Tinkerhengst aan het werk.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Re: Tinkerhengst aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 12:17

Nee hoor, als ik doorvraag laat hij los ;) Ik ken mijn paard. Ik werk niet terug want als ik vraag vul ik dit aan met mijn been. Hij is beleerd op de wijze, met je been naar je hand toe rijden. Als hij sterk wordt geef ik been en iets druk aan voor. Hij moet leren te zakken op druk, niet op een lossfladderende hand.

Hij is inmiddels al 2 jaar onder het zadel. Dus niet sinds kort ;)

Daarnaast werken wij niet naar oprichting. Maar naar acceptatie van druk en daarop nageven, en hand volgen. Oprichting zijn we nog helemaal niet mee bezig.

Dan blijkt dus dat je niet goed ziet op het filmpje, want terugwerken doe ik niet, ik vul áltijd aan met mijn been, dat is hem zo geleerd en daar zakt hj op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:50

O.a op 1.34m zie ik je duidelijk terugwerken en dit gebeurd meerdere keren door het filmpje. Ik heb het niet over een losfladderende hand. Maar een hand zijwaarts of iets omhoog in de mondhoek is heel wat anders dan terughalen aan je teugel. Rem en gas is nooit de bedoeling om nageeflijkheid te verkrijgen, ook niet om je paard er even "doorheen" te werken. Daarvoor moet je het echt ruimer bekijken in combi met buiging in het aachterbeen, kantelen van het bekken en ontspanning.
Als je nog niet bezig bent met oprichting zou ik hem veel minder hoog door de hals vragen en meer in balans met de verzameling in zijn lichaam. Nu is het logisch dat hij in protest komt omdat je in verhouding veel te veel "afbuigen" vraagt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-01-13 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 13:52

Ik leg het ook even simpel uit. Maar terugwerken doe ik niet. Tijdens het wijken ben ik zelf nog zoekende hoe, waar en wanneer hem te begrenzen, dat is iets anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:55

Ik had mijn post nog even aangevuld. Begrijp me goed, het is niet om te zeuren hoor, maar gewoon om te laten weten hoe iemand anders die dit filmpje ziet erover kan denken. Dat dit jouw rijstijl is dat kan natuurlijk, maar het kan op een prettigere en progressievere manier in mijn ogen.
Maar als jij binnenteugel terughalen met wijken begrenzen vind gaat er in mijn ogen vanuit de basis wel echt iets mis. Vooral omdat je echt wel behoorlijk de druk erop gooit daar en je ziet ook regelmatig een reactie terug van hem omdat hij neit weet wat ie ermee moet.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 13:57

Minder hoog in de hals is het lastige, hij moet zakken in zijn schoft. En dat is moeilijk met een paard met zo'n front en diepe halsaanzet.

Binnenteugel terughalen is dus precies wat ik hierboven aangeef dat ik zelf nog zoekende ben naar hoe wat en waar hem te begrenzen :j Ik heb een fijne insttructie maar helaas niet de mogelijkheid iedere week te lessen.

Annelienw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:59

Wouw! :o wat een prachtige tinker! Vooral de houding en de vlekken maken deze meneer helemaal af ;)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 14:00

Even een ander beeld:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 14:01

cp112 schreef:
Minder hoog in de hals is het lastige, hij moet zakken in zijn schoft. En dat is moeilijk met een paard met zo'n front en diepe halsaanzet.

Binnenteugel terughalen is dus precies wat ik hierboven aangeef dat ik zelf nog zoekende ben naar hoe wat en waar hem te begrenzen :j Ik heb een fijne insttructie maar helaas niet de mogelijkheid iedere week te lessen.

Ik vind het goed dat je het zo sportief opvat hoor! Ik heb zelf ook veel paarden gereden met een zware halsaanzet en ik zou je toch willen meegeven daar echt minder aan te gaan zitten. Oplossen vanuit buiging met je hand opzij zodat je paard zich niet vast kan zetten is echt een fijnere oplossing. Dan hoef je zelf niet zo te werken. Het wijken onder het zadel zou ik dan bijna even laten zitten, vooral in draf, want ik denk dat je hem nu iets aan het aanleren bent wat later in de weg gaat zitten.

