5 kwartier dressuurtraining te lang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 08:55

terpentijn schreef:
Het komt op eerste blik voor als veel te veel en ook nog eens onnodig te lang.

Nergens lees ik echter hoe oud/jong het paard is, en wat paard/jij als TS als achtergrond qua training hebben.Niveau? Hoe lang heb je het paard?
Alleen op basis van meer gedetailleerde achtergrondinformatie is hier iets zinnigs over te zeggen.

Dat denk ik ook.

Daarnaast vind ik dat je per onderdeel wel lang bezig bent. 10 minuten of een kwartier lang hetzelfde doen, waarom? Als een oefening goed gaat gaat 't goed, braaf paard en door naar de volgende oefening.

Wat betreft hoe lang ik zelf rijd: dat ligt er maar net aan. Kan 10 minuten zijn, kan drie kwartier zijn. Net afhankelijk van hoe het gaat. Ik bedenk me van tevoren welke oefening(en) ik wil gaan trainen en als 't goed gaat is het klaar. Dus hoe lang ik rijd is afhankelijk van wat ik allemaal wil gaan doen, van hoe m'n paard aanvoelt en van hoe de samenwerking verloopt. Soms werken we elkaar tegen en dan stijg ik weer af en soms gaat 't heel goed en dan werken we lekker door.

Het schema van TS vind ik niet persé te lang (qua tijd) maar wel te saai, dus te lang per onderdeel. TS, hoe is je paard gehuisvest? Als hij gewoon met vriendjes op de wei/paddock loopt hoef je 'm toch niet op te warmen? En als je paard opgehokt staat kun je 'm ook eerst longeren bij voorbeeld.
Laatst bijgewerkt door Koper op 13-01-13 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 09:01

Mijne moet eerst altijd een flinke warming up hebben gehad in draf, voordat ze fijn is in galop.
Als de galop straks beter is ga i ik echt niet meer 5 kwartier trainen.
Deze manier van trainen is gewoon maar tijdelijk,

het is niet specifiek 10 min hetzelfde doen, maar om globaal een indruk te geven.
tijdens de hele training rijden we ontzettend veel figuren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 09:02

kohtje schreef:
Ik vind het niet te lang. Kom op zeg het is geen top nivo. De rest van de dag kan die weer uit rusten.

Het gaat er niet omdat ie het niet aan kan, maar dat het geen zin/nut heeft. :)
Ik zou eerder in draf meer werken aan tempo-controle (vooruit en terug) en overgangen terwijl je voltes rijdt. Dan maak je de spieren los en tegelijkertijd werk je aan controle en kan je vermoedelijk ook sneller aan de galop gaan werken. die dan nog binnen zijn concentratie valt.

glenstorm

Re: 5 kwartier dressuurtraining te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 09:09

Dat doen we eigenlijk al :)
Maar bedankt voor de tip

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 09:14

Maar ts waarom heb jij het idee dat door zo lang te trainen het sneller goed zou gaan dan wanneer je gewoon wat korter traint maar het wel interessant houd voor je paard?

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 09:20

Eigenlijk heb ik geen idee.
Maar ik wil haar goed los gewerkt geven voordat ik haar moeilijke puntjes ga vragen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 09:22

Terwijl ze zich op die moeilijkere punten moet kunnen concentreren. In de tijd ze zich het beste concentreert ben je nu bezig met losmaken. Waarom kun je haar voordat je gaat rijden niet even buiten in de paddock zetten (als ze daar niet al staat)? Zo is ze los voordat ze aan het werk moet. En kan ze zich beter concentreren op de galop.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 09:24

Ik zou daar eerst eens een antwoord op zoeken ;)
Zomaar iets doen zonder eigenlijk te weten waarom is niet echt een goede basis voor een training.
Zeker niet zo'n lange.

Chantal1609

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 09:28

Mijn les wil wel is naar 5 kwartier uitlopen, dit is 1x per week
Verder als ik vrij rijden oefen ik de puntjes uit mijn les en ga door tot het goed gaat
Wel heb ik minstens 10 minuuten warming up, 5 min stappen en dan lang laag draven of draven met tempowisselingen.
Vaak loopt dat wel uit naar een kwartier.
Als ik een half uur bezig ben en ze doet het goed ben ik al klaar
gaat het nog niet zo lekker gaan we gewoon nog even door tot het wel goed gaat.
Ik vindt elke dag 5 kwartier dus best veel, ookal heeft je paard conditie
ik kan me voorstellen dat het 1 a 2x per week gebeurt maar elke dag is wel erg veel.
Als ik jou was zou ik niet alles tegelijk doen, je verbeterpuntje er gewoon elke dag inhouden en pak er dan nog 1 onderdeel bij
dan heb je ook mee afwisseling ;)

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 09:33

Okee, dus gewoon. Eerder beginnen met wijken en galop?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 09:35

Ik zou vooral elke oefening maximaal 2 keer vragen. En niet persé een kwartier lang. Als het goed gaat gaat 't goed, braaf paard niks meer aan doen. En als 't niet wil heeft het ook geen zin om erop door te gaan, dan kun je denk ik beter eerst wat anders gaan doen en dan nog eens vragen wat er eerder niet ging.

Ik vind dat je per onderdeel/oefening te lang bezig bent.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 09:42

Okee, hier ga ik mee bezig :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 10:58

glenstorm schreef:
De galop is ons oefenpunt, dat kan ik niet gaan oefenen zonder goede warming up.

En wat is het probleem in de galop?

