toen vertelde mijn instructrice dat ik mijn knieën juist heel los aan het zadel moet houden (en dus eigenlijk meer op de beugel moet steunen).
Ik ben hier nog steeds mee bezig, en het is lastig om er elke keer weer aan te denken (het gaat goed, totdat paard een gekke sprong maakt of zoiets). Ik merk wel dat mijn benen nu iets stiller beginnen te liggen, maar of het ooit lukt om ze volledig stil te gaan houden........
Ik kan echt jaloers zijn op mensen met mooi stil liggen de benen.

Scott

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 15:58

Ik meld mij ook aan voor de wiebelbenen.. alleen bij mij zijn het mijn enkels... Die leiden met doorzitten echt een eigen leven.... vreselijk ik irriteer me er dood aan.. Vast binden, zonder zadel, korter of langer maakt allemaal niet uit... Nu in het M wil ik gewoon echt een rustige beenligging hebben.

Ik het gewoon lederen Petries dus mijn enkels zijn wel stabiel...

Wie heeft de tip.. oja...er word gezegd doordat mijn paard rond geribt is en ik vrij brede bovenbenen en kont heb.. dit allemaal ook mee speelt...

Grt larissa

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 16:00

heb het mezelf aangeleerd zo'n 6 jaar geleden en heb er nu nog steeds moeite mee,
het gaat al een heel stuk beter, gelukkig, maar zo af en toe gebeurt het nog.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:31

pitbullgup schreef:
Zit ook wel een verschil tussen een drijvend been en wiebel been. Wiebel been ligt niet stil maar hoeft niet perse met elke pas te drijven of spoor te raken. Bij een ronder geribd paard is het ook al moeilijker om het been mooi stil te houden en zadel doet ook een hoop.

Ik heb dus ook erg last van wiebel benen als m'n verzorgpaard niet goed over de rug loopt en net iets te hoog in tempo

+1!

Zelf op mijn eigen paard (niet rond geribd, een zadel waar stevig in zit met veel wrong) heb ik enorm stille benen dat vaak de vraag krijg hoe ik het in godsnaam voor elkaar krijg zulke stille benen te hebben.

rijd naast mn eigenste ook een andere: rondgeribt paard, andere gangen, zadel met veel minder stevige zit en minder wrong. heb al meteen minder stille benen.
Denk zelf dat het komt omdat ik zelf moeite heb om gewicht op mijn beugels te houden bij dit soort paarden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:38

Schuldig...
Ik heb een prachtige koudbloedkruising, en tja als je onderbeen dan door de combi van de bouw van het paard en je eigen bouw, zowiezo al niet mooi aansluit, dan krijg je wiebelbenen.
Ik probeer altijd rustig en ontspannen te zitten, maar denk niet dat ik het er uit ga krijgen. Gelukkig is van per ongeluk aandrijven geen sprake. Dat zou ik wel merken, paard vliegt echt voor je been.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:41

Ik heb ook wiebelbenen (bij het lichtrijden...) maar ik drijf het paard daarbij niet aan, paarden gaan gewoon van 'Van de buik af' naar 'nog meer van de buik af' en weer terug :')

Citaat:
Ik heb dus ook erg last van wiebel benen als m'n verzorgpaard niet goed over de rug loopt en net iets te hoog in tempo

Nu je het zegt, toen ik les had op manegepaarden (ielere paarden, goed getrainde) had ik een keurige houding, maar op die 'rug-weg-druk-crosser' van me zit ik als een debiel af en toe...