Ook zie ik in het fimpje dat je erg je binnenhand naar beneden drukt. Ik zou juist mijn binnenhand OMHOOG opzij houden en iets meer in de mondhoek aanleuning vragen. Dan ga je zelf beter zitten en meer op het binnenachterbeen waardoor hij dat makkelijker kan onderbrengen, je kan beter ontspannen in je rug en je paard zal veel minder tegentrekken in de buitenkant van de hals. Het lijkt onnatuurlijk maar het is veel effectiever dan naar beneden drukken zeg maar.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 14:02

Annelienw schreef:
Wouw! :o wat een prachtige tinker! Vooral de houding en de vlekken maken deze meneer helemaal af ;)

Dankjewel :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 14:04

Fellor schreef:
cp112 schreef:

Ik vind het goed dat je het zo sportief opvat hoor! Ik heb zelf ook veel paarden gereden met een zware halsaanzet en ik zou je toch willen meegeven daar echt minder aan te gaan zitten. Oplossen vanuit buiging met je hand opzij zodat je paard zich niet vast kan zetten is echt een fijnere oplossing. Dan hoef je zelf niet zo te werken. Het wijken onder het zadel zou ik dan bijna even laten zitten, vooral in draf, want ik denk dat je hem nu iets aan het aanleren bent wat later in de weg gaat zitten.

Ook zie ik in het fimpje dat je erg je binnenhand naar beneden drukt. Ik zou juist mijn binnenhand OMHOOG opzij houden en iets meer in de mondhoek aanleuning vragen. Dan ga je zelf beter zitten en meer op het binnenachterbeen waardoor hij dat makkelijker kan onderbrengen, je kan beter ontspannen in je rug en je paard zal veel minder tegentrekken in de buitenkant van de hals. Het lijkt onnatuurlijk maar het is veel effectiever dan naar beneden drukken zeg maar.

Binnenhand omhoog hoor ik ook te doen :o Kan best zijn dat dat hier en daar fout gaat.\

De rijfoto van Reneefotografie geeft precies weer wat ik normaal doe als hij wat vasthoud. Binnenhand iest omhoog, been eraan. Dat is 2 tellen en dan laat hij weer los :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:11

Je hebt een leuk paard. Het enige waar ik me een aan stoor is dat je dit topic opent en om commentaar vraagt. Zolang het leuk commentaar is reageer je positief, maar zodra er (opbouwende) kritiek en tips worden gegeven, weerleg je alles en is het niet waar of werkt dat niet bij jouw paard.

Het commentaar wat gegeven wordt is wat wij zien op de filmpjes, dit is niet bedoelt om jou af te kraken want het ziet er op de meeste momenten best heel leuk uit. Ik zou dus zeggen, neem het commentaar in je op en bekijk zelf de filmpjes nog eens kritisch en doe er je voordeel mee.

Heel veel succes, het gaat best goed komen. Jullie zijn een leuke combinatie :wave:

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 21:13

scooby14 schreef:
Je hebt een leuk paard. Het enige waar ik me een aan stoor is dat je dit topic opent en om commentaar vraagt. Zolang het leuk commentaat is reageer je positief, maar zodra er (opbouwende) kritiek en tips worden gegeven, weerleg je alles en is het niet waar of werkt dat niet bij jouw paard.

Nee hoor, ik heb toch echt meerdere dingen gewoon opgenomen en gezegd dat ik dingen zou proberen. Volgens mij moet je beter lezen :) .

cp112 schreef:
Dat ga ik eens proberen :)

cp112 schreef:
LisavE schreef:
Ik vind het er goed uitzien! Het enige wat me opvalt is dat je wat meer voor je uit mag kijken en soms wat meer op je kont moet proberen te zitten :+

Dat zijn inderaad mijn grootste moeilijkheden := klopt.
Probeer er altijd goed op te letten maar aanleren is altijd makkelijker dan weer afleren he -O-

cp112 schreef:
@heavenslove. Inderdaad betrapte ik mijzelf ook op mn buitenhand over de hals zetten :j. Vandaar dat ik gisteren een zweepje aan de buitenkant erbij heb gepakt om hem op die manier te begrenzen aan de buitekant.
Van het openen ga ik eens proberen, bedankt voor de tip.
Laatst bijgewerkt door cp112 op 09-01-13 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:36

