Het bos uit, nu een poging in de bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 11:55

JJane schreef:
Je rijd graag bitloos en buiten. Is western of een knipoog naar de western dan niet meer wat voor jullie? De oefeningen en lossere aanleuning sluiten dan beter bij jullie aan.

Bedankt voor je reactie! Ik heb met mijn vorige pony Western lessen gevolgd en vind dat helemaal geweldig. Toen mee gestopt omdat ik van stal verhuisde en hij niet op locatie les gaf.
Heb ook geen idee of hier veel les in te vinden is hier in te vinden is. Kan ik ook nog overwegen dankjewel!

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 12:12

Koper schreef:
Wat een ontzettend leuk paardje heb jij, ik vind jullie ook erg leuk samen :)

Juist als je paardje niet het optimale lichaam heeft is dat een hele leuke uitdaging om daar met wat bak-pielwerk een soepeler, leniger, sterker en beter bespierd paard van te maken. Dit paardje kan zichzelf nog niet zo goed dragen (in de zin dat ze bovenlijn mist) en het is een leuk project om dat te gaan verbeteren :)

Wat ik zie bij jullie is vooral heel veel ontspanning en dat lijkt me een uitstekend uitgangspunt. Als ik jou was zou ik eerst beginnen met wat oefeningen om haar rechter en sterker te maken en nog even niet aan het hoofd te rommelen. Dat komt uiteindelijk vanzelf, als de rest eenmaal in orde is. Dat is met een sidepull natuurlijk niet anders dan met een optoming met bit, althans ik merk geen verschil hoor. Teugels vind ik goed op lengte, ik zie veel liever dit dan een paard met een dikke onderhals dat zich op de teugels overeind houdt.

Misschien is het een idee om een instructeur te zoeken die je daarbij kan helpen, iemand die jou wil leren om je paardje te gymnastiseren (dus eentje die je ook kan vertellen hoe het lichaam van je paardje in elkaar zit en waarom jullie op elkaar reageren zoals jullie doen. En niet eentje die alleen maar aan symptoombestrijding doet) zodat je kunt leren om haar makkelijker te laten bewegen. Voor jezelf zou ik zeggen: wat meer op je kont gaan zitten en bovenbeen lekker los.

En al rijd je maar één keer in de week een half uurtje in de bak. Als je een goede instructeur hebt die je oefeningen mee kan geven waarmee je zelf aan de slag kunt ben je al een eind. Je moet van dit paardje geen dressuurkanon willen maken maar ik zou wel wat aan de bespiering gaan doen (en dus vooral aan jouw gevoel, kennis en vaardigheden om die bespiering te ontwikkelen) zodat je paardje sterker wordt zodat je de komende 20 jaar lekker kunt blijven rijden.

Succes :)

Super bedankt voor je heldere uitleg! Ik ga hier zeker aan werken. Het is voor mij ook niet de bedoeling om haar dressuurmatig hogerop te krijgen. Ik wil het beste voor haar en daarom ben ik super blij met jullie fijne tips. Ga het allemaal even op een rijtje zetten en lekker ermee oefenen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:17

Gewoon lekker rijden :) En dat is het makkelijkst als je paard lekker in haar lichaam zit en jou makkelijk kan dragen. Daar heb je toch dressuur voor nodig... niet tussen de witte hekjes maar is dressuur natuurlijk ook het opleiden van het paard, dus er een goed functionerend rijpaard van maken. Het hoeft niet je doel te zijn om creatieve figuurtjes te rijden en daar dan punten voor te krijgen. Maar elk paard is erbij gebaat om z'n lichaam zo te laten ontwikkelen dat het zijn werk als rijpaard zo goed mogelijk kan uitvoeren. En de ruiter natuurlijk ook.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 12:21

Koper schreef:
Gewoon lekker rijden :) En dat is het makkelijkst als je paard lekker in haar lichaam zit en jou makkelijk kan dragen. Daar heb je toch dressuur voor nodig... niet tussen de witte hekjes maar is dressuur natuurlijk ook het opleiden van het paard, dus er een goed functionerend rijpaard van maken. Het hoeft niet je doel te zijn om creatieve figuurtjes te rijden en daar dan punten voor te krijgen. Maar elk paard is erbij gebaat om z'n lichaam zo te laten ontwikkelen dat het zijn werk als rijpaard zo goed mogelijk kan uitvoeren. En de ruiter natuurlijk ook.