Je kunt zoals eerder aangegeven jezelf richten op verbeterpunten qua oefenen,niet langer oefenen als de vooruitgang minimaal is.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 11:26

Ze komt tijdens de overgang erg tegen de hand, reageert niet op mn been, springt verkeerd aan en bokt als ik dan een tikje met de zweep geef als ze niet reageerd.

Overgang terug naar draf komt ze tegen de hand of valt ze uit galop...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:17

glenstorm schreef:
Ze komt tijdens de overgang erg tegen de hand, reageert niet op mn been, springt verkeerd aan en bokt als ik dan een tikje met de zweep geef als ze niet reageerd.

okey.
Hoe probeer jij dat op te lossen? en wat zegt je instructeur ervan?
En ook belangrijk, hoe lang probeer je die oplossing en wordt het probleem (snel) minder?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:23

glenstorm schreef:

Hmm, ik denk dat de oplossing niet zit in hoe lang je rijdt maar in hoe je rijdt :o Sowieso, ze komt tegen de hand? Rijd je overgangen met je teugels dan? :?

Verkeerd aanspringen... jij en/of paard scheef? Ongemak? Zit je haar niet in de weg?

Enne... dat bokken vind ik ook niet vreemd. Als jij kennelijk geen heldere hulpen weet te geven waardoor je paard blijkbaar niet begrijpt wat je bedoelt, of niet kán doen wat je vraagt, en 'm dan ook nog een tik geeft vind ik dat onrechtvaardig. Van jou, niet van het paard.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:27

Jammer van de negatieve reactie koper. De bedoeling is om haar wat te leren en dus aan te geven wat en hoe ze het beter kan doen. Dus ik ben benieuwd welke hulpen ze geeft en waarom (het doel) .

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:34

En ik probeer alleen maar aan te geven dat de oplossing niet zal zitten in hoe lang ze rijdt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:38

Koper schreef:
En ik probeer alleen maar aan te geven dat de oplossing niet zal zitten in hoe lang ze rijdt.

geloof dat ze dat ondertussen wel door had aan haar reacties te zien.
Ieder z'n ding, maar ik vond je post niet vriendelijk over komen, ondanks je goede bedoelingen.
Ik heb daar en reactie op gegeven in de hoop dat het de ts niet af heeft geschrikt om een antwoord op mijn vraag te posten.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:42

Als je merkt dat het paard het aankan kijkt het me geen probleem! Ik zou wel iets langer in stappen en vooral heel goed uitstappen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:44

Ik zou eerder langer instappen en minder lang trainen als ik jou was. 5 minuten instappen is dus al een slechte warm-up.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:48

Ik rij zelf zo ongeveer 45-50 minuten. Zeker als het buiten vriest en ze komt van stal dan heeft ze tijd nodig om lekker op te warmen. Ik rij dan eerst een kwartiertje lang en laag in stap.
Daarbij doe ik verschillende oefeningen. Daarna draaf ik lekker wat voltes, lang en laag ingesteld en ik rij veel tempowisselingen in draf en pak ik vaak ook een galopje mee. Daarna gaan we weer lekker stappen en stel ik haar vaak wat hoger in. Dan gaan we ongeveer 15 min. echt aan het werk en doen we oefeningen die we in de privéles hebben gedaan. Dan nog 10 minuutjes uitdraven en stappen.

Een uur en een kwartier is erg lang, dat haal ik niet als ik zelf rij. Mijn paard wordt dan minder geconcentreerd en ik ook. De oefeningen lukken dan niet meer goed, dus daar begin ik niet aan.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 15:21

Ik zorg dat ze over de rug en in haar nek is gebogen (ze wil nog wel eens haar neus stiekem naar buiten steken)
Ik zorg dat ik doorzit, als dat niet zo is ga ik doorzitten. Ze moet dan gewoon door blijven lopen.
Kleine ophouding aan de buitenteugel, binnenbeen heel iets naar voren, buitenbeen iets naar achter en benen aandrukken. Geen reactie is prik met de spoor en dan geen reactie is tik.
Daar ben ik consequent in want madam is liever lui dan moe. :o

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 15:31

En ik geef heel iets ruimte met mn handen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:30

Eerst raad ik je aan om haar scherp aan je been te maken. Dus veel schakelen in draf. Enkele pasjes versnellen,dus geen lang stuk en dan op je zit weer rustig terug rijden. Ze hoeft (mag) niet naar voren spuiten op je been,maar je moet voelen dat ze reageerd zodra jij je kuit aanspant (dus niet met je hak aandrijven en je been verleggen.) Als dat goed gaat, kun je beginen met de galop. (je hoeft dat niet gelijk in 1 training te doen) . ik zou haar eerst eens een paar x laten aangaloperen zonder aanleuning op de teugels,om te kijken of ze dan ook verzet toont en daarna weer redelijk snel terug naar de draf -ook bewust voelen of ze scheef trekt. Let op dat je lichaam recht bijft en je niet in de bocht gaat hangen. (naar voren of achteten en ook niet naar binnen of buiten-komt veel voor). Dan bij je aangaloperen snap ik het kneepje niet op je buitenteugel,die raad ik dus af. dan voordat je gaat aangaloperen zou ik haar wat lager of dieper instellen (hangt er vanaf hoe ze aan voelt en tijdens het aanspringen je handen naar voren. Belangrijk om te weten waar het verzet vandaan komt. Dat ze wat stelling naar buiten heeft,kan een reden zijn,dat ga je wsl niet oplossen met rijden. Dan raad ik een osteo of zelfs een kraker aan die goed naar de wervels gaat kijken/voelen.

Nog vragen of opmerkingen?