Ik vind beide filmpjes er niet zo fijn uitzien, sorry.
In het tweede filmpje loopt je paard met zn kont naar binnen, en is dus niet recht. Je bent daar constant enorm aan het drijven, en werkt van voren tegen.
In je OP probeer je wat te wijken, maar ik zou hiermee beginnen in draf. In stap is wijken een stuk moeilijker voor een paard. Dus om voor beiden de oefening makkelijker te maken zou ik het in draf doen.
Je benen meer op zn plek houden en meer tussen twee teugels en twee benen opzij laten gaan voor het been. Niet vast houden van voren, maar ook eens los durven laten; dat is nu eenmaal de kunst van het paardrijden.
Verder zou ik aan willen raden niet zo vaak te drijven, en meer tempo wisselingen te rijden, zodat hij beter op je been reageert.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 11:46

Benen meer op de plek houden klopt, en hij gooit inderdaad zn kont naar binnen in het 2e filmpje. Daar laat ik hem overigens wel los van voor, daarom plaatste ik die even voor een bovenstaande bokker ter verduidelijking :).
Het feit dat we wijken in stap doen is omdat je hem dan makkelijker kan begrenzen, je hebt gelijk dat het in stap moeilijker is, stap is een 4 tact draf 2. Juist daarom leren we hem dat hij kan scharen in stap, zodat het vervolgens in draf makkelijker is :j. Maar bedankt ik zal er meer op letten :j

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:35

Ik vind de draf stukken er fijn uitzien! Je hebt zelf nog niet helemaal een onafhankelijke zit (voorover vallen, benen optrekken, benen niet stil houden) Maar je zit je paard daar niet heel erg in de weg. Galop Vind ik iets minder maar je ziet dat je paard daar zelf wel moeite mee heeft. Probeer daar je handen iets hoger en meer naar voren te plaatsen, en terug te werken op zit in plaats van op binnen teugel.

Stap vind ik niet zo fijn om naar te kijken. Je hebt het hier over werken op druk en niet op fladderende handjes, maar op het stukje film op 2:00 zie ik iets anders :o Je paard komt daar iets in protest met het hoofd (reactie op jou hand, niet begrijpen of verkeerde hulp?) waarna ik je handen toch aardig heen en weer zie gaan. Als zijn hoofd boven is zie je hem ook nee-schuddend weer naar beneden gaan, wat bij mij toch wel duidelijk onder de categorie zagen valt.

Ik snap wel dat je probeert de controle te houden op die manier, het is natuurlijk ook nogal wat, dat front van je paard. Maar probeer toch iets rustiger te worden in je handen, en durf soms even helemaal los te laten als hij net als op 2:00 in protest komt. EN, niet geheel onbelangrijk, durf ook toe te geven dat je een beetje fout zit. Het is best eng om op bokt te moeten toegeven dat je iets te streng bent geweest in je handen, maar het toegeven van je fouten is de eerste stap voor je vorderingen kunt maken.

GiermanLB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:50

Ziet er goed uit en wat een gaaf beest!!

Om toch wat commentaar te geven:

Ik zou hem nog wat meer met het gewicht op de achterhand willen. Veel snelle schakelingen, meenemen naar binnen op bijv de grote volte. Zo gaat hij van de voorkant iets meer omhoog, waardoor het er misschien net wat minder 'zwaar' uit gaat zien!

Succes verder!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 19:07

mang schreef:
Ik vind de draf stukken er fijn uitzien! Je hebt zelf nog niet helemaal een onafhankelijke zit (voorover vallen, benen optrekken, benen niet stil houden) Maar je zit je paard daar niet heel erg in de weg. Galop Vind ik iets minder maar je ziet dat je paard daar zelf wel moeite mee heeft. Probeer daar je handen iets hoger en meer naar voren te plaatsen, en terug te werken op zit in plaats van op binnen teugel.

Stap vind ik niet zo fijn om naar te kijken. Je hebt het hier over werken op druk en niet op fladderende handjes, maar op het stukje film op 2:00 zie ik iets anders :o Je paard komt daar iets in protest met het hoofd (reactie op jou hand, niet begrijpen of verkeerde hulp?) waarna ik je handen toch aardig heen en weer zie gaan. Als zijn hoofd boven is zie je hem ook nee-schuddend weer naar beneden gaan, wat bij mij toch wel duidelijk onder de categorie zagen valt.

Ik snap wel dat je probeert de controle te houden op die manier, het is natuurlijk ook nogal wat, dat front van je paard. Maar probeer toch iets rustiger te worden in je handen, en durf soms even helemaal los te laten als hij net als op 2:00 in protest komt. EN, niet geheel onbelangrijk, durf ook toe te geven dat je een beetje fout zit. Het is best eng om op bokt te moeten toegeven dat je iets te streng bent geweest in je handen, maar het toegeven van je fouten is de eerste stap voor je vorderingen kunt maken.

SOms ben ik inderdaad wel wat streng met mijn binnenhand :j Dat ontken ik ook zeker niet. Ik ga er zeker meer op letten.
Hij kwam dat stukje inderdaad in verzet en zowat omhoog.

Galop vind hij nog erg moeilijk. Ik heb tot voor kort vrij los gereden van voren en hem lekker op eigen benen laten lopen om het wat sterker te maken. Rechtsom kan ik er nu iets meer 'aan' zitten en wat sluiten. Links is wel te zien op het filmpje, zijn zwakke kant en wordt hij erg zwaar en taai..
Af en toe probeer ik daar ook een beetje aan te zitten en te vragen maar dat red hij nog niet :n

Bokt kan heel beschuldigend zijn :D Daarom was ik in twijfel om het filmpje te plaatsen, maar ik dacht wellicht komen er wel goede tips die ik mee kan nemen, wat ook zo is :j Wat niet op mij van toepassing is laat liggen :)

GiermanLB schreef:
Ziet er goed uit en wat een gaaf beest!!

Om toch wat commentaar te geven:

Ik zou hem nog wat meer met het gewicht op de achterhand willen. Veel snelle schakelingen, meenemen naar binnen op bijv de grote volte. Zo gaat hij van de voorkant iets meer omhoog, waardoor het er misschien net wat minder 'zwaar' uit gaat zien!

Succes verder!

Hier werken we inderdaad nog steeds aan :j Hij moet wat meer gaan zitten achter :)

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 08:11

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 11:27

Bedankt voor je reactie :) ik neem het zeker mee :)

Kimdavincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:39

Wat een gave tinker!! Probeer wat meer voor je te kijken dan zit je automatische rechter op! :)

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 12:34

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:23

Wat een excuses... De foto's worden beoordeeld & vervolgens laat je een filmpje zien van een wedstrijd. Heb je in de gaten dat je daar iedere pas je spoor erin hakt? Want dat valt imo niet bepaald onder fladderende onderbenen die niet aansporen.
Probeer eens objectief naar je eigen beeldmateriaal te kijken, het negatieve (onderbouwde) commentaar hier is echt niet uit de duim gezogen door zoveel verschillende posters.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 21:10

*zucht. Ik heb nergens gezegd dt iemand uit zn duim zuigt. Ik heb zelf gewoon onderbouwd en ben het met veel dingen wel eens.
Niet echt een discussieforum als je alleen maar mag ja-knikken he... Er zijn niet voor niets al reacties verwijderd. Hoop dat die van jou ook verwijderd wordt want het draagt niks bij aanm het topic.
Ik sta open voor tips en heb verscheidene dingen die hier genoemd worden in het topic al geprobeerd en ben er mee bezig. Dus je reactie is behoorlijk nutteloos

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 22:40

Wat een mooie stoere hengst. Zie hem graag!
Je vraagt tips. HIer komt hij dan. Laat hem nog even thuis en zeg L wedstrijd af. Ik vind hem nog niet L waardig. Kun je beter nog even wachten zodat voorbereiding wel goed kan zijn en je wel winst kunt rijden.
Hij valt weg over de buitenschouder zoals je schrijft en dat is ook wat ik zie. Ik vind je met de binnenhand terug werken dat zie je goed ongeveer 2.14 en bij 4.30 zie je ook die strenge binnenhand. Terugwerkende binnen hand zorgt voor wegvallen over de buitenschouder. Ook mis ik een vallende stelling hals. Dus paard houdt zich vast in kaak en nek.

In draf tempo lager leggen want ik vind tempo hoog waardoor je paard beweging (nog) niet kan verwerken in zijn lichaam waardoor hij gaat boren (valt dus op de voorhand en hangt). Het boren komt ook doordat je handen streng zijn en onrustig. Wellicht als je jouw handen meer voor je gaat houden en met meer ontspannen armen schouders rijdt je het al gemakkelijker maakt voor hem en voor je zelf.
Er is nog meer over te zeggen maar ik heb er wat uit gepakt.
Jullie zijn een mooie combinatie en hij is echt heel stoer! Succes en vooral veel plezier met hem.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 20:04

Bedankt voor de tips.

Maar maargoed dat ik het advies mbt wedstrijd afzeggen niet opgevolgd heb ;) want ben 2 keer eerste met 190 en 187 punten geworden op mn L1 debuut :)