Goed uitgelegd! Dat is de reden dat ik nu serieus met haar aan de slag wil gaan d.m.v lessen. :)

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:47

Ik vind jullie een hele fijne en tevreden indruk geven en zie dat er al een aantal hele fijne tips gegeven zijn. Hieraan zou ik nog willen toevoegen dat grondwerken ook een leuke manier is om een paard losser te krijgen. Dit past mijn inziens precies in jullie hoekje, omdat ik mezelf erg herken in de dingen die je zegt. Ik wil ook niet dressuurmiepen, maar wel er zeker van zijn dat het paard de basis mee krijgt om idd zoals al gezegd werd de komende 20 jaren lekker mee naar buiten te kunnen. :D
Pionnen slalommen, balkjes lopen, oefenen met stukken recht terug lopen, overgangen van stilstaan naar draf etc zijn een leuke afwisseling naast het "reguliere" bakwerk. Ik wist na een X aantal jaren buitenrijden bij God niet wat ik in een bak moest doen. Inmiddels hebben we er weer een beetje plezier aan om in de bak te rijden (deels door les te nemen) en is het buitenrijden zo mogelijk nog leuker geworden als afwisseling. :D

Jules_JP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:54

Wat me opvalt is dat je erg vriendelijk bent met je pony, dat is mooi om te zien :) idd wel oppassen dat je niet te ver naar voor gaat leunen, zit dus goed diep in je zadel en iets meer naar achter, daardoor zal je pony al veel meer haar achterhand gaan gebruiken samen met nog meer oefeningen natuurlijk :) en haar niet zomaar in de grond laten gaan met haar neus, ze moet nog steeds luisteren naar je hulpen, ook al rijd je bitloos :) met wat lessen zul je zeker veel vooruitgang maken, goed bezig!

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 19:50

@whild: bedankt voor je reactie! Ik kan me helemaal vinden in jou verhaal! Ik doe regelmatig grondwerk. Zal eens kijken of ik hier ergens wat pionnen kan scoren.
Ook altijd leuk voor de afwisseling. Jullie motiveren mij echt om lekker door te gaan in de bak. Mijn dank daarvoor!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:53

Nu doen wij dat nog maar als je met een goede instructeur aan de slag gaat haal je nog veel meer motivatie uit de verbeteringen in je paardje en in je eigen rijden :)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:53

ik zie vanalles maar vooral: een vriendelijke hand, een pony zonder stress en nog iets dat je heel goed moet bewaren: je pony maakt op bijna alle foto's mooie evenredige passen, dat is de beste basis om ze goed dressuurmatig voor elkaar te krijgen, superleuk ding!

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 19:56

Jules_JP schreef:
Wat me opvalt is dat je erg vriendelijk bent met je pony, dat is mooi om te zien :) idd wel oppassen dat je niet te ver naar voor gaat leunen, zit dus goed diep in je zadel en iets meer naar achter, daardoor zal je pony al veel meer haar achterhand gaan gebruiken samen met nog meer oefeningen natuurlijk :) en haar niet zomaar in de grond laten gaan met haar neus, ze moet nog steeds luisteren naar je hulpen, ook al rijd je bitloos :) met wat lessen zul je zeker veel vooruitgang maken, goed bezig!

Heel erg bedankt! Mn houding is altijd al bagger geweest dus ga hier nu extra goed op proberen te letten

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 20:02

@ freeride: wauw wat een compliment, echt heel erg fijn om te horen! Dankjewel.

@koper: zeker weten, heb vanmiddag gelijk een berichtje gestuurd of we het lessen weer op kunnen pakken. :D