Wat een ontzettend leuk paardje heb jij, ik vind jullie ook erg leuk samen
Juist als je paardje niet het optimale lichaam heeft is dat een hele leuke uitdaging om daar met wat bak-pielwerk een soepeler, leniger, sterker en beter bespierd paard van te maken. Dit paardje kan zichzelf nog niet zo goed dragen (in de zin dat ze bovenlijn mist) en het is een leuk project om dat te gaan verbeteren
Wat ik zie bij jullie is vooral heel veel ontspanning en dat lijkt me een uitstekend uitgangspunt. Als ik jou was zou ik eerst beginnen met wat oefeningen om haar rechter en sterker te maken en nog even niet aan het hoofd te rommelen. Dat komt uiteindelijk vanzelf, als de rest eenmaal in orde is. Dat is met een sidepull natuurlijk niet anders dan met een optoming met bit, althans ik merk geen verschil hoor. Teugels vind ik goed op lengte, ik zie veel liever dit dan een paard met een dikke onderhals dat zich op de teugels overeind houdt.
Misschien is het een idee om een instructeur te zoeken die je daarbij kan helpen, iemand die jou wil leren om je paardje te gymnastiseren (dus eentje die je ook kan vertellen hoe het lichaam van je paardje in elkaar zit en waarom jullie op elkaar reageren zoals jullie doen. En niet eentje die alleen maar aan symptoombestrijding doet) zodat je kunt leren om haar makkelijker te laten bewegen. Voor jezelf zou ik zeggen: wat meer op je kont gaan zitten en bovenbeen lekker los.
En al rijd je maar één keer in de week een half uurtje in de bak. Als je een goede instructeur hebt die je oefeningen mee kan geven waarmee je zelf aan de slag kunt ben je al een eind. Je moet van dit paardje geen dressuurkanon willen maken maar ik zou wel wat aan de bespiering gaan doen (en dus vooral aan jouw gevoel, kennis en vaardigheden om die bespiering te ontwikkelen) zodat je paardje sterker wordt zodat je de komende 20 jaar lekker kunt blijven rijden.
